Permalänk
Medlem
Skrivet av lennart_zipf:

Någon här som har erfarenhet av att ha förhandlat bort övertid? Kommentarer till den dealen?

Jag har gjort det och älskar det. Men det beror nog mycket på min chef. Hon förväntar sig att jag gör mitt jobb och levererar vad vi kommit överens om. Så länge jag levererar det jag ska är min chef helt ointresserad hur många timmar jag arbetar. Så jag går till tandläkaren, hämtar paket, gör olika ärenden på arbetstid, jag sköter mig själv helt enkelt. Men det gäller att jag levererar på deadline. Ibland betyder det att jag jobbar 16 timmar på en dag. Andra dagar kanske jag jobbar 4 timmar, om ens det. Passar mig perfekt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Har nog aldrig haft övertidsersättning sedan jag började jobba efter studierna utan det har alltid varit en veckas extra semester (och såklart tar man hänsyn till det i lönen). Ingen har någonsin brytt sig om hur många timmar jag arbetat heller utan man håller inte reda på det, man gör det som skall göras helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lennart_zipf:

Någon här som har erfarenhet av att ha förhandlat bort övertid? Kommentarer till den dealen?

Hade det på en tidigare tjänst som utesäljare. Var riktigt värdelöst för oss anställda. Fanns aldrig några stunder då det var lite jobb. Det var mkt jobb, eller ännu mer jobb.
Som resande så kunde det bli 65-70 timmar i veckan och för att hinna med allt behövde man ofta jobba lite på helgen också.
Lönen var "ok" men långt ifrån hög på något sätt jämfört med om vi hade fått betalt för varje arbetad timme.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag har gjort det och älskar det. Men det beror nog mycket på min chef. Hon förväntar sig att jag gör mitt jobb och levererar vad vi kommit överens om. Så länge jag levererar det jag ska är min chef helt ointresserad hur många timmar jag arbetar. Så jag går till tandläkaren, hämtar paket, gör olika ärenden på arbetstid, jag sköter mig själv helt enkelt. Men det gäller att jag levererar på deadline. Ibland betyder det att jag jobbar 16 timmar på en dag. Andra dagar kanske jag jobbar 4 timmar, om ens det. Passar mig perfekt.

Låter som vanlig flextid.

Övertid handlar om att plöja mer än 40h per vecka i snitt. Inte om att jobba 4h ena dagen och 12h den andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av lennart_zipf:

Någon här som har erfarenhet av att ha förhandlat bort övertid? Kommentarer till den dealen?

Jobbar du på ett ställe som är restriktiva med att beordra övertid så är det väl fine. Annars är det enkelt: jobba inte över.
Jag har förtroendetid och använder den för att få bättre flyt i jobb vs fritid. Förtroendetid betyder inte att du ska jobba över gratis, eller att du ens ska jobba över, bara att du kan bestämma när du jobbar. Och eftersom du själv kan planera din tid så borde du också lätt planera bort ev övertid.
Nackdelen är att gränsen jobb/fritid blir mer flytande, man kan ut o göra saker på dagen och kanske sitta o jobba på kvällen istället. Fördelar o nackdelar med allt såklrt

TL:DR; Ta inte erbjudande om förtroendetid om du redan jobbar över en del.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Låter som vanlig flextid.

Övertid handlar om att plöja mer än 40h per vecka i snitt. Inte om att jobba 4h ena dagen och 12h den andra

Övertid är tid utanför ordinarie arbetstid, du kan jobba 40h på en vecka och ändå ha övertid.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Övertid är tid utanför ordinarie arbetstid, du kan jobba 40h på en vecka och ändå ha övertid.

Hmm ptja. Beror ju givetvis vad man har för avtal och villkor.

Arbetstid är de (vid heltidsanställning) 40h i veckan.
Lagen: ” 5 § Den ordinarie arbetstiden får uppgå till högst 40 timmar i veckan”

Och ” Med övertid förstås sådan arbetstid som överstiger ordinarie arbetstid enligt 5 §”

Men visst. Om du jobbar halvtid så antar jag att det är möjligt att ha övertid, men det känns som ett mindre vanligt exempel. Alltså att man är anställd deltid på 50% och har avtalat bort sin övertid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Låter som vanlig flextid.

