ASUS GeForce RTX 3000 i Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

3840x1600
RTX 3090 TUF
9900k
32gb ram

Ultra +rt samt dlss i balanced
57-60fps noterar jag
Känns inte som jag vill.
utan RT ~80-90fps typ

Hyffsat lika här men noterar att din balanced setting måste ge en fin boost för dig då jag hittills kört quality bara och har klart lägre siffror fast vissa settings avstängda. Ska testa själv och se om jag ser nån skillnad.

3840x1600
Asus 3090 Oc
8700k
32gb ram

Ultra +rt samt dlss i quality förutom Volumetric Fog: High, Mirrors: High och Ray Traced Shadows: Off efter DFs video.
Även stängt av sånt jag inte gillar i spel som: motion blur, depth of field, cromatic abberation, film grain och lens flare
40-60fps noterar jag men g-sync ultimate gör att jag inte känner några problem ändå.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Skybrain:

Valet att göra ett grafikkortstest med bara Nvidia-kort som lyfter fram ray-tracing och DLSS som nyckelpunker efter Hardware Unboxed historien är ... intressant.

Skrivet av Bernd_P1:

märks att SweC är väldigt mycket Pro-Nvidia.

Vi har redan gjort ett vanligt prestandatest och tänkte därför kika lite extra på just ray tracing/DLSS och se vad som är spelbart där. Det gillade såklart även Asus och Nvidia som ville sponsra det då. Och som Anton säger i videon så bestämde vi själva hur testerna skulle gå till.

AMD:s kort har inte stöd för ray tracing i Cyberpunk än så lite svårt att testa den biten då. Det kommer vi självklart göra så fort det släpps.

Det här handlar inget om Pro-hit och Pro-dit, det är bara egna påhitt. Vill AMD hitta på något med oss ställer vi gärna upp (så länge vi är bekväma med det såklart, samma som alla sponsrade artiklar.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Helt sjukt att ett grafikkort för 20 papp inte kan leverera flytande grafik i 4K med all ögongodis på och då testade de med en överklockad cpu som inte är den billigaste? Jag som behöver en ny dator behöver alltså punga ut mer än 35 papp för att inte dra ner inställningarna?

Jag förstår inte varför max inställningar måste vara spelbart redan vid release. Det är väl bara bra om det finns ännu högre inställningar att slå på senare när det kommer bättre grafikkort?

Det viktiga är ju hur spelet ser ut och presterar på en viss hårdvara oavsett vad dom döpt inställningarna till.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Shiprat:

Om dynamisk upplösningsskalning: är det FidelityFX ni refererar eller något annat?

Om kantutjämning: Spelet har ett reglage för AA som de valt att dölja på menyn

Gör ni det så ser ni nog ganska snabbt varför de inte låter en slå av AA från menyn- kan inte minnas sist jag såg så mycket aliasing i ett AAA spel, så de har nog byggt och designat väldigt avsiktligt med TAA som något som absolut alltid ska vara på.

Also, @UndaC testade ni något med olika inställningar för Texture Quality- den som bara går att ställa från huvudmenyn? Jag gissar att det inte kommer vara intressant för de flesta, men jag undrar hur många som missar den och hade kunnat få vettiga prestanda på äldre kort, man tänker ju inte så mycket på den då den inte är synlig alls när man är inne i spelet (konstigt val att inte bara gråa ut den eller något).

Det är fidelityfx jag refererade till.

Jag hade koll på att man manuellt kunde stänga av och justera en del extra inställningar där. Men att stänga av TAA har precis som du säger en del oanade konsekvenser och stänger dessutom av DLSS även om de borde kunna vara oberoende från varandra.
Skulle vara intressant att veta hur det såg ut utan taa men med dlss.

Angående noise så tycker jag också det är märkligt. Vissa specifika ytor har intensiv noise på sig oavsett RT, filmgrain, SSR och kanutjämning/upplösning. Det ser verkligen ut som en sjukt aggressiv film grain effekt i mina ögon. Men det var inte vanligt vad jag kunde se.

