Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Precis, uppdateringen kring Correa är väl frakturer i båda benen samt en mindre ryggradsskada. Så vi får hoppas att det ordnar sig för honom.

Verkar ju ha gått bra även om det tagit lång tid, han ska köra F3 med ART:
https://www.autosport.com/f3/news/154848/correa-to-make-incre...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Det dröjer inte länge nu tills bilarna börjar visas upp! Först ut är McLaren!

Team

Datum

McLaren

15 FEB

AlphaTauri

19 FEB

Alfa Romeo

22 FEB

Mercedes

2 MAR

Williams

5 MAR

Aston Martin

TBC

Ferrari

TBC

Alpine

TBC

Haas

TBC

Red Bull

TBC

Permalänk
Medlem

Aston Martin ser jag fram emot

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Lewis Hamilton

Nu är det klart, Lewis nya kontrakt.
Lewis nya kontrakt påskrivet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lloyd5:

Nu är det klart, Lewis nya kontrakt.
Lewis nya kontrakt påskrivet

Knappast överraskande.
Men jag hade gärna sett lite nytt blod i F1.
Och jag hoppas verkligen att Mercas dominans avslutas i år.
Vi får väl se om lite drygt en månad.

Permalänk
Medlem

Årets F1-säsong tog slut tidigt iår...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Knappast överraskande.
Men jag hade gärna sett lite nytt blod i F1.
Och jag hoppas verkligen att Mercas dominans avslutas i år.
Vi får väl se om lite drygt en månad.

Frågan är om han slutar om han får sin 8e VM-titel denna säsong, och hur vida han fortsätter om han inte tar den?

Permalänk
Medlem
  • Hoppas Williams spolar den förra livrén från 2019 och 2020 djupt ner i avloppet.

  • Ska min högoddsare med en gul Alpine slå in?

  • Kommer Aston att ha en av sina fina British-racing-green färger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Frågan är om han slutar om han får sin 8e VM-titel denna säsong, och hur vida han fortsätter om han inte tar den?

Tror/hoppas att han ger upp efter 2021 oavsett hur det går.
Jäkligt tråkigt att FIA inte bromsar upp liknande dominanser.
Det skadar ju sporten både på kort och lång sikt.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Zipparn:
  • Hoppas Williams spolar den förra livrén från 2019 och 2020 djupt ner i avloppet.

  • Ska min högoddsare med en gul Alpine slå in?

  • Kommer Aston att ha en av sina fina British-racing-green färger?

Aston har redan grönt som huvudfärg på twitter/instagram osv, så det är nog redan spikat. Vore konstigt om bilen inte hade något grönt alls. Hoppas den är lite intressant och inte bara helt grön med sponsormärkningar på olika ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tror/hoppas att han ger upp efter 2021 oavsett hur det går.
Jäkligt tråkigt att FIA inte bromsar upp liknande dominanser.
Det skadar ju sporten både på kort och lång sikt.

Hur ska de göra det menar du? Tvinga för duktiga förare att sluta? Införa idiotiska viktbestraffningar som de haft i diverse TC-serier?

Formel 1 har alltid varit såhär för att det är såhär det ska vara. Mercedes har haft en ovanligt lång dominans men den kommer ta slut, förr eller senare. Jag är verkligen inget Merc-fan, inte något fan av Hamilton heller, men F1 ska vara extremen av motorsport och då blir det så.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Hur ska de göra det menar du? Tvinga för duktiga förare att sluta? Införa idiotiska viktbestraffningar som de haft i diverse TC-serier?

Formel 1 har alltid varit såhär för att det är såhär det ska vara. Mercedes har haft en ovanligt lång dominans men den kommer ta slut, förr eller senare. Jag är verkligen inget Merc-fan, inte något fan av Hamilton heller, men F1 ska vara extremen av motorsport och då blir det så.

Enklast är ju poängsystemet.
Poäng för alla som slutför racet är en bra start.
Kaske med diverse bonusar att jaga.

