Permalänk
Medlem

Trasigt mobil router TP-Link M7350

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2899769

(simkort, batteri är krav)

Köpte TP-Link M7350 ifrån webbhallen

Uppladdningshastigheten var långt långt under angivna på max 50 Mbit/sek.
Fick det som bäst till 18-19 Mbit/sek. Med tanke på att jag bor i centrum i ett samhälle, kommun ochså

Efter en vecka så gick modemet sönder. Det slutande att iaf fungera på så sätt att man får ingen internetuppkoppling med ett annat simkort (tele2)(som funkade i en vecka) eftersom modemet är obundet till abbonemang

Jag kommer att reklamera produkten ev kräva att byta ut den mot en annan bättre eller pengarna tillbaka

1. Vad tror ni är det minst eller mest sannolikaste felet är med modemet?
2. Jag vill införskaffa ett mobilt bredband som klarar min 25 -30 Mbit uppladdningshastighet ganska garanterat med tanke på att jag bor inte direkt i glesbygd, så vilket ska man köpa gärna nånstans mellan 1000-1300 kr eller mindre, eller kan det vara så att TP-Link M7350 var så pass skadat att det inte klarade av tillräcklig uppladdning som anges ?

Det som görs med modemet är bara surfa och streama internet till TVn (wifi), finns inga tunga spel jag spelar som kräver hög näthastighet. För att uppnå en bildkvalite på 4K för en tv mittemot modemet krävs iaf en uppladdningshastighet på 25 Mbit/sek

Är ganska passé ang vilket mobilt modem som skulle passa mig, så ge gärna köptips och alternativ.
Jag kräver dock inte så mycket av modemet trots allt. Samt att det har en bra krypteringsstandrad skadar ju alldrig

Jag avser egentligen inte heller hålla på att lösa problemet med modemet om det skulle sitta i nån form av mjukvara.
Att det inte funkar som det ska i början under bara en veckas bruk är tillräckligt för att inte ta risker att man ska "meka och serva" det mobila bredbandet med diverse inställningar via nån sida eller mjukvara som man måste införskaffa

Permalänk
Medlem

jag antar att det är nedladdningshastighet du menar? Dvs data till dig o din TV.

Tror det är sjukt svårt att "garantera" en hastighet, för det beror ju på hur många som är påkopplade på samma mast som du samtidigt o vad de gör. Så för hack-fri fin TV i 4K känns mobilt bredband som fel lösning.

Streama borde vara ngt bättre, då den kan buffra lite för att jämna ut topparna o dalarna.

Jag bor oxo centralt o har telenor i telefonen - får 60mbit utomhus på ställen med få människor, men inte mer än cirka 25mbit i lägenheten - både för att jag är inomhus - men mest för att det är mkt folk/mobiltätare där.

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

jag antar att det är nedladdningshastighet du menar? Dvs data till dig o din TV.

Tror det är sjukt svårt att "garantera" en hastighet, för det beror ju på hur många som är påkopplade på samma mast som du samtidigt o vad de gör. Så för hack-fri fin TV i 4K känns mobilt bredband som fel lösning.

Streama borde vara ngt bättre, då den kan buffra lite för att jämna ut topparna o dalarna.

Jag bor oxo centralt o har telenor i telefonen - får 60mbit utomhus på ställen med få människor, men inte mer än cirka 25mbit i lägenheten - både för att jag är inomhus - men mest för att det är mkt folk/mobiltätare där.

// LZ

Jag har ju en Smart Tv som så många andra och om vi tar tex Netflix som bara ett exempel så krävvern dom en uppladdningshastighet ifrån en bredband på 25Mbit/sek.. Jag ska ju skicka data (dvs internethastighet) ifrån modemet till tvn.
Det defineras väl som uppladdningshastighet eller har jag snurrat till det?

https://help.netflix.com/sv/node/306

Nedladdningshastighet
Nedladdningshastigheten bestämmer hur snabbt din uppkoppling kan ta emot data. Har du en hög nedladdningshastighet går det t ex snabbare att surfa, streama och ladda ner filer. Nedladdningshastigheten mäts i Mbit/s.