Texture quality i de tester jag körde gjorde inte mycket för att hjälpa prestanda förutom 3070 i 4k med RT. Men det gjorde för lite för att göra det spelbart så att säga. Så i slutändan körde jag det maxat hela tiden.
Att dra ner det såg ganska illa ut IMHO.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Skybrain:

Valet att göra ett grafikkortstest med bara Nvidia-kort som lyfter fram ray-tracing och DLSS som nyckelpunker efter Hardware Unboxed historien är ... intressant.

Jag vet inte om du missade de två sponsormärkningarna i artikeln, Märkning på själva artikeln. Märkningen på youtube, märkningen i beskrivningen på youtube och att de första orden som videon inleds med är att det är sponsrat?

Jag tror aldrig vi varit tydligare med att märka upp sponsrat material än så?

Att jämföra (andra varumärkens) konkurrerande produkter i ett sådant här sponsrat test vore inte rimligt i min mening.

Det vi testade här var Nvidia-baserade ASUS-produkter och då blir DLSS och RT de två tongivande inställningarna att laborera med när man ska hitta optimal prestanda och kvalitet i det här spelet. Det vore ganska kontraproduktivt för läsaren att sticka under stolen med det och istället fokusera mer på andra inställningar som inte har samma påverkan.

Det är inte så att jag inte förstår att folk skulle kunna reagera på det hela sett i ljuset av vad som hände med HWUB men jag känner mig trygg i det arbetet jag gjort och jag tycker att artikeln verkligen tillför något för befintliga ägare av och spekulanter på dessa produkter.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skybrain:

Valet att göra ett grafikkortstest med bara Nvidia-kort som lyfter fram ray-tracing och DLSS som nyckelpunker efter Hardware Unboxed historien är ... intressant.

Skrivet av Bernd_P1:

märks att SweC är väldigt mycket Pro-Nvidia.

Hur menar ni att man ska testa RT + DLSS på AMD's kort då?
Utveckla gärna.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Hur menar ni att man ska testa RT + DLSS på AMD's kort då?
Utveckla gärna.

Inte alls för närvarande efter det som har hänt.
Om jag hade varit SweC, Asus eller Nvidia hade jag väntat med sånt här i alla fall några veckor innan jag hade publicerat sånt här.
Det reflektera bara negativt på alla 3 just nu och ge en känsla att SweC gör det Nvidia vill och slår på stora trumman hur bra och “viktig” RT ska vara.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Inte alls för närvarande efter det som har hänt.
Om jag hade varit SweC, Asus eller Nvidia hade jag väntat med sånt här i alla fall några veckor innan jag hade publicerat sånt här.
Det reflektera bara negativt på alla 3 just nu och ge en känsla att SweC gör det Nvidia vill och slår på stora trumman hur bra och “viktig” RT ska vara.

"efter det som har hänt", du får nog vara lite mer specifik där för jag vet inte vad du avser med det, talar du om AMD's leveransproblem, CP2077 krävande prestanda eller nVidias fadäs med HWUB?

Det här är Asus som har sponsrat, inte nVidia och sist jag kollade är det två vitt skilda företag. Asus säljer även AMD-kort f.y.i.

Uppfattar det inte alls som du gör, utan det här är ett bra test för dom som personligen faktiskt tycker att RT är viktigt. Alla som inte bryr sig behöver inte kolla på testet, enkelt va

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag vet inte om du missade de två sponsormärkningarna i artikeln, Märkning på själva artikeln. Märkningen på youtube, märkningen i beskrivningen på youtube och att de första orden som videon inleds med är att det är sponsrat?

Jag tror aldrig vi varit tydligare med att märka upp sponsrat material än så?

Att jämföra (andra varumärkens) konkurrerande produkter i ett sådant här sponsrat test vore inte rimligt i min mening.

