Huawei MateBook X Pro eller Asus ZenBook

Permalänk
Medlem

Huawei MateBook X Pro eller Asus ZenBook

Tips/hjälp vilken?
Tänker mig Huawei MateBook X Pro 2020* eller en
Asus ZenBook 14 UX425 Pure 3** .
Asus har lite bättre spec t.ex. i7, allt inom ram är bättre etc. etc., men kollar man runt föredrar folk Huawei, att den är bättre, skönare att ha/"stabilare", bättre skärm, kommer det till grafiken så är den bättre i allt, bättre processorhastighet etc.

Men frågar för någon borde väl känna till dessa bra och kan ge mig svar vilken som är skönast och kanske håller längst.

Jag kommer bara använda den till surf, lyssna på musik, kolla på film, lätt lätt Photoshop (sällan) så blir inget "hårdare" användning, inge spel, inge skapande av film eller musik.

Vilken föredrar ni?

* Huawei (Elgiganten)

** Asus (Elgiganten)

Tackar för hjälp/tips.

Permalänk
Medlem

Zenbooken har bäst specs, hade tagit den

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag har en 2019 Huawei MateBook X Pro. Jättenöjd, de största missarna är att kameran inte ger en särskild smickrande bild och att fingeravtrycksläsaren inte har några drivare för Linux. Lätt och smidig, och jag älskar skärmförhållandet 3:2 vs 16:9.

Den är ganska tyst tills det blir lite last på den, då kan den flåsa på rätt bra och blir varm (men det har jag inte haft någon Ultrabook som inte blivit vid liast).

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Huawei har blank skärm (pekskärm)
hade det inte varit för det så är den ju 3:2 och högre upplösning . Så Asus vinner om du kräver matt skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Zenbooken har bäst specs, hade tagit den

Mvh

Tackar!

Skrivet av zyberzero:

Jag har en 2019 Huawei MateBook X Pro. Jättenöjd, de största missarna är att kameran inte ger en särskild smickrande bild och att fingeravtrycksläsaren inte har några drivare för Linux. Lätt och smidig, och jag älskar skärmförhållandet 3:2 vs 16:9.

Den är ganska tyst tills det blir lite last på den, då kan den flåsa på rätt bra och blir varm (men det har jag inte haft någon Ultrabook som inte blivit vid liast).

Jag fastnade just för skärmen, 3:2, 3000x2000, så du rekommenderar Huawei av dessa två?

Skrivet av pacc:

Huawei har blank skärm (pekskärm)
hade det inte varit för det så är den ju 3:2 och högre upplösning . Så Asus vinner om du kräver matt skärm.

Ne, kräver inte mattskärm, så rekommenderar du Huawei?

Permalänk
Medlem

som en huawei matebook 14 4800 ägaren så är märket helt ok. Huawei har flera auktoriserad service verkstad i sverige. En av dem är conmodo och jag rekommendera starkt att du inte lämna in laptopen där för reparation. Dem är helt inkompetenta och ljuger för att undvika att fixa din laptop om den är på garanti.
En annan bra huawei service verkstad är annars Ifon som du kan lämna in för garanti ärende. Skit sköna personer där som jobbar.

2018 matebook så har huawei snålat på moderkorts kvalitet. DVS att dem hade skit kassa ström kapacitet som dör efter 2-3 år. Detta innebär då efter reklamations period är över och modekortet e helt död så måste du betala 110% utav de ordinarie priset som du köpte din laptop ifrån.
Nu har jag inte direkt koll på 2020 versionen då jag inte har fått kolla på deras moderkort men något som du måste veta.

Permalänk
Medlem

Värt att kolla på denna video då deras kylare är inte så bra
https://www.youtube.com/watch?v=c1u5PAUxGhw

Permalänk
Medlem

Vad blev det för dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av asas:

Vad blev det för dator?

Sicken necrobump! Hoppas iallafall för OPs skull att han valde Zenbooken. Även om byggkvaliteten är riktigt schysst hos Huawei är det ett rejält nedsteg att välja Intels 10-serie när de gjort avsevärda framsteg med Tiger Lake i alla områden.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Sicken necrobump! Hoppas iallafall för OPs skull att han valde Zenbooken. Även om byggkvaliteten är riktigt schysst hos Huawei är det ett rejält nedsteg att välja Intels 10-serie när de gjort avsevärda framsteg med Tiger Lake i alla områden.

