MSI X370 Gaming Pro Carbon kan inte uppdatera bios

Permalänk

MSI X370 Gaming Pro Carbon kan inte uppdatera bios

Hej!
Jag har ett ovan nämnt moderkort som jag vill uppdatera bios på, men det vill sig helt enkelt inte. Tanken är att jag ska sätta i en Ryzen 3600xt istället för min 1700-cpu

Jag har laddat hem (och självklart packat upp) många olika varianter av bios, jag har testat på 3 olika usb-stickor av olika storlekar och olika filsystem på. När jag går in i moderkortets m-flash så hittar den alltid själva usbt men inte installationsfilen för bios.
Jag har även gjort bootbar usb genom Rufus och tagit det till DOS men då får jag bara: Error: problem allocating memory. Även här har jag testat olika usb-minnen.

Nu har jag slut på idéer, finns det nån på sweclockers som har samma erfarenhet men att det löst sig?

Tack på förhand,
Mvh
Hasselnoet1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasselnoet1:

Hej!
Jag har ett ovan nämnt moderkort som jag vill uppdatera bios på, men det vill sig helt enkelt inte. Tanken är att jag ska sätta i en Ryzen 3600xt istället för min 1700-cpu

Jag har laddat hem (och självklart packat upp) många olika varianter av bios, jag har testat på 3 olika usb-stickor av olika storlekar och olika filsystem på. När jag går in i moderkortets m-flash så hittar den alltid själva usbt men inte installationsfilen för bios.
Jag har även gjort bootbar usb genom Rufus och tagit det till DOS men då får jag bara: Error: problem allocating memory. Även här har jag testat olika usb-minnen.

Nu har jag slut på idéer, finns det nån på sweclockers som har samma erfarenhet men att det löst sig?

Tack på förhand,
Mvh
Hasselnoet1

Hej! Har du lagt filerna direkt under rooten på USB-stickan? Alltså inte dragit dit hela mappen.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Skrivet av Mr Steed:

Hej! Har du lagt filerna direkt under rooten på USB-stickan? Alltså inte dragit dit hela mappen.

Japp, de har nog legat både på, under och över vid detta laget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasselnoet1:

Japp, de har nog legat både på, under och över vid detta laget

Har du följt dom här stegen från manualen?

Updating BIOS with M-FLASH
Before updating:
Please download the latest BIOS file that matches your motherboard model from MSI website. And then save the BIOS file into the USB flash drive.
Updating BIOS:
1. Insert the USB flash drive that contains the update file into the USB port.
2. Please refer the following methods to enter flash mode.
- Reboot and press Ctrl + F5 key during POST and click on Yes to reboot the system.
- Reboot and press Del key during POST to enter BIOS. Click the M-FLASH button and click on Yes to reboot the system.
3. Select a BIOS file to perform the BIOS update process.
4. After the flashing process is 100% completed, the system will reboot automatically.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem

Du har ju säkert googlat fram samma saker som mig men jag slänger in dom saker som folk verkar ha haft nytta av när det krånglat:
- Återställ Bios till default
- 16GB sticka formaterat i Fat32
- Testa en äldre version av bios (men ändå nyare än du har installerad såklart)

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Skrivet av Mr Steed:

Du har ju säkert googlat fram samma saker som mig men jag slänger in dom saker som folk verkar ha haft nytta av när det krånglat:
- Återställ Bios till default
- 16GB sticka formaterat i Fat32
- Testa en äldre version av bios (men ändå nyare än du har installerad såklart)

Mjo, gjort allt det, testat flera olika gamla bios med men dom hittas inte, testat msi live update med "mitt bios är det nyaste", dock står det att det är från -17... Det konstiga är att mitt bios som är installerat inte verkar finnas på msi-s hemsida heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasselnoet1:

Mjo, gjort allt det, testat flera olika gamla bios med men dom hittas inte, testat msi live update med "mitt bios är det nyaste", dock står det att det är från -17... Det konstiga är att mitt bios som är installerat inte verkar finnas på msi-s hemsida heller

Oj, ja det var ju konstigt
Vad är det för Bios som du har? Har du aldrig uppdaterat den innan borde det ju vara v1.0 kan jag tycka.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk

Det är en begagnad köpt av en Swec-medlem för ett par år sen, inte behövt uppdatera förrens nu.
Här ett foto från bios:
https://imgur.com/a/1IDE9nA

Permalänk
Medlem

Tråkigt detta, det enda jag har hittat är denna guide hur man ska göra!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Här är bilder från hur det ser ut när jag försöker flasha från bios/dos:

http://imgur.com/a/YcwOFiT

Permalänk
Skrivet av Bael:

Tråkigt detta, det enda jag har hittat är denna guide hur man ska göra!

