Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

SteamVR -> Workshop -> sök "ROV Test" sedan väljer du att prenumerera.

Tydligen kan man även köpa en standalone version på deras hemsida också.

https://knob2001.itch.io/testhmd

Hur i hela friden aktiverar jag det då? Inne i VR-miljön kan jag inte ens hitta det trots att jag abonnerat på den. Steam är inte särskilt logiskt uppbyggt alla gånger.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Hur i hela friden aktiverar jag det då? Inne i VR-miljön kan jag inte ens hitta det trots att jag abonnerat på den. Steam är inte särskilt logiskt uppbyggt alla gånger.

Steam Home under Environments.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Steam Home under Environments.

Hittar den inte där heller, eller så är jag på fel ställe.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Hittar den inte där heller, eller så är jag på fel ställe.

tryck b på handkontrollen i steam vr huset och välj miljöer

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

tryck b på handkontrollen i steam vr huset och välj miljöer

Ja, hittade till slut. Tack.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Har testat nu både på Q2 och G2. Besvärligt att få till kontrollerna med G2 för att kunna röra sig runt i ROV Test. Håll översta knappen intryckt och rör samtidigt på joysticken. Finns inte officiellt stöd för G2 i programmet ännu.

Fick som väntat lite bättre FOV med Q2 (96 grader horisontellt tills jag inte kunde se strecken längre). Med FOV mod på G2 var det ungefär 96-98 grader innan det blev för nära linserna. Sweetspot testerna var likvärdiga, något skarpare med G2 faktiskt så jag tycker inte alls att det återspeglar det jag upplever i spel, där G2 är mycket suddigare i periferin.

Så om exempelvis MRTV förhåller sig till detta sweetspot testet lär allting vara "edge-to-edge clarity". Texten är väldigt nära, bara några dm framför om man skall fylla hela synfältet kant-kant (E-E) så där kanske finns en förklaring?! Tog en bild med mobilkameran också och den kan man få knivskarp över hela bilden på båda headseten, så ger inte mycket för den typen av tester (rent usla tester faktiskt, såvida man inte har en avancerad kamerarigg som sätts upp identiskt precis varje gång). Det upplevs helt klart annorlunda genom ögat.

G2 summerat i ROV Test
Bra sweetspot

G2 summerat i allt annat
Sweetspot skit

Returfraktsedel utskriven. Ses i Quest 2 tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Har testat nu både på Q2 och G2. Besvärligt att få till kontrollerna med G2 för att kunna röra sig runt i ROV Test. Håll översta knappen intryckt och rör samtidigt på joysticken. Finns inte officiellt stöd för G2 i programmet ännu.

Fick som väntat lite bättre FOV med Q2 (96 grader horisontellt tills jag inte kunde se strecken längre). Med FOV mod på G2 var det ungefär 96-98 grader innan det blev för nära linserna. Sweetspot testerna var likvärdiga, något skarpare med G2 faktiskt så jag tycker inte alls att det återspeglar det jag upplever i spel, där G2 är mycket suddigare i periferin.

Så om exempelvis MRTV förhåller sig till detta sweetspot testet lär allting vara "edge-to-edge clarity". Texten är väldigt nära, bara några dm framför om man skall fylla hela synfältet kant-kant (E-E) så där kanske finns en förklaring?! Tog en bild med mobilkameran också och den kan man få knivskarp över hela bilden på båda headseten, så ger inte mycket för den typen av tester (rent usla tester faktiskt, såvida man inte har en avancerad kamerarigg som sätts upp identiskt precis varje gång). Det upplevs helt klart annorlunda genom ögat.

G2 summerat i ROV Test
Bra sweetspot

G2 summerat i allt annat
Sweetspot skit

Returfraktsedel utskriven. Ses i Quest 2 tråden

Vänta, den var bra i ett test men dåligt i övrigt? Men det är ju samma linser i båda? Jag är förvirrad xS

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Har testat nu både på Q2 och G2. Besvärligt att få till kontrollerna med G2 för att kunna röra sig runt i ROV Test. Håll översta knappen intryckt och rör samtidigt på joysticken. Finns inte officiellt stöd för G2 i programmet ännu.

Fick som väntat lite bättre FOV med Q2 (96 grader horisontellt tills jag inte kunde se strecken längre). Med FOV mod på G2 var det ungefär 96-98 grader innan det blev för nära linserna. Sweetspot testerna var likvärdiga, något skarpare med G2 faktiskt så jag tycker inte alls att det återspeglar det jag upplever i spel, där G2 är mycket suddigare i periferin.