Det vi testade här var Nvidia-baserade ASUS-produkter och då blir DLSS och RT de två tongivande inställningarna att laborera med när man ska hitta optimal prestanda och kvalitet i det här spelet. Det vore ganska kontraproduktivt för läsaren att sticka under stolen med det och istället fokusera mer på andra inställningar som inte har samma påverkan.

Det är inte så att jag inte förstår att folk skulle kunna reagera på det hela sett i ljuset av vad som hände med HWUB men jag känner mig trygg i det arbetet jag gjort och jag tycker att artikeln verkligen tillför något för befintliga ägare av och spekulanter på dessa produkter.

Var i mitt inlägg ser Ni någon om sponsring?
Jag kommenterade om Ert val att lyfta fram Nvidia-specifikt material på Er plattform så snart efter HWUB incidenten.
Vad Ni väljer att publicera på Er plattform är upp till Er och misstolkades mitt korta inlägg som något annat ber jag om ursäkt.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Bernd_P1:

Inte alls för närvarande efter det som har hänt.
Om jag hade varit SweC, Asus eller Nvidia hade jag väntat med sånt här i alla fall några veckor innan jag hade publicerat sånt här.
Det reflektera bara negativt på alla 3 just nu och ge en känsla att SweC gör det Nvidia vill och slår på stora trumman hur bra och “viktig” RT ska vara.

Skrivet av Skybrain:

Var i mitt inlägg ser Ni någon om sponsring?
Jag kommenterade om Ert val att lyfta fram Nvidia-specifikt material på Er plattform så snart efter HWUB incidenten.
Vad Ni väljer att publicera på Er plattform är upp till Er och misstolkades mitt korta inlägg som något annat ber jag om ursäkt.

Min personliga tanke:

Antingen anser man det som att vad Nvidia gjort är så förkastligt och att deras ursäkt så förljugen att man bör bojkotta dem.
Eller så tolkar man det som ett dåligt snedsteg som de bör bli called out på ordentligt (vilket jag tycker de blivit och vilket vi också deltagit i).

Men att sätta dem på timeout som om det vore en olydig 5-åring känns inte som om det tillför något för någon.

Det här var en färdig artikel som påbörjades innan HWUB dramat utspelade sig. Känner man sig trygg i vad man producerat då ser jag ingen anledning sätta materialet i karantän.

Precis som att HWUB egna artikel och DLSS i CP2077 gick ut precis som de hade planerat.

Att börja blanda ihop koncepten där känns skakigt. Vi som redaktion och redaktörer bör göra det vi tror på utan att väga in pågående konflikter på det sättet.

Givetvis bör vi också bevaka sådana konflikter, ta ställning i dem osv. Men att ta ställning till hur Nvidia beter sig och hur deras produkter presterar eller vilka funktioner de har MÅSTE vara två skilda spår IMHO.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Med RT Psycho och DLSS på Q så är det 54-60 fps för mig inne i Night City. Utanför i öknen har jag 70+ mest hela tiden.
Kör 1440p med KFA 2 3090 och en 5800x.

Har kollat lite fler tester och testat diverse, kör just nu med nedanstående. En godtycklig uppskattning i NC är att jag kom upp till ~70 fps istället för ~60 fps med allt på högsta (utom SSR som var ultra).

Contact Shadows: On
Improved Facial Lighting Geometry: On
Local Shadow Mesh Quality: High
Local Shadow Quality High
Cascaded Shadows Range: High
Cascaded Shadows Resolution: Medium
Distant Shadows Resolution: High
Volumetric Fog Resolution: High
Volumetric Cloud Quality: Medium
Max Dynamic Decals: Ultra
Screen Space Reflections Quality: Low
Subsurface Scattering Quality: High
Ambient Occlusion: Low
Colour Precision: Medium
Mirror Quality: High
Level of Detail: High

Ray Traced Reflections: On
Ray Traced Shadows: Off
Ray Traced Lighting: Medium

Efter att ha kört några olika sparade spel om och om så testade jag att applicera den nya HEX-fixen på 1.05 då min 5800x inte alls använder alla trådar (något Intels 8+ kärniga gör). Med nya Hex-fixen så ökade belastningen på cpu'n och jag ligger nu runt så högt som 80 fps i stadsmiljö. Vid autosaves så får jag en snabb frysning av spelet, i övrigt tycker jag att fixen mest påverkar småstörande ryck i spelet. Har svårt att tänka mig att en processor som belastas mkt mer inte gör någon som helst skillnad.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det är fidelityfx jag refererade till.

