SR-reportage om tech-journalistik omnämner Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Men eftersom jag känner inte dig, hur ska jag kunna lita på att det du säger här är rätt? Det är också faktum.

du såg sweclockers inställning?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

du såg sweclockers inställning?

Till om du går att lita på? Nej, den missade jag.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@SectionX2: @Solaris:

Tjena, kan ni ta den diskussionen i PM istället?
Resten av den viktiga informationen drunknar lite bland er dispyt just nu

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad igen*

Dags att droppa "Är SVT vänstervridet eller ej?"-sidospåret.

Skrivet av NordhNet:

@SectionX2: @Solaris:

Tjena, kan ni ta den diskussionen i PM istället?
Resten av den viktiga informationen drunknar lite bland er dispyt just nu

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Har inget mer att tillägga än att det är inte ok att censurera intervjuer. Då är man inte bättre än Kina.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Per_oxid:

Jag tycker faktiskt att sweclockers bör ställa upp på intervjuer då ni är så stora aktörer. Jag ser det lite som en skyldighet faktiskt. Samtidigt har jag förståelse för att man inte vill. Jag tycker många journalister försöker skapa rubriker snarare än att försöka spegla verkligheten, har sett detta i frågor där jag haft god insyn i ämnet och vet att journalister lämnat ute extremt vital fakta. Tycker ändå att man ska försöka vara tillgänglig för att svara på frågor och svara så gott man kan.

Är själv lite kluven om detta. Tycker inte att de har en skyldighet att ställa upp, men det vore bra och Sweclockers borde då styra formen hur intervjun går till. Exempelvis en låst dold tråd, till enbart reportern och redaktionen. När det blir aktuell så synliggörs den med full transparent dialog för alla att läsa. Så redaktionens svar inte riskerar att bli taget ur sitt sammanhang. Den som vill kan oxå få läsa eventuell längre utlägg och inte bara kortare citat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Är själv lite kluven om detta. Tycker inte att de har en skyldighet att ställa upp, men det vore bra och Sweclockers borde då styra formen hur intervjun går till. Exempelvis en låst dold tråd, till enbart reportern och redaktionen. När det blir aktuell så synliggörs den med full transparent dialog för alla att läsa. Så redaktionens svar inte riskerar att bli taget ur sitt sammanhang. Den som vill kan oxå få läsa eventuell längre utlägg och inte bara kortare citat.

Givetvis menar jag inte strikt att de är skyldiga att delta som företag men vi som jobbar i offentlig sektor tycker jsg är det. Men jag anser att moraliskt borde man deltagit eftersom man trots allt har stor makt och inflytande. Medierna och sr är statsfinasierat och får ändå betraktas som seriösa med updraget att granska, även om de ibland gör ett dåligt arbete. Vi/de som har makt tycker jag får underkasta sig granskning. Det går inte att sitta och tycka i förväg om reporten kan tänkas göra sitt arbete enligt ens önskemål och bedöma om bilden blir rättvis. Sweclockers har ju en utmärkt platform att komma till tals som många andra saknar för att ge sin syn på saken ifall något skötts dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Angående diskussionen om sponsrat material på SweClockers så lägger vi enorm vikt vid att lyssna in communityt här. Vi har också gjort läsarundersökningar på ämnet för att ta in åsikter även från läsare som inte är aktiva i forumet.

En av de konkreta åtgärderna som gjordes efter att vi hade just diskussioner i somras var att vi ändrade märkningen av artiklar från tidigare "i samarbete med" till "sponsras av". Vi har också varit mer tydliga exakt vad sponsorskapens förutsättningar är i en del artiklar, något som vi absolut ska bli ännu bättre på framöver.

Prio ett är transparensen i mina ögon. Tydlighet i vad som är sponsrat är A och O. Där märker vi allt material som sponsrat när det är det, utan undantag.

En jätteviktig sak för oss är också att även sponsrat innehåll ska intressera våra läsare och tillföra något i form av underhållning eller kunskap.

