PCI-E kabel till Gigabyte G750H

Permalänk
Medlem

PCI-E kabel till Gigabyte G750H

Hej!

Har köpt en beg. dator. Till PSU'n följde tyvärr inte några av de medföljande kablarna med som står ska ingå på paketen.
Saknar därför en PCI-E kabel då det behövs två för 3080. Behöver också SATA-kabel till SSD.

Har förstått att man inte kan stjäla kablar från annat PSU..

Vad kan man göra? Finns det eventuellt någon som säljer detta?

Permalänk
Medlem

Du får skaffa dig en från annan tillverkare och kontrollera med multimeter att rätta kablar har 12v om det visar fel så är det bara dra ut och ändra. Ex på hur man drar ut det: https://youtu.be/c6qtsN9m6xU?t=207

https://solosleeving.com/psu-cable-compatibility-and-pinouts/
På bilderna där så har alla tillverkare samma PCI-E kablar dock saknas Gigabyte.

Ex: https://www.inet.se/produkt/6902400/corsair-typ-4-sleeved-sva...

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

OK tack för utförligt svar.. osäker på om jag tekniskt klarar av det där.. Blir kanske att köpa nytt PSU helt enkelt..

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Kontakta gigabyte och se om de har reservkablar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Jag har en teori att det där nätagget använder samma kabelstandard som Corsairs nätagg. Min teori baseras på att 1. Gigabyte använder samma OEM som Corsair (Channel Well Technologies/CWT). 2. I bilden som @arknvgh har i sin annons så står det Type 4 vilket är namnet på Corsairs kablar (såvida inte Gigabyte har en egen kabel som heter Type 4). 3. Jag tycker de interna komponenterna ser väldigt lika ut som CXm serien från Corsair. Enligt min teori så borde vilken Type 3 eller Type 4 kabel (ingen skillnad på dem) för Corsair fungera, t.ex. denna från Webhallen eller denna från Inet (finns också en bra butik på Ebay som heter modpcuk som jag personligen kan rekommendera). Jag vill tydliggöra att om min teori är felaktig (vilket är sannolikt) så finns det en överhängande risk att det går åt skogen och din dator förstörs. Om jag vore du hade jag kontaktat Gigabyte och frågat vilka kablar de använder och sedan agerat baserat på deras svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzeww:

Jag har en teori att det där nätagget använder samma kabelstandard som Corsairs nätagg. Min teori baseras på att 1. Gigabyte använder samma OEM som Corsair (Channel Well Technologies/CWT). 2. I bilden som @arknvgh har i sin annons så står det Type 4 vilket är namnet på Corsairs kablar (såvida inte Gigabyte har en egen kabel som heter Type 4). 3. Jag tycker de interna komponenterna ser väldigt lika ut som CXm serien från Corsair. Enligt min teori så borde vilken Type 3 eller Type 4 kabel (ingen skillnad på dem) för Corsair fungera, t.ex. denna från Webhallen eller denna från Inet (finns också en bra butik på Ebay som heter modpcuk som jag personligen kan rekommendera). Jag vill tydliggöra att om min teori är felaktig så finns det en överhängande risk att det går åt skogen och din dator förstörs. Om jag vore du hade jag kontaktat Gigabyte och frågat vilka kablar de använder och sedan agerat baserat på deras svar.

Tack! Jag får kontakta gigabyte och hoppas att de kan vägleda mig med rätt info. Såg dock på reddit att en någon redan frågat samma sak och fått till svar -du kan köpa vilken kabel som helst.
Vilket absolut inte stämmer och är mycket märkligt att gigabyte svarar så.