Mediacreation tool på USB istället för DVD installation

Permalänk

Mediacreation tool på USB istället för DVD installation

Hellu,

Jag har en OEM Windows 10 Pro som jag ska installera på en dator, kan man skapa en Media Creation Tool på USB istället för att använda den medföljande DVDn? Vill snabba upp installationsprocessen.

Givetvis har jag produktnyckeln.

Permalänk
Hedersmedlem

Javisst. Jag har inte kört med någon DVD på rätt många år nu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Hellu,

Jag har en OEM Windows 10 Pro som jag ska installera på en dator, kan man skapa en Media Creation Tool på USB istället för att använda den medföljande DVDn? Vill snabba upp installationsprocessen.

Givetvis har jag produktnyckeln.

Ja, med Media Creation Tool så kan man välja att skapa ett installationsmedia på antingen DVD eller USB.
(Man kan också välja att skapa en ISO-fil och sedan använda te.x Rufus för att skapa ett USB installationsmedia.)

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Du kan ladda ner windows från microsoft och nerladdnigen skapar en bootbar USB direkt

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Permalänk
Medlem

Kort svar ja. Jag har då gjort det utan konstigheter iaf. Tror man bara klickar sig igenom det utan att haxxa runt men var rätt länge sedan jag pysslade med deras media creation tool.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av newtoninja:

Hellu,

Jag har en OEM Windows 10 Pro som jag ska installera på en dator, kan man skapa en Media Creation Tool på USB istället för att använda den medföljande DVDn? Vill snabba upp installationsprocessen.

Givetvis har jag produktnyckeln.

USB superior. Släng din ODD, det är teknik från förra decenniet!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Tack alla!