Nvidia senarelägger Geforce RTX 3080 Ti på obestämd tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja för det ligger väl mängder av 3090 på hyllorna.
Och 3080 vill ingen heller ha.

Nvidia behöver inte göra nånting, förutom att se till att det finns fler kort.

Inet har ju en ca 50st RTX 3090-kort på hyllan...

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Känns som att 3090 jag köpte för 19000kr blir mer och mer prisvärt.

Ett 3090 för 19 000kr kommer aldrig vara prisvärt om det är så att du främst spelar spel på det. Håller man på med professionella program så är det en annan femma. Då hade man å andra sidan önskat att de låst upp Titan driver paths och SRIOV, dvs för att det ska vara bra för det ändamålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Någon som vet varför det är sån enorm komponentbrist nu för tiden? Eller är det bara att fler människor vill köpa korten?

1. Otroligt många jobbar hemma, och många behöver då en bättre dator än man klarat sig med tidigare.
2. Med mer hemmavistelse behöver man mer underhållning, och då är en speldator en av sakerna folk skaffar, eller uppgraderar.
3. Folk kan inte i samma utsträckning gå ut på krogen, gå på bio, shoppa i fysiska butiker, och resa, och hemmavistelsen och hemmaarbetet innebär att man inte behöver köpa nya kläder lika mycket, vilket frigör enorma mängder pengar för t ex inköp av elektronik.
4. Brister på komponenter/råvaror i många led skapar produktionsproblem.
5. Platsbrist på fraktfartyg, i fraktflygplan och på lastbilar leder till råvaru/komponentbrister.
6. Tillverkningskapaciteten för kretsar är maxad, eftersom den inte kan skalas upp särskilt snabbt och baseras på tillverkningsvolymer beräknade innan virusets debut.
7. En höst med, sen länge planerade, hårdvarusläpp från flera stora tillverkare råkade infalla när det var brist. Hade viruset börjat t ex tidigt 2019 hade det varit lite annorlunda. Då var det bara AMD som släppte nåt större, och med sämre relativ prestanda jämfört med konkurrenternas (3000-processorer och 5000-grafikkort), medan Intel och Nvidia inte hade stora släpp.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Känns som att 3090 jag köpte för 19000kr blir mer och mer prisvärt.

Absolut!

Jag har haft mitt Zotac, köpt för 18500kr, sedan slutet av oktober. Är extremt nöjd och för varje dag jag nyttjar mitt kort blir det ju färre kronor per tidsenhet så att säga.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

1. Otroligt många jobbar hemma, och många behöver då en bättre dator än man klarat sig med tidigare.
2. Med mer hemmavistelse behöver man mer underhållning, och då är en speldator en av sakerna folk skaffar, eller uppgraderar.
3. Folk kan inte i samma utsträckning gå ut på krogen, gå på bio, shoppa i fysiska butiker, och resa, och hemmavistelsen och hemmaarbetet innebär att man inte behöver köpa nya kläder lika mycket, vilket frigör enorma mängder pengar för t ex inköp av elektronik.
4. Brister på komponenter/råvaror i många led skapar produktionsproblem.
5. Platsbrist på fraktfartyg, i fraktflygplan och på lastbilar leder till råvaru/komponentbrister.
6. Tillverkningskapaciteten för kretsar är maxad, eftersom den inte kan skalas upp särskilt snabbt och baseras på tillverkningsvolymer beräknade innan virusets debut.
7. En höst med, sen länge planerade, hårdvarusläpp från flera stora tillverkare råkade infalla när det var brist. Hade viruset börjat t ex tidigt 2019 hade det varit lite annorlunda. Då var det bara AMD som släppte nåt större, och med sämre relativ prestanda jämfört med konkurrenternas (3000-processorer och 5000-grafikkort), medan Intel och Nvidia inte hade stora släpp.

Tack!
I andra ord, "Taskigt läge."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Löst under årets andra hälft?! Då har det alltså gått typ ett år från release tills dom kan producera kort så alla som vill ha ett kan få ett!

Det känns som det kommer gå ända till 40-serien innan de lyckats sätta kort i allas händer. Och då är det ju dags för nästa. Man vill ju gärna ha dem direkt när de kommer ut så att man får ha dem så länge som möjligt mellan serier. Om man nu väntar 1 eller 3 serier så kvittar det ju. Jag upplever det som att jag går utan kort i kanske ett halvår. Jag har ett 2080, så jag klarar mig, men det är så stor skillnad på dessa generationer så att det känns verkligen som man blir blåst på konfekten.

När det väl gäller naturresurser så är det ju bra. Det är inte så att det ligger kvar massa elektronik som ingen vill ha när det gäller toppkorten. Undantaget 3090 så, som är sinnessjukt dyrt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Någon som vet varför det är sån enorm komponentbrist nu för tiden? Eller är det bara att fler människor vill köpa korten?

Corona och "allt" har en krets i sig idag.