Och själv skulle jag älska att se förarna lottas ut mellan teamen inför varje säsong
För det är ju ingen hemlighet att bilen är det viktigaste i F1.
Trots att fokus ligger på förar titeln...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Enklast är ju poängsystemet.
Poäng för alla som slutför racet är en bra start.
Kaske med diverse bonusar att jaga.

Och själv skulle jag älska att se förarna lottas ut mellan teamen inför varje säsong
För det är ju ingen hemlighet att bilen är det viktigaste i F1.
Trots att fokus ligger på förar titeln...

Fast fokus ligger inte på förartiteln främst, inte för teamen i alla fall. Det är konstruktörsmästerskapet som är det centrala, förarmästerskapet är sekundärt och bara en bonus. Teamen får inte en krona för att en av deras förare vinner mästerskapet, däremot får de betalt utifrån vilken placering teamet får. Självklart ligger det en ära i att de tar förartiteln också, därför t.ex. Ferrari varit så absolut strikta med att pusha deras försteförare men teamet i sig vinner inget på förartiteln, bara föraren själv som vinner på det.

Visst, beroende på sponsoravtal kan det säkert ge extra klirr i kassan även för teamet om de tar förartiteln men då är det specifikt för teamet, inte generellt för sporten.

Att lotta förare låter som en riktigt dum idé om jag ska vara ärlig med vad jag tycker. Lika illa tycker jag om homologiserade bilar, då blir det bara en ny F3-serie fast med lite snabbare bilar. Visst, där är det mer föraren som avgör men det är inte riktigt poängen med F1. F1 har alltid handlat om vilket team som lyckats bäst med sina bilar i kombination med sina förare.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Enklast är ju poängsystemet.
Poäng för alla som slutför racet är en bra start.
Kaske med diverse bonusar att jaga.

Och själv skulle jag älska att se förarna lottas ut mellan teamen inför varje säsong
För det är ju ingen hemlighet att bilen är det viktigaste i F1.
Trots att fokus ligger på förar titeln...

Formel Lotto ... det finns ju svårare sätt att ta död på en sport.

Dominerande team har alltid förekommit. Innan Mercedes var det Red Bull, innan dess Brawn (om än bara för en säsong), innan dess var det Ferrari, McLaren, Williams och Lotus i olika etapper om än sällan lika många år i sträck och oftast med något enstaka team som kunnat matcha (och ibland även kunnat sno åt sig en titel), och då är vi tillbaka till tider då det var betydligt större nivåskillnad på förarna än vad det är idag då även de sämsta förarna är väl värda en drive.

Att lotta ut förare skulle inte göra någon skillnad utöver att Hamiltons rekord aldrig skulle slås. Mercedes skulle fortfarande ha varit dominerande i fjol med Red Bull en bit bakom. Lite skillnad skulle det kanske ha varit längst ner i fältet, men inget som skulle ha skakat om fältet nämnvärt.
Jo, en skillnad till skulle det vara, och det är att inget team skulle investera i unga förare, eftersom de sannolikt aldrig kommer att få dem i F1. Resultatet av det skulle vara att det skulle vara än viktigare att ha pengar i ryggen för att ta sig in i F1, och sporten blir då en ännu större fråga om turen att ha en miljardär till farsa eller att ha haft turen att vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt för att få ett stort sponsorerbjudande.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Fast fokus ligger inte på förartiteln främst, inte för teamen i alla fall. Det är konstruktörsmästerskapet som är det centrala, förarmästerskapet är sekundärt och bara en bonus. Teamen får inte en krona för att en av deras förare vinner mästerskapet, däremot får de betalt utifrån vilken placering teamet får. Självklart ligger det en ära i att de tar förartiteln också, därför t.ex. Ferrari varit så absolut strikta med att pusha deras försteförare men teamet i sig vinner inget på förartiteln, bara föraren själv som vinner på det.

