NZXT:s chassi H1 fortsatt en brandfara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Och min poäng var att din problemställning var fel från början, därav kritisera GN m.fl. företaget för att de gjort samma fel och att lösa fel problem hyllas inte.

Ja, det var din poäng. Som tur är väljer jag själv vilken min poäng är: d.v.s. att nylonskruvarna åtgärdade problemet med att chassit riskerade att börja brinna. Däremot åtgärdade de inte den defekta PCB:n (vilket vem som helst hade kunna räkna ut med bakdelen).

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fetakniven:

Min poäng var att nylonskruvarna åtgärdade problemet med att chassit riskerade att fatta eld till följd av kortslutning.

De åtgärdade i och för sig inte problemet, för återigen, problemet var aldrig skruvarna.

Problemet är det felaktigt konstruerade kretskortet.

Det de gjorde var ungefär som att om man hittar en bomb apterad på en dörr så att om dörren öppnas smäller bomben, och istället för att desarmera bomben och avlägsna den låser man helt enkelt bara dörren.

Faran kvarstår, men den är förhindrad att inträffa. Det betyder ju dock inte att den inte kan uppkomma igen i framtiden av flera olika anledningar. En sådan anledning är att plast som ligger i konstant belastning tenderar att deformeras och/eller spricka, och folk vill ju att deras grejer ska sitta stadigt. Risken finns att en person som inte känner till brandfaran byter de ömtåliga plastskruvarna mot pålitliga metallskruvar, och då är vi ju tillbaks på ruta ett igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Ja, det var din poäng. Som tur är väljer jag själv vilken min poäng är: d.v.s. att nylonskruvarna åtgärdade problemet med att chassit riskerade att börja brinna. Däremot åtgärdade de inte den defekta PCB:n (vilket vem som helst hade kunna räkna ut med bakdelen).

De åtgärdar nu pcbn och varför folk skulle räkna ut det med bakdelen? För att det är billigare? Ja det är det nog men risken att någon brinner inne pga att företaget ska tjäna lite extra bör de flesta inse att det inte är en bra analys av riskerna.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

De åtgärdade i och för sig inte problemet, för återigen, problemet var aldrig skruvarna.

Problemet är det felaktigt konstruerade kretskortet.

Det de gjorde var ungefär som att om man hittar en bomb apterad på en dörr så att om dörren öppnas smäller bomben, och istället för att desarmera bomben och avlägsna den låser man helt enkelt bara dörren.

Faran kvarstår, men den är förhindrad att inträffa. Det betyder ju dock inte att den inte kan uppkomma igen i framtiden av flera olika anledningar. En sådan anledning är att plast som ligger i konstant belastning tenderar att deformeras och/eller spricka, och folk vill ju att deras grejer ska sitta stadigt. Risken finns att en person som inte känner till brandfaran byter de ömtåliga plastskruvarna mot pålitliga metallskruvar, och då är vi ju tillbaks på ruta ett igen.

Så länge nylonskruvarna används förhindrar de att chassit fattar eld, precis som jag har sagt tråden igenom. Jag förstår inte varför man måste hålla på och måla upp en massa hypotetiska scenarios som i sig inte motsäger detta, som något sorts motargument till det jag säger.

Jag upprepar mig för vad som förhoppningsvis är sista gången i den här tråden: Nylonskruvarna, så länge de används, mitigerar brandrisken. De åtgärdar inte den defekta PCB:n eftersom nylonskruvarna inte är doppade i någon magisk röra som isolerar PCB:n vid kontakt. Så fort nylonskruvarna ersätts med ledande skruvar återkommer kortslutningsrisken.

Rätt logiskt, faktiskt. Jag förstår inte vad som är svårt att förstå?

Edit: Det var visst inte sista upprepningen...

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

De åtgärdar nu pcbn och varför folk skulle räkna ut det med bakdelen? För att det är billigare? Ja det är det nog men risken att någon brinner inne pga att företaget ska tjäna lite extra bör de flesta inse att det inte är en bra analys av riskerna.

Så länge vi är överens om att chassit inte kan börja brinna så länge nylonskruvarna används är jag nöjd.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Så länge vi är överens om att chassit inte kan börja brinna så länge nylonskruvarna används är jag nöjd.

Då kan du vara nöjd utan att förstå problemet och varför ingen ägnade tid åt att lyfta fram deras lösning utan istället kritiserade dem.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Då kan du vara nöjd utan att förstå problemet och varför ingen ägnade tid åt att lyfta fram deras lösning utan istället kritiserade dem.

