Permalänk
Medlem

Köpes CNC fräs/router

Rätt långsökt, men någon av er kanske sitter på en, i fungerande skick, som ni önskar avyttra.
Storlek är jag inte kräsen på, men hade tänkt minst 3040.

Skicka gärna PM med detaljer/bilder samt pris

Mvh /E

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Som licenssvetsare och lite svarv/fräs, bara nyfiken på vad du ska ha denna lilla fina krabban till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Som licenssvetsare och lite svarv/fräs, bara nyfiken på vad du ska ha denna lilla fina krabban till?

Jobbar som produktionstekniker, ser att det finns en del möjligheter att kunna göra lite pryttlar åt jobbet.

Men jag skulle även kunna använda den till mitt projekt jag påbörjat hemma. Ett fräsbygge av större karaktär, 2,2mx1,4m arbetsområde är det jag skissat på. Har en del gejdrar, styrsystem, samt motorer. Även en enklare spindel till början är införskaffad. Kikar på beräkningar för kulskruvar, eller om jag ska köra kuggstång, vi får se.

Hade haft andra möjligheter i utförandet av den maskinen om jag kunnat tillverka en del delar till den själv.
Givetvis kan man skicka ritning och få delar tillverkade, men jag är en sån som tycker det är givande att göra det mesta själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -PrE-:

Givetvis kan man skicka ritning och få delar tillverkade, men jag är en sån som tycker det är givande att göra det mesta själv.

Det gör du fan rätt i! Riktigt kul när man får till bitarna.
Lycka till och sorry om jag kapade din annons, jag bjuder på en till

Permalänk
Medlem

Kass timing om Du hade kunnat tänka dig en YooCNC 3020ZD(står så i alla fall på kontrollenheten).

Har en ifrån år 2013 som har fräst+borrat ett kretskort en gång och därefter bara borrningar. Den har nog borrat färre än 20 st FR4-kort 160x100 under sin tid, så knappt använd(relativt kanske?).

Dock så skall den avyttras inom 4-6 månader p.g.a. att jag vill ha en Stepcraft som verkar vara dom enda som har automatiskt verktygsbyte(tillbehör) på sina och jag behöver en liten maskin och jag har ingen nytta av att ha en reservmaskin.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Kass timing om Du hade kunnat tänka dig en YooCNC 3020ZD(står så i alla fall på kontrollenheten).

Har en ifrån år 2013 som har fräst+borrat ett kretskort en gång och därefter bara borrningar. Den har nog borrat färre än 20 st FR4-kort 160x100 under sin tid, så knappt använd(relativt kanske?).

Dock så skall den avyttras inom 4-6 månader p.g.a. att jag vill ha en Stepcraft som verkar vara dom enda som har automatiskt verktygsbyte(tillbehör) på sina och jag behöver en liten maskin och jag har ingen nytta av att ha en reservmaskin.

Kass timing om jag hade kunnat tänka mig?

För liten maskin dessvärre, men du blir säkert av med den snabbt då många inte har plats för större.

Permalänk
Medlem

Jag har en 1m x 1m fast nu vet jag inte hur mycket du hade velat satsa på en cnc maskin, du kan gravera det mesta med den jag har & jag har en fräs ER20 till den som fortfarande är nedpackat men jag hade inte sålt min cnc under 20.000kr.

Jag har förstärkt min med L-profiler på 4mm så vibrationerna är minimala, kan ta närmare bilder när jag städat undan inom 1mån om intresset finns kvar.

Hade jag varit dig hade jag byggt ihop en egen för det är inte så himla svårt & det existerar forum för hjälp, men jag avråder dig från att köpa en cnc maskin ifrån kina & köp aldrig deras fräsar ifrån asien så att de inte tar död på någon men jag vet billigheten lockar men tyvärr så är det bara kvantitet utan kvalitet.