Så om exempelvis MRTV förhåller sig till detta sweetspot testet lär allting vara "edge-to-edge clarity". Texten är väldigt nära, bara några dm framför om man skall fylla hela synfältet kant-kant (E-E) så där kanske finns en förklaring?! Tog en bild med mobilkameran också och den kan man få knivskarp över hela bilden på båda headseten, så ger inte mycket för den typen av tester (rent usla tester faktiskt, såvida man inte har en avancerad kamerarigg som sätts upp identiskt precis varje gång). Det upplevs helt klart annorlunda genom ögat.

G2 summerat i ROV Test
Bra sweetspot

G2 summerat i allt annat
Sweetspot skit

Returfraktsedel utskriven. Ses i Quest 2 tråden

Grejen med mobilkamera är att man inte vet vilken brännvidd kameran har. Sätter man objektivet alldeles mot linsen och om brännvidden är vidare än mänskliga ögat så inbillar jag mig att effekten blir en sweetspot som ser mycket större ut på bild.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk

Har nu snackat med HP Support om mitt problem med 7-14.

Efter ett långt samtal utan speciellt mycket innehåll mer än väntande och några frågor om jag uppdaterat drivrutiner för mitt moderkort osv blev den föreslagna "lösningen" att HP ska skicka ut en USB-hubb till mig.

Förklarade för killen jag pratade med att jag inte tror det kommer lösa problemet eftersom jag redan kör med en strömförsörjd USB-hubb men han ville inte ta ärendet vidare innan jag testat med den hubb HP kommer skicka mig. Tyvärr hade de inga i lager och han hade heller inget datum att ge när den kommer in i lager. Så får väl se...

Sa även till honom att jag hoppas han tar mitt problem vidare till deras utvecklingsavdelning. Även om den hubb han föreslår skulle lösa problemet kan ju inte HP gärna börja skicka ut gratis USB-hubbar till all G2-ägare som har 7-14 problemet. Eller det kanske ändå blir billigare än att ta reda på vad som verkligen orsakar problemet och sen lösa det ordentligt...

Här är iaf den hubb som kommer skickas till mig.

Permalänk
Medlem

Nu efter jag bytt till vanligt USB-A uttag så har jag sluppit 7-14 error vid åtminstone två följande uppstarter (B550 chipset) ...

Hoppas det håller i sig!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Nu efter jag bytt till vanligt USB-A uttag så har jag sluppit 7-14 error vid åtminstone två följande uppstarter (B550 chipset) ...

Hoppas det håller i sig!

Vad menar du med vanligt USB-A uttag, en USB 3-port på ditt moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Har nu snackat med HP Support om mitt problem med 7-14.

Efter ett långt samtal utan speciellt mycket innehåll mer än väntande och några frågor om jag uppdaterat drivrutiner för mitt moderkort osv blev den föreslagna "lösningen" att HP ska skicka ut en USB-hubb till mig.

Förklarade för killen jag pratade med att jag inte tror det kommer lösa problemet eftersom jag redan kör med en strömförsörjd USB-hubb men han ville inte ta ärendet vidare innan jag testat med den hubb HP kommer skicka mig. Tyvärr hade de inga i lager och han hade heller inget datum att ge när den kommer in i lager. Så får väl se...

Sa även till honom att jag hoppas han tar mitt problem vidare till deras utvecklingsavdelning. Även om den hubb han föreslår skulle lösa problemet kan ju inte HP gärna börja skicka ut gratis USB-hubbar till all G2-ägare som har 7-14 problemet. Eller det kanske ändå blir billigare än att ta reda på vad som verkligen orsakar problemet och sen lösa det ordentligt...

Här är iaf den hubb som kommer skickas till mig.

Ska också ringa, hade tänkt göra det idag men det får bli imorgon istället.

En sådan hub får de väl skicka, frågan är var jag ska koppla in den bara då jag inte har någon USB-C alls på min dator.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Ska också ringa, hade tänkt göra det idag men det får bli imorgon istället.

En sådan hub får de väl skicka, frågan är var jag ska koppla in den bara då jag inte har någon USB-C alls på min dator.

Då blir det nog knepigt gissar jag eftersom det här verkar vara just en USB-C hubb som du säger. Blir intressant att se vad de säger till dig i det fallet.

Jag hoppas fortfarande lösningen på sikt kommer bli att HP skickar ut nya kablar där de designat om strömboxen som sitter på kabeln så den funkar som den ska. Är fortfarande i det närmaste övertygad om att det är där hela problemet ligger. Att boxen många ggr inte "vaknar" som den ska och därför inte förser headsetet med den ström det behöver. Där vissa av oss iaf hittat en workaround genom att plugga ur/i kabeln. Vilket jag antar trigger den "signal" som krävs till boxen för att den ska vakna.