Övertid handlar om att plöja mer än 40h per vecka i snitt. Inte om att jobba 4h ena dagen och 12h den andra

För det första, övertid innebär inte att "plöja" mer än 40h i veckan. Allt handlar om vad avtalet med arbetsgivaren säger. Mitt avtal säger att jag i snitt ska jobba 37 timmar per vecka.

För det andra, jag har förhandlat bort min övertid samt accepterat att förskjuten arbetstid kan inträffa och får för det en fast summa pengar varje månad oavsett om jag arbetar övertid eller inte.

Flextid har inget med detta att göra, även om vi har en ganska schysst flextidsöverenskommelse på min arbetsplats.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Hmm ptja. Beror ju givetvis vad man har för avtal och villkor.

Arbetstid är de (vid heltidsanställning) 40h i veckan.
Lagen: ” 5 § Den ordinarie arbetstiden får uppgå till högst 40 timmar i veckan”

Och ” Med övertid förstås sådan arbetstid som överstiger ordinarie arbetstid enligt 5 §”

Men visst. Om du jobbar halvtid så antar jag att det är möjligt att ha övertid, men det känns som ett mindre vanligt exempel. Alltså att man är anställd deltid på 50% och har avtalat bort sin övertid?

Nyckelordet här är högst. Det finns avtal där 34 timmar räknas som heltid. Avtalet reglerar överenskommen sysselsättningsgrad. Arbetar man 100% av överenskommen sysselsättningsgrad så arbetar man heltid.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Nyckelordet här är högst. Det finns avtal där 34 timmar räknas som heltid. Avtalet reglerar överenskommen sysselsättningsgrad. Arbetar man 100% av överenskommen sysselsättningsgrad så arbetar man heltid.

Jag har svårt att se hur ditt svar ryms i ursprungsdiskussionen. Kan du utveckla?

Hur menar du med att du har avtalat bort övertid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jag har svårt att se hur ditt svar ryms i ursprungsdiskussionen. Kan du utveckla?

Nej, jag vet inte hur jag ska göra det mer tydligt?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Nej, jag vet inte hur jag ska göra det mer tydligt?

Finns det fall där chefen har bett dig att bli klar med något och du jobbat 45 timmar i veckan under flera veckor i rad? Och du ändå inte fick någon övertidsersättning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jag har svårt att se hur ditt svar ryms i ursprungsdiskussionen. Kan du utveckla?

Hur menar du med att du har avtalat bort övertid?

Skrivet av Jumpcut:

Nej, jag vet inte hur jag ska göra det mer tydligt?

Poängen är följande, @plogarn97:

Ditt påstående som skrivet säger att arbetstid är 40h timmar i veckan, varken mer eller mindre. Det är tolkningen man gör av din text.

@jumpcut visar då på att vissa arbetstagare enligt sitt kontrakt har t.ex. 34 timmar som heltid, och att 40 timmar är det lagstadgade taket, vartefter en anställd har rätt till extra ersättning. Jag kan jobba 20 timmar i veckan och ha det räknat som heltid, ifall det är skrivet i anställningskontraktet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Hur menar du med att du har avtalat bort övertid?

Saxat från Unionen:

Vissa grupper av tjänstemän kan göra en särskild överenskommelse med arbetsgivaren om att avvika från huvudregeln om övertidsersättning. Det kan gälla om du är chef, har en arbetstid som är svår att kontrollera eller kanske har frihet att förlägga din arbetstid själv.

En sådan överenskommelse innebär att övertidsersättningen förhandlas bort mot högre lön och fler semesterdagar. Se till att en sådan överenskommelse i så fall blir skriftlig. Ofta tecknas dessa överenskommelser för ett år, men ni kan komma överens om annat.

Tänk på att alltid titta i det kollektivavtal som gäller på din arbetsplats. I vissa avtal finns det regler kring hur dessa överenskommelser ska se ut och hur och när de kan sägas upp. Tanken är att om det antal övertidstimmar du faktiskt jobbar inte motsvarar det ni haft som grund för överenskommelsen, ska den kunna omförhandlas.

Om du har avtalat bort din övertidsersättning och jobbar övertid får du då annan ersättning än övertidsersättning, vanligtvis i form av längre semester och högre lön.

