Fråga om koppling av hörlurar till optisk utgång på TV

Permalänk
Medlem

Fråga om koppling av hörlurar till optisk utgång på TV

Hej

Vi köpte relativt nyss (i samband med övergången från analog till digigtal TV) en ny TV till min mormor. Vi gjorde dock en miss då det inte finns någon annan ljudutgång än optisk, se bild (trots vad försäljaren sa...) och hennes hörlurar kan då inte kopplas in direkt i TVn.

Jag har googlat runt lite och vad jag förstår så behöver jag en "digital to analog converter" t.ex. https://www.amazon.se/dp/B08318WQWR

Kan någon mer kunnig än mig bekräfta att detta borde vara allt som krävs för att kunna koppla in ett par 3.5mm hörlurar till TVn?

Stort tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av waggen:

Hej

Vi köpte relativt nyss (i samband med övergången från analog till digigtal TV) en ny TV till min mormor. Vi gjorde dock en miss då det inte finns någon annan ljudutgång än optisk, se bild (trots vad försäljaren sa...) och hennes hörlurar kan då inte kopplas in direkt i TVn. https://i.ibb.co/bRtzqB4/IMG-3063.jpg

Jag har googlat runt lite och vad jag förstår så behöver jag en "digital to analog converter" t.ex. https://www.amazon.se/dp/B08318WQWR

Kan någon mer kunnig än mig bekräfta att detta borde vara allt som krävs för att kunna koppla in ett par 3.5mm hörlurar till TVn?

Stort tack på förhand!

Ja en dac med hörlursförstärkare är vad du behöver, den länkade har rätt funktion, hur bra ljudkvalitet den har vet jag inte, troligen inte nån bra hörlursförstärkare med tanke på priset men fungera och ge ljud ska den i vart fall klara av.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja en dac med hörlursförstärkare är vad du behöver, den länkade har rätt funktion, hur bra ljudkvalitet den har vet jag inte, troligen inte nån bra hörlursförstärkare med tanke på priset men fungera och ge ljud ska den i vart fall klara av.

Stort tack!
Det är bara för att mormor ska kunna se på TV och höra vad de säger så förhoppningsvis ska den räcka. Hade varit skönt att slippa betala en 400-500 kronor.

Permalänk
Medlem

@waggen

Har ni kollat på sidorna av TV'n?
Inte ovanligt att 3,5mm-ingång placeras där snarare än på baksidan.
Vissa kan ha en panel bakom en liten lucka på framsidan också, dock mest ovanliga.

Men om det verkligen är så att tillverkaren skippat 3,5mm så vet du ju nu vad som kan göras.
Möjligen kan ett annat alternativ vara RCA-kabel till separat soundbar/förstärkare/dylikt.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

Ja, vad är det för TV? Borde lätt gå att se vilka ut och ingångar det finns på den i manualen osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

Möjligen kan ett annat alternativ vara RCA-kabel till separat soundbar/förstärkare/dylikt.

Precis, den har ju redan analog ut via RCA, så det är ju bara en (hörlurs)förstärkare som krävs egentligen...
Fast kanske lika billigt att köpa en billig dac+förstärkare istället?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.