Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Karazhan:

Var nere i soprummet för att slänga lite sopor idag och då ligger den ett moderkort i elektroniklådan. Used part nörd som jag är så kan jag inte motstå och hittar ett Asus B85 gaming MB, ett wireless pci kort och en sorts hdmi splitter. Är kylpasta på CPUn men när jag rengör den så sitter det en 4790 I den. Vet inte om moderkortet fungerar men ser okej ut och CPUn med. Om allt fungerar så är det en verklig jackpott. Undrar vem som slänger sådant. Uppenbarligen nog mycket kunskap för att kunna byta hela köret men inte ork att sälja det bara? Är ju lätt en tusing om det fungerar

Tänk bara att det sällan är tillåtet/lagligt att ta saker från soprum/sopor.
Rent juridiskt ger man upp äganderätten till ägarna av soprummet/sopkärlen när man slänger saker.
(Om detta inte ändrats nyligen)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Vad härligt att man numera kan beställa fraktfritt till Elgigantens-butiker. Innan har det bara funnits Collect@Store. Bra tips! Dessvärre finns inte min stad med, konstigt nog, trots det dessutom är en Megastore men jag har nog ändå vägarna förbi en annan.

Jag blev också positivt överraskad. Skulle beställa en av de breda Piranha Rush musmattor som tipsat om tidigare och blev lite dumsnålt först när produkten kostade 50:- och frakten skulle gå på 49:-.

Skulle se om det fanns i min lokala elgigantenbutik men det var ju bara webblager för produkten. Då såg jag att man kunde välja butiken som ombud och hämta upp.

Tummen upp för det Elgiganten!

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Tänk bara att det sällan är tillåtet/lagligt att ta saker från soprum/sopor.
Rent juridiskt ger man upp äganderätten till ägarna av soprummet/sopkärlen när man slänger saker.
(Om detta inte ändrats nyligen)

Jag pluggar juridik just nu så detta var lite intressant. Det är som du säger men det blir lite oklart när det gäller bostadsrättsföreningar upplever jag. Då det är bostadsrättförening äger soprummet men då jag är delägare i bostadsrättsföreningen så vet jag inte hur det blir. Kanske finns något praxis för detta men hinner inte kolla upp det nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Skulle se om det fanns i min lokala elgigantenbutik men det var ju bara webblager för produkten. Då såg jag att man kunde välja butiken som ombud och hämta upp.

Tummen upp för det Elgiganten!

Jo, bra med collect@store och deras outlet visar att de nog klamrar sig kvar i konkurrensen.

Däremot skickade de bara aviseringen till ett random kontantkort som var registrerat på mitt personnummer, men det är väl priset man får betala för att smarta ai lösningar använder undantagen i kundklubbens EULA till fullo.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Karazhan:

Jag pluggar juridik just nu så detta var lite intressant. Det är som du säger men det blir lite oklart när det gäller bostadsrättsföreningar upplever jag. Då det är bostadsrättförening äger soprummet men då jag är delägare i bostadsrättsföreningen så vet jag inte hur det blir. Kanske finns något praxis för detta men hinner inte kolla upp det nu

Det finns det säkert någon sorts praxis, kommer bara ihåg en massa liv om det för en del år sedan med en granne som gjorde något liknande.

Om du kollar upp det får du gärna skapa en tråd om det i ”övriga ämnen”, ett intressant dilemma mellan återbruk och juridik

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Good guy recycler > Swedish soprum/källarlag

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag blev också positivt överraskad. Skulle beställa en av de breda Piranha Rush musmattor som tipsat om tidigare och blev lite dumsnålt först när produkten kostade 50:- och frakten skulle gå på 49:-.

Skulle se om det fanns i min lokala elgigantenbutik men det var ju bara webblager för produkten. Då såg jag att man kunde välja butiken som ombud och hämta upp.

Tummen upp för det Elgiganten!

Verkligen. Oklart dock varför min stad inte syns men nästan alla andra. Jag har nära till en annan men är inte säker jag kan ta mig dit och måste ju beställa senast imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Verkligen. Oklart dock varför min stad inte syns men nästan alla andra. Jag har nära till en annan men är inte säker jag kan ta mig dit och måste ju beställa senast imorgon.

Samma här, har flera butiker inom någon mils avstånd men kan inte välja någon närmare än 4-5 mil. Den enda som går att välja i närheten av GBG är Kungälv, därefter Varberg.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Och inte heller kunde jag välja Nacka Megastore, men däremot andra butiker i stockholmsområdet... Jag betalade för frakt till ombud istället.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Var nere i soprummet för att slänga lite sopor idag och då ligger den ett moderkort i elektroniklådan. Used part nörd som jag är så kan jag inte motstå och hittar ett Asus B85 gaming MB, ett wireless pci kort och en sorts hdmi splitter. Är kylpasta på CPUn men när jag rengör den så sitter det en 4790 I den. Vet inte om moderkortet fungerar men ser okej ut och CPUn med. Om allt fungerar så är det en verklig jackpott. Undrar vem som slänger sådant. Uppenbarligen nog mycket kunskap för att kunna byta hela köret men inte ork att sälja det bara? Är ju lätt en tusing om det fungerar

Är detta verkligen ovanligt? För 3 år sedan hittade jag en 2600 med 8GB RAM, och förra året en 3700 med 16GB och ett GTX760. Folk slänger som tusan och inget är i princip någonsin trasigt vad jag stött på.

