Vad i hela friden är poängen med Geforce NOW?

Permalänk
Medlem

Vad i hela friden är poängen med Geforce NOW?

1. Varför får man det tillsammans med köpet av ett grafikkort för en herrejösses massa pengar? Detta gör mig helt konfys. Jag köper ju liksom inte ett grafikkort för X antal papp för att senare sitta å streama spel från molnet i 1080p.

2. Vad är poängen om man ändå måste ha köpt spelet från första början...?

Tack för upplysningen. Mvh / hypermode

Permalänk
Hedersmedlem

1. - Ja det vete katten alltså. Det är lätt att visa på fördelar med geforce now. Men just den gruppen som precis köpt ett grafikkort är väl generellt en ganska dålig grupp att rikta sig till kanske ja ;). Instämmer. Eller det känns lite taktlöst liksom.

Kanske handlar det främst om att visa/exponera produkten så att fler får se/höra namnet och vad det är för tjänst.
Dunno. Och det kostar väl rimligen inte nvidia så mycket att låta folk testa tjänsten (iaf de som precis köpt grafikkort - de lär inte nöta sönder geforce now hehe).
Så även om effekten är begränsad så är väl nvidias kostnad för erbjudandet också ganska billig - tänker jag mig.

2. - Poängen med geforce Now är att du inte behöver köpa hårdvaran för en speldator.
Istället för att lägga 15.000 spänn var tredje år (typ 400 spänn i månaden) på att köpa en ny dator så kan du lägga 50 spänn i månaden på att prenumerera på renderingshårdvaran - fast i nvidas moln.
Ja även om du bara köper en speldator för 10.000 vart sjätte år så blir det billigare hårdvarumässigt att välja geforce now.
Dessutom kan du sluta betala precis när du vill om du tröttat på att spela över sommaren.
Inte riltigt lika lätt att stå över utgifterna för hårdvara som man redan betalt ;).

Utöver att det är billigare så slipper man dessutom den där tröskeln där man först måste lassa in massa pengar i hårdvara. Väldigt enkelt att börja betala 50 eller 100 spänn i månaden. Mer steep att slänga in 15.000 spänn för att kunna börja spela.

- "Men strömmade spel har ju flera nackdelar. Exempel 1, 2, 3."

Yes. Lösningen är inte perfekt. Jag har emellertid inte gått in på de bitarna utan bara svarat på vad som efterfrågades just nu ;).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:
  1. Varför får man det tillsammans med köpet av ett grafikkort för en herrejösses massa pengar? Detta gör mig helt konfys. Jag köper ju liksom inte ett grafikkort för X antal papp för att senare sitta å streama spel från molnet i 1080p.

2. Vad är poängen om man ändå måste ha köpt spelet från första början...?

Tack för upplysningen. Mvh / hypermode

Vad gäller 1 så är det nog inte att det finns någon tanke att det skulle passa ihop utan mer bara att du som köpt en Nvidia-produkt får gratis tillgång till en Nvidia-tjänst som du iaf då kan testa under en tid (du kanske kan vara intresserad av den i något sammanhang där du inte har tillgång till din dator, du gillar väl sannolikt iaf spel om du nu köper ett geforce-kort).

Vad gäller 2 så passar det väl iaf ihop såtillvida att du då kan spela spelen du redan har köpt även om du inte har tillgång till din dator. Typ på resande fot eller något (kanske inte så aktuellt i dessa tider, men principen kan man ju tänka sig iaf).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

2. - Poängen med geforce Now är att du inte behöver köpa hårdvaran för en speldator.

Jag är nog ganska färgad av mitt intresse för datorer, svårt att föreställa mig någon som inte vill bygga och pyssla om en egen speldator.

Skrivet av evil penguin:

Vad gäller 2 så passar det väl iaf ihop såtillvida att du då kan spela spelen du redan har köpt även om du inte har tillgång till din dator. Typ på resande fot eller något (kanske inte så aktuellt i dessa tider, men principen kan man ju tänka sig iaf).

Jo det iofs. Jag får ta i hårdare än jag aldrig gjort och trycka in mitt gamingtangentbords USB i Lightning-kontakten på min iPad.

Permalänk
Medlem

Om de nu ska skicka med, borde de göra det om man köper ett GT 1030 eller nåt liknande, som nog inte är så roliga att spela på...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Cyberpunk 2077 flyter bra på geforce now?

Permalänk
Medlem

Mitt moderkort/CPU har pajat, så då kanske man kan testa på Geforce NOW, tills den CPU och moderbord man önskar kommer i lager, om nån månad eller så, eller kanske in på hösten.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Någon som vet om Cyberpunk 2077 flyter bra på geforce now?

Flyter riktigt bra skulle jag säga, körde ett par uppdrag på min ipad när jag var bortrest över jul.