Visst, beroende på sponsoravtal kan det säkert ge extra klirr i kassan även för teamet om de tar förartiteln men då är det specifikt för teamet, inte generellt för sporten.

Att lotta förare låter som en riktigt dum idé om jag ska vara ärlig med vad jag tycker. Lika illa tycker jag om homologiserade bilar, då blir det bara en ny F3-serie fast med lite snabbare bilar. Visst, där är det mer föraren som avgör men det är inte riktigt poängen med F1. F1 har alltid handlat om vilket team som lyckats bäst med sina bilar i kombination med sina förare.

Delar inte riktigt den uppfattningen om att förartiteln bara är en "bonus". När man talar om vilka som vann F1 2008, är första tanken då Lewis Hamilton, eller är det Ferrari?

Jag skulle vilja påstå att från ett sponsor och prestige-perspektiv så är förartiteln klart viktigare.

Men sen tror jag också att det bara är första platsen i förar-vm som spelar någon roll. Skulle den hamna utom räckhåll så kommer man enbart att fokusera på konstruktörs-vm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungjaevel:

Delar inte riktigt den uppfattningen om att förartiteln bara är en "bonus". När man talar om vilka som vann F1 2008, är första tanken då Lewis Hamilton, eller är det Ferrari?

Jag skulle vilja påstå att från ett sponsor och prestige-perspektiv så är förartiteln klart viktigare.

Men sen tror jag också att det bara är första platsen i förar-vm som spelar någon roll. Skulle den hamna utom räckhåll så kommer man enbart att fokusera på konstruktörs-vm.

För teamen är det som jag beskrev. Att sedan en stor del av åskådarna ser förartiteln som det viktiga är en annan sak. Visst, förartiteln är inte oviktig för teamen men deras ekonomi bygger på konstruktörstiteln i första hand och i affärsvärlden, där avtal sluts om teknik och utveckling, så är förartiteln helt ointressant.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Fast fokus ligger inte på förartiteln främst, inte för teamen i alla fall. Det är konstruktörsmästerskapet som är det centrala, förarmästerskapet är sekundärt och bara en bonus. Teamen får inte en krona för att en av deras förare vinner mästerskapet, däremot får de betalt utifrån vilken placering teamet får. Självklart ligger det en ära i att de tar förartiteln också, därför t.ex. Ferrari varit så absolut strikta med att pusha deras försteförare men teamet i sig vinner inget på förartiteln, bara föraren själv som vinner på det.

Visst, beroende på sponsoravtal kan det säkert ge extra klirr i kassan även för teamet om de tar förartiteln men då är det specifikt för teamet, inte generellt för sporten.

Att lotta förare låter som en riktigt dum idé om jag ska vara ärlig med vad jag tycker. Lika illa tycker jag om homologiserade bilar, då blir det bara en ny F3-serie fast med lite snabbare bilar. Visst, där är det mer föraren som avgör men det är inte riktigt poängen med F1. F1 har alltid handlat om vilket team som lyckats bäst med sina bilar i kombination med sina förare.

F1 har nästan helt fokuserat på förar VM sedan mitten på 70 talet ungefär.
I princip ingen, förutom teamen såklart, bryr sig i konstruktörs mästerskapet.
F1 kördes ju t.o.m. utan konstruktörs mästerskap i rätt många år.

Och det är rätt svårt att säga saker som "F1 har alltid..." när serien har ändrats så enormt mycket över åren.
T.ex. så var det ett tag praxis att andreföraren i ett team fick ge "sin" bil till förstaföraren om den hade fått problem med sin, mitt under ett race!.
Och ett tag räknades de 5 bästa resultaten från en säsong när vinnaren skulle koras.

Så F1 är helt klart öppet för regeländringar, och stora saker dessutom.
Vilket dom kommer att behöva om Merca lyckas dominera ytterligare en säsong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

F1 har nästan helt fokuserat på förar VM sedan mitten på 70 talet ungefär.
I princip ingen, förutom teamen såklart, bryr sig i konstruktörs mästerskapet.
F1 kördes ju t.o.m. utan konstruktörs mästerskap i rätt många år.