I mitt fall:
Jag är chef på ledningsnivå, förlägger min arbetstid själv och förhandlade då om att få en fast summa pengar per månad samt att jag gick upp till 7 veckors semester mot att ingen övertidsersättning utgår.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Finns det fall där chefen har bett dig att bli klar med något och du jobbat 45 timmar i veckan under flera veckor i rad? Och du ändå inte fick någon övertidsersättning?

Ja, det händer titt som tätt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Poängen är följande, @plogarn97:

Ditt påstående som skrivet säger att arbetstid är 40h timmar i veckan, varken mer eller mindre. Det är tolkningen man gör av din text.

@jumpcut visar då på att vissa arbetstagare enligt sitt kontrakt har t.ex. 34 timmar som heltid, och att 40 timmar är det lagstadgade taket, vartefter en anställd har rätt till extra ersättning. Jag kan jobba 20 timmar i veckan och ha det räknat som heltid, ifall det är skrivet i anställningskontraktet.

Tack!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Ja, ni svenskar har enligt vad jag upplevt en högre lönenivå än oss stackars Finnar i lillebrorland.
Har heltidskontrakt med timanställning själv, så får väl 9000kr ungefär efter skatt, varannan vecka. 18000kr i månaden?

Sen kanske lite mera vanligtvis, då jag sällan kan gå hem ordinarie tid i nuvarande världskaos.

Kul att syssla med leveranser/logistik just nu, absolut ingen tidsram håller, förutom just det att ingen tidsram håller..

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Saxat från Unionen:

Vissa grupper av tjänstemän kan göra en särskild överenskommelse med arbetsgivaren om att avvika från huvudregeln om övertidsersättning. Det kan gälla om du är chef, har en arbetstid som är svår att kontrollera eller kanske har frihet att förlägga din arbetstid själv.

En sådan överenskommelse innebär att övertidsersättningen förhandlas bort mot högre lön och fler semesterdagar. Se till att en sådan överenskommelse i så fall blir skriftlig. Ofta tecknas dessa överenskommelser för ett år, men ni kan komma överens om annat.

Tänk på att alltid titta i det kollektivavtal som gäller på din arbetsplats. I vissa avtal finns det regler kring hur dessa överenskommelser ska se ut och hur och när de kan sägas upp. Tanken är att om det antal övertidstimmar du faktiskt jobbar inte motsvarar det ni haft som grund för överenskommelsen, ska den kunna omförhandlas.

Om du har avtalat bort din övertidsersättning och jobbar övertid får du då annan ersättning än övertidsersättning, vanligtvis i form av längre semester och högre lön.

I mitt fall:
Jag är chef på ledningsnivå, förlägger min arbetstid själv och förhandlade då om att få en fast summa pengar per månad samt att jag gick upp till 7 veckors semester mot att ingen övertidsersättning utgår.

Skrivet av Jumpcut:

Ja, det händer titt som tätt.

Ja då förstår jag sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaedehäfömupp:

Ja, ni svenskar har enligt vad jag upplevt en högre lönenivå än oss stackars Finnar i lillebrorland.
Har heltidskontrakt med timanställning själv, så får väl 9000kr ungefär efter skatt, varannan vecka. 18000kr i månaden?

Sen kanske lite mera vanligtvis, då jag sällan kan gå hem ordinarie tid i nuvarande världskaos.

Kul att syssla med leveranser/logistik just nu, absolut ingen tidsram håller, förutom just det att ingen tidsram håller..

Med egen erfarenhet av golvarbete i logistikbranschen kan jag säga att det så gott som alltid är skit. Skitbetalt, stressade chefer, aldrig någon budget, pressade marginaler, dåliga arbetstider, dåliga villkor, och så vidare.

Min rekommendation för någon i en sån position är att söka sig vidare, om det så är studier på fastlandet eller annat. Det finns ingen framtid som individuell arbetstagare där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Låter som vanlig flextid.

Övertid handlar om att plöja mer än 40h per vecka i snitt. Inte om att jobba 4h ena dagen och 12h den andra

Är inte flextid heller, bara arbete som inte handlar om timmar. Låter najs.

