Apples recept på VR-headset – 8K-skärmar och ögonspårning för 25 000 kronor

Permalänk
Medlem

Detta låter intressant. Apple har pengarna och marknadsföring. Starbreeze ide tyckte jag bar bra och att göra ett lyft för ens specifikt marknad med imax bl.a. till en början. Sen vem vet. Vart inget men ja. Bra ide tyckte jag.
https://www.sweclockers.com/nyhet/22140-starbreeze-ingar-i-sa...

Om Apple lyckas komma in på delarna som MS vill/testar med AR och byggbranschen så tror jag det finns mycket pengar att hämta. Nu är inte arkadhallar så stora(I den mån de existerar i SV) men har man en stor bas på litet område så ja. Japan vekar ju fungera. Dragplåster till Apple store i USA, men känns mer som byggbranschen och museer fortfarande.
Inte för att jag har pengarna med 3000USD låt lite billigt. Men att ha låga prestanda med bara ett rum. Borde inte vara så svårt.
Hittar inte videon men den visar då de byggt en studio, (ett antal år sedan) och i frigolit eller liknande satt upp lite saker som är i vägen som representerar hur de tänkte t.ex köket. Sedan fick paret som skulle köpa huset/lägenheten gå igenom rummet. Bara rummet. Men du kunde lägga på texturer på det provisoriska och känna på höjden mm hur det skulle kännas.
Nichad produkt men lyckas de så tackar jag inte nej. Har inte testat de nuvarande bara via mobilen och nja. Jag rör på huvudet för mycket, blir svårt med synken mellan rörelse, ögon och hur det normalt sett är. Kollat på en film eller så men inte blivit åksjuk.

Kan vi få ner latenserna på 5g så ja vården.
Men drömma får man eller hur. Tror inte jag skulle vilja bli titthålsoperation av någon med headsetet om den inte är andra rummet med väggar som blockerar andra wifi signaler. Tror kabeln till headsettet kan bli ett problem även om det bara är dubbel gips emellan. Men drömma kan man.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, högre pris var precis vad VR-världen behövde för att faktiskt komma igång

Men antar att det kommer sälja bra, det har ju ett äpple på.

Den produktionsteknik som gör 8k skärmar små nog till VR kommer utvecklas och förhoppningsvis även kunna användas till billigare headsets om några år.

Den moderna VR-vågen kommer från smartphonehysterin där små apparater plötsligt skulle ha 1440p skärmar. Det som i en eller två generation såldes som premium blev billigt (och sen övergivet då mobiler i behövde det) efter det.

Om Apple garanterar köp av tillräckligt många headsets så att det är värt för till exempel JDI att tillverka panelerna så kommer det säkert börja sälja sådana paneler till andra bolag efter Apple fått sin order.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Dubbla 8k skärmar låter en dock rendera text i en rätt behaglig upplösning för att läsa den. Och att just rita lite text på en 8k panel drar ingen noterbar prestanda.

Imo att de siktar på AR så är det ju guld värt med riktigt högupplösta paneler som du fyller med videon från kamerorna. Sen kan du ha lågbudget grafik ovanpå det.

Ar är även det steg som är naturligt efter vr.

Tänk dig att du aktiverar ar läget i dina linser. Plötsligt hör du någon knacka på din ytterdörr, så du kår och öppnar den.
Utanför står Gandalf (en av dina vänner med ar overlay, alternativt en npc) och frågar om du vill på äventyr. En bit in i skogen ger han dig lite vapen och rustning och ni ger er iväg på jakt efter Orcer.

Efter ett tag ser ni något konstigt, en väldigt färgglada karaktär, som börjar kastar röd och vita bollar i er riktning.
I ett par sekunder ser ni ut som frågetecken och undrar vad fasiken som pågår. Sen helt plötsligt dyker en massa ohyggliga färgglada monster dyker upp.

And the Grand battle of The Fellowship Vs Ash has begun.

Du behöver inte övertyga mig, jag sitter redan i båten och väntar på killen med åror

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

För att peta Apple-fans i ögonen: Apple "utvecklar" och säljer statusprodukter, inte teknikprodukter!

Intels svar på M1 var att Apple är ett lifestyle company. Du har alltså helt rätt i din analys.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon324648:

Typ. Jag är rätt less på VR just nu. Haft olika headsets on and off, men det behövs något nytt nu.