Här har du numret till HP Support för företagsprodukter du ska ringa till. HP klassar HP Reverb G2 som en företagsprodukt. Så besparar jag dig lite tid att leta efter det. Var inte helt lätt att hitta rätt tidigare idag när jag ringde runt och blev kopplad hit och dit hos HP...

08-519 933 63

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Vad menar du med vanligt USB-A uttag, en USB 3-port på ditt moderkort?

Ja sorry vanlig USB3 dvs inte lilla c-kontakten.
Den kanske inte ens heter A? Jag chansade

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Ska också ringa, hade tänkt göra det idag men det får bli imorgon istället.

En sådan hub får de väl skicka, frågan är var jag ska koppla in den bara då jag inte har någon USB-C alls på min dator.

Kan du inte använda adaptern som hände med g2 eller tänker jag fel nu?
(Jag har inte tittat på hubben: tar den inte C in?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kan du inte använda adaptern som hände med g2 eller tänker jag fel nu?
(Jag har inte tittat på hubben: tar den inte C in?)

Förvisso, men det kan ju vara adaptern som är en del av problemet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Ja sorry vanlig USB3 dvs inte lilla c-kontakten.
Den kanske inte ens heter A? Jag chansade

Ok USB-A stämmer bra.

Har själv testat att visa dolda enheter i Enhetshanteraren och där ta bort allting som inte var aktivt. Sen pluggade jag in brillorna på nytt och till en början funkade det bra. T om vid omstart. När jag däremot sen stängde av datorn och startade den på nytt var problemet tillbaka och efter det är problemet tillbaka även vid omstart.

Så verkar inte lätt att få ordning på det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Förvisso, men det kan ju vara adaptern som är en del av problemet.

Den lilla USB A till C adaptern? Möjligt, men är det sannolikt? Det är väl bara en fysisk adapter?

...

Ärligt talat så tror jag inte det är den externa nätdelen heller men jag kan mycket väl ha fel i det.
(Den lyser hela tiden även när datorn är avstängd för mig så jag har svårt att se att den är för "långsam" vid uppstarten)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Den lilla USB A till C adaptern? Möjligt, men är det sannolikt? Det är väl bara en fysisk adapter?

Nej, det är inte så sannolikt men inte helt omöjligt heller. Ingen kedja är starkare än sin svagaste punkt. Jag bara spekulerar. Nu såg jag sen att den där huben har en USB-C, såg inte det först. Då blir det ju möjligt förstås. Tycker dock inte det borde behövas en extra hub. Problemet borde gå åtgärda på annat sätt då en USB3.2-port knappast är för långsam, det fungerar ju med en USB3.0-hub på samma port. Felet ligger nog på driver- eller biosnivå.

Skrivet av Roger W:

Ärligt talat så tror jag inte det är den externa nätdelen heller men jag kan mycket väl ha fel i det.
(Den lyser hela tiden även när datorn är avstängd för mig så jag har svårt att se att den är för "långsam" vid uppstarten)

Min slocknar så fort jag drar ur USB-kabeln eller stänger av porten på huben. Inte provat stänga av datorn med den i så vet inte. Har som sagt ännu inte varit problem få igång headsetet efter jag skaffade huben.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Den lilla USB A till C adaptern? Möjligt, men är det sannolikt? Det är väl bara en fysisk adapter?

...

Ärligt talat så tror jag inte det är den externa nätdelen heller men jag kan mycket väl ha fel i det.
(Den lyser hela tiden även när datorn är avstängd för mig så jag har svårt att se att den är för "långsam" vid uppstarten)

Såg det jag också tidigare idag när jag höll på och testade och håller med dig, eftersom lampan på boxen fortsätter lysa så länge USB-kabeln sitter i verkar den ju vara "vaken" hela tiden.

Väldigt skumt problem och hoppas vi så småningom får se en riktig lösning istället för "workarounds" som att använda en extern hub. I mitt fall hjälper ju inte det heller för den delen. Problemet är detsamma men blir enklare att koppla ut/sätta i headsetet när man slipper krypa bakom datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Har nu gjort en FOV mod:
https://www.thingiverse.com/thing:4666466

fick den utskriven via:
https://www.treatstock.com/my/print-model3d
kostnad 21 dollar. Skrevs ut av West Print i Sverige. Gjorde beställningen på Fredagen och fick den nu (Tisdag).
...

Tackar för tipset. Tog och beställde två oilka masker på en gång då det inte verkar bli mycket dyrare med två jämfört med en utskriven modell - 22.35 dollars + frakt att få utskrivet och hemskickat. Beställde den 5:e och fanns att hämta ut idag den 8:e.