Jag hade koll på att man manuellt kunde stänga av och justera en del extra inställningar där. Men att stänga av TAA har precis som du säger en del oanade konsekvenser och stänger dessutom av DLSS även om de borde kunna vara oberoende från varandra.
Skulle vara intressant att veta hur det såg ut utan taa men med dlss.

Angående noise så tycker jag också det är märkligt. Vissa specifika ytor har intensiv noise på sig oavsett RT, filmgrain, SSR och kanutjämning/upplösning. Det ser verkligen ut som en sjukt aggressiv film grain effekt i mina ögon. Men det var inte vanligt vad jag kunde se.

Texture quality i de tester jag körde gjorde inte mycket för att hjälpa prestanda förutom 3070 i 4k med RT. Men det gjorde för lite för att göra det spelbart så att säga. Så i slutändan körde jag det maxat hela tiden.
Att dra ner det såg ganska illa ut IMHO.

Det är inte för min del ful noise utan tycker faktiskt det ser bra ut- men kör högsta inställningar på SSR, på low ser det tydligen mycket värre ut. Oavsett är det intressant, kan inte minnas att jag sett den typen av noise i andra spel.

Nej, jag gissar att såvidare du inte sitter på 3/4GB vram så kommer du nog inte se någon fördel genom att sänka textures, var mest nyfiken.

En sak som jag tycker är bra med dett spel trots att det är mystiskt överdrivet krävande och fullt av buggar är att iallafall för mig känns det som väldigt väldigt stabila frametimes när man väl ligger på 100% gpu load, det känns verkligen nära vad man tidigare skulle kalla "konsolupplevelsen" (låter lite som ett hån nu med tanke på vad konsolanvändare verkar ha för upplevelse i spelet dock) där en låg framerate kan vara väldigt spelbar på grund av väldigt jämna och konsekventa frametimes.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Shiprat:

Det är inte för min del ful noise utan tycker faktiskt det ser bra ut- men kör högsta inställningar på SSR, på low ser det tydligen mycket värre ut. Oavsett är det intressant, kan inte minnas att jag sett den typen av noise i andra spel.

Nej, jag gissar att såvidare du inte sitter på 3/4GB vram så kommer du nog inte se någon fördel genom att sänka textures, var mest nyfiken.

En sak som jag tycker är bra med dett spel trots att det är mystiskt överdrivet krävande och fullt av buggar är att iallafall för mig känns det som väldigt väldigt stabila frametimes när man väl ligger på 100% gpu load, det känns verkligen nära vad man tidigare skulle kalla "konsolupplevelsen" (låter lite som ett hån nu med tanke på vad konsolanvändare verkar ha för upplevelse i spelet dock) där en låg framerate kan vara väldigt spelbar på grund av väldigt jämna och konsekventa frametimes.

Jag tycker heller inte att den är ful i sig. Mitt problem med det (iaf det jag upplevt) är att det bara syns på vissa ytor. Andra ytor som till synes har samma typ av lighting, reflektioner etc är helt cleana så då sticker de med noise ut väldigt mycket.

Vi kanske inte pratar om exakt samma sak. Men det jag upplevt är en typ av noise som kanske syns på 5% av spelets ytor om ens det. Så då sticker de ju ut på ett märkligt sätt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag tycker heller inte att den är ful i sig. Mitt problem med det (iaf det jag upplevt) är att det bara syns på vissa ytor. Andra ytor som till synes har samma typ av lighting, reflektioner etc är helt cleana så då sticker de med noise ut väldigt mycket.