Jag köpte nämligen Huawei MateBook x pro med i5-processor för 8000 kr förra veckan. Tycker du det finns bättre alternativ för dem pengarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av asas:

Jag köpte nämligen Huawei MateBook x pro med i5-processor för 8000 kr förra veckan. Tycker du det finns bättre alternativ för dem pengarna?

Beror ju på om det är nya Tiger lake eller inte. Om svaret är nej så finns det bättre alternativ.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Beror ju på om det är nya Tiger lake eller inte. Om svaret är nej så finns det bättre alternativ.

11 gen menar du? Det är det inte, tips på laptop för runt 8000 kr som är mer värd?

Huawei MateBook x pro 2020 är den jag köpt,
Specs: Core i5 / 16GB RAM / 512GB SSD / MX250

Permalänk
Medlem
Skrivet av asas:

11 gen menar du? Det är det inte, tips på laptop för runt 8000 kr som är mer värd?

Huawei MateBook x pro 2020 är den jag köpt,
Specs: Core i5 / 16GB RAM / 512GB SSD / MX250

https://www.inet.se/produkt/1965044/lenovo-ideapad-5-14-ryzen...

Nedsatt pris just nu, inte samma byggkvalitet som Matebook men överlägsen prestandamässigt. Lite tufft att köpa laptop nu annars då Tiger Lake (som är 11th gen) inte riktigt kommit in överallt och AMD snart kommer släppa refresh på sina processorer. Samtidigt förespås också att det snart kommer att bli svårt att få tag på grejer på grund av det här viruset alla pratar om...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

https://www.inet.se/produkt/1965044/lenovo-ideapad-5-14-ryzen...

Nedsatt pris just nu, inte samma byggkvalitet som Matebook men överlägsen prestandamässigt. Lite tufft att köpa laptop nu annars då Tiger Lake (som är 11th gen) inte riktigt kommit in överallt och AMD snart kommer släppa refresh på sina processorer. Samtidigt förespås också att det snart kommer att bli svårt att få tag på grejer på grund av det här viruset alla pratar om...

Tack så mycket. Klart bättre processor, får överväga att lämna tillbaka datorn och köpa Lenovo istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asas:

Tack så mycket. Klart bättre processor, får överväga att lämna tillbaka datorn och köpa Lenovo istället.

Ja sen finns det ju massa aspekter till det också förstås. Medan Ryzen 4700U piskar Comet Lake (10th gen) är det lite mer komplicerat med Tiger Lake med i spelet. Intel har faktiskt lyckats bra med övergången till 10nm och gjort processorer som lämpar sig väl till tunnare ultrabooks och liknande med mycket hög singeltrådad prestanda och nu även inbyggd grafik som klarar lättare spel. Det sistnämnda är även AMD helt med i matchen på men deras Renoirfamilj (där 4700U ingår) har helt klart inte riktigt samma singeltrådade prestanda som Tiger Lake. Däremot vinner AMD i flertrådade laster då de erbjuder ett högre kärntal (iallafall för tunna laptops osv). Vad gäller effektivitet vilket blir särskilt viktigt för laptops där man vill ha längre batteritid verkar det vara hugget som stucket beroende på modell men båda lagen erbjuder mycket effektiva processorer. Således får man tänka lite på vad man tycker är viktigast som konsument men det är samtidigt en helt fantastisk tid då det finns så många bra alternativ där ingenting egentligen är avsevärt sämre än konkurrentens svar rakt igenom.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av asas:

Tack så mycket. Klart bättre processor, får överväga att lämna tillbaka datorn och köpa Lenovo istället.

Hade hellre lagt 2000 extra isåfall och köpt Matebooken med i7 och 1TB SSD.
Grym byggkvalitet och en fröjd att använda. Dock behöver du prestandan från i5 vs i7? Annars hade jag bara behållit den du har.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Ja sen finns det ju massa aspekter till det också förstås. Medan Ryzen 4700U piskar Comet Lake (10th gen) är det lite mer komplicerat med Tiger Lake med i spelet. Intel har faktiskt lyckats bra med övergången till 10nm och gjort processorer som lämpar sig väl till tunnare ultrabooks och liknande med mycket hög singeltrådad prestanda och nu även inbyggd grafik som klarar lättare spel. Det sistnämnda är även AMD helt med i matchen på men deras Renoirfamilj (där 4700U ingår) har helt klart inte riktigt samma singeltrådade prestanda som Tiger Lake. Däremot vinner AMD i flertrådade laster då de erbjuder ett högre kärntal (iallafall för tunna laptops osv). Vad gäller effektivitet vilket blir särskilt viktigt för laptops där man vill ha längre batteritid verkar det vara hugget som stucket beroende på modell men båda lagen erbjuder mycket effektiva processorer. Således får man tänka lite på vad man tycker är viktigast som konsument men det är samtidigt en helt fantastisk tid då det finns så många bra alternativ där ingenting egentligen är avsevärt sämre än konkurrentens svar rakt igenom.

