3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk

Gud vad deppigt med grafikkorten. Tänkte precis bygga min första stationära dator för min nacke och rygg klarar inte av min laptop nu, särskilt på distansstudier

Permalänk
Medlem
Skrivet av pitbull2121:

Gud vad deppigt med grafikkorten. Tänkte precis bygga min första stationära dator för min nacke och rygg klarar inte av min laptop nu, särskilt på distansstudier

Köp ett stativ som du sätter upp laptopen på så att toppen av skärmen är i ögonhöjd och använd ett separat tangentbord + mus. Eller köp till en separat skärm.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Skrivet av Mattias10:

Köp ett stativ som du sätter upp laptopen på så att toppen av skärmen är i ögonhöjd och använd ett separat tangentbord + mus. Eller köp till en separat skärm.

Ja, hade tänkt göra det tills jag får ihop burken. Men vet inte riktigt vilken skärm jag kan koppla till min mac retina (2015). Jag är inte jätteteknisk på den biten men en extern skärm, mus och tangentbord hade passat bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Funkar ganska bra som substitut för ett element också (på allvar) så elräkningen går faktiskt ned i pris istället för upp...

Men det är fullkomligt skit för alla som bara vill ha ett grafikkort att spela på. Krypto kommer kanske tappa i värde igen, med lite tur. Alla BTC och ETH-farmer som byggs är verkligen inte bra för miljön.

Bra tänkt. Jag jobbar hemma och har ett rum i källaren där jag jobbar. Ett element på 1000w är igång. Kanske ska prova att stänga av det och köra mining istället på speldatorn 😁

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av pitbull2121:

Ja, hade tänkt göra det tills jag får ihop burken. Men vet inte riktigt vilken skärm jag kan koppla till min mac retina (2015). Jag är inte jätteteknisk på den biten men en extern skärm, mus och tangentbord hade passat bra.

Den maskinen har väl HDMI? Så vilken hyfsat modern skärm som helst borde fungera?

Permalänk
Medlem

Vore skönt om vi kunde hålla oss till topic istället för att diskutera skärmar mining ryzen etc.. När det plingar till om en uppdatering i tråden vill man ha relevant information... Inte läsa om hur någon ska koppla in sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MALmen:

Vore skönt om vi kunde hålla oss till topic istället för att diskutera skärmar mining ryzen etc.. När det plingar till om en uppdatering i tråden vill man ha relevant information... Inte läsa om hur någon ska koppla in sin dator.

Inte för att vara den men det är väldigt mycket onödig information i denna tråden. Allt ifrån "äntligen fått mitt kort" till "man tjänar på mining".

Vad är syftet med tråden? Att tipsa om 3080/3090 i lager? Då kan man rensa bort allt inkl alla "titta på mitt 3080 som jag fick efter 2 månaders väntan".

Och ja, jag har själv länkat en produkt i lager på Inet så jag känner mig inte så skyldig. Förmodligen mer nytta än de flesta här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Inte för att vara den men det är väldigt mycket onödig information i denna tråden. Allt ifrån "äntligen fått mitt kort" till "man tjänar på mining".

Vad är syftet med tråden? Att tipsa om 3080/3090 i lager? Då kan man rensa bort allt inkl alla "titta på mitt 3080 som jag fick efter 2 månaders väntan".

Och ja, jag har själv länkat en produkt i lager på Inet så jag känner mig inte så skyldig. Förmodligen mer nytta än de flesta här.

"fick mitt kort efter 2 månader" är relevant information då man kan fastställa lite bättre om hur köerna rör på sig och ifall dom får in kort eller inte.

Men "vilken ryzen är bäst" etc etc är inte direkt relevant information till hur köerna osv ser ut.

Ska det som inte direkt handlar om "3080/3090 i lager" tas bort så åker tråden ner på max 10 sidor med länkar till olika återförsäljare.

Man får läsa lite mellan raderna om vad som passar in eller inte här.

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av krushy:

"fick mitt kort efter 2 månader" är relevant information då man kan fastställa lite bättre om hur köerna rör på sig och ifall dom får in kort eller inte.

Men "vilken ryzen är bäst" etc etc är inte direkt relevant information till hur köerna osv ser ut.

Ska det som inte direkt handlar om "3080/3090 i lager" tas bort så åker tråden ner på max 10 sidor med länkar till olika återförsäljare.

Man får läsa lite mellan raderna om vad som passar in eller inte här.

Jag uppfattar detta som en tråd där man tipsar om folk som kommer in i lager utanför köerna som redan ligger. Då tycker jag information och ursprungsköer är ointressant. Det hjälper ingen som jagar ett kort nu och inte satte sig i kö för 3 månader sedan.