Juridiskt sett är det saker i kärlen som gäller. Golvet är oftast fritt fram

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Är detta verkligen ovanligt? För 3 år sedan hittade jag en 2600 med 8GB RAM, och förra året en 3700 med 16GB och ett GTX760. Folk slänger som tusan och inget är i princip någonsin trasigt vad jag stött på.

Juridiskt sett är det saker i kärlen som gäller. Golvet är oftast fritt fram

Vi kanske skulle starta en tråd med soprumsfynd.

I mitt soprum hittade jag för typ tre år sedan en surfplatta, Galaxy Note 10.1 LTE, som inte var superbra direkt men den var typ använd tio minuter. Man fick med laddare, trådlös docka och fodral, och allt låg i en påse från Macforum så jag antar att ägaren köpt en Ipad istället.

Tjejens föräldrar bor i ett jättestort område som är en bostadsrättsförening och de har kvar grovsoprum och "miljörum" med burar för elektronik. Har gjort en hel del fynd där faktiskt. Gamla förstärkare från sjuttiotalet och sånt främst. Folk där verkar rensa sina datorer rätt rejält dock, oftast är minnen och processor bortplockat förutom förstås diskar och så. Men jag har sett oscilloskop, kortvågsradios och en massa sånt roligt.

Juridiken är som den är men det är inget jag bryr mig så mycket om. Miljömässigt så är det förstås väldigt mycket bättre att återanvända något än att slänga det även om det återvinns, så min personliga moral säger att det är ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vi kanske skulle starta en tråd med soprumsfynd.

I mitt soprum hittade jag för typ tre år sedan en surfplatta, Galaxy Note 10.1 LTE, som inte var superbra direkt men den var typ använd tio minuter. Man fick med laddare, trådlös docka och fodral, och allt låg i en påse från Macforum så jag antar att ägaren köpt en Ipad istället.

Tjejens föräldrar bor i ett jättestort område som är en bostadsrättsförening och de har kvar grovsoprum och "miljörum" med burar för elektronik. Har gjort en hel del fynd där faktiskt. Gamla förstärkare från sjuttiotalet och sånt främst. Folk där verkar rensa sina datorer rätt rejält dock, oftast är minnen och processor bortplockat förutom förstås diskar och så. Men jag har sett oscilloskop, kortvågsradios och en massa sånt roligt.

Juridiken är som den är men det är inget jag bryr mig så mycket om. Miljömässigt så är det förstås väldigt mycket bättre att återanvända något än att slänga det även om det återvinns, så min personliga moral säger att det är ok.

Trodde att jag var den enda som höll på!

Hittade en påslagen och lysande Neato robovac i soprummet komplett med alla tillbehör, i bra skick. Precis som jag hade tänkt mig så hade den hängt sig. En USB-laddning senare så vart den tillbaka vid liv, fråga inte mig hur haha

Blev en riktigt uppskattad julklapp till min sambos mor som har rörelseförhinder.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanstroem:

Produkt: Logitech G533 Trådlöst G.Headset Demo
Länk: https://www.komplett.se/product/915354/demovaror/datorutrustn...
Kategori: Headset
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4094310
Pris: 549kr

Notera demoprodukt, 4st i lager. (Gratis frakt)

Stort tack för det här tipset! Har haft en Prisjaktbevakning på dessa ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saibot:

Stort tack för det här tipset! Har haft en Prisjaktbevakning på dessa ett tag.

Knep ett par jag med. Tack för tips. 1 par kvar nu

Permalänk
Inaktiv

RTX 3090 Fyndvara 17000kr inkl frakt med lite level inloggad.

1 ex kvar.

https://www.webhallen.com/se/product/331371-Palit-GeForce-RTX...

Edit: Taget nu 😊☃️

Permalänk
Medlem
Skrivet av yomartin:

Produkt: HyperX gaming väskor
Länk: HyperX Scout (Gold Edition), HyperX Scout (Röd), HyperX Crate duffelryggsäck (Svart)
Kategori: Övrigt
Prisjakt: -
Pris: 169kr

Tackar!
Beställde 4st gold edition ryggsäckar. 🙂

Permalänk
Medlem

Idag fick jag hem min Avgörande CT2000X8SSD9 2TB X8 bärbar SSD, upp till 1050 MB/s, USB 3.2, USB-C, USB-A jag beställde från Amazon.se på lördagskvällen.

Överraskande liten och nätt. Kopplad till min PS5 och det installeras ca 60+ PS4-spel på den nu.
Som lagring för PS4-spel tror jag den kommer fungera utmärkt.

Förhållandevis billig också. En tusing per TB får väl ändå anses vara lågt i dagens klimat.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharadkingboy:

Produkt: Crucial P1 CT500P1SSD8 Intern SSD, 1 TB, Svart
Länk: https://www.amazon.se/Crucial-CT500P1SSD8-Intern-SSD-Svart/dp...
Kategori: Lagring
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4967918
Pris: 871,89 kr

Fri frakt.