Bilindustrin är hårt drabbad som ett annat exempel man kanske inte tänker på med reducerad eller helt stoppad produktion för vissa pga de inte kan få tag på komponenter. En buse i det hela är elbilen som kräver fler och säljer bättre och bättre när billigare modeller når ut.
Att många biltillverkare har produktion i Kina och USA det handelskrig (med bland annat förbud mot halvledare från Kinesiska halvledar-tillverkare av USA) hjälper inte då färre skall förse fler med produkter.

https://industryeurope.com/sectors/transportation/semiconduct...

The supplier told the FT: “After the industry shut down in the early phase of the crisis and the resulting abrupt drop in demand, automobile manufacturers across all regions increased their production volumes much faster than expected by market experts.

“With lead times of six to nine months, the semiconductor industry has not been able to scale up fast enough to meet this unexpected growth in automotive demand and overbooking at silicon foundries remains part of the problem."

Industry forecasts predict production could drop by as much as 20% in certain markets.

The effects of the coronavirus have thrown supply chains and markets into chaos and are affecting every sector in the manufacturing industry in some form.

Kollade lite snabbt på TSMC:

Försäljning 2020 ökade med 23%
Vinst: +14%
Investeringar 2020: 17 GUSD
Investeringar 2021: 28 GUSD (eller dryg 50% ökning)

Så gigantiska investeringar i kapacitet etc, men tar väl tid att få "online".

Permalänk
Medlem

Dåligt, är väl bara att släppa specifikationerna på ett papper så har man kontrat amd's pappersdito. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

En liten grej kallad covid-19 har ju spelat en ganska stor roll till att folk inte kunnat jobba (och leva) normalt under en ganska lång period.

Det är säkert en stor anledning

Håller med, folk på forumet verkar helt ha missat att vi befinner i den värsta pandemin sen spanska sjukan. Inte undra på att det råder komponentbrist, folk sitter bara hemma och vill spendera sina pengar.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Blir ju svårt att få tag på kort när sk*tföretag som Genesis Mining köper upp alla kort i världen för att mine:a.

https://www.youtube.com/watch?v=f0HC1Udk6-E&list=WL&index=2&t...

Permalänk
Medlem

holy shit!

Visa signatur

AMD FX8320 | MSI Gaming X Trio 3080 10GB | Oculus Rift

Permalänk

Och där så skiter vi i 3080 korten och väntar på nästa generation. När man spelat klart Cyberpunk med raytracing blir det att antingen nedgradera skärmen till 1440p igen eller slänga in mitt gamla 1080 Ti igen för mitt 3060 Ti funkar inte i 4k med nya spel med sitt sunkiga 8Gb minne.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Kan de inte göra några få ex o släppa de för 15.000:- ?
Säkert nån som köpt.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikabulle:

Ett 3090 för 19 000kr kommer aldrig vara prisvärt om det är så att du främst spelar spel på det. Håller man på med professionella program så är det en annan femma. Då hade man å andra sidan önskat att de låst upp Titan driver paths och SRIOV, dvs för att det ska vara bra för det ändamålet.

Värderar du tiden du lägger på att jaga ett 3080 samt att jag kanske får ut 6-9 månader extra användning innan jag behöver byta så blir dom extra tusenlapparna inte så farliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Håller med, folk på forumet verkar helt ha missat att vi befinner i den värsta pandemin sen spanska sjukan. Inte undra på att det råder komponentbrist, folk sitter bara hemma och vill spendera sina pengar.

Hahah inser att Covid inte ens märkts av för mig som bara sitter hemma 24/7 xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Någon som vet varför det är sån enorm komponentbrist nu för tiden? Eller är det bara att fler människor vill köpa korten?

Det behövs en del komponenter till vaccinchippen och de har ju prio!

Permalänk
Medlem

Vet man hur många kort som används för bryta/ generera kryptovalutor än att användas till spel?

Önskar Nvidia och AMD kunde göra separata kort/kretsar för detta så games kunde få köpa grafikkort ifred, de kanske borde ta fram liknande xbox konsoler fast dedikerade för bryta kryptovalutor, så slipper pc komponenter ta slut i lager pga miners..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Vet man hur många kort som används för bryta/ generera kryptovalutor än att användas till spel?

Önskar Nvidia och AMD kunde göra separata kort/kretsar för detta så games kunde få köpa grafikkort ifred, de kanske borde ta fram liknande xbox konsoler fast dedikerade för bryta kryptovalutor, så slipper pc komponenter ta slut i lager pga miners..

Det som gör dem bra för gaming är vad gör dem bra för mining med. Kort sagt

Permalänk
Medlem

Får väl vänta på 4080 då.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Nvidia har verkligen skjutit sej själva i foten genom att ge ut ett "3090". Var ska de lägga priset och prestandan på ett 3080Ti? Snabbare men lika dyrt som ett 3090? Någonstans där i mellan 80 och 90? Var kommer ett eventuellt Titan-kort hamna? GPU- cirkusen fortsätter!