Ah, den förlitar sig på att flashandet funkar vilket det inte gör i mitt fall 😩

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasselnoet1:

Ah, den förlitar sig på att flashandet funkar vilket det inte gör i mitt fall 😩

Ja jag vet, men packar du upp filerna till stickan direkt? Långsökt jag vet men det känns som om vi hamnat där nu!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasselnoet1:

Här är bilder från hur det ser ut när jag försöker flasha från bios/dos:

http://imgur.com/a/YcwOFiT

Är det den du försöker flasha med E7A32AMS.130? Det är ju en äldre version än den du har.

Det är inte så att du har Wifi på kortet? I så fall har du ett AC (fast det borde ju stå i bios då)
För det är ju konstigt att du har version 1.7 men inte den som finns på MSIs sida.

Jag vill minnas att jag hade liknande problem som dig med min förra dator men det var en Asus bräda, vet i alla fall att jag fick byta USB-sticka ett par gånger tills jag fick till det men minnet sviktar om vad det var i slutändan.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Skrivet av Bael:

Ja jag vet, men packar du upp filerna till stickan direkt? Långsökt jag vet men det känns som om vi hamnat där nu!

Yes, dom läggs på root på stickan. Har testat många olika former det senaste dygnet.

Skrivet av Mr Steed:

Är det den du försöker flasha med E7A32AMS.130? Det är ju en äldre version än den du har.

Det är inte så att du har Wifi på kortet? I så fall har du ett AC (fast det borde ju stå i bios då)
För det är ju konstigt att du har version 1.7 men inte den som finns på MSIs sida.

Jag vill minnas att jag hade liknande problem som dig med min förra dator men det var en Asus bräda, vet i alla fall att jag fick byta USB-sticka ett par gånger tills jag fick till det men minnet sviktar om vad det var i slutändan.

Ja, jag har nog tankat hem ett dussintal olika bios för att se om nån kan bli avläst, det är som det står i bilderna bara ett test för att se vad som händer. hade jag fått en biosfil att kunna bli läst tänker jag att efter en sån flash borde allt lösa sig, man lägger hopp på dumma saker nu.
Jag har också läst om att det kan vara kinkigt med olika stickor, jag har 3 olika jag testar med, men kanske är en fjärde som är det som lyckas... testar även olika usb-uttag bak på datorn.

Permalänk
Skrivet av Mr Steed:

Är det den du försöker flasha med E7A32AMS.130? Det är ju en äldre version än den du har.

Det är inte så att du har Wifi på kortet? I så fall har du ett AC (fast det borde ju stå i bios då)
För det är ju konstigt att du har version 1.7 men inte den som finns på MSIs sida.

Jag vill minnas att jag hade liknande problem som dig med min förra dator men det var en Asus bräda, vet i alla fall att jag fick byta USB-sticka ett par gånger tills jag fick till det men minnet sviktar om vad det var i slutändan.

Just det, nej jag har inte WiFi, har faktiskt försökt att uppdatera med dom drivrutinerna med nån gång för att säkerhetsställa att det inte är nåt sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasselnoet1:

Yes, dom läggs på root på stickan. Har testat många olika former det senaste dygnet.

Ja, jag har nog tankat hem ett dussintal olika bios för att se om nån kan bli avläst, det är som det står i bilderna bara ett test för att se vad som händer. hade jag fått en biosfil att kunna bli läst tänker jag att efter en sån flash borde allt lösa sig, man lägger hopp på dumma saker nu.
Jag har också läst om att det kan vara kinkigt med olika stickor, jag har 3 olika jag testar med, men kanske är en fjärde som är det som lyckas... testar även olika usb-uttag bak på datorn.