För min del blev det
https://www.thingiverse.com/thing:4697431
https://www.thingiverse.com/thing:4700782
då jag ville prova en bredare modell också. Har hittils bara testat dem lite snabbt med ett VR Cover för Odyssey+ jag hade legandes och det var rätt bra. Skall gräva lite i lådorna och se om jag kan hitta några VR Covers till Questen och testa med dem också.
Blir såklart en hel del ljus in från näsdelen på den breda varianten nu när jag kör utan något tyg där, men jag har några extra munskydd så jag kommer nog offra ett av dem för ett schysst näs-skydd.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Verkar som att Webhallen har vaknat - ska man hämta ut sitt headset nu eller inte? Kör Simracing och har Rift S (2080S)

Visa signatur

Intel Core i7-9700K @ 5Ghz
Asus GeForce ROG Strix RTX 3090 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soulbear:

Verkar som att Webhallen har vaknat - ska man hämta ut sitt headset nu eller inte? Kör Simracing och har Rift S (2080S)

Nöjd med min, iracing på ett 2060 funkar kanon

Permalänk
Medlem

Hyperväntat men återigen så dribblar de och jag har tydligen fel win usb. Jag får 7-15 fel. Det är med mitt usb 3 kort moderkortets ger 4-1 på usb 3 portarna

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Andra burken med portar märkta usb 3 ss. 4-4 error.

Har faktiskt även en usb c port men där händer nada...

Frågan är vilken usb hub med egen kontroller är värt att satsa på.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Andra burken med portar märkta usb 3 ss. 4-4 error.

Har faktiskt även en usb c port men där händer nada...

Frågan är vilken usb hub med egen kontroller är värt att satsa på.

Finns tips på hubbar folk här använder om du scrollar bak i tråden.

Eller så tar du kontakt med HP Support så de får skicka ut en hubb gratis till dig. Vilket verkar vara deras "lösning" i nuläget för de som har problem med att koppla G2an till sin dator.

Lite komiskt dock att HP själva på sin webbplats rekommenderar att man ska koppla in brillorna direkt till datorn och inte via en hubb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Finns tips på hubbar folk här använder om du scrollar bak i tråden.

Eller så tar du kontakt med HP Support så de får skicka ut en hubb gratis till dig. Vilket verkar vara deras "lösning" i nuläget för de som har problem med att koppla G2an till sin dator.

Lite komiskt dock att HP själva på sin webbplats rekommenderar att man ska koppla in brillorna direkt till datorn och inte via en hubb...

Behöver något PCI-e kort inte usb hubb antar jag som använder windows drivrutiner. Fresco ska man undvika iaf och försöka hitta något som listar usb 3 ss. Vet inte om det är någon ny standard jag missat? G1 var usb 3 utan superspeed?

Går jag efter felkoder så verkar jag ligga närmare med gamla datorn med 4-4 som är något slags compliance mode. Vet inte om de inte tycker de får tillräckligt med ström trots jag har nätadaptern inkopplad och den lyser naturligtvis. Lite nyare moderkort på den burken har asus z270h på huvuddatorn.

Den har även usb c men gissar det bara är för laddning. Ska man inte använda nätadaptern ifall man kopplar via usb-c? Inte vågat testa detta.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Kollat på detta https://www.amazon.se/Inateck-PCI-kort-USB-USB3-0/dp/B00B6ZCN...

samt https://www.amazon.se/Bawanfa-USB-expansionskort-kompatibel-d...

Känner inte till bawanfa båda ska använda windows usb drivrutiner?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Behöver något PCI-e kort inte usb hubb antar jag som använder windows drivrutiner.

Vad jag läst verkar externa hubbar vara rekommendationen för att få bäst chans att funka utan fel, snarare än internt PCI-e kort
Samtidigt så innebär väl i teorin en hub lite extra latens i sig, så jag är också lite anti den lösningen.

För mig verkar det dock ha släppt och jag har inte fått några 7-14 på ett tag nu. (datorn har skrikit till vid uppstart vid något tillfälle dock, så 100% bra är det inte)

Skrivet av oqvist:

Den har även usb c men gissar det bara är för laddning. Ska man inte använda nätadaptern ifall man kopplar via usb-c? Inte vågat testa detta.

Som jag fattar det så är rekommendationen att man alltid ska använda nätadaptern. (för att få konsekvent tillförlitlig strömtillförsel antar jag)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Men använder man externa hubbar på befintlig inkompatibel usb port så är man ju tokkörd. Brukar va fattigt med info på externa usbhubbar om de kör Windows drivrutiner eller egna.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x