Hjälp med delar till mining rig

Permalänk

Hjälp med delar till mining rig

Velat bygga en mining rig för ETH i över 2 år men alltid tvekat då mina kunskaper känns otillräckliga så fort jag börja läsa i forum.
Läst många trådar men anar att mina grundkunskaper är allt för låga. Men, det bästa sättet är väl att pröva och lära sig fram.

Vad jag vill är att bygga en liten "test" rig med 1 GPU för att testa/lära mig hur det fungerar med rig-mining. Den behöver inte vara stark och jag bryr mig inget om att tjäna pengar på den. Jag vill enbart att den ska fungera och att jag lär mig hur ifall jag vill fortsätta framöver & expandera.

Har försökt få ihop en lista på delar nedan.
Är det något grundläggande jag har missat eller är listan komplett för att börja?

GPU
XFX Radeon RX 580 8GB GTS
https://www.komplett.se/product/919425/datorutrustning/datork...

CPU
AMD Ryzen 3 3200G
https://www.dustinhome.se/product/5011138938/ryzen-3-3200g?ss...

motherboard
Gigabyte B450M GAMING
https://www.inet.se/produkt/1901316/gigabyte-b450m-gaming?gcl...

powersupply (psu)
Corsair RM1000X 1000W
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/nataggregat/modu...

RAM
Corsair Vengeance LPX 8 GB DDR4 3000 MHz
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/c...

HARDDRIVE
WD Blue 3D NAND SSD M.2 500GB (WDS500G2B0B)
https://www.webhallen.com/se/product/272635-WD-Blue-3D-NAND-S...

Power switch
Behövs detta?
https://www.amazon.com/s?k=power+switch+atx&language=en_US&li...

PCIE risers (behövs ej)
Tänker att jag sätter GPU´n direkt på moderkortet till att börja med.

Permalänk
Medlem

Vill börja med att påminna dig om att Eth 2.0 möjligtvis startar 2022 vilket betyder att Ethereum övergår till Post of Stake istället för Proof of Work. Detta kommer att eliminera mining. Utöver det finns det en risk att EIP-1559 kan gå igenom nån gång detta år. EIP-1559 innebär att block rewards (BR) sätts permanent på 2 Eth per löst block. Nu varierar BR allt från 2 och uppåt som kan ses här: https://etherscan.io/blocks?p=1 . Högre BR = högre mining fee = större belöning för miners.

Men det sagt skulle jag rekommendera följande komponenter:

MSI Z390-A PRO (6x pcie om du väljer att fortsätta)
Intel Celeron G4930 (det behövs ingen stark CPU för mining så en Celeron eller Pentium funkar fint)
Valfri DDR4 RAM
Valfri billigaste SSD:n du kan hitta
Corsair RM750 750W (2019) Om du fortsätter kan du med med en ATX-adapter kan du synka två av dessa så de starta och stänger av samtidigt.

RX 580 8GB som du valde blir fint. Skulle dock rekommendera att försöka hitta en beg. eller billigare.

Du kan starta datorn med en skruvmejsel om du kortsluter Power Switchen på moderkortet. Vart Power Switch sitter står i manualen.

(Alternativ moderkort och cpu: Asrock H110 Pro BTC+(om du hittar nån) parad med en Intel Pentium G4560)

Tankesättet bakom de komponenter jag rekommenderade var att jag antar om du expanderar, så bygger du om din test bench till själva mining riggen (för att spara pengar).

Om du ändå vill ha en separat test bench så blir ditt redan valda moderkort och CPU bra. Däremot skulle jag då rek. att välja en 650w
eller lägre PSU istället för 1000w då 1000w för en test bench är overkill. Men hur många watt PSU din test bench ska ha beror såklart också på hur många GPU:er du vill testa samtidigt.

Permalänk

Tack för hjälpen! Jag har sedan detta svar djuptdykt i diverse komponenter och kablar.
Jag är fortfarande intresserad av att köpa komponenterna. Jag vill bara se så att jag inte glömmer något.

Jag har kvarstående fråga angående vilken PSU jag behöver beroende på hur många GPU + Risers jag kommer använda. Har förstått att PCIE-ingångarna på PSU´n används för både GPU och Risers (men även molex-kabel & SATA-kabel kan användas via "peripherial & SATA" utgångarna på PSU´n till risers).