Förstod det när jag tänkte efter, men bättre en fråga för mycket än en för lite

Lite fler saker när jag surfat runt:
- Använd USB 2.0 port
- Så litet minne som möjligt (2-4 GB)
- Formatera om i FAT32 igen (vet inte varför det skulle hjälpa)
- Använd en så lik version som möjligt, (skulle ju vara 1.8 här då)

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem

Du har överkomplicerat något i processen.
tex. Bootbar usb-sticka med Rufus, ingår inte i en normal m-flash procedur.

Visa gärna hur innehållet på usb-minnet ser ut i windows.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av Mr Steed:

Förstod det när jag tänkte efter, men bättre en fråga för mycket än en för lite

Lite fler saker när jag surfat runt:
- Använd USB 2.0 port
- Så litet minne som möjligt (2-4 GB)
- Formatera om i FAT32 igen (vet inte varför det skulle hjälpa)
- Använd en så lik version som möjligt, (skulle ju vara 1.8 här då)

Mjo, har använt och gjort allt det du skrev nu, men den vill verkligen inte hitta filen i m-flash, och när jag bootar från sticka så får jag felmeddelande om minne. Kan ha nåt att göra med att man bootar från freedos kanske, men ingen annan har det problemet nästan... Mkt info om detta är ju från 2013-15 vilket känns rätt gammalt med

Permalänk
Medlem

Jag funderar lite på om det har något att göra med bios-versionen du har, att du har en *akb och inte *ams.
Kanske leter bios efter en akb-bios.
Helt ute och tokgissar dock

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Du har överkomplicerat något i processen.
tex. Bootbar usb-sticka med Rufus, ingår inte i en normal m-flash procedur.

Tro mig, jag har börjat med MSI-a egna Youtube-guide för att hamna djupare och djupare när det inte funkat och jag gjort allt som manualer, guider och folk säger.

Det ska vara så enkelt som att ha en Fat32-formaterad sticka med 1 fil på. Men nu är det inte det för mig av nån outgrundlig anledning, m-flash vill inte hitta filer på stickorna.

Permalänk
Skrivet av Mr Steed:

Jag funderar lite på om det har något att göra med bios-versionen du har, att du har en *akb och inte *ams.
Kanske leter bios efter en akb-bios.
Helt ute och tokgissar dock

Du, det är såna tokgissningar jag gillar... Därför jag kommer till forumet! Jag bytte namn, nu hittar den filen! Får se om det går nu.

http://imgur.com/a/RMpE5PG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasselnoet1:

Du, det är såna tokgissningar jag gillar... Därför jag kommer till forumet! Jag bytte namn, nu hittar den filen! Får se om det går nu.

http://imgur.com/a/RMpE5PG

Spännande, hoppas det funkar!

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasselnoet1:

Tro mig, jag har börjat med MSI-a egna Youtube-guide för att hamna djupare och djupare när det inte funkat och jag gjort allt som manualer, guider och folk säger.

Det ska vara så enkelt som att ha en Fat32-formaterad sticka med 1 fil på. Men nu är det inte det för mig av nån outgrundlig anledning, m-flash vill inte hitta filer på stickorna.

Jag tror dig.

Men att du provat "allt, och mer därtill",
ger inte oss någon tydlig info för vidare felsökning.

Mitt förslag:
Gör en uppdatering enligt manualen, och visa oss vad som händer.
(och visa innehållet på usb-minnet, enligt windows)

Edit:
hittade ett annat exempel på liknande problem...
https://forums.tomshardware.com/threads/bios-processor.339116...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Jag tror dig.

Men att du provat "allt, och mer därtill",
ger inte oss någon tydlig info för vidare felsökning.

Mitt förslag:
Gör en uppdatering enligt manualen, och visa oss vad som händer.
(och visa innehållet på usb-minnet, enligt windows)

Jag tycker ändå jag skrivit vad jag gjort. För felsöknings skull då:

Enligt manualen ska jag använda M-FLASH för att uppdatera mitt bios, det funkar inte. Jag har använt flera USB-stickor i varierande storlekar (8gb och 16gb främst), flera olika filsystem men främst fat32 då det är det som ska gälla. När jag laddar ner drivrutin från MSI-s hemsida så är det en komprimerad mapp, jag packar upp den, tar de 2 filerna som finns och lägger på ROOT i min USB-sticka.
Då är min USB-sticka formaterad till fat32, har 2 filer på sig, jag använder M-Flash men det dyker inte upp några filer väl inne där man ska flasha.