Tack för tipset! Blev ett köp
Slutade på 847,77 kr för mig då det lades till någon kampanj på -29 kr i kassan.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Produkt: Asus TUF Gaming VG27AQ1A WQHD IPS 170MHz 1ms
Länk: https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/asus-vg27aq1a/...
Kategori: Lagring
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5600381
Pris: 4290 kr

Kategori lagring?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kategori lagring?

Haha, gissar på att han använde copy paste och missade det denna gång.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Enligt Asus hemsida så stöder denna skärm Freesync också, alltså inte ett G-sync chip som man nästan tror ifall man bara läser beskrivningen på netonnet.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Den där disken verkar ju lämna en hel del att önska när det kommer till dataintegritet. Läst flera som försökt migrera över data till den, varpå den blivit väldigt väldigt varm för att sedan börja tappa data/få korruperad data.

Funkar säkert fingemang till saker man kan ersätta så som spelfiler etc, men jag hade dragit mig för att lagra något annat på denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Enligt Asus hemsida så stöder denna skärm Freesync också, alltså inte ett G-sync chip som man nästan tror ifall man bara läser beskrivningen på netonnet.

Det verkar som beskrivningen är annorlunda idag. T.ex. finns det på min Samsung G7 ett klistermärke där det bara står "Nvidia G-SYNC" som om det vore en äkta modul i.

Modulerna är mycket dyrare än vad jag trodde: https://www.techpowerup.com/245463/nvidia-g-sync-hdr-module-a.... Inte konstigt de knappt finns i skärmar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är detta verkligen ovanligt? För 3 år sedan hittade jag en 2600 med 8GB RAM, och förra året en 3700 med 16GB och ett GTX760. Folk slänger som tusan och inget är i princip någonsin trasigt vad jag stött på.

Juridiskt sett är det saker i kärlen som gäller. Golvet är oftast fritt fram

Sorgligt nog verkar det vara ganska vanligt.

Jag har en äldre släkting som gick till återvinningsrummet varje gång innan det skulle tömmas. Jag vet inte hur mycket han snittade men de flesta månaderna kunde han få någon/några tusen på tradera enbart av det han hämtat från soprummet. Vissa månader blev det ganska många tusen. Detta efter att han själv behåller en del och att han gett bort lite.

Detta trots att han har noll koll på datorelektronik så om han såg t.ex. ett moderkort med en cpu skulle han inte tagit den.

Kompletta legoset som kostar flera tusen nya (”super cars” och dyl.)
Vinylskivor i mycket bra skick från populära artister, t.ex. Metallica, Pink Floyd och, som han själv säger, ickemusikaliska dunkadunkaskitungar.
Fina porslinsfigurer som är åtrovärda. Det är väl det enda hans fru tycker är bra med sopletandet, ibland får hon en extra porslinsängel eller porslinskatt till samlingen.
Väldigt fina analoga kameror.
Hyfsat fina digitala kameror.
Påsar med hundratals dvd:er.
Osv osv osv osv

För mig är det här jättekonstigt. Jag förstår att många har det så bra ställt att de inte orkar sälja sin legobil som kostar 3.000 men varför slänga? Skänk till myrorna, sina släktingar, grannbarnen eller någon random person på facebook.

Jag lägger ganska ofta upp skänkesannonser på facebook och det har aldrig varit ett problem. Jag bor ute i skogen mitt i ingenstans men tror det tar det oftast inte mer än en dag innan någon kommer och hämtar det. En minut för att lägga upp annonsen. En minut för att ignorera puckon som inte ens försökt läsa annonstexten. En minut på att ta emot personen som ska hämta varan. Ofta tar det längre tid att gå till återvinningsrummet.

Permalänk
Skrivet av Daavido:

Tack för tipset! Blev ett köp
Slutade på 847,77 kr för mig då det lades till någon kampanj på -29 kr i kassan.

Härligt, kul någon kunde få glädje av tipset:)

Permalänk
Inaktiv

Zotac Gaming GeForce RTX 3090 Trinity 24GB (Fyndvara - Klass 1)

17500kr inkl frakt inloggad.

1 ex kvar.

https://www.webhallen.com/se/product/328170-Zotac-Gaming-GeFo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Zotac Gaming GeForce RTX 3090 Trinity 24GB (Fyndvara - Klass 1)

17500kr inkl frakt inloggad.

1 ex kvar.

https://www.webhallen.com/se/product/328170-Zotac-Gaming-GeFo...

Kostar 20455 kr för mig /: Level 8

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Uppsala Megastore Elgiganten har 3090 Phantom i lager för 19190 kr
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Enligt Asus hemsida så stöder denna skärm Freesync också, alltså inte ett G-sync chip som man nästan tror ifall man bara läser beskrivningen på netonnet.

De senaste G-Sync-modulerna stödjer Vesa Adaptive Sync, dvs. FreeSync också, utöver traditionell G-Sync. Man kan därför inte dra den slutsatsen bara baserat på stödet av FreeSync.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q