Och det är rätt svårt att säga saker som "F1 har alltid..." när serien har ändrats så enormt mycket över åren.
T.ex. så var det ett tag praxis att andreföraren i ett team fick ge "sin" bil till förstaföraren om den hade fått problem med sin, mitt under ett race!.
Och ett tag räknades de 5 bästa resultaten från en säsong när vinnaren skulle koras.

Så F1 är helt klart öppet för regeländringar, och stora saker dessutom.
Vilket dom kommer att behöva om Merca lyckas dominera ytterligare en säsong.

Jag har inte påstått att reglerna aldrig ändrats. Det jag skrev är att F1 alltid handlat om bästa kombinationen av förare/konstruktion samt att det alltid varit ett eller ett par team som dominerat i olika perioder.

Sedan är det väl också så att regeländringar som varit kortlivade har varit det pga att de inte fungerat.

Men visst, utåt sett har förartiteln varit fokus men det tar ändå inte bort faktum att konstruktörstiteln varit viktig. Idag ÄR den viktigare då teamens ekonomi helt och hållet hänger på den. Ta en titt på hur prissummorna fördelas så förstår du varför.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

För teamen är det som jag beskrev. Att sedan en stor del av åskådarna ser förartiteln som det viktiga är en annan sak. Visst, förartiteln är inte oviktig för teamen men deras ekonomi bygger på konstruktörstiteln i första hand och i affärsvärlden, där avtal sluts om teknik och utveckling, så är förartiteln helt ointressant.

De flesta förare betalar ju för att få köra F1 och förarlönerna kommer till stor del från externa sponsorer. Men för publiken så tenderar det ju va väl så mycket förarfokus.

Nerfar man F1 så blir det ju inte riktigt F1 det blir F3 som man ju kan titta på som erbjuder bättre racing. Men dagens F1 är så långt ifrån den bästa F1 som gjorts som det kan komma tyvärr. Vore kul med en retardation av F1 där man behåller all säkerhetsutvecklingen men tvingar dem att mer eller mindre köra utan fram och bakvinge och mycket mer power än downforce. Då kommer det krävas massor av förarna att behärska bilhärket. Kan få riktigt slicka och stilrena chassin också. Fast folk kommer klaga på att F3 är snabbare än F1 förvisso ingen gratis lunch.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungjaevel:

Delar inte riktigt den uppfattningen om att förartiteln bara är en "bonus". När man talar om vilka som vann F1 2008, är första tanken då Lewis Hamilton, eller är det Ferrari?

Jag skulle vilja påstå att från ett sponsor och prestige-perspektiv så är förartiteln klart viktigare.

Men sen tror jag också att det bara är första platsen i förar-vm som spelar någon roll. Skulle den hamna utom räckhåll så kommer man enbart att fokusera på konstruktörs-vm.

Som McLaren-fan måste jag svara McLaren, men rent krasst så vann ju Massa och Ferrari ... ett kort tag. (Edit: Ja, Ferrari höll ju sin vinst, men Massa tappade sin.)

Nej, skämt åsido, visst är det historiskt sett förarmästerskapet som spelat roll, men jag lovar dig att det inte finns ett enda team undantaget eventuellt Ferrari (och knappt det längre) som skulle offra konstruktörsmästerskapet för förarmästerskapet, för det är i konstruktörsmästerskapet pengarna ligger.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Nee, detta var riktigt tråkiga nyheter. Ett sömnpiller redan innan det startat, iaf när de kommer till titeln.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Nu har Ferrari gått ut med datum också! 26 Februari visar dom upp sin röda traktor... förlåt, menar såklart SF21-bilen.