Nästa alternativ är att använda MSI live update 6, vilket säger att jag har den senaste versionen av mitt bios, vilket inte stämmer för det är från 2017 som jag har nu.

På grund av detta har jag letat andra alternativ, dvs att köra bios update genom DOS vilket har funkat för många, men tyvärr inte för mig.

Nu är jag i det läget att vi har insett att nuvarande bios model namn är: E7A32AKB. Alla filer jag hittar på mitt moderkort på MSI-s hemsida är; E7A32AMS. När jag byter namn från AMS till AKB så upptäcker M-Flash att jag har en bios-fil på min sticka, men den vill inte ladda den, den skriker om att den filen inte passar till mitt moderkort.

Jag har kollat på den länken du visar innan och inte fått någon hjälp i det, de länkar som verkar hjälpsamma leder till återvändsgränder

Permalänk
Medlem

Kanske läge att testa Clear CMOS och se om det kan hjälpa?

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Skrivet av Mr Steed:

Kanske läge att testa Clear CMOS och se om det kan hjälpa?

Gjorde det igårkväll genom att ta ut batteriet i en kvart och tömma på ström genom on-knappen, behöver jag kortsluta cmos med tror du? för batteriet ska hjälpa har jag förstått det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasselnoet1:

Jag tycker ändå jag skrivit vad jag gjort. För felsöknings skull då:

Enligt manualen ska jag använda M-FLASH för att uppdatera mitt bios, det funkar inte. Jag har använt flera USB-stickor i varierande storlekar (8gb och 16gb främst), flera olika filsystem men främst fat32 då det är det som ska gälla. När jag laddar ner drivrutin från MSI-s hemsida så är det en komprimerad mapp, jag packar upp den, tar de 2 filerna som finns och lägger på ROOT i min USB-sticka.
Då är min USB-sticka formaterad till fat32, har 2 filer på sig, jag använder M-Flash men det dyker inte upp några filer väl inne där man ska flasha.

Nästa alternativ är att använda MSI live update 6, vilket säger att jag har den senaste versionen av mitt bios, vilket inte stämmer för det är från 2017 som jag har nu.

På grund av detta har jag letat andra alternativ, dvs att köra bios update genom DOS vilket har funkat för många, men tyvärr inte för mig.

Nu är jag i det läget att vi har insett att nuvarande bios model namn är: E7A32AKB. Alla filer jag hittar på mitt moderkort på MSI-s hemsida är; E7A32AMS. När jag byter namn från AMS till AKB så upptäcker M-Flash att jag har en bios-fil på min sticka, men den vill inte ladda den, den skriker om att den filen inte passar till mitt moderkort.

Jag har kollat på den länken du visar innan och inte fått någon hjälp i det, de länkar som verkar hjälpsamma leder till återvändsgränder

Här är en reddit länk till en som haft samma problem men löst det:

https://www.reddit.com/r/AMDHelp/comments/7gyjbt/msi_x370_gam...

Hoppas det löser sig, glhf

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Här är en reddit länk till en som haft samma problem men löst det:

https://www.reddit.com/r/AMDHelp/comments/7gyjbt/msi_x370_gam...

Hoppas det löser sig, glhf

I hans fall hade Amazon skickat honom wifi-varianten av kortet, jag har testat att använda wifi-bios men det funkar inte heller.
Men det är bra det kommer förslag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasselnoet1:

Gjorde det igårkväll genom att ta ut batteriet i en kvart och tömma på ström genom on-knappen, behöver jag kortsluta cmos med tror du? för batteriet ska hjälpa har jag förstått det som.

Jag vet faktiskt inte om det gör skillnad, eller om det ens återställer Bios-versionen till original.

Har du testat att ta version 1.8 och se om den funkar efter rename? Kanske är för högt hopp till den du provade med?

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Skrivet av Mr Steed:

Jag vet faktiskt inte om det gör skillnad, eller om det ens återställer Bios-versionen till original.

Har du testat att ta version 1.8 och se om den funkar efter rename? Kanske är för högt hopp till den du provade med?

Japp, har testat det. m-flash vägrar köra den för att den inte är "rätt"