Så länge min poäng framgår att användning av nylonskruvar motverkar brandrisken är jag nöjd. Allt annat är en bedömningsfråga.

Edit: Glömmer ord.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Så länge min poäng framgår att användning av nylonskruvar motverkar brandrisken är jag nöjd. Allt annat är en bedömningsfråga.

Edit: Glömmer ord.

Nej det är inte en bedömningsfråga att PCBn var feldesignad och farlig.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

En viktig poäng, som jag tycker ägnas för lite uppmärksamhet, är att med nylonskruvarna är problemet åtgärdat. Problemet återkommer dock om någon väljer att ersätta dessa med vanliga skruvar.

Skrivet av fetakniven:

Om du drar den slutsatsen får du nog se om Gamers Nexus video. Nylonskruvarna är inte ledande, de hindrar kortslutningen från att uppstå. Ja, det är ett designfel, ja det designfelet mitigeras med fixen. Så länge nylonskruvar används går det inte återskapa problemet.

Skrivet av fetakniven:

Självklart. Deras poäng är att PCB:n har brister, och dessa brister gör att det finns en brandrisk om man använder metallskruvar. Nylonskruvar åtgärdar inte den bristande kvaliteten på PCB:n, däremot motverkar de problemet ELD (vilket jag tycker är det största problemet).

Skrivet av fetakniven:

Ja, precis. De målar upp en hypotetisk situation som känns något kryddad av deras kränkthet över att NZXT inte gav dem någon VIP-behandling. Poängen är fortfarande att nylonskruvar, så länge de används, motverkar brandrisken. Så för att förtydliga: Nylonskruvar = ingen eld.

Skrivet av fetakniven:

Jag tänker att när man är senildement och glömmer en så viktig detalj, när t.o.m. nylonskruvarna som är iskruvade inte lyckas påminna en om att det är just nylonskruvar som används, ja då kanske man har andra problem. Problemet, ELD, åtgärdas med nämnda skruvar.

Att NZXT kunde ha ansträngt sig mer och bytt ut PCB:n håller jag med om. Precis som du håller med om att nylonskruvarna hindrar datorn från att börja brinna.

Skrivet av fetakniven:

Äntligen någon som har sett filmen och förstått vad den - och jag - säger. Med nylonskruvar är chassit säkert att använda, precis som jag har sagt från första början. Jag håller med om, precis som du kan se i en tidigare post, att NZXT har tagit den billigaste vägen att lösa problemet eld.

PCB:n är självklart fortfarande defekt. Nylonskruvarna är inte doppade i något magiskt medel som gör att man kan skruva i dem en gång och sedan börja använda metallskruvar. Det är väl uppenbart? Tänk att det behövs 30 minuters video för att dra den slutsatsen.

Skrivet av fetakniven:

Jag förstår att du inte håller med mig, det är helt okej. Faktumet kvarstår dock att nylonskruvarna hindrar chassit från att brinna upp. Sedan kan, och bör, man förstås ha åsikter kring att det är den sämsta lösningen. Men med nylonskruvar är brandrisken avhjälpt.

Skrivet av fetakniven:

Min poäng var att nylonskruvarna åtgärdade problemet med att chassit riskerade att fatta eld till följd av kortslutning. Det var du som blandade in benbrott i det hela.

Härligt att vi får en ny PCB!

Skrivet av Ferrat:

Nej det är inte en bedömningsfråga att PCBn var feldesignad och farlig.

Precis, och det har jag nämnt ett par gånger i den här tråden, i inlägg som du har besvarat. Jag har fetmarkerat det åt dig. Så, nu kan vi vara överens om att PCB:n är defekt, och att chassit går att använda utan risk för brand så länge nylonskruvarna som skickades ut används.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Precis, och det har jag nämnt ett par gånger i den här tråden, i inlägg som du har besvarat. Jag har fetmarkerat det åt dig. Så, nu kan vi vara överens om att PCB:n är defekt, och att chassit går att använda utan risk för brand så länge nylonskruvarna som skickades ut används.

Du argumenterar just nu på nivån "plast leder inte ström". Det vet vi alla redan, så jag ser inte poängen med din argumentation.

Det som allt handlar om är elsäkerheten kring chassit, vilket såklart är tillverkarens ansvar. Förstafelsprincipen beskriver ganska väl allt detta. Under det så faller åtgärden nylonskruv som ett korthus. En normal datorentusiast ska inte riskera att behöva dö för att hen byter ut några "plastiga skitskruv" mot "riktig metall" någon gång, bara för att personen i fråga inte kände till att metallskruv i de skruvhålen är en livsfara.