Stämmer mitt förslag nedan gällande hur jag enklast kan koppla flest GPUér till denna PSU?
Corsair 850W
https://www.inet.se/produkt/6902703/corsair-rm850x-850w-v2#sp...

På den här PSU´n ser jag 5 PCIE (6+2pin) utgångar varav 1 av dom (4+4pin) kommer användas till en CPU --> alltså har jag totalt 4 stycken PCIE (6+2pin) utgångar över till GPUér.
Jag ser 5 "peripherial & SATA" utgångar (6-pin) varav 1 kommer användas till SSD --> alltså har jag totalt 4 stycken (6-pin) utgångar över till risers.

Resterande fyra tillgängliga PCIE (6+2pin) utgångar sätter jag 4 GPUér på (en PCIE utgång per GPU, förutsatt att GPUérna enbart kräver en 6+2-pin utgång givetvis).
Resterande fyra tillgängliga (6-pin) "Peripherial & SATA" utgångar använder jag till 4 risers (en riser per 6-pin utgång).

Då borde jag använda samtliga utgångar på PSU´n (ej inkluderat morderkort utgångar)?

Stämmer mitt förslag ovan?

Permalänk
Medlem

Nätagget bör fungera men det är dock inte säkert att det följer med tillräckligt många PCIE-kablar. Med mina Corsair RM750X kunde jag endast köra tre 5700 XT (som kräver 2x8pin) per PSU. På bilderna på Inet ser det ut som det, precis som RM750X, endast följer med tre PCIE-kablar, exklusive CPU-kabeln. Om du ska ha fyra grafikkort måste du antingen köra två av dessa nätagg, köpa en server PSU eller köpa mining-specifik PSU.

Förutsatt att du undervoltar korten bör du kunna köra två Molex (4 pin) per riser. Använd inte SATA om du absolut inte måste.

Du skulle nog komma undan billigare med en RM750X istället för en 850.

Side note: om du nån gång ska använda PCIE splitters, tänk då på att en 6pin har max watt på 75 watt, 8pin 150 watt och att rapporterad power draw (wattage) i software inte alltid stämmer.

Permalänk
Medlem

Hej
Jag behöver hjälp med min rigg.
jag har ett EVGA 750W PSU. i kartongen fanns bara 1 sladd med 4st MOLEX connectors på. Den sladden kan enligt min internetforskning driva 2 risers. (2 risers per kabel)

men jag hittar tamejf*n inte fler sladdar att köpa någonstans på internet.. hittar BARA massa adaptrar.

I kartongen följde även en del SATA sladdar med. skulle jag kunna köpa en 2xSATA-6pin eller 2xSATA-MOLEX adapter och på så sätt försörja en 3.e riser med 2st SATA kontakter?

har ni en bättre lösning?

Permalänk
Skrivet av 9inety9ine:

Nätagget bör fungera men det är dock inte säkert att det följer med tillräckligt många PCIE-kablar. Med mina Corsair RM750X kunde jag endast köra tre 5700 XT (som kräver 2x8pin) per PSU. På bilderna på Inet ser det ut som det, precis som RM750X, endast följer med tre PCIE-kablar, exklusive CPU-kabeln. Om du ska ha fyra grafikkort måste du antingen köra två av dessa nätagg, köpa en server PSU eller köpa mining-specifik PSU.

Förutsatt att du undervoltar korten bör du kunna köra två Molex (4 pin) per riser. Använd inte SATA om du absolut inte måste.

Du skulle nog komma undan billigare med en RM750X istället för en 850.

Side note: om du nån gång ska använda PCIE splitters, tänk då på att en 6pin har max watt på 75 watt, 8pin 150 watt och att rapporterad power draw (wattage) i software inte alltid stämmer.

En nyfiken fråga. Varför ska man undvika att använda SATA för att driva risers? Jag har själv ett Corsair RM750 och där fick jag med en väldig massa kablar, både PCIe, SATA och en med fyra Molexkontakter (4 pin). Jag kör i dagsläget tre risers som jag matar med SATA och det fungerar utmärkt. I dessa risers sitter GTX 1660 Super grafikkort. Dessa kör jag på 66% power så de drar 88W per styck.

Visa signatur

Chassi: be quiet! Pure Base 500DX Vit, CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB, CPU-kylare: AMD Wraith Prism, RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO AMD, SSD: WD Blue SN550 1TB, Modekort: MSI MAG B550 TOMAHAWK, GPU: EVGA GeForce RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA GAMING, PSU: Corsair RM750X 750W v2 Bildskärm: Acer 32" Nitro XZ322QUP Curved 165 Hz, Tangentbord: Logitech G610 MX Cherry Red, Mus: Glorious Gaming Race Model D Vit, Musmatta: Glorious Gaming Race Mousepad Extended Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefanjson:

En nyfiken fråga. Varför ska man undvika att använda SATA för att driva risers? Jag har själv ett Corsair RM750 och där fick jag med en väldig massa kablar, både PCIe, SATA och en med fyra Molexkontakter (4 pin). Jag kör i dagsläget tre risers som jag matar med SATA och det fungerar utmärkt. I dessa risers sitter GTX 1660 Super grafikkort. Dessa kör jag på 66% power så de drar 88W per styck.

Totalt kan SATA förse max 54 watt medan GPUn kan, i värsta fall, dra ända upp till 75 watt dock oftast lägre. Nedklockar man korten drar det såklart mindre från risern. I ditt fall kan det fungera om kortet inte drar mer än 54 watt från risern men tumregeln är att inte använda SATA. Om tex nedklockningen återställs utan att man märker något kan det sluta illa.

Permalänk
Skrivet av 9inety9ine:

Totalt kan SATA förse max 54 watt medan GPUn kan, i värsta fall, dra ända upp till 75 watt dock oftast lägre. Nedklockar man korten drar det såklart mindre från risern. I ditt fall kan det fungera om kortet inte drar mer än 54 watt från risern men tumregeln är att inte använda SATA. Om tex nedklockningen återställs utan att man märker något kan det sluta illa.

Åh fasen, det hade jag inte koll på. Nu känner jag mig lite dum men jag trodde att grafikkorten fick den mesta strömmen från PCIe kontakten (8 pin) på grafikkortet. Jag har alltså ström från PSU till grafikkortet kopplad med 8 pin PCIe kontakt på grafikkortet sedan matar jag risern med SATA. Är detta fel och inte bra? Känner mig smått förvirrad just nu.

Visa signatur

Chassi: be quiet! Pure Base 500DX Vit, CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB, CPU-kylare: AMD Wraith Prism, RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO AMD, SSD: WD Blue SN550 1TB, Modekort: MSI MAG B550 TOMAHAWK, GPU: EVGA GeForce RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA GAMING, PSU: Corsair RM750X 750W v2 Bildskärm: Acer 32" Nitro XZ322QUP Curved 165 Hz, Tangentbord: Logitech G610 MX Cherry Red, Mus: Glorious Gaming Race Model D Vit, Musmatta: Glorious Gaming Race Mousepad Extended Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefanjson:

Åh fasen, det hade jag inte koll på. Nu känner jag mig lite dum men jag trodde att grafikkorten fick den mesta strömmen från PCIe kontakten (8 pin) på grafikkortet. Jag har alltså ström från PSU till grafikkortet kopplad med 8 pin PCIe kontakt på grafikkortet sedan matar jag risern med SATA. Är detta fel och inte bra? Känner mig smått förvirrad just nu.

Det är korrekt att majoriteten av strömmen kommer genom PCIe-strömkabeln.

Många, inklusive mig själv, skulle tycka att använda SATA är "fel" och lite risky business, speciellt om de används för mer än en riser. Inte alla SATA-kablar är lika, dvs vissa tål konstant värme sämre vilket kan leda till att kablarna smälter och sedan kortslutning.

Jag använder mig av molex till några av mina risers till undervoltade 5700 XT och 3060 ti. Då kör jag två risers på två av fyra molex-kontakter så att säga. Detta eller PCIe 6pin hade jag rekommenderat, men om du verkligen måste måste använda SATA så är det bara på att hoppas att det håller.

Permalänk
Skrivet av 9inety9ine:

Det är korrekt att majoriteten av strömmen kommer genom PCIe-strömkabeln.

Många, inklusive mig själv, skulle tycka att använda SATA är "fel" och lite risky business, speciellt om de används för mer än en riser. Inte alla SATA-kablar är lika, dvs vissa tål konstant värme sämre vilket kan leda till att kablarna smälter och sedan kortslutning.