Det fanns en del aspekter kring hur förfrågan kom till oss som sände budskap att det sannolikt inte skulle kunna ske någon produktiv dialog, snarare att man ville ha något för att knyta ihop ett förutbestämt narrativ. (Klippningen där man blandat icke-sponsrat material där jag låter positiv i direkt anknytning till ett klipp från en sponsrad video var för mig ett kvitto på att min föraning var korrekt i någon mån.)

Diskussionen är självklart jätteviktig och jag respekterar verkligen att det finns dem som bevakar bevakarna så att säga. Dock tycker jag att det är här på SweClockers diskussionen bör ske för att vara konstruktiv och göra någon nytta. Den känns också för viktig och komplex för att man ska kunna koka ner det till en liten "soundbite".

Precis som all annan aktivitet på SweClockers är det här något som är under konstant utvärdering, analys och förändring. Så med det sagt får ni gärna ta tillfället i akt att komma med frågor, förslag, klagomål och så vidare här. Vi har också feedback till sweclockers-forumet med en klistrad tråd på ämnet. Och vill man inte vara med i en publik diskussion går det alltid bra att PM:a mig eller att maila mig på anton.nilsson@sweclockers.com

Edit: justerade lite formuleringar som jag kände var lite väl kategoriska.

Jag litar faktiskt mer på er än på SR/SVT. Har sett nog många konkreta exempel på där de medvetet vinklat saker så att det ska passa en viss agenda. Det viktigaste att ta upp är väl att se till att en fortsätter hålla en hög transparens och självklart vara så sakliga som möjligt, d.v.s. undvika borderline lögner och liknande. Tyvärr ser jag att Sweclockers ibland trampar i klaveret med tveksamma artiklar och rubriker, men det gör ni tack och lov inte lika ofta som Public Service gör - även om de är bättre på att dölja det.

Permalänk
Inaktiv

Jag tillhör de som varit här i över 20 år. För mig så minskar trovärdigheten hos Sweclockers redaktionella innehåll för varje år som går. Det är bara @JonasT recensioner på chassin som jag tror på. Återigen sen Emil slutade så går Sweclockers åt fel håll. Jag förstår att ekonomin har slaktat Geeks. 99mac lades ned pga av detta. Det finns en gräns för alla. Jag menar @laxpudding slutade.

Var har integriteten hos Sweclockers tagit vägen? Nu för tiden är det bara forumet som lockar. Läser inte längre artiklar, förutom chassirecensioner.

Sorgligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Jag tillhör de som varit här i över 20 år. För mig så minskar trovärdigheten hos Sweclockers redaktionella innehåll för varje år som går. Det är bara @JonasT recensioner på chassin som jag tror på. Återigen sen Emil slutade så går Sweclockers åt fel håll. Jag förstår att ekonomin har slaktat Geeks. 99mac lades ned pga av detta. Det finns en gräns för alla. Jag menar @laxpudding slutade.

Var har integriteten hos Sweclockers tagit vägen? Nu för tiden är det bara forumet som lockar. Läser inte längre artiklar, förutom chassirecensioner.

Sorgligt.

Intressanta åsikter. Var känner du att det sviker och vad skulle redaktionen behöva göra åt det?

Visa signatur

---

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gorian:

Intressanta åsikter. Var känner du att det sviker och vad skulle redaktionen behöva göra åt det?

Det sviker sen testpilot kom. För mig så har Sweclockers varit "go-to"-siten när man vill ha information och recensioner gällande datorhårdvara. På senare år sen Testpiloter kom så har det varit i samarbete med tillverkaren. Jag har svårt för sånt. För är det reklam? Eller är det oberoende redaktionella tester.

Sen har Sweclockers rört sig från hårdvara och mer mot "arbetsrätten på Amazon". Jag tycker att man har tappat fokus på kärnverksamheten. Alla dessa samarbeten hotar respekten för oberoende journalistisk. Jag menar, när @loevet sitter där med @Undac och kör en snabbtitt på S21 reklam/sponsrat. Vilken hatt har @loevet på då? Kan han verkligen säga vad han tycker?