Vi kanske inte pratar om exakt samma sak. Men det jag upplevt är en typ av noise som kanske syns på 5% av spelets ytor om ens det. Så då sticker de ju ut på ett märkligt sätt.

Såg en liten djupare genomgång här som visar ungefär vad jag menar- dock är det utplockade ett par väldigt tydliga exempel, ser inte heller detta ofta ute i världen. Just den bil jag oftast kör råkar ha denna effekt mycket på taket vilket är varför jag ofta tänkt på det.

Personen på reddit gjorde denna gissning:

But real life is different. Take brushed aluminum. There is definitely a reflection there, but it should be blurry. So you need to randomize the way light scatters for rought materials. And randomness produces noise. And roughness of the surface is not the only reason for randomizing the rays. If you take enough random rays, the noise averages out and you get a nice reflection. And thats what the SSR presets control.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Spelet ser ju 100 gånger bättre ut när man inte kör dlss,lite mer tungdrivet men man får dra ner lite inställningar till high.🙂

Permalänk
Medlem

Vad missar du om du inte har ett grafikkort för +15000kr?

Som jag ser det så är det bara inställningar för att få ner FPSen. Man får leta efter skillnader mellan low o ultra vad gäller visuellt utseende. Svårt att motivera byte grafikkort med så små skillnader i bildkvalité.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte DLSS är värt det i 1080p om man inte är i ett akut behov av fps (under 60).
Då spelar jag hellre med ray tracing avslaget i så fall.
Det är skumt. På vissa ser det kanonbra ut med DLSS men andra är det så pass suddigt att jag stör mig och att det förstör spelupplevelsen.
Jag provade med ett sharpening filter och det blev lite bättre men då tillkommer en viss grynighet istället.
Men jag tycker det flyter på okej med medium/high settings i 1080p med RT av med ett 2070s

Både DLSS och RT är imponerande tekniker men DLSS är nog främst till för högre upplösningar.
RT är ju snyggt men sjukt tungdrivet och verkligen inget som man måste ha påslaget för en bra spelupplevelse.
Jag tycker dock det är bättre att det finns och att man kan gå tillbaka i framtiden med bättre hårdvara och spelet skalar.
Jag förstår inte alls denna besatthet att alla inställningar måste vara maxade, spelet är snyggt ändå.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Vad missar du om du inte har ett grafikkort för +15000kr?https://www.youtube.com/watch?v=CIS5Yblcswc

Som jag ser det så är det bara inställningar för att få ner FPSen. Man får leta efter skillnader mellan low o ultra vad gäller visuellt utseende. Svårt att motivera byte grafikkort med så små skillnader i bildkvalité.

Blir förvånad av denna video. Visst såhär med sida vid sida är det ju skillnad, men inte värt det för så extremt mycket dyrare komponenter som behövs. Sen har man väl RT att lägga på också för att göra saker ännu bättre, och annat som att youtubes komprimering och bildfrekvens hämmar en del av skillnaden också.

Low ser ju verkligen inte ut som en potatis i alla fall

Permalänk
Lego Master

Längtar efter att verifiera detta när jag får mitt 3070 på tisdag. Dock 1440 ultrawide, så får väl räkna med 20-25% lägre FPS pga det.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Nvidias egna lilla guide ger annars rätt konkreta settings

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/cyberpunk-2077-opti...

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Avstängd

Version 1.1 av spelet har väll kommit nu om jag inte såg fel, men då jag inte har spelat spelet än vet jag inte skillnaderna och hur mycket skillnad det gör i dessa tester (då detta test är gjort i version 1.04) om det är stor skillnad mellan versionerna i prestanda så kan ju nån snäll insatt berätta

Permalänk
Medlem

Jag har

3070 TUF OC
3700X, 4250 MHz

1080p, ultra, ingen AA, ingen DLSS eller RT
Landar på ca 90-110 FPS i stan

DLSS försämrar kvalitén avsevärt och ger mig uppskattningsvis ca 10 fps.