Team

Datum

McLaren

15 FEB

AlphaTauri

19 FEB

Alfa Romeo

22 FEB

Ferrari

26 FEB

Mercedes

2 MAR

Williams

5 MAR

Aston Martin

TBC

Alpine

TBC

Haas

TBC

Red Bull

TBC

Permalänk
Medlem

Jisses vilken mediebrus det blev om Alonso. Tur att han är okej, men han kommer väl se ut som en hockeyspelare.

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trombley:

Jisses vilken mediebrus det blev om Alonso. Tur att han är okej, men han kommer väl se ut som en hockeyspelare.

Såg det, tråkigt för honom.

En del hockeyspelare som haft oturen att få tänder utslagna (oftast puckar som träffar ansiktet) väljer att inte göra något åt sina tänder förrän efter karriären då risken är att det händer igen.

John Klingberg saknar ett par t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Såg det, tråkigt för honom.

En del hockeyspelare som haft oturen att få tänder utslagna (oftast puckar som träffar ansiktet) väljer att inte göra något åt sina tänder förrän efter karriären då risken är att det händer igen.

John Klingberg saknar ett par t.ex.
https://pbs.twimg.com/media/Edn2ZvlXsAE18nF.jpg

Hade man själv sett ut så där... så hade jag nog ställt mig fast vid svetsen och punktat igen målgården.

Förstår problematiken i hockeyn när tänderna pajas. Men men tänderna är ju på många sätt ett handy-dandy verktyg till vardags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Såg det, tråkigt för honom.

En del hockeyspelare som haft oturen att få tänder utslagna (oftast puckar som träffar ansiktet) väljer att inte göra något åt sina tänder förrän efter karriären då risken är att det händer igen.

John Klingberg saknar ett par t.ex.
https://pbs.twimg.com/media/Edn2ZvlXsAE18nF.jpg

Skrivet av GooGeL:

Hade man själv sett ut så där... så hade jag nog ställt mig fast vid svetsen och punktat igen målgården.

Förstår problematiken i hockeyn när tänderna pajas. Men men tänderna är ju på många sätt ett handy-dandy verktyg till vardags.

Om det bara fanns något enkelt sätt att skydda hela ansiktet!
Det säger väl det mesta om hockeyspelare när dom riskerar livet enbart p.g.a. att dom inte -måste- ha skydd över hela ansiktet och halsen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svensktiger:

Om det bara fanns något enkelt sätt att skydda hela ansiktet!
Det säger väl det mesta om hockeyspelare när dom riskerar livet enbart p.g.a. att dom inte -måste- ha skydd över hela ansiktet och halsen.

När du inte är junior får du inte spela med heltäckande hjälm, anledningen ska vara att antalet hjärnskakningar riskerar att öka markant då många, trots att man inte får börja tacklas med huvudet likt amerikansk fotboll (där det inte heller är tillåtet). Utslagna tänder är faktiskt betydligt lindrigare än de långsiktiga skador som upprepade hjärnskakningar ger.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Hade man själv sett ut så där... så hade jag nog ställt mig fast vid svetsen och punktat igen målgården.

Förstår problematiken i hockeyn när tänderna pajas. Men men tänderna är ju på många sätt ett handy-dandy verktyg till vardags.

De kanske har något enklare i stil med löständer som de kan sätta in mellan matcher. Det är i alla fall inte helt ovanligt att man ser spelare utan en del tänder i matcherna. Men det är inte jättevanligt heller.

Blev lite off-topic nu.

McLaren ska visa sin bil idag. Presentera Ricciardo som förare också antar jag.
#18911656

Permalänk
Medlem

Länk till Mclaren-launchstreamen för de intresserade. Idag 20:00!

Permalänk
Medlem

McLaren -bilen är snygg och den ser ut som den borde! Den riktiga McLaren livrén.

Mycket att säga om aerodynamiken och utformningen. Det är många färre flärpar och vingar än det var i slutet på säsongen 2020. Beror det på att man inte vill visa sin aerodynamik för konkurrenterna eller har det med de uppdaterade reglerna att göra?
Jag tänker på hur stora och långa bilarna är när jag ser bilden.

Dold text