Yup. Sitter själv och väntar på DecaGear 1. Liten studio och deras första projekt. Kanske floppar, men vem fan bryr sig. Bättre än att sitta och vänta på att någon av de stora företagen ska göra ett trådlöst headset iallafall. Och då har man iallafall något att se fram emot och kan sedan förhoppningsvis bli positivt överraskad när de levererar. Och så kostar den bara 5200 kr också! Enligt mig en väl värd investering för något som kan bli riktigt riktigt bra. Och ingen super stor investering som är värd att bli sur över om det går åt helvete heller.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Ok varför tror ni att detta är för spel? Jag ser varenda arkitektkontor köpa ett av dessa, hela AEC-branschen faktiskt. Vi behöver inte raytracing och högupplösta texturer, tror inte det är några problem att driva exempelvis Revit eller Archicad i 2x 8k. Grafik som ser snygg ut i spel kommer långt ner på priolistan, latens ligger nog överst om det motverkar obehag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

För att peta Apple-fans i ögonen: Apple "utvecklar" och säljer statusprodukter, inte teknikprodukter!

Måste du dra in sandlådeargument och haters/fanboys i detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ok varför tror ni att detta är för spel? Jag ser varenda arkitektkontor köpa ett av dessa, hela AEC-branschen faktiskt. Vi behöver inte raytracing och högupplösta texturer, tror inte det är några problem att driva exempelvis Revit eller Archicad i 2x 8k. Grafik som ser snygg ut i spel kommer långt ner på priolistan, latens ligger nog överst om det motverkar obehag.

Första iterationen lär inte var riktad mot vanliga konsumenter, om man ska tro ryktet. Efterföljande iterationer lär vara det med tanke på att marknaden är enormt mycket större.

Permalänk
Medlem

Känns som att många här inte riktigt förstått syftet och målgruppen för denna produkt.
Hint: Det är inte för privatpersoner/gamers.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Trihxeem:

Fast detta är ju ingen produkt med dig i åtanke? Det är ju som att kommentera på ett 3090 att du vill ha ett grafikkort som fixar notepad i 480p.

Gällande vad du vill ha dock så skulle det vara nice och jag antar att otaliga företag har övervägt det och av olika anledningar kommit fram till att det inte är en attraktiv produkt för dem att utveckla (eftersom de inte finns att köpa ).

Personligen skulle jag kunna tänka mig att lägga hyfsat mycket cash om jag får ett bra alternativ till en stor skärm för att skriva kod. Tänk Minority report - fast utan allt fäktande för det blir nog drygt efter 8h.

Jag är bara förbluffad över all effort som läggs på VR när det känns som att en mycket mer mainstream produkt skulle vara AR. VR var också ett härj i början; dålig prestanda, kass upplösning, knasig hantering. Men några generationer senare är ju Oculus Quest 2 riktigt jäkla lockande.
Men på AR-sidan är det i stort sett stendött för gemene man. Wai?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

25000 i Apples värld är i princip gratis men de måste väl ta lågt pris i början innan de går upp till "riktigt" Apple pris på 67900. De säljer slut oavsett vad de tar känns det som, det är ju en ny Apple produkt. 😉

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Poängen med ögonspårning är väl just att man bara behöver rendrera i hög upplösning just dit man tittar. Nu är det lite svårt att veta precis vad de menar med 8k, men för att täcka in hela ögats synfält (~ 180 grader * 90 grader?) i full upplösning (1 bågminut) så behöver man ungefär 60 Mpix per öga. Rymdvinkeln man tittar på i full upplösning åt gången är nog inte mer än typ 10 grader i diameter, dvs 0.3 Mpix, vilket ungefär motsvarar SD-upplösning. Så om man verkligen får ögonspårningstekniken att fungera borde vissa delar vara mer lättdrivna än en 1080p-skärm.

Sen så undrar jag vad som menas med målgruppen "utvecklare"? Vill inte utvecklare använda samma hårdvara som dem de utvecklar för? Jag kan snarare tänka mig många andra applikationer och användare, inklusive arkitekter som nämnts, men även kirurger, ingenjörer, forskare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Måste du dra in sandlådeargument och haters/fanboys i detta?

Off:
Noterat och jag är inte Apple fann men hoppas de lyckas BRA. Tror det gynnar alla i länden som vill ha VR. Sen hur det blir på sikt är svårt att sia om. Men citerar en annans Swec, "det är lätt att sia om något har hänt, snarare än innan".

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Alltså jag vill bara ha ett par schyssta solglasögon med möjligheten att projicera GPS-rutter, POI och allmän omgivningsinfo som väder osv på insidan. HUR JÄVLA SVÅRT SKA DET VARA?! Jag behöver inte 2x8K-displayer för det.

https://youtu.be/bnfwClgheF0

Det vill jag också ha och jag trodde vi var en bit på vägen innan intel la ner sitt projekt 🙁

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Sen så undrar jag vad som menas med målgruppen "utvecklare"? Vill inte utvecklare använda samma hårdvara som dem de utvecklar för?

