Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av tomle:

De ligger i Lettland, så de slipper väl våra skatter (kemikalie etc.).

Ah, så kan det vara. Det förklarar den höga fraktkostnaden också.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EnJoker:

Micro-A vet jag inte vad man skulle använda till.

Det jag sökte är en Micro-B 3.0 vilken ser helt annorlunda ut. I tipset är det alltså en Micro-B 2.0 vilket jag alltid har kallat ”Micro” enligt bilden nedan vilket alltså är helt missvisande tydligen.

https://www.techadvisor.co.uk/cmsdata/features/3653976/types-of-usb-a-b-micro-mini-c.jpg

Edit: Kan nämna att när jag frågade efter en ”Micro-B” kabel hos Kjell&Co kom de genast tillbaka med en Micro-B 3.0, alltså den breda enligt bilden ovan som jag sökte så det verkar vara en vanlig ”fel”benämning.

Jo det är ganska rörigt minst sagt. Din bild är inte riktigt korrekt heller, utan det är ju en USB 3.0 Micro-B som du är ute efter, som du säger.

Micro B eller bara "Micro-USB" är den smalare kontakten, den som var vanligast innan USB C kom och kanske fortfarande sett till volymer. Den du är ute efter var ju något av en nödlösning när man behövde USB 3 bandbredd men USB C-kontakten inte var färdig, och det är en utökning av vanliga micro B och har viss bakåtkompatibilitet. Ska man ladda en telefon med USB 3.0 Micro-B så kan man ju använda en vanlig micro B kabel utan problem (även om man bara använder halva kontakten), dock lär det väl inte stöda snabbladdning lika bra eller så. Datakopplingen ska väl också fungera men bara i långsammare hastigheter vad jag förstår. Å andra sidan så är ju många enheter med USB C också begränsade till USB 2-hastigheter för data.

Wikipedia har mycket bra information och bilder: https://en.wikipedia.org/wiki/USB_hardware#Connector_types

Edit: Vad personalen på Kjell säger kan man nog bortse från. De brukar vara glada att hjälpa till och svara på frågor, men kunskapsnivån brukar inte riktigt vara på topp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Micro-A vet jag inte vad man skulle använda till.

Det jag sökte är en Micro-B 3.0 vilken ser helt annorlunda ut. I tipset är det alltså en Micro-B 2.0 vilket jag alltid har kallat ”Micro” enligt bilden nedan vilket alltså är helt missvisande tydligen.

https://www.techadvisor.co.uk/cmsdata/features/3653976/types-of-usb-a-b-micro-mini-c.jpg

Edit: Kan nämna att när jag frågade efter en ”Micro-B” kabel hos Kjell&Co kom de genast tillbaka med en Micro-B 3.0, alltså den breda enligt bilden ovan som jag sökte så det verkar vara en vanlig ”fel”benämning.

Fick hem mina kablar idag och de verkar hålla en god kvalité av det lilla jag synat den. Det var som tidigare nämnt Micro-USB (som jag också alltid kallat Micro) så man fick lära sig lite nytt på vägen här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonScania:

Försökte beställa men missade tåget precis.
Självklart en av alla de "fynd" där konverteringen från utländsk valuta till SEK inte slagit igenom som den skulle på Amazon.se

Vore kul att få en rapport om ngn av er som hann beställa verkligen får några lurar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RevolutionBruce:

Det där måste ju vara felpris?
Nu har jag redan 2 liknande mejselkit så behövde inget ändå.
Tänk också på att priset är mindre än de troligtvis betalar i frakt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det där måste ju vara felpris?
Nu har jag redan 2 liknande mejselkit så behövde inget ändå.
Tänk också på att priset är mindre än de troligtvis betalar i frakt.

Kanske kommer dom ut med en ny version, vill kirra lite lagerutrymme samtidigt som dom "bjuder" oss på ett kit. 😁

Dom må förlora några kronor, men risken att nån av oss stannar till, surfar runt och till slut köper en MEGADELUXE RGB-fläkt för 579:- och en ny dator för 20 lax.

Inet har alltid varit bra så skulle inte förvåna mig om priset är korrekt. I längden vinner dom på sånt.

Kanske råkar någon hitta denna med ett 3080 i!

https://www.inet.se/produkt/x148217/taurus-gaming-elite-rtx-3...

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av RevolutionBruce:

Man känner sig ju nästan lite skyldig när man köper det för 6kr och får gratis frakt... Men ett extra mejselkit är aldrig fel att ha

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Man känner sig ju nästan lite skyldig när man köper det för 6kr och får gratis frakt... Men ett extra mejselkit är aldrig fel att ha

Haha, jag tog en tryckluftsburk också bara för att.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Haha, jag tog en tryckluftsburk också bara för att.