Skrivet av hACmAn:

Vi tänker Alldrig släppa ett 3080 eller 3070 med 20GB.
Vad fårvånande.

"Alltid stavas alltid med två L, aldrig stavas aldrig med två L".

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Nvidia har verkligen skjutit sej själva i foten genom att ge ut ett "3090". Var ska de lägga priset och prestandan på ett 3080Ti? Snabbare men lika dyrt som ett 3090? Någonstans där i mellan 80 och 90? Var kommer ett eventuellt Titan-kort hamna? GPU- cirkusen fortsätter!

"Alltid stavas alltid med två L, aldrig stavas aldrig med två L".

Det kan vi slåss om då lärarna som skulle lära det inte kunde lära ut det till oss dyslexier. Samt varför och stavas med ch medan också stavas med ck. Kan ta fram flera men dubbelkonsonanter. Nej tack

"alldrig stavas altid med två ll altod med ett l"
Mantran fungerar som standard inte för att lära folk uttal. Då hade vi inte haft problemet.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Väldigt trist situation. 3060Ti är väl det med prisvärda kortet nu, alternativt ett beg 2080Ti. Ser ut som 1080P gaming är för att stanna en stund till.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Jag har förlikat mig med tanken att mitt 1070 får duga ett år till. Så får jag fokusera på min backlog istället för nya spel 🤷

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Värderar du tiden du lägger på att jaga ett 3080 samt att jag kanske får ut 6-9 månader extra användning innan jag behöver byta så blir dom extra tusenlapparna inte så farliga.

Smaken är som baken. Själv skulle jag aldrig lägga de pengarna, fastän att jag utan problem skulle kunna köpa tiosiffriga volymer den modellen. Det beror å andra sidan främst på att inte tycker det är prisvärt och att jag vill undvika att sponsra ett företag som har för vana att behandlar skribenter och konsumenter som skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Känns som att 3090 jag köpte för 19000kr blir mer och mer prisvärt.

Känner det samma om mitt MSI 3090 Ventus x3, har varit en av dom lyckliga
som fick den för en vettig pris (18200,-) , noll coilwhine, och har haft nöje med den
sedan 1. november, tiden bara går och går, och jag tittar på den historisk långa
3080/3090 i lager tråden och tack och lov för att jag inte är en av dom
som fortfarande väntar, men jag läser den fortfarande för jag känner en viss medkänsla
för dom som väntar

Tid är ju också en slags "värde" - och medan tiden går, och dom flesta har även inte
fått deras kort än, så blir ju underhållnings värdet av prisen på ett grafik kort i denna
klass mindre och mindre då vi närmar oss den nya generationen med hastiga steg.
Att köpa ett 3080/3090 kort ville inte kännas så prisvärd några mån. för 4080/90 releasen.

Och 3080 korten blir ju bara dyrare och dyrare, medan 3070 serien blir så dyra som
vid lanseringen av 3080 - vilket är heltokigt.

Permalänk
Medlem

I'm shocked.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Det kan vi slåss om då lärarna som skulle lära det inte kunde lära ut det till oss dyslexier. Samt varför och stavas med ch medan också stavas med ck. Kan ta fram flera men dubbelkonsonanter. Nej tack

"alldrig stavas altid med två ll altod med ett l"
Mantran fungerar som standard inte för att lära folk uttal. Då hade vi inte haft problemet.

Dubbelkonsonanter är en sak. Det är många frågor kring det svenska språket. Nu när min son lär sig läsa så blir man påmind om hur idiotiskt "sche"-ljudet är.

Skicklig, chans, shock, själ, skäl, etc. Men inte ska, skola och så vidare. But why? Så jävla idiotiskt egentligen. Försvårar det bara för de nya generationerna.

Detta ser för jävligt ut för att vi har lärt oss något annat, men det är mer logiskt: Sjicklig, sjans, sjock, själ.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

En liten grej kallad covid-19 har ju spelat en ganska stor roll till att folk inte kunnat jobba (och leva) normalt under en ganska lång period.

Det är säkert en stor anledning

Jepp och sen verkar det inte finnas nån som helst intresse att öka på produktionen för man vet att det är mera temporärt det är såpass stor efterfrågan som just nu så man vill undvika situationen igen från några år med mining boomen sen när Nvidia blev kvar med en massa gamla seriens kort då det var dags att lansera nästa generation.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikabulle:

Smaken är som baken. Själv skulle jag aldrig lägga de pengarna, fastän att jag utan problem skulle kunna köpa tiosiffriga volymer den modellen. Det beror å andra sidan främst på att inte tycker det är prisvärt och att jag vill undvika att sponsra ett företag som har för vana att behandlar skribenter och konsumenter som skit.

Då är du en av dom rikaste på planeten, stort grattis!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Då är du en av dom rikaste på planeten, stort grattis!

Han är nog rikast! 10*10^8*1000 dollar då är han första biljonären.