Är det inte lite som Hololens? Att en våg av utvecklare köper tekniken ett tag innan konsumenterna så att de kan vara förberedda på en senare konsumentprodukt? Det senare hände förvisso aldrig med Hololens, men ändå...

Så yrkesanvändare nu och utvecklare inför en framtida konsumentprodukt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Screendoor-effekten är väldigt sällan påtaglig redan med HP Reverb, men det beror på vad man kollar på och samma upplösning kan bete sig annorlunda beroende på FOV och subpixel-matris. Otroligt hög upplösning hade givetvis utrotat det problemet.

Men jag har svårt att förstå hur det skulle vara det "enda positiva". Vill du inte att världen runt sig är skarp? Att man kan stå uppe på ett berg och se detaljer flera hundra meter bort?

Idag är det smetigt och grötigt även för de headseten med minst screendoor-effekt. Jag vill gärna att till exempel iron-sightet på ett gevär är en handfull dussin pixlar, istället för de 2-4 stycken som man ofta fick med orginal Rift eller Vive. Jag vill kunna se detaljerad textur i ansiktet på karaktärer och läsa liten text i världen.

Mer upplösning åt folket.

Apple är smartare än så, de använder ögonspårning. Mänskliga öga fokuserar på ungefär en tumnagels storlek resten är periferi vilket är väldigt suddigt så där behövs ingen skarp grafik. Vinsten i det här ligger såklart i att en liten av världen behöver skarp grafik, vilket frigör resurser att kunna hänga med när du rör på ögonen.
Hur smart som helst, de andra vet inte vad de gör.

Permalänk
Medlem

Bra att apple ger sig in i leken applefolk köper till vilket pris som hellst kan ju smitta av sig till konkurrenter oxå så vi får nytta av det förhoppningsvis även om jag aldrig själv köper en appleprodukt igen men bra för att få mer vr/ar på marknaden min vive pro får klara sig några år till

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När en ny cpu släpps det enda som räknas är spelprestanda, allt annat är irrelevant. När spelprestandan skillnaden ej är mätbar, kör då i upplösningar man körde på 1990 talet. Om cpun är tillverkad av Apple, så är det helt plötsligt spelprestanda, det enda som var var något av värde nu irrelevant.
När nya mobiler släpps så är spelprestanda irrelevant. 5G, att man har lägre latency vid spel, ja det är irrelevant, 5G är onödigt. Skärmar, så måste man ha 120Hz på en surfplatta för vanlig surfing, allt blir så mycket skönare. Detsamma gäller dock inte på mobiltelefoner före iPhone 13 med 120Hz variabel har släpps.

Och så nu dessa VR där fokus igen står vid spel.

Kanske i din lilla ankdamm (pun intended), men vore det sant hade ju inte PCn haft något existensberättigande utan då hade vi bara behövt spelkonsoler med senaste CPUn - men tänker man längre än någon nanosekund så inser en ju att ditt uttalande är helt verklighetsfrånvänt. Att spelande skulle vara allt vi använder beräkningskraft till är ju skrattretande tanke. Numera är ju varenda datorägare även videoproduktionsmodul i stort sett. Sen har vi ju processorer för servrar och workstations som fnyser åt "gaming".
Sen förstår jag inte relevansen att dra in iPhones och 5G i diskussionen öht. Men i alla fall: NEJ! Apple producerar inte dessa för att du ska spela med dem. Dock leder de kanske till sådan utveckling att de framöver släpper spelfokuserad VR/AR-headset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Apple är smartare än så, de använder ögonspårning. Mänskliga öga fokuserar på ungefär en tumnagels storlek resten är periferi vilket är väldigt suddigt så där behövs ingen skarp grafik. Vinsten i det här ligger såklart i att en liten av världen behöver skarp grafik, vilket frigör resurser att kunna hänga med när du rör på ögonen.
Hur smart som helst, de andra vet inte vad de gör.

Nu är det många företag som redan har ögonspårning och de förstår helt klart poängen med det. Detta är ju bara ett rykte att Apple också kommer ha det.

I och med att det är så få konsumentheadsets som har ögonspårning kombinerat med den relativt låga upplösningen som de headseten har gör att mycket lite mjukvara har stöd för foveated rendering, men headsets med ögonspårning finns redan.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Är det inte lite som Hololens? Att en våg av utvecklare köper tekniken ett tag innan konsumenterna så att de kan vara förberedda på en senare konsumentprodukt? Det senare hände förvisso aldrig med Hololens, men ändå...