Dvs tips om produkter som dykt upp trots kö-system (tex EVGA Hybrid, Gigabyte Waterforce, Amazon, fyndvaror m.m.)

Permalänk
Medlem

Om vi inte skall diskutera alls, utan bara länka till kort färdiga att köpa, då kan vi stänga tråden nu. Det kommer inga fler fungerande länkar inom överskådlig tid.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Om vi inte skall diskutera alls, utan bara länka till kort färdiga att köpa, då kan vi stänga tråden nu. Det kommer inga fler fungerande länkar inom överskådlig tid.

Zing! Dagens kommentar.

Ärligt talat, leveranssituationen är såpass i dvala just nu att vi diskuterar i cirklar här. De fåtal kort som kommer, fyller beställningar från September fortfarande, och de av oss (mig inkluderad) som beställt relativt sent (början av December) kan knappast hoppas på att vi kommer att se några kort förrän i sommar, och det är troligtvis optimistiskt.

Så vad ska man diskutera tills dess? Det är samma sak som roteras, frågor om förhoppningar till våra återförsäljare som försöker göra så gott de kan (men begränsas av den verklighet att nästan inget levereras). På individnivå kan det såklart vara skönt att ha beställt inom några timmar från lansering, men det är just bara dessa individer som får sina kort just nu. Med några sidskott från t.ex. Amazon som spelar libero med sina kort (tydligen).

Det som irriterar mest är egentligen att det är få som säljer 3080-kort (framför allt) som är realistiska med leveranstiderna. Jag menar vissa hävdar att "förväntad leveranstid" sker i Mars månad. Trots att de har köer som MINST sträcker sig till Augusti-September, alltså ett helt år efter korten lanserades.

För min del så säger Inet att det kort jag beställde 1 December kommer att levereras i Mars. Medan verkligheten är att man sannolikt inte kommer leverera September månad klart tills dess.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem

MSI GeForce RTX 3080 SUPRIM X 10GB
Förväntat i lager på fredag. 11.557:-

https://webshop.multitech.se/msi-geforce-rtx-3080-suprim/cat-...

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Om vi inte skall diskutera alls, utan bara länka till kort färdiga att köpa, då kan vi stänga tråden nu. Det kommer inga fler fungerande länkar inom överskådlig tid.

Ja, kinesiska nyåret börjar ju nu och är upp till 3-4 veckor långt inkl resor för arbetarna så tillgången på 3080 bör rimligen vara så gott som inget när dom har stängt om det inte skvalpar runt i nån container någonstans på haven eller i luften. Lär väl dröja till andra halvåret 2021 innan det liknar nåt som kallas tillgång. Dock finns det viktigare saker att förse med kretsar innan grafikkort anses prio.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storage Jar:

MSI GeForce RTX 3080 SUPRIM X 10GB
Förväntat i lager på fredag. 11.557:-

https://webshop.multitech.se/msi-geforce-rtx-3080-suprim/cat-...

Ett såldes just nu på tradera för 16399:- Snart uppe i 3090 priser för 3080 korten.

https://www.tradera.com/item/341372/445707499/msi-geforce-rtx...-

Permalänk
Avstängd

Hittade ett 3070 här för ungefär butikspris tror jag?
https://www.blocket.se/annons/stockholm/asus_geforce_rtx_3070...

Var ett 3070 auros master på tradera oöppnat som avslutades för 6.5 igår tror ni kan kamma hem billigt om ni är snabba där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksh100:

Hittade ett 3070 här för ungefär butikspris tror jag? https://www.tradera.com/item/446382529

Var ett 3070 auros master på tradera oöppnat som avslutades för 6.5 igår tror ni kan kamma hem billigt om ni är snabba där.

Den var en lurendrejare vid namnet Stefansäljare. Blåste nån grabb här på forumet på ett MSI Ventus 3x igår.

Skulle inte påstå att ett 3070 Dual OC för 8200 kr är någon bra deal direkt. Knappt medelklass 3070, gick för 6290 kr för 2 veckor sedan och nu ligger nypris på 7700 kr väl? För 8200 kr kan definitivt få tag på något bättre.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Nya rykten på 3080Ti med 12GB som ev släpps i April..

https://www.techradar.com/amp/news/nvidia-rtx-3080-ti-gpu-cou...