Att inte ens svara på SR-reportage...och stå för riktningen. Det var riktigt svagt av Sweclockers.

Permalänk
Medlem

Programmet Medierna i P1 har en väldigt aggressiv och anklagande stil i allt de gör. Jag tycker att de ofta går över gränsen och överdriver allvarlighetsgraden i de olika saker de rapporterar om. Jag hade nog gjort samma val som @UndaC om jag blev kontaktad av Medierna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Programmet Medierna i P1 har en väldigt aggressiv och anklagande stil i allt de gör. Jag tycker att de ofta går över gränsen och överdriver allvarlighetsgraden i de olika saker de rapporterar om. Jag hade nog gjort samma val som @UndaC om jag blev kontaktad av Medierna.

Så du menar att Sveriges största hårdvarusite skippar att svara när chefredaktören för Surfa.se och Nordichardware.se kastar ut betet. Eller menar du att det är rätt väg att gå med sponsrat innehåll, där redaktörer/skribenter gör både oberoende artiklar och sponsrat innehåll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Så du menar att Sveriges största hårdvarusite skippar att svara när chefredaktören för Surfa.se och Nordichardware.se kastar ut betet. Eller menar du att det är rätt väg att gå med sponsrat innehåll, där redaktörer/skribenter gör både oberoende artiklar och sponsrat innehåll?

Sponsrat behöver ju inte lova guld och gröna skogar. T.ex Linus Tech Tips säger exakt vad han tycker om produkterna i sina sponsrade videos. Visserligen kanske vi inte ser alla videos, eftersom sponsorn kommer ha sista ordet om den ska publiceras eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Så du menar att Sveriges största hårdvarusite skippar att svara när chefredaktören för Surfa.se och Nordichardware.se kastar ut betet. Eller menar du att det är rätt väg att gå med sponsrat innehåll, där redaktörer/skribenter gör både oberoende artiklar och sponsrat innehåll?

I vissa sammanhang är storyn redan skriven innan man kontaktar de berörda parterna, så att undvika en telefonintervju där risken att bli avsiktligt felciterad är ganska stor, det tycker jag är fullt rimligt.

Sponsrat innehåll är en nödvändighet för att det ska gå runt. Så länge man är tydligt med att tala om när innehåll är sponsrat ser jag inget som helst problem med det. Även ickesponsrat innehåll är ju, allt som oftast, en form av reklam. Visst, om recensionen sågar det nya grafikkortet eller processorn så kanske det inte säljer fullt lika bra, men många grejer är ju helt ok och får då exponering. Det är så det funkar för den här typen av journalistik. Det är de nya produkterna, den nya tekniken, som är det innehåll som vi som läsare/tittare lockas av. Reklamintäkterna från en sån här sajt kommer aldrig att kunna täcka egna inköp av allt nytt, så det skulle bli väldigt torftigt innehåll utan testexemplar från tillverkarna, och dessutom dagar till veckor efter lanseringsdatum, när alla andra tekniksajter/kanaler lagt ut sina tester och recensioner. Det är en form av symbios, kanske inte med en fullt balanserad maktfördelning, men alternativet är att det nästan inte blir nåt alls.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

I vissa sammanhang är storyn redan skriven innan man kontaktar de berörda parterna, så att undvika en telefonintervju där risken att bli avsiktligt felciterad är ganska stor, det tycker jag är fullt rimligt.