Japan, Tyskland, USA, Kroatien har bäst cnc maskiner men det finns företag i sverige som bygger maskiner för en billig peng & du kan få en bra maskin för 50.000kr som håller både mått & kvalitet samt du har garanti på allt.

Att bygga ihop en cnc maskin kostar från 5.000-25.000kr beroende på vilket mått du väljer & nästan alla har aluminiumprofiler fast du kanske vill ha stål, för det första måste du veta exakt vad du skall göra innan du bestämmer dig & i vilket material du skall fräsa.

Skicka ett pm vid intresse, mvh. /M

Visa signatur

Merlin

Permalänk
Medlem
Skrivet av RFM:

massa tyckande och påståenden

Tack för att du tog dig tiden, Men jag undanber om åsikter och tyckande då vi alla har olika preferenser och förutsättningar, inlägget som ovan kan påverka antalet förslag negativt. Vad du vill ha är nödvändigtvis inte det jag vill ha.

Samtliga maskiner är av intresse, även kines varianter.

Permalänk
Medlem

Helt ok men du måste veta vad du vill gravera, fräsa etc innan du ens börjar.

Skall du gravera i sk. metall stål etc med djupa skär då skall du ha en stående maskin som är mycket stabil, skall du fräsa i trä skall du köra med liggande men det finns maskiner för några 100€ så surfa in här & inspektera det kan vara något för dig https://www.maslowcnc.com/
Registrera dig & i forumet kan du få all hjälp mellan himmel & jord, det finns mycket bra folk där men för mig är det rena tramset men som sagt den klarar jobbet men den klarar aldrig göra det jag tänker på tex. en tjock 100mm bräda av ren kroatisk ek som är världens bästa ek kommer Maslow aldrig klara av pga det handlar om så små millimetersmåt att den kommer att hoppa medan en liggande maskin klarar detta bätre samt allt detta är testat.

Skall du bara köra plankor etc då rekomenderar jag dig att köpa en Maslow som du kan ha på väggen & det sparar mycket plats samt du sparar tusentals kronor, fast när man sparar köper man fräsar & en endaste fräs kan kosta mera än vad du tror & av egen samt andras erfarenhet skall du aldrig köpa kinesiskt skit för att reklam finnes överallt men folk har faktiskt dött pga deras hemmagjorda fräsar.

En vän till mig i Tyskland har en Roland cnc samt en tysk & en japansk maskin & han beställde fräsar från kina samt gjorde diverse tester, de hade planerat en hel dag sommaren 2019 & det blev en katastrof för att fräsarna knäcktes & flög runt överallt.

han skulle göra en youtubelänk för att testa kinesiska fräsar men det blev en flopp med fönster som gick sönder, dörrar med hål samt det värsta var när en fick en fräs i benet så aldrig kinesiskt skit, svenskar har fantastiska fräsar utav sandvik men de är svindyra & kan endast beställas ifrån USA.

Jag är absolut ingen proffs utan enbart en hobbyfantast & jag har väl fått mera fräsar än vad jag köpt från mina vänner, jag byggde ihop en fin cnc själv men jag har lagt det på hyllan pga min syn & jag ser som en mullvad kan jag säga samt jag väntar på operation men att få det idag i detta landet är faktiskt rätt omöjligt för att de har avbokat mig vid tre tillfällen pga denna fantastiska corona.

Du kan säkert få mera hjälp hos Maslow än hos mig så kör in där & det är superenkelt att bygga ihop deras brygga med kedjor etc, en vän som är proffs bestälde deras lite bättre paket & han använder den faktiskt när han skär ut mallar från stora ytor så till detta är den perfekt så surfa in samt registrera dig...lycka till! https://www.maslowcnc.com/

Visa signatur

Merlin

Permalänk
Medlem

Affär på gång. Annonsen ligger kvar tills dess den är genomförd

Permalänk
Medlem

Tack till @roadspig för en smidig affär

Maskinen:
https://ibb.co/101WvZx