Permalänk
Medlem

Onödigt att klaga på vad som diskuteras i tråden när det ändå är någorlunda relevant. Vill man endast ha notiser när kort är i lager är det ju snabbare att använda bot/tillägg själv än att få informationen i andra hand. Frågeställning i första inlägget var i princip om Elgigantens lagersaldo var äkta eller inte sedan har det blivit en tråd där i princip varje sida spårar ur till diskussion om något random vagt relaterat till grafikkort. Det finns inte något att tipsa om förutom rejält överprisade kort från skojföretag/begagnat ingen vill ha helt enkelt. Tråden hade varit död för flera månader sedan om man inte fick göra annat än att posta länkar till ÅF. Ser hellre såna diskussioner här än gömda i discord servrar så har man något att läsa medan man väntar

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Avstängd

Finns det botar/tillägg som bevakar lagerstatus hos svenska återförsäljare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Finns det botar/tillägg som bevakar lagerstatus hos svenska återförsäljare?

Distill web monitor. Finns till Firefox och chrome som tillägg. Du kan använda det gratis i din webbläsare.

Du väljer en del av eller hela sidan du vill hålla koll på och så ger den en notifikation i din webbläsare med ex ljud om någon ändring registreras "inte i lager" - "i lager" som ex.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Steffe:

@webhallen Blev det någon leverans av TUF non-oc idag?

Verkar inte ha trillat in, vart förseningar tidigare veckor också men sist det var försenat rasslade det in på kommande tisdag/onsdagen. Får hoppas på det!

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Skulle inte påstå att ett 3070 Dual OC för 8200 kr är någon bra deal direkt. Knappt medelklass 3070, gick för 6290 kr för 2 veckor sedan och nu ligger nypris på 7700 kr väl? För 8200 kr kan definitivt få tag på något bättre.

Stämmer verkligen inte att Asus 3070 Dual OC är ett lägre medelklass kort, sen att dagen priser är helt tokiga är ju en helt annan historia.

Äger själv kortet och har haft det hemma i nästa två veckor och jag måste säga att det är ett mycket stilrent och välbyggt kort.

Efter närmare sökning så ser det ut som detta kortet har samma PCB som TuF OC modellen enligt https://www.chiphell.com/thread-2276962-1-1.html viket gör att det använder 10+2 faser, 500A VRM och samma power limits vilket verkligen inte är lägre medelklass.

Dual = https://unikoshardware.com/wp-content/uploads/2020/11/DSC0740...
TUF = https://www.techpowerup.com/review/asus-geforce-rtx-3070-tuf-...

https://unikoshardware.com/2020/11/asus-dual-rtx-3070-o8g-rev...
https://www.youtube.com/watch?v=E5-BVdWYLlQ

Kan även starkt rekommendera att man undervoltar detta kort då man kan få ner temperaturerna plus energi förbrukning rätt kraftigt utan att man blir av med prestanda. Även ljudnivån på fläktarna är mycket låg.

Mvh Paw

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem

ASUS GeForce RTX 3090 ROG STRIX OC White - 24GB GDDR6X RAM

Tydligen på fjärrlager
https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-3090-ROG-S...

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paw:

Kan även starkt rekommendera att man undervoltar detta kort då man kan få ner temperaturerna plus energi förbrukning rätt kraftigt utan att man blir av med prestanda. Även ljudnivån på fläktarna är mycket låg.

Gäller väl i stort sett för samtliga 30-serien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

ASUS GeForce RTX 3090 ROG STRIX OC White - 24GB GDDR6X RAM

Tydligen på fjärrlager
https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-3090-ROG-S...

25 tusen.. Undrar hur 3080TI kommer att stå sig mot 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Gäller väl i stort sett för samtliga 30-serien?

Helt rätt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

25 tusen.. Undrar hur 3080TI kommer att stå sig mot 3090

OM det släpps och till vilket pris och tillgång.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

OM det släpps och till vilket pris och tillgång.

Rykterna

"Se nedan"

Skrivet av arvcop:

Nya rykten på 3080Ti med 12GB som ev släpps i April..

https://www.techradar.com/amp/news/nvidia-rtx-3080-ti-gpu-cou...

Permalänk
Medlem

Gör en uppdateringen hur det går med mitt kort, måndagsnöje....

ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC
Beställt på inet
2020-10-09

Den 20/11 hade jag köplats 424
Idag den 08/02 köplats: 268

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalaklas:

Gör en uppdateringen hur det går med mitt kort, måndagsnöje....

ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC
Beställt på inet
2020-10-09

Den 20/11 hade jag köplats 424
Idag den 08/02 köplats: 268


Så 156 kort har levererats på 74 dagar. I snitt 2,10 kort per dag.

I den takten så har du ditt kort om 127,6 dagar. Eller helt enkelt, drygt 4 månader. Alltså i mitten av Juni.

edit: Kom på att jag räknade fel på en månad.

Det är alltså mycket bistrare än så. 156 kort på 104 dagar och ett snitt på 1,5 kort per dag.

Så det tar med andra ord 178,6 dagar i nuvarande leveranstakt.

Eller drygt 6 månader. Så då har du ditt kort i mitten av Augusti!

Visa signatur

:: fisk