Så yrkesanvändare nu och utvecklare inför en framtida konsumentprodukt.

Jo, precis. Detta är ingen PSVR for Mac eller vad nu alla med en treårings läskunnighet vill få det till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Enda positiva med att ha så högupplösta displayer är att screendoor-effekten i princip försvinner. Dock är den redan minimal med 2x4K-headset.

Är det inte lite jobbigt att köra två headset ;p

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av Levandebild:

Kanske i din lilla ankdamm (pun intended), men vore det sant hade ju inte PCn haft något existensberättigande utan då hade vi bara behövt spelkonsoler med senaste CPUn - men tänker man längre än någon nanosekund så inser en ju att ditt uttalande är helt verklighetsfrånvänt. Att spelande skulle vara allt vi använder beräkningskraft till är ju skrattretande tanke. Numera är ju varenda datorägare även videoproduktionsmodul i stort sett. Sen har vi ju processorer för servrar och workstations som fnyser åt "gaming".
Sen förstår jag inte relevansen att dra in iPhones och 5G i diskussionen öht. Men i alla fall: NEJ! Apple producerar inte dessa för att du ska spela med dem. Dock leder de kanske till sådan utveckling att de framöver släpper spelfokuserad VR/AR-headset.

Jag syftade på hur jag upplever folk brukar kommentera när de nya sakerna kommer, att det enbart är spelprestanda som gäller på vissa saker. Och att det är helt irrelevant för annat som mobiler och 5G, vilket jag tycker det är udda.
Apple har den snabbaste mobilen och den har 5G, så det har inget med företaget att göra.

Spel på datorer har drivit på utvecklingen rejält, det handlar enkelt om att det finns otroligt många som vill betala mycket för att få "högpresterande hårdvara" att spela på. Detta genererar väldigt mycket pengar till de som tillverkar produkterna och de kan lägga ner mycket på att göra dem bättre. Detta gäller självklart med cpu & gpu, men inte minst VR som tråden handlar om.
Vore det inte för gamers så hade nog inte många VR-set ha sålts.

Permalänk
Medlem

Att gaming gynnat VR, och vice versa, stämmer ju absolut men det betyder inte att alla VR-headset är för gaming. Vilket tråden egentligen handlar om. Inte generell VR-teknik utan just Apples satsning. Men en vacker dag så.

Permalänk
Medlem

Det här måste ta mig fan vara första artikeln med en Apple-produkt där en tredjedel av inläggen inte hånar priset och säger att alla potentiella köpare är dumma får.

Själv blir jag jävligt taggad varje gång VR nämns i samma mening som eye tracking. För 5 år sedan var jag övertygad om att foveated rendering skulle existera vid det här laget men så blev det ju inte riktigt.

Permalänk
Medlem

Har precis lyckat få tag på Reverb G2 och jag kan säga att lägre upplösning än vad G2 har är inte aktuellt för en trevlig VR-upplevelse.
Nu kan man faktiskt njuta av en långfilm i IMAX-salongen utan att se några störande pixlar. Med 90 Hz FPS är frameraten tillräckligt bra för ett bra flyt och upplevelse.
HTC, Oculus med mera som har äldre headset med lägre upplösning går bort helt.
Apple kanske är inne på rätt spår, men om man vill ha fler pixlar så tycker jag det ska vara för att öka bredden i VR. 100 grader är i det smalaste laget.
Dessutom så är det typ ingen idé att öka på pixlarna förrän BitCoin miningen har krashat, så att vi vanliga dödliga kan få köpa ett RTX 3080-kort för en rimlig summa istället för 200% överpris.

Permalänk

Dags att köpa mer $AAPL

Permalänk
Medlem

Vore inte SLI en perfekt teknologi för VR egentligen?
Ett grafikkort per skärm i headsetet, om vi nu inte är CPU-bundna i spelet då spelar det väl ingen större roll

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med konsument-VR? Finns det några banbrytande under officiell utveckling?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Hur ser det ut med konsument-VR? Finns det några banbrytande under officiell utveckling?

Nja, händer inte så mycket just nu. Men DecaGear 1 är på g iallafall. 2160x2160, 90 Hz, Inside-out tracking, knuckle-like controllers, facetracking, hiptracking, wireless för ca 5200 kr.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Nja, händer inte så mycket just nu. Men DecaGear 1 är på g iallafall. 2160x2160, 90 Hz, Inside-out tracking, knuckle-like controllers, facetracking, hiptracking, wireless för ca 5200 kr.

Lite spännande ändå. Får kolla upp det, tack.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1