Good guy Shakermaker. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeoLejon:

Good guy Shakermaker. 😁

Haha, ibland får man ställa upp och kunsumera lite extra.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Man känner sig ju nästan lite skyldig när man köper det för 6kr och får gratis frakt... Men ett extra mejselkit är aldrig fel att ha

Japp och undrar om man får med en Pingvinstång.....

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Japp och undrar om man får med en Pingvinstång.....

/z

Jag får inte priset 18kr utan typ 400kr när jag provade köpa den?? funkat för nån annan?

EDIT: Blev pris uppdaterat till normalt pris igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

Jag får inte priset 18kr utan typ 400kr när jag provade köpa den?? funkat för nån annan?

Aah, gick för mig iallafall. Packas var det senaste infon jag hade. Antar att dom hade nån snabb rea på ett visst antal.

6kr m frakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RevolutionBruce:

Nu är den höjd till 149kr, minuter efter jag beställde en

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Nu är den höjd till 149kr, minuter efter jag beställde en

Samma här men.
Nu 159:-

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det där måste ju vara felpris?
Nu har jag redan 2 liknande mejselkit så behövde inget ändå.
Tänk också på att priset är mindre än de troligtvis betalar i frakt.

Jag köpte 10st, tror också det är prissatt av misstag.

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Medlem

Grattis till oss som hann beställa från inet. Beställde 5 kit, finfina gåvor till vänner och familj som pysslar med datorer.

Fick precis sms om att ordern packas och att det inte längre går att göra ändringar på denna. Så verkar gå igenom iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Grattis till oss som hann beställa från inet. Beställde 5 kit, finfina gåvor till vänner och familj som pysslar med datorer.

Fick precis sms om att ordern packas och att det inte längre går att göra ändringar på denna. Så verkar gå igenom iallafall

Precis samma här!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lindstroem:

Jag får inte priset 18kr utan typ 400kr när jag provade köpa den?? funkat för nån annan?

EDIT: Blev pris uppdaterat till normalt pris igen

För mig verkar det fungera, köpte några Kit 10st då det är perfekt att ha till vänner mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

För mig verkar det fungera, köpte några Kit 10st då det är perfekt att ha till vänner mm

Jag tänkte faktiskt skriva tidigare och fråga dig hur många det blev. Du måste missat en nolla nyss när du skrev va?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Viktorph:

Jag tänkte faktiskt skriva tidigare och fråga dig hur många det blev. Du måste missat en nolla nyss när du skrev va?

Hehe 😂👍

Permalänk
Medlem

Jag kommer bara att bli ledsen när jag ska använda det och stöter på nästa säkerhets-torx som inte finns i bitssatsen....

För de som ändå missade pingvinstången så säljer inet en musmatta för 9:- , perfekt för att dämpa ångesten över den sladdriga tunna produkten.
Elgiganten säljer vad som verkar vara lite bättre musmattor för 10/20/40/50 kr i storlekar upp till ultrawide, jag kan återkomma med en recension.

Permalänk
Medlem

Snabba bud hos inet, tracking hos postnord redan registrerat

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Beställde tio stycken, fick igenom fem.

Det var tydligen nåt systemfel. Schysst ändå att inte makulera allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Någon som handlat från "RDEBUTIK"?
De lägger sig ofta flera hundra under andra "vanliga" butiker på t.ex. LG CX 55",
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5263760

De har ju fått relativt bra betyg, men att de kan lägga sig nästan en tusenlapp under de andra låter skumt.

Köpt en tv där helt utan problem. Var också lite skeptisk innan men fungerade perfekt.

Permalänk
Medlem

Blev 2st Mejselkit! Tack för årets bästa fynd redan i januai!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

drogs pengar för mig nu på morgonen 1103kr för ultralight kändes mer värt än 1590:- ;D

Nu fått den, men va fan, det var ju ändå engelsk text (och tysk) så vart ju ingen skillnad egentligen ändå lol

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeoLejon:

Beställde tio stycken, fick igenom fem.

Det var tydligen nåt systemfel. Schysst ändå att inte makulera allt.

Blev samma för mig, riktigt najs att dom inte makulerade alla.

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Nu fått den, men va fan, det var ju ändå engelsk text (och tysk) så vart ju ingen skillnad egentligen ändå lol

https://lambdan.se/img/2021-01-20_16-15-01.721.jpg

https://lambdan.se/img/2021-01-20_16-15-01.764.jpg

Lite sjukt. Kom igår, hunnit spela lite och måste säga att den känns riktigt bra i handen! Inte riktigt säker om jag skulle tycka den var värd att spendera 1600 för då det egentligen är en "refresh" för de vi pröjsa de så var de ju godkänt iallafall 🤘👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Man känner sig ju nästan lite skyldig när man köper det för 6kr och får gratis frakt... Men ett extra mejselkit är aldrig fel att ha

Jag köpte sex kit för att ge bort till kollegor, och la till ett 3070...

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE