Permalänk
Medlem

Värmefläkt

Hej.
Grannlägenheten ska helrenoveras så dem måste stänga av värmen i min lägenhet också eftersom vi delar värmesystem.

Och nu har dem kommit ut med ett par Fläktar.

Men eftersom lägenheten bara har 10 amp, porslinsäkring så kan jag ju inte köra på högsta effekt eftersom det då krävs 13 amp, men hur mycket annat kan man ha inkopplat på samma säkring på ett ungefär?

Har bara 4st 10 amp grupper att välja på (och en 25 amp i köket, men den går ju åt till några av köksmaskinerna.)

Har man ju nödvändiga saker som dator, TV, spelkonsoller i ena rummet. Köket har man ju "små-el" maskiner som mikro, vattenkokare m.m. Ett rum som knappt används, och sovrummet med stereo, laddare och lite annat.

Vill ju inte koppla in dem och skjuta säkringen direkt, eller ännu värre att den går när man är iväg.

MVH
Cicci

Permalänk
Medlem

Jag skulle först fråga hur lång tid det ska vara avstängt.
Är det 1-2 dagar så kan nog offra sig och försöka använda mindre ström generellt som tex en pizza istället för en 7 rätters middag
Kanske begära att dom köper in 1-2 förpackningar av porslin säkringar av dom typer som går till där fläktarna ska användas så det finns ett antal OM dom skulle gå ofta.

Mer än 5-6 dagar så skulle jag nog börjat kräva att dom drar in en separat ström för fläktarna.
Och då mestadels så jag kan använda min ström som vanligt, och lite för att värmen ingår ju ofta i hyran/avgiften till bostadsrättsföreningen.
För används min el till värmen så betalar ju jag den två gånger, kan ju vara att man får lite billigare hyra/avgift den månaden dock.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Skulle koppla in den på kökets säkring (om några uttag går på den säkringen?). Min amatörmässiga erfarenhet säger att kök inte drar så mycket som deras säkringar är dimensionerade för.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

saker som drar mkt ström: Micro, hårtork, tvätt o disk o tork och spis/ugn - så dessa bör du inte köra på samma grupp som fläkten.

Ofta så drar "saker" extra mkt när man slår på dem, så om du kan smyga igång fläkten så kommer du spara säkringar

o som tidigare sa, hoppas det bara är några dagar

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av ciccipop:

Hej.
Grannlägenheten ska helrenoveras så dem måste stänga av värmen i min lägenhet också eftersom vi delar värmesystem.

Och nu har dem kommit ut med ett par Fläktar.

Men eftersom lägenheten bara har 10 amp, porslinsäkring så kan jag ju inte köra på högsta effekt eftersom det då krävs 13 amp, men hur mycket annat kan man ha inkopplat på samma säkring på ett ungefär?

Har bara 4st 10 amp grupper att välja på (och en 25 amp i köket, men den går ju åt till några av köksmaskinerna.)

Har man ju nödvändiga saker som dator, TV, spelkonsoller i ena rummet. Köket har man ju "små-el" maskiner som mikro, vattenkokare m.m. Ett rum som knappt används, och sovrummet med stereo, laddare och lite annat.

Vill ju inte koppla in dem och skjuta säkringen direkt, eller ännu värre att den går när man är iväg.

MVH
Cicci

Hur stor lägenhet har du egentligen?. Då en sådan klarar att värma upp 80 m2 stor yta, och har du då fått låna flera så kommer du ju kunna värma upp mycket mer.
Har du en normalstor 2-3:a så kommer de att värma upp den utan problem, även på lägsta inställningen.
De kunde nog till och med ha kommit med ett par klenare fläktar om de ville.

Själv hade jag varit mer irriterad på ljudnivån i så fall.

Apropå säkring så går den ju inte på hela riden utan korta intervaller.
Men eftersom du har 4 st 10 A grupper, så se till att koppla dem mot någon som inte är kopplat mot "dina viktiga delar", typ de två sovrummen, då jag tror att en grupp går till respektive rum, men det skall ju stå vid proppskåpet.

Permalänk
Hedersmedlem

Men vänta lite här...

Hur många tänkte de ställa in hos dig? Det är en lägenhet som ska värmas, det ska inte byggas en bastu med kök och balkong!

Men med tanke på att det är termostat på dem så borde regleringen fungera någorlunda bra och inte behöva gå på full effekt hela tiden. Skulle snarare tro att det är en bråkdel av tiden det behöver vara aktivt för att hålla temperaturen uppe.

Ett normalt el-element som sitter under fönster är nånstans kring 700-1200w beroende på storlek och de går långt från hela tiden om det inte är väldigt kallt ute och/eller dåligt isolerat.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Det går att köra en 13amp säkring på 10, sen om det är okej eller inte vet jag inte.
Vi fick ofta byta till 13 säkringar när vi jobbade med tunga maskiner hemma hos olika människor

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Hur stor lägenhet har du egentligen?. Då en sådan klarar att värma upp 80 m2 stor yta, och har du då fått låna flera så kommer du ju kunna värma upp mycket mer.
Har du en normalstor 2-3:a så kommer de att värma upp den utan problem, även på lägsta inställningen.
De kunde nog till och med ha kommit med ett par klenare fläktar om de ville.

Själv hade jag varit mer irriterad på ljudnivån i så fall.

Apropå säkring så går den ju inte på hela riden utan korta intervaller.
Men eftersom du har 4 st 10 A grupper, så se till att koppla dem mot någon som inte är kopplat mot "dina viktiga delar", typ de två sovrummen, då jag tror att en grupp går till respektive rum, men det skall ju stå vid proppskåpet.

3:a på 75 kvm. Har provat nu, och ja dem var högljudda, över 70 dB på 1 meters avstånd. Har skickat till hyresvärden för att se vad som kan göras, eftersom det är byggchefen som levererat fläktarna. Enligt en granne så ska hyresvärden ha ett antal oljefyllda elelement sedan tidigare, och det vore ju betydligt trevligare.