Så det här chassit är enligt lagar och regler inte godkänt. Punkt. Hade de inte dragit tillbaka risern själv nu idag så hade de tvingats göra det förr eller senare, med risk för dödsfall på sitt samvete - om de nu har något...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Du argumenterar just nu på nivån "plast leder inte ström". Det vet vi alla redan, så jag ser inte poängen med din argumentation.

Det som allt handlar om är elsäkerheten kring chassit, vilket såklart är tillverkarens ansvar. Förstafelsprincipen beskriver ganska väl allt detta. Under det så faller åtgärden nylonskruv som ett korthus. En normal datorentusiast ska inte riskera att behöva dö för att hen byter ut några "plastiga skitskruv" mot "riktig metall" någon gång, bara för att personen i fråga inte kände till att metallskruv i de skruvhålen är en livsfara.

Så det här chassit är enligt lagar och regler inte godkänt. Punkt. Hade de inte dragit tillbaka risern själv nu idag så hade de tvingats göra det förr eller senare, med risk för dödsfall på sitt samvete - om de nu har något...

Jag har hela tiden sagt att chassit är säkert att använda med nylonskruvar. Inget av det du skriver förändrar det faktumet.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Precis, och det har jag nämnt ett par gånger i den här tråden, i inlägg som du har besvarat. Jag har fetmarkerat det åt dig. Så, nu kan vi vara överens om att PCB:n är defekt, och att chassit går att använda utan risk för brand så länge nylonskruvarna som skickades ut används.

Det var ett svar på "allt annat är en bedömningsfråga" så att du skrivit det tidigare har inte att göra med svaret på den post som var citerad och som även var den vid tillfälle senaste.

Diskussionen är gällande två delar, först vad som är problemet, där ser vi det olika för du ser problemet som att det kan börja brinna och jag ser fel som designen på pcbn pga att det är utifrån det efterföljande problem uppstår. För det andra att du anser att det ägnades för lite uppmärksamhet, vilket jag då förklarade med utgångspunkten att de inte åtgärdat problemet utan en följd av det, lite som skillnaden att behandla en sjukdom och behandla symtom.

Skrivet av fetakniven:

En viktig poäng, som jag tycker ägnas för lite uppmärksamhet, är att med nylonskruvarna är problemet åtgärdat. Problemet återkommer dock om någon väljer att ersätta dessa med vanliga skruvar.

Att du sedan försöker ändra diskussionen till att det ska vara en diskussion med att båda har utgångspunkten att elden är problemet, ja det tillför ju inget.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det var ett svar på "allt annat är en bedömningsfråga" så att du skrivit det tidigare har inte att göra med svaret på den post som var citerad och som även var den vid tillfälle senaste.

Diskussionen är gällande två delar, först vad som är problemet, där ser vi det olika för du ser problemet som att det kan börja brinna och jag ser fel som designen på pcbn pga att det är utifrån det efterföljande problem uppstår. För det andra att du anser att det ägnades för lite uppmärksamhet, vilket jag då förklarade med utgångspunkten att de inte åtgärdat problemet utan en följd av det, lite som skillnaden att behandla en sjukdom och behandla symtom.

Att du sedan försöker ändra diskussionen till att det ska vara en diskussion med att båda har utgångspunkten att elden är problemet, ja det tillför ju inget.

Jag tror att vi inte kommer längre än så här! Skönt att problemet med både eld och PCB är på gång att åtgärdas.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

QFT. Japp! Kände mig rätt trygg med nylonskruvarna men bra påtryckt av GN.

Äsch, gör en korrekt utformad Gen4-riser istället.

Edit: Har redan nylonskruvarna (var fixat vid leverans) så lade en request på nya riser-kabeln. Lär dock dröja innan den kommer (ETA: mars, enligt blogginlägget -- Så kanske april. Eller låt oss säga "Q2").

Idag kom den förhoppningsvis brandsäkra risern. 👍

Edit: jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

Idag kom den förhoppningsvis brandsäkra risern. 👍

Direkt från NZXT eller från återförsäljare?

Jag fick mail av Inet om att dom förväntades skicka ut i början på maj

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Direkt från NZXT eller från återförsäljare?

Jag fick mail av Inet om att dom förväntades skicka ut i början på maj

Direkt från NZXT. Skickade förfrågan ungefär samtidigt som jag skrev det tidigare inlägget vill jag minnas