Sponsrat innehåll är en nödvändighet för att det ska gå runt. Så länge man är tydligt med att tala om när innehåll är sponsrat ser jag inget som helst problem med det. Även ickesponsrat innehåll är ju, allt som oftast, en form av reklam. Visst, om recensionen sågar det nya grafikkortet eller processorn så kanske det inte säljer fullt lika bra, men många grejer är ju helt ok och får då exponering. Det är så det funkar för den här typen av journalistik. Det är de nya produkterna, den nya tekniken, som är det innehåll som vi som läsare/tittare lockas av. Reklamintäkterna från en sån här sajt kommer aldrig att kunna täcka egna inköp av allt nytt, så det skulle bli väldigt torftigt innehåll utan testexemplar från tillverkarna, och dessutom dagar till veckor efter lanseringsdatum, när alla andra tekniksajter/kanaler lagt ut sina tester och recensioner. Det är en form av symbios, kanske inte med en fullt balanserad maktfördelning, men alternativet är att det nästan inte blir nåt alls.

Där tycker vi olika. Ett sponsrat innehåll är bara reklam. Jag har svårt att se @loevet sitta där och säga positiva saker och jag måste undra ifall han säger det för att han behöver säga det, för det är reklamhatten han har på sig. Sånt här urvattnar Sweclockers trovärdighet. Givetvis stavas detta ekonomi. En svensk site som Sweclockers kan aldrig konkurrera med LTT. LTT får ju inga test exemplar från Nvidia, men det spelar ingen roll. LTT är så pass stor att OEMerna skickar kort till de iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Där tycker vi olika. Ett sponsrat innehåll är bara reklam. Jag har svårt att se @loevet sitta där och säga positiva saker och jag måste undra ifall han säger det för att han behöver säga det, för det är reklamhatten han har på sig. Sånt här urvattnar Sweclockers trovärdighet. Givetvis stavas detta ekonomi. En svensk site som Sweclockers kan aldrig konkurrera med LTT. LTT får ju inga test exemplar från Nvidia, men det spelar ingen roll. LTT är så pass stor att OEMerna skickar kort till de iaf.

Vem har påstått att sponsrat innehåll inte är reklam? Självklart är det reklam. Men strikt redaktionellt material är också en form av reklam enbart genom att nya produkter visas upp, hur fristående själva recensionen än är. I stora drag är sponsrat och ickesponsrat material likartat, men med skillnaden att innehållet är styrt i den ena, och också ger pengar till verksamheten. I båda fallen blir det material för oss läsare/tittare, och med rätt uppmärkning av innehållet så är det vår sak som konsumenter att bedöma innehållet på olika sätt baserat på vilken typ av innehåll det handlar om.

Du, @anon2110 är väldigt negativ. Men vad menar du skulle vara alternativet? Utan sponsrat innehåll skulle jag tro att det inte skulle gå att få ihop ekonomin. I alla fall inte med bibehållen kvalitet och ambitionsnivå, och säkerligen inte med en lika omfattande personalstyrka. Jag vet inte exakt, förstås, eftersom jag bara är en vanlig medlem här, utan den minsta inblick i ekonomin hos Geeks och de olika redaktionerna.

Nej, SweC lär inte konkurrera ut LTT, men det är väl ändå inte syftet eller målet med verksamheten? Syftet och målet är väl snarare att erbjuda svenska teknikintresserade en svensk informationskanal? Där man kan fokusera på den svenska marknaden och använda sig av den erfarenhet och kunskap om svenska förhållanden för elektronik/teknikbranschen och mångårig bakgrund inom tekniktestning. Det är kanske lätt att missa, men SweC har sysslat med detta mycket längre än de flesta av de stora, engelskspråkiga YT-kanalerna, som t ex LTT.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Vem har påstått att sponsrat innehåll inte är reklam? Självklart är det reklam. Men strikt redaktionellt material är också en form av reklam enbart genom att nya produkter visas upp, hur fristående själva recensionen än är. I stora drag är sponsrat och ickesponsrat material likartat, men med skillnaden att innehållet är styrt i den ena, och också ger pengar till verksamheten. I båda fallen blir det material för oss läsare/tittare, och med rätt uppmärkning av innehållet så är det vår sak som konsumenter att bedöma innehållet på olika sätt baserat på vilken typ av innehåll det handlar om.