1440p inte värt på min 27", alldeles för liten skillnad för att förlusten av frame rate ska vara försvarbar.

RT är ju jäkligt nice, längtar efter dagen det faktiskt funkar för en normal budget.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Helt sjukt att ett grafikkort för 20 papp inte kan leverera flytande grafik i 4K med all ögongodis på och då testade de med en överklockad cpu som inte är den billigaste? Jag som behöver en ny dator behöver alltså punga ut mer än 35 papp för att inte dra ner inställningarna?

Ja, är det speciellt förvånade att dagens absolut tyngsta spel i 4K-upplösning och med högsta möjliga kvalitetsinställningar kräver en dyr dator?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Ronja_Hood:

Nvidias egna lilla guide ger annars rätt konkreta settings

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/cyberpunk-2077-opti...

En liten relaterad observation. Nvidias Geforce Experience har ju automatiska spelinställningar baserat på den där guiden.
Jag har testat dem på både 3080 och 3090 och det som slog mig var att de definitivt var antingen i högsta laget eller med för aggressiv DLSS för min smak, ibland båda samtidigt beroende på upplösning.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Ja, är det speciellt förvånade att dagens absolut tyngsta spel i 4K-upplösning och med högsta möjliga kvalitetsinställningar kräver en dyr dator?

Nä, du förstår... 144 FPS i 4K med Ultra settings är en mänsklig rättighet. Klarar man inte det så kommer man bli retad i sandlådan.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Tänkt först att hemsidan spårat ur då en 1 månader gammal artikel hamnar överst i nyhetsflödet - men så såg jag den lilla "sponsored by..." banner som förklarade varför just denna fått extra plats på sidan (inget fel - ni behöver inkomst....)

Permalänk
Medlem

2600K @ 4,5 GHz Radeon RX 580 och 2133 MHz DDR3 i CL10-11-11-27 och jag lirar det i runt 40 FPS och inte på lägsta alls samt ultra texturer. Visst det kan se 4 ggr bättre ut men det viktiga är att FPSen är stabila och det är dom. Misstänker CDPR fått jobba en del på det då det är en sån stor konsoltitel. Visst, det är ju katastrof på konsolerna men iaf.

Inte CPUn som är flaskan heller utan GPUn. Men 2600K skulle nog inte klara av mer än 50 FPS iaf.

Kan ju tilläggas att jag lirade i 40 timmar med första gubben tills jag upptäckte att en tidig bug gjorde det omöjligt att progressera i huvuduppdraget. Nu är jag inne på andra karaktären och det är verkligen inte ett nöje att spela om tack vare alla samtal man redan haft. Önskar det fanns ett alternativ att snabba upp vit scenens till typ 100 ggr hastigheten. Sitta och trycka c är beige och funkar inte ens jämt.

Summa sumarum, det är krävande men var inte rädd att upplevelsen kommer vara kass på 2017 års mid range. Vi är istället rädd för att spelet är en buggig katastrof som enda är fängslande och skoj. 😂

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Vad missar du om du inte har ett grafikkort för +15000kr?https://www.youtube.com/watch?v=CIS5Yblcswc

Som jag ser det så är det bara inställningar för att få ner FPSen. Man får leta efter skillnader mellan low o ultra vad gäller visuellt utseende. Svårt att motivera byte grafikkort med så små skillnader i bildkvalité.

Jag är kanske en knas men jag tycker det där är motsatsen till den poäng du ville framföra.

Det säger jag, utifrån min åsikt, från rätt läger också då jag själv inte kommer kunna njuta av de bra inställningarna med RT. Köpte ett 3070 men ville ha ett 3080. Men någonstans går smärtgränsen och för mig är 9 papp för mycket just nu.

Permalänk
Avstängd

Jag vill se mer kärlek för 3440x1440p i speltester hädanefter! Standard 1440p är så blasé i mitt tycke!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Varför är det inlägg om cyberpunk, spelet är stendött

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)