Själv flexar jag och är anställd 75% (30h/vecka) och får flexa så mycket jag vill bara det fungerar med det vi har att göra. Var ledig två veckor över jul/nyår utan att behöva ta ut semester, och jag har rätt många semesterdagar sparade. Planen i sommar är att vara ledig sex eller sju veckor (industrisemester plus lite till) om våren är som den brukar och som det verkar att den blir. Många avvaktar med sina ordrar och det brukr betyda att alla ska ha sina saker samtidigt, vilket betyder övertid.

I övrigt fick jag ännu mer förhöjning (2.3% eller vad det nu var, alla fick det) från december, utöver de dryga 7% från oktober bara jag fick, så nu har jag höjt lönen med nästan 25% på tre år, vilket väl får ses som ok. I stort sett 30k nu på en heltid, får ut typ 17k på mina 75%. Inte lika mycket som andra här, men för en som större delen av livet levt på försörjningsstöd och bidrag är det en dröm. Har låga utgifter också och är från nästa löning skuldfri (bortsett CSN). Ska bli najs.

Jobbar med lager/montage förresten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Har tex bokat resa till Japan nu i april ( 99.99% chans att den flyttas fram då jag inte tänker åka innan jag fått vaccin )

OT men du jag tror inte de släpper in turister för stunden..

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

OT men du jag tror inte de släpper in turister för stunden..

fullt medveten om det, men Finnair hade nån kampanj som man får boka om resan resten av året gratis så jag skjuter på det tills man får komma in, kunde inte motstå 5011kr tur o retur.
Vilket lär öppnas inom snar framtid med tanke på OS, det jag är mer orolig är om sydkorea öppnar utan karantän då vi tänkt åka dit från Fukuoka i 2 veckor sen tillbaks till japan

Kan svara mer i PM om någon har funderingar så det inte fyller tråden med OT

felstavning på Fukuoka
Permalänk
Skrivet av Yonie:

Med egen erfarenhet av golvarbete i logistikbranschen kan jag säga att det så gott som alltid är skit. Skitbetalt, stressade chefer, aldrig någon budget, pressade marginaler, dåliga arbetstider, dåliga villkor, och så vidare.

Min rekommendation för någon i en sån position är att söka sig vidare, om det så är studier på fastlandet eller annat. Det finns ingen framtid som individuell arbetstagare där.

Ja visst, det är inte min första rodeo med denna typ av arbetsuppgifter!
Men samtidigt så är det också en fråga om don efter person. Så länge kravbilden motsvarar löneersättningen så har jag inget emot dessa skitvillkår som branschen vedertaget lider av- jag kan rentav säga att jag trivdes väl, också fast jag känner igen symptomen som du beskriver i mångt och mycket.
Dock är nuläget fullständigt bortom all proportion.. Man kan säga att det inte fanns så mycket marginal för extra press heller.

Kanske lät litet grönare än vad jag egentligen är

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Skrivet av cheddar_bob5:

Oklart om det var förhandlingsbart när jag signade kontraktet men informationen jag fick var att beroende på lön så villkoras man övertidsersättning eller en veckas extra semester.

För egen del - bra lön, en veckas extra semester plus arbetstidsförkortning (~en vecka per år) = totalt sju veckors semester per år = en bra deal för mig. Hade inte bytt övertidsersättningen mot semesterveckan om jag hade valet.

Tack för info. Ny deal för mig detta.

Skrivet av GuuFi:

Beror lite på arbetsgivaren, oftast vill man bli av med ersättning för restider med detta, är man oftast anställd 8-17 eller liknande och det finns liten risk att man faktiskt är tvungen att arbeta över mycket så är det ju en prima deal för den anställda.

Har haft en veckas extra semester på 3 av mina 4 senaste jobb, 1 av dem försökte klämma in massor av övertid med hjälp av den klausulen, gick inte så bra för arbetsgivaren.

Det är inte bara för arbetsgivaren att kräva oändlig övertid när som helst, det ska begäras skriftligt, inom rimlig tid och med ett rimligt skäl, brist på personal är inte ett rimligt skäl långsiktigt i alla fall.

Men i 9/10 fall så är det en bra deal.