Du, @darkshippo är väldigt negativ. Men vad menar du skulle vara alternativet? Utan sponsrat innehåll skulle jag tro att det inte skulle gå att få ihop ekonomin. I alla fall inte med bibehållen kvalitet och ambitionsnivå, och säkerligen inte med en lika omfattande personalstyrka. Jag vet inte exakt, förstås, eftersom jag bara är en vanlig medlem här, utan den minsta inblick i ekonomin hos Geeks och de olika redaktionerna.

Nej, SweC lär inte konkurrera ut LTT, men det är väl ändå inte syftet eller målet med verksamheten? Syftet och målet är väl snarare att erbjuda svenska teknikintresserade en svensk informationskanal? Där man kan fokusera på den svenska marknaden och använda sig av den erfarenhet och kunskap om svenska förhållanden för elektronik/teknikbranschen och mångårig bakgrund inom tekniktestning. Det är kanske lätt att missa, men SweC har sysslat med detta mycket längre än de flesta av de stora, engelskspråkiga YT-kanalerna, som t ex LTT.

Du kanske kan lyssna på senaste avsnittet på Techbubbel (https://www.nordichardware.se/nhtv/techbubbel-070-om-smutsig-...) där de tar upp utmaningarna och pekar på trovärdigheten när redaktionell personal även gör reklam. Ja må kanske vara negativ, kanske till och med vuxit ifrån Sweclockers som har gett mig många härliga minnen, med Emil och @JonasT. Självklart förstår jag att ekonomin inte går ihop, men en vattendelare är ju om man behöver sälja sin själ för att överleva. Ja.. förmodligen. Det är ju inte hemlighet att 99mac/99 bara blödde pengar och till slut lades de ned och @Esse räddade 99/99mac.

Sweclockers har hållit på över 20 år och jag har väl varit här nästan lika länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Du kanske kan lyssna på senaste avsnittet på Techbubbel (https://www.nordichardware.se/nhtv/techbubbel-070-om-smutsig-...) där de tar upp utmaningarna och pekar på trovärdigheten när redaktionell personal även gör reklam. Ja må kanske vara negativ, kanske till och med vuxit ifrån Sweclockers som har gett mig många härliga minnen, med Emil och @JonasT. Självklart förstår jag att ekonomin inte går ihop, men en vattendelare är ju om man behöver sälja sin själ för att överleva. Ja.. förmodligen. Det är ju inte hemlighet att 99mac/99 bara blödde pengar och till slut lades de ned och @Esse räddade 99/99mac.

Sweclockers har hållit på över 20 år och jag har väl varit här nästan lika länge.

Jag frågar dig igen: vad har du för förslag på alternativ? Och då menar jag inget utopiskt som "enbart osponsrade artiklar", för det är högst sannolikt inte ekonomiskt möjligt. Och om det går ihop utan dem, så måste det innebära ett ekonomiskt avbräck som inte kan undgå att påverka kvaliteten.

Så vilken är din lösning?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Jag frågar dig igen: vad har du för förslag på alternativ? Och då menar jag inget utopiskt som "enbart osponsrade artiklar", för det är högst sannolikt inte ekonomiskt möjligt. Och om det går ihop utan dem, så måste det innebära ett ekonomiskt avbräck som inte kan undgå att påverka kvaliteten.

Så vilken är din lösning?

1. Starta upp ett Patreon så att vi som har möjlighet kan börja donera.
2. Skapa ett team som bara håller på med sponsrat material. Låt Jonas, Loevet, Kenneth, Jacob endast hålla på med redaktionellt material.
3. Downsize:a och se över kostnader.

Men du kan väl återkomma när du har kikat på avsnittet jag länkade till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

1. Starta upp ett Patreon så att vi som har möjlighet kan börja donera.
2. Skapa ett team som bara håller på med sponsrat material. Låt Jonas, Loevet, Kenneth, Jacob endast hålla på med redaktionellt material.
3. Downsize:a och se över kostnader.

Men du kan väl återkomma när du har kikat på avsnittet jag länkade till.