Intressant. Finns så mycket nytt att tänka på efter att ha läst här och sett en del reviews på youtube. Förstått det som att specsen inte alltid är allt utan mycket även hur väl laptopen klarar av att utnyttja de olika delarna, t.ex. att i7-processor kan låta bättre än i5 men att det i praktiken inte alltid är en markant skillnad om datorn inte kan utnyttja processorn fullt ut.
Lenovon verkar grym men funderar på att behålla Huawein på grund av skärmen. Alltför dumt val? Någon annan dator du rekommenderar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hade hellre lagt 2000 extra isåfall och köpt Matebooken med i7 och 1TB SSD.
Grym byggkvalitet och en fröjd att använda. Dock behöver du prestandan från i5 vs i7? Annars hade jag bara behållit den du har.

Tror inte riktigt jag behöver det. Du är alltså mer för Matebooken än Lenovon trots bättre processor i Lenovo?
Har du möjligen en x pro själv? Hade varit intressant att höra av någon haft den ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asas:

Intressant. Finns så mycket nytt att tänka på efter att ha läst här och sett en del reviews på youtube. Förstått det som att specsen inte alltid är allt utan mycket även hur väl laptopen klarar av att utnyttja de olika delarna, t.ex. att i7-processor kan låta bättre än i5 men att det i praktiken inte alltid är en markant skillnad om datorn inte kan utnyttja processorn fullt ut.
Lenovon verkar grym men funderar på att behålla Huawein på grund av skärmen. Alltför dumt val? Någon annan dator du rekommenderar?

Nej mycket beror ju på andra saker också som hur väl kylningen i datorn fungerar och liknande. Som jag försökte beskriva med mitt förra inlägg finns det så väldigt många saker till ett laptopköp, tycker du om skärmen på din Matebook och ser det som en viktig egenskap tror jag inte Lenovon är bättre. Som sagt var beror det på vad du värderar högst själv, för mig blir det nog ändå i slutänden prestanda som väger tyngst.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av asas:

Tror inte riktigt jag behöver det. Du är alltså mer för Matebooken än Lenovon trots bättre processor i Lenovo?
Har du möjligen en x pro själv? Hade varit intressant att höra av någon haft den ett tag.

Yes jag har den och är mycket nöjd! Den är riktigt snygg och väldigt bra skärm med hög upplösning.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag köpte MateBook X Pro (i7), men sålde den och väntar på nya 2021 modellen, varför? 2020 modellen blev väldigt varm snabbt och lät, störde mig på det - medan på 2021 modellen så har de byggt om den, nu är det två "fläktar" jämfört med. Sen 2020 har bara Wifi 5, medan jag reser mycket och behöver Wifi 6/ax.

Sen som "vanligt" (lika med allt) så kommer den nya få allt bättre t.ex. processor, Wifi, högtalare, grafiken (Iris) etc. etc. men det är inget nytt att produkter får bättre specifikation efter varje släpp, hehe.
Men som tidigare skrevs, det gällde fläkten (-arna) och Wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adotb:

Jag köper MateBook X Pro (i7), men sålde den och väntar på nya 2021 modellen, varför? 2020 modellen blev väldigt varm snabbt och lät, störde mig på det - medan på 2021 modellen så har de byggt om den nu är det två "fläktar" jämfört med 1. 2020 har bara Wifi 5, medan jag reser mycket och behöver Wifi 6/ax.

Sen som "vanligt" (lika med allt) så kommer den nya få allt bättre t.ex. processor, Wifi, högtalare, grafiken (Iris) etc. etc. men det är inget nytt att produkter får bättre specifikation efter varje släpp, hehe.
Men som tidigare skrevs, det gällde fläkten(-arna) och Wifi.

Intressant. Blir ju en liten prisskillnad dock mellan 2020 vs 2021. Hur länge hade du din dator? Provade du undervolta som jag sett att en del gör?