Jag använder mig av molex till några av mina risers till undervoltade 5700 XT och 3060 ti. Då kör jag två risers på två av fyra molex-kontakter så att säga. Detta eller PCIe 6pin hade jag rekommenderat, men om du verkligen måste måste använda SATA så är det bara på att hoppas att det håller.

Ok, tack för svar! Man lär sig något nytt varje dag. Då ska jag genast skifta från SATA till Molex och PCIe 6-pin. Hur många risers på en kabel med 2 PCIe 6-pin kontakter rekommenderas, kan man köra på båda kontakterna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefanjson:

Ok, tack för svar! Man lär sig något nytt varje dag. Då ska jag genast skifta från SATA till Molex och PCIe 6-pin. Hur många risers på en kabel med 2 PCIe 6-pin kontakter rekommenderas, kan man köra på båda kontakterna?

Förutsatt att PCIe-kabeln är 8pin till 2x6+2pin kan du köra två risers på denna kabel. Om kabeln är 6pin till 2x6+2 beror det på om det är 16 AWG eller 18 AWG. 16 är bättre och tål mer ström. Jag har för mig att PCIe-kablarna som följer med Corsairs RMX-nätagg är 16 AWG så det bör inte vara något problem, speciellt om dina kort bara drar 88 watt.

Permalänk
Medlem

Bör man räkna på att varje GPU ska ha 16 banor?

Permalänk
Medlem

@cosmo_k

Ehh.. hur/vad tänker du nu?

De flesta "normala" grafikkort har x16, både fysisk kontaktlist och bandbredd (men är bakåtkompatibla ner till bandbredden x1).

I "normala" risers är kontaktlisten x16 (för att enkelt kunna husera x16-kort, vilket som sagt "normala" grafikkort är).
Däremot är endast x1 kopplat invändigt i riserns kontakt... vilket normalt INTE är något problem för vare sig mining eller PCIe-kort (som grafikkort).

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

@cosmo_k

Ehh.. hur/vad tänker du nu?

De flesta "normala" grafikkort har x16, både fysisk kontaktlist och bandbredd (men är bakåtkompatibla ner till bandbredden x1).

I "normala" risers är kontaktlisten x16 (för att enkelt kunna husera x16-kort, vilket som sagt "normala" grafikkort är).
Däremot är endast x1 kopplat invändigt i riserns kontakt... vilket normalt INTE är något problem för vare sig mining eller PCIe-kort (som grafikkort).

Jag tänkte mer om man ska utgå ifrån att grafikkortet kommer utnyttja alla 16 banor. Om så är fallet så krävs det ganska ordentlig hårdvara för 5-6 GPUer, tänker jag rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Jag tänkte mer om man ska utgå ifrån att grafikkortet kommer utnyttja alla 16 banor. Om så är fallet så krävs det ganska ordentlig hårdvara för 5-6 GPUer, tänker jag rätt?

Det finns moderkort med 6-8st "normalstora" 16x PCIe-expansionsplatser. Dessa moderkort fungerar lika fint med processorer som Intel Pentium/Celeron och 4GB RAM, som ett moderkort med 6-8st 1x PCIe-expansionsplatser.

Vid mining kommer grafikkorten inte belasta alla 16 banor tillräckligt för att behöva snabbare CPU, RAM, etc.. En Celeron / Pentium med första bästa 4 eller 8GB RAM fungerar alltså utmärkt oavsett om det 16x eller 1x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Det finns moderkort med 6-8st "normalstora" 16x PCIe-expansionsplatser. Dessa moderkort fungerar lika fint med processorer som Intel Pentium/Celeron och 4GB RAM, som ett moderkort med 6-8st 1x PCIe-expansionsplatser.

Vid mining kommer grafikkorten inte belasta alla 16 banor tillräckligt för att behöva snabbare CPU, RAM, etc.. En Celeron / Pentium med första bästa 4 eller 8GB RAM fungerar alltså utmärkt oavsett om det 16x eller 1x.

Jo men för att kunna använda alla 16 banor på alla 5-6 pciex16 portar krävs ju en cpu som kan leverera detta. Te.x så har en Pentium G6400 max totalt 16 pciex banor. Men du menar alltså att det är lungt för att grafikkorten kommer aldrig utnyttja sin port till 100%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Men du menar alltså att det är lungt för att grafikkorten kommer aldrig utnyttja sin port till 100%?

Korrekt.