Uppladdningshastighet
Uppladdningshastigheten bestämmer med vilken hastighet du kan skicka data, vilket påverkar hur snabbt du t ex kan ladda upp och skicka filer, bilder mm. via mejl. Uppladdningshastigheten mäts i Mbit/s.

Så det du menar är egentligen att inget mobilt bredband med batteri och simkort klarar av det den standrad de anger eller bara iaf 25% sämre

Jag har inget fast bredband som så många andra
Streama är precis vad Netflix är gör både i tv och laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

jag antar att det är nedladdningshastighet du menar? Dvs data till dig o din TV.

Tror det är sjukt svårt att "garantera" en hastighet, för det beror ju på hur många som är påkopplade på samma mast som du samtidigt o vad de gör. Så för hack-fri fin TV i 4K känns mobilt bredband som fel lösning.

Streama borde vara ngt bättre, då den kan buffra lite för att jämna ut topparna o dalarna.

Jag bor oxo centralt o har telenor i telefonen - får 60mbit utomhus på ställen med få människor, men inte mer än cirka 25mbit i lägenheten - både för att jag är inomhus - men mest för att det är mkt folk/mobiltätare där.

// LZ

Menar du kanske på att min TV inte har tillräckligt bra nätverkskort att bemöta 4K mottagning ?
Det går ju mäta på både tv och laptop tex genom bredbandskollen

Garantin är ju genom operatörerna såklart. Annars finns ju ingen orsak alls att promota sina master.
Man tar ju hänsyn till användare och max tillåtna hastighet, antagligen strypt pr användare
Annars kan inget fungera som det utlovade

Tex halebop har strypt maxhastighet för ett mobilt bredband för mobiler, de hade man kom mest upp till 300 Kbit /sek oavsett. Dom har dock tagit bort det vet jag. Man betalade pr vecka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

jag antar att det är nedladdningshastighet du menar? Dvs data till dig o din TV.

Tror det är sjukt svårt att "garantera" en hastighet, för det beror ju på hur många som är påkopplade på samma mast som du samtidigt o vad de gör. Så för hack-fri fin TV i 4K känns mobilt bredband som fel lösning.

// LZ

Nä det är inte sjukt svårt, det kallas hastighetsgaranti, och ju fler användare ju fler förstärkare master byggs.
I mitt fall via tele 2. Så har de hastighetsgaranti så det har absolut inget med det att göra, finns täckningskartor för sånt, för det är betydligt högre än mitt uttag av det pga av undermåliga modem och uppkopplingar som ska sen förvalta internethastigheten till mina förbrukare.

Skaffar jag mig ett supermodem för 5 lax så kommer jag få ut betydligt mera av maxuttaget pr användare

Permalänk
Medlem

Gällande hastighetsgarantin från Tele2 har jag något svagt minne att det bara gäller trådade anslutningar (var i och för sig 10 år sedan när jag bodde i längehet).

Sedan när det kommer till router för 4G LTE har jag bra erfarenhet av några små Advantech med Wifi och RJ45 ut. De gånger de använts i fält har de fungerat bra. Drivna då av batteri typ 2590 ~30VDC. Misstänker att de kostar kanske lite mer än tänkt.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneon:

Nä det är inte sjukt svårt, det kallas hastighetsgaranti, och ju fler användare ju fler förstärkare master byggs.
I mitt fall via tele 2. Så har de hastighetsgaranti så det har absolut inget med det att göra, finns täckningskartor för sånt, för det är betydligt högre än mitt uttag av det pga av undermåliga modem och uppkopplingar som ska sen förvalta internethastigheten till mina förbrukare.

Skaffar jag mig ett supermodem för 5 lax så kommer jag få ut betydligt mera av maxuttaget pr användare

Har du rätt inställning för tele2 i routern?

För med just Tele2 och TP link routers och 4g så måste du ställa in detta under APN fältet 4G.tele2.se , den inställningen finner du under fliken Internet på vänstersidan i basic läge

Sen är det också så, att i städer så är det ofta sämre med just mobilt bredband pga så många använder det, plus att du kanske har massor störande produkter i närheten

Varför kör du inte fiber om du inte bor i glesbygd?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Eller så ringer du Tele2 och ber dom skicka ett modem som dom rekommenderar och kan gå i god för klarar av hastigheten.

