Tips på grafikkort för max 2000:-

Permalänk
Medlem

Tips på grafikkort för max 2000:-

Har länge funderat på att köpa en dator men vet inte vilket grafikkort jag ska ha. Det är första gången jag köper en dator så vill gärna ha ett budget kort som jag kanske kan uppgradera i framtiden. Alla tips uppskattas.

Permalänk
Medlem

Det är en problematisk prispunkt, för alla kort kring det priset är 2-4 år gamla (releasen) beroende på hur man räknar, så skulle rekommendera begagnat för att få mer för pengarna...

Permalänk
Medlem

Vart skulle du rekommendera att köpa de ifrån?
Alltså begagnade och vad kan jag vänta mig i den prisklassen begagnat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoohnRpg:

Har länge funderat på att köpa en dator men vet inte vilket grafikkort jag ska ha. Det är första gången jag köper en dator så vill gärna ha ett budget kort som jag kanske kan uppgradera i framtiden. Alla tips uppskattas.

Normalt sett hade jag rekommenderat antingen ett AMD Radeon RX 570 eller ett Nvidia Geforce GTX 1650 / 1650 Super men just nu så finns det INGET, inte ett enda (såvida jag inte missat något) hos de stora återförsäljarna (Inet, Komplett, Webhallen, Netonnet och Elgiganten). Såvida du inte vill betala ockerpriser på Proshop eller Computersalg eller kan fara förbi Netonnet i Kungens kurva så rekommenderar jag starkt ett begagnat GTX 1070 (cirka 1500-2200 kr) eller 1060 (~1500 kr på Tradera, ksk billigare på SweC eller Blocket). Ett 1070 skulle prestera cirka 25-30% bättre än ett 1650 Super och ett 1060 skulle prestera cirka 5% sämre en ett 1650 super. Alla dessa kort fungerar mycket bra för att spela krävande spel i 1080p.

Permalänk
Viking
Skrivet av izzeww:

Normalt sett hade jag rekommenderat antingen ett AMD Radeon RX 570 eller ett Nvidia Geforce GTX 1650 / 1650 Super men just nu så finns det INGET, inte ett enda (såvida jag inte missat något) hos de stora återförsäljarna (Inet, Komplett, Webhallen, Netonnet och Elgiganten). Såvida du inte vill betala ockerpriser på Proshop eller Computersalg eller kan fara förbi Netonnet i Kungens kurva så rekommenderar jag starkt ett begagnat GTX 1070 (cirka 1500-2200 kr) eller 1060 (~1500 kr på Tradera, ksk billigare på SweC eller Blocket). Ett 1070 skulle prestera cirka 25-30% bättre än ett 1650 Super och ett 1060 skulle prestera cirka 5% sämre en ett 1650 super. Alla dessa kort fungerar mycket bra för att spela krävande spel i 1080p.

Det på Netonnet är ett vanligt 1650... 😐

@NoohnRpg, Köp det här om du vill ha ett nytt, kommer i lager den andra januari: https://www.komplett.se/product/1147258/datorutrustning/dator...

Men för bästa prestandan är det ett begagnat 1070 eller 1080 som gäller.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar ska nog hålla ögonen öppna för ett 1070 då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoohnRpg:

Tack för alla svar ska nog hålla ögonen öppna för ett 1070 då!

Tänk dock på att ett 1070 kan vara upp till 4-5år gammalt nu om det köptes tidigt. Så kan vara bra att lyssna på fläktarna vid drift (inga missljud) och kanske byta kylpasta om du har kunskapen

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoohnRpg:

Tack för alla svar ska nog hålla ögonen öppna för ett 1070 då!

Skicka ett PM om du bor i Göteborgsområdet.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.