Då gäller det bara att vara på sin vakt, så inte arbetsgivaren går för långt. I mitt fall kan det handla om drifttagning under en helg. Då tar jag för givet att man inte kan komma tillbaka till jobb heller på måndag med full energi. Utan att man växlar upp och ner utifrån behov.

Visa signatur

#nul

Permalänk
Medlem
Skrivet av lennart_zipf:

Tack för info. Ny deal för mig detta.

Då gäller det bara att vara på sin vakt, så inte arbetsgivaren går för långt. I mitt fall kan det handla om drifttagning under en helg. Då tar jag för givet att man inte kan komma tillbaka till jobb heller på måndag med full energi. Utan att man växlar upp och ner utifrån behov.

Arbetstidslagen säger så här:

Alla arbetstagare ska ha minst elva timmars sammanhängande ledighet under varje period om tjugofyra timmar (dygnsvila). Avvikelse får göras tillfälligtvis, om det föranleds av något särskilt förhållande som inte har kunnat förutses av arbetsgivaren, under förutsättning att arbetstagaren ges motsvarande kompensationsledighet.

Unionen om arbetstidslagen då ATLs sida är så luddig och svår att söka i:

Alla anställda ska ha minst elva timmars nattvila (sammanhängande ledighet) varje dygn och minst 36 timmars sammanhängande veckovila utan beredskapstid varje vecka. Arbetstidslagen ger också rätt till raster och pauser. Du får arbeta högst fem timmar i följd utan rast.

Har de kollektivavtal så står det ännu mer specifikt om just beordrad övertid, inget man bara kan utnyttja höger och vänster hur man vill som arbetsgivare.

Det betyder inte att vissa försöker...

Permalänk

Arbetar som kundservicemedarbetare, drar före skatt in cirka 24 000 månadslön, utöver detta så är det övertid, ob och bonus(svarstider, antal mail som besvaras). Arbetar heltid.

I snitt får jag ungefär 20-24000 efter skatt.

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Medlem

Blev utköpt från företaget, "övertalighet".
Fick gå vid nyår och har sedan full lön till Augusti.
Har nu fått nytt jobb, börjar på torsdag.
Så min totala inkomst kommer att vara 59.000 i månaden ett tag.
Det överlever man väl.
Spara en månadslön per månad.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Blev utköpt från företaget, "övertalighet".
Fick gå vid nyår och har sedan full lön till Augusti.
Har nu fått nytt jobb, börjar på torsdag.
Så min totala inkomst kommer att vara 59.000 i månaden ett tag.
Det överlever man väl.
Spara en månadslön per månad.

Du skulle kunna kolla om du inte kan löneväxla till pension. Om du inte känner du vill betala massa skatt.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Har nog aldrig haft övertidsersättning sedan jag började jobba efter studierna utan det har alltid varit en veckas extra semester (och såklart tar man hänsyn till det i lönen). Ingen har någonsin brytt sig om hur många timmar jag arbetat heller utan man håller inte reda på det, man gör det som skall göras helt enkelt.

Det är abnormalt att inte ha förtroenderapportering. Att tjänstemän avsäger sig övertidsersättning, kompenseras i regel med 5 dagar längre semester. Men att inte rapportera arbetstid, det är abnormalt.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Det är abnormalt att inte ha förtroenderapportering. Att tjänstemän avsäger sig övertidsersättning, kompenseras i regel med 5 dagar längre semester. Men att inte rapportera arbetstid, det är abnormalt.

Känner faktiskt ingen som arbetar i privat sektor som rapporterar arbetstid och har själv endast gjort det när jag var en kort tid på ett statligt bolag, det enda som rapporteras är semesterdagar. Är ju ingen mening oavsett, arbetat skall utföras och det är vad jag får betalt för sen om det kräver fler timmar/arbete på helgdag eller liknande förändrar inget.

Det närmsta jag kommit i privat sektor är ett konsultbolag där vi behövde rapportera timmar på projekt. Beroende på hur kundens fakturering skulle ske så kunde vissa veckor ha 200 timmar registrerat på sig och andra mindre än antalet arbetstimmar den veckan, då registrerade man kvarvarande timmar på ett interprojekt. Dvs behövde vi registrera saker men det var inte arbetstid som registrerades.