När det gäller val av modem och hastighet så bör du kolla upp vilka frekvensband som din operatör använder samt matcha det mot ett modem som arbetar på de frekvensbanden. 4G skiljer mellan operatör.

Hastighet mellan din 4G router och TV;n är en sak, hastigheten mellan routern och internet en annan.
Ibland så finns det möjlighet att testa hastigheten i routern och då den är mobil så kan du ju även testa att flytta runt den i lägenheten.

När det gäller hastigheten från TV till router så spelar ju även där placering, wifi-standard som används osv roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Eller så ringer du Tele2 och ber dom skicka ett modem som dom rekommenderar och kan gå i god för klarar av hastigheten.

När det gäller val av modem och hastighet så bör du kolla upp vilka frekvensband som din operatör använder samt matcha det mot ett modem som arbetar på de frekvensbanden. 4G skiljer mellan operatör.

Hastighet mellan din 4G router och TV;n är en sak, hastigheten mellan routern och internet en annan.
Ibland så finns det möjlighet att testa hastigheten i routern och då den är mobil så kan du ju även testa att flytta runt den i lägenheten.

När det gäller hastigheten från TV till router så spelar ju även där placering, wifi-standard som används osv roll.

Kör 4g sedan flera år tillbaka vid mitt fritidsboende, och är det nåt mfl i familjen lärt sig så är det att tele2´s egna routrar är fruktansvärt instabila och dessutom nästan totalt inlåsta i det mesta man behöver göra

Bytte till dels en asus router och en tp link, och andra i min familj har asus och netgears 4g routers efter att de tröttnat på att det fungerat så instabilt
Det vanligaste med tele2 egna routers är att de ofta låser sig och har märkt att det ofta har att göra med att de överhettas av nån outgrundlig anledning
Testade ett tag att ta väck skalet på en och montera en 140mm fläkt över, och det fungerade mycket bättre

Jag kickade ut en väns tele2 router som han fick för ett par veckor sedan pga det här, han köpte nån d link och hans nät är nu stabilt

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Har du rätt inställning för tele2 i routern?

För med just Tele2 och TP link routers och 4g så måste du ställa in detta under APN fältet 4G.tele2.se , den inställningen finner du under fliken Internet på vänstersidan i basic läge

Sen är det också så, att i städer så är det ofta sämre med just mobilt bredband pga så många använder det, plus att du kanske har massor störande produkter i närheten

Varför kör du inte fiber om du inte bor i glesbygd?

Hej, vill du jag ska gå in och ändra nåt till mitt tele 2 uppkopplade modem (för stunden) ang simkorten jag flyttar över till TP link?
dvs på min ip adress för routern tele2 menar du på inställningar ? 4G.tele2.se adressen finnes inte iaf.

Jag bor inte i en stad utan ett samhälle i en mindre kommun. Det bör tom vara enklare då att garantera hastigheter.
Man kan säga som så att det är helt klart lite trafik av folk och bilar som passererar som ev skulle sluka nät hastighet förutom de som redan bor här. I övrigt finns inte fiber indraget här. I princip att ev en router skulle installeras i en central punkt i huset till fasta nätet och sen kan alla koppla upp sig med wifi till det finns inte heller

Det är mobil router som gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Eller så ringer du Tele2 och ber dom skicka ett modem som dom rekommenderar och kan gå i god för klarar av hastigheten.

När det gäller val av modem och hastighet så bör du kolla upp vilka frekvensband som din operatör använder samt matcha det mot ett modem som arbetar på de frekvensbanden. 4G skiljer mellan operatör.

Hastighet mellan din 4G router och TV;n är en sak, hastigheten mellan routern och internet en annan.
Ibland så finns det möjlighet att testa hastigheten i routern och då den är mobil så kan du ju även testa att flytta runt den i lägenheten.

När det gäller hastigheten från TV till router så spelar ju även där placering, wifi-standard som används osv roll.

Tack för hjälpen. Närmaste punkten anser jag väl i mitt fall närmast utrustningen, jag har inget som döljer eller är i vägen utanför mina fönster och mina samtliga fönster vetter åt samma håll, men man kan ju alltid prova flytta runt modemet ifall det skulle ge nån signifikant skillnad med uppkopplingen. Självklart är det mycket som spelar in ang router främst, om man har uppdaterad felfri virusfri dator etc. Men det enda som är intressant i mitt fall är främst att min router klarar 4K streaming inkopplad modem till TVn eller via wifi, och dess programvara kan jag liksom inte uppdatera hur mycket som helst.

NEDLADDNING
25,60 Mbit/s
UPPLADDNING
0,26 Mbit/s
SVARSTID
39,89 ms

Det här har jag nu (värdelöst) .. på min tele 2 mini router som är helt utnött, men jag avser inte skaffa tele 2 router igen även om det är en mycket bättre och dyrare starkare router

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Gällande hastighetsgarantin från Tele2 har jag något svagt minne att det bara gäller trådade anslutningar (var i och för sig 10 år sedan när jag bodde i längehet).

Sedan när det kommer till router för 4G LTE har jag bra erfarenhet av några små Advantech med Wifi och RJ45 ut. De gånger de använts i fält har de fungerat bra. Drivna då av batteri typ 2590 ~30VDC. Misstänker att de kostar kanske lite mer än tänkt.

Det finns en poäng i det att man inte garanterar nåt för mobila routers, men jag fick åtminstone det förr ang lägsta hastighetsgarantier och det höll så länge det inte är snöstorm och tsunamiregn liksom. Eftersom jag använder den hemma och det var där jag ville ha det garanterat. Tack för tipsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneon:

Hej, vill du jag ska gå in och ändra nåt till mitt tele 2 uppkopplade modem (för stunden) ang simkorten jag flyttar över till TP link?
dvs på min ip adress för routern tele2 menar du på inställningar ? 4G.tele2.se adressen finnes inte iaf.

Jag bor inte i en stad utan ett samhälle i en mindre kommun. Det bör tom vara enklare då att garantera hastigheter.
Man kan säga som så att det är helt klart lite trafik av folk och bilar som passererar som ev skulle sluka nät hastighet förutom de som redan bor här. I övrigt finns inte fiber indraget här. I princip att ev en router skulle installeras i en central punkt i huset till fasta nätet och sen kan alla koppla upp sig med wifi till det finns inte heller

Det är mobil router som gäller

Japp, du måste logga in på tp link routern

Det där är en inställning du bör lägga till under APN inställningarna, ska lägga upp en bild på imgur så du kan se, här där jag har fritidshuset kunde jag inte ens få igång 4g utan att det fanns tillagt under APN , det gick bara på 3g i det läget, ibland så gick det inte ens att koppla upp sig öht

https://imgur.com/uC0qu0f

Det är inte säkert att de kan få en bra hastighet, det finns så otroligt mycket som kan spela in, t e x husets material, t e x armering i betongen
Alternativt att det finns något i antingen huset eller omgivningen som stör signalen
Kan t e x inte i fritidshuset ha routern annat än i fönster som är riktat mot närmaste tele2 mast och det är ett gammalt 40tals byggt hus helt i trä
Eller det kan vara många som använder t e x just samma mast och då delar ni på tillgänglig kapacitet och det är inte säkert att det ens beror på din router utan bara att alla i byn kör 4g för att det inte finns andra alternativ

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

https://www.induo.com/b/lte-band-mobilt-bredband/

OM du köper en ny router så se till att den täcker de band som den operatören du avser använda har.
De senare 4G routrarna (mobila eller stationära) brukar täcka in de flesta banden men det kan skilja, så kolla upp detta.

En stationär 4G router med externa antenner (både för 4G och Wifi) kan ge bättre prestanda, tips där är att läsa tester.

Kolla länken så hittar du (och andra som kollar i tråden) bra info om 4G, det är inte så enkelt som man många gånger vill tro.

Permalänk
Medlem

Ärendet är inte avslutat men jag kommer inte köpa / byta ut till en likadan mobil modem/router igen