1. Utan att veta hur ekonomin på Geeks ser ut är det svårt att värdera rimligheten i det.
2. Du menar att man skulle öka utgifterna (anställa fler) för att behålla intäkterna? Det låter inte genomtänkt.
3. Ja, och då är vi ju på det där att pengarna förmodligen inte räcker till vettigt innehåll alls, sponsrat som ickesponsrat. Jag tror nog inte det sitter ekonomiska idioter och räknar på budgetarna hos Geeks, utan i stället folk som kan det. Jag vet inte, men anar att personalförändringar senaste tiden är de mest synliga exemplen på att man faktiskt "ser över kostnader".

Jag är fullt medveten om att det inte är helt bekvämt i alla lägen att behöva göra sponsrat innehåll för att gå runt. Jag har inget behov av att lyssna på det du föreslår.

Min känsla är att det inte står mellan sponsrat+ickesponsrat och enbart ickesponsrat, utan att det står mellan sponsrat+ickesponsrat och inget alls!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

1. Utan att veta hur ekonomin på Geeks ser ut är det svårt att värdera rimligheten i det.
2. Du menar att man skulle öka utgifterna (anställa fler) för att behålla intäkterna? Det låter inte genomtänkt.
3. Ja, och då är vi ju på det där att pengarna förmodligen inte räcker till vettigt innehåll alls, sponsrat som ickesponsrat. Jag tror nog inte det sitter ekonomiska idioter och räknar på budgetarna hos Geeks, utan i stället folk som kan det. Jag vet inte, men anar att personalförändringar senaste tiden är de mest synliga exemplen på att man faktiskt "ser över kostnader".

Jag är fullt medveten om att det inte är helt bekvämt i alla lägen att behöva göra sponsrat innehåll för att gå runt. Jag har inget behov av att lyssna på det du föreslår.

Min känsla är att det inte står mellan sponsrat+ickesponsrat och enbart ickesponsrat, utan att det står mellan sponsrat+ickesponsrat och inget alls!

Du verkar ha redan bestämt att detta sätt som Sweclockers drivs på är det optimala och det är helt okej. Jag brukar tänka att man inte ska skita där man äter. För då vet man inte om det är maten som luktar skit eller om det är skit man äter =P. Nåja. Det finns ju olika grader av helvetet, men det gäller att vara nyktert över vad man ger sig in på. @loevet för min del har tappat lite trovärdighet efter Samsung S21. Han såg inte helt bekväm heller med att göra det sponsrade reklaminlägget. Sweclockers tappar @laxpudding, vem är nästa att röra på sig? När profilerna försvinner en efter en.

Som jag skrev tidigare. Att inte ens ha bemöda sig att bemöta kritiken från Medierna i P1 eller vara med på TechBubbel visar att man innerst inne skäms lite för det man håller på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

lyssna på senaste avsnittet på Techbubbel (https://www.nordichardware.se/nhtv/techbubbel-070-om-smutsig-...) där de tar upp utmaningarna och pekar på trovärdigheten när redaktionell personal även gör reklam.

Vill bara lyfta upp det här podcastavsnittet. Det är mer eller mindre en förlängning och mer uttömmande variant av SRs program. För er som inte har koll så är det Nordichardwares och Surfas chefredaktör som driver podden Techbubbel, dvs samma person som kontaktade SR och bad dem göra reportaget.

Avsnittet på Spotify: https://open.spotify.com/episode/4lc3oqNaljcwKJ02RBv59U?si=Qo...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Du verkar ha redan bestämt att detta sätt som Sweclockers drivs på är det optimala och det är helt okej. Jag brukar tänka att man inte ska skita där man äter. För då vet man inte om det är maten som luktar skit eller om det är skit man äter =P. Nåja. Det finns ju olika grader av helvetet, men det gäller att vara nyktert över vad man ger sig in på. @loevet för min del har tappat lite trovärdighet efter Samsung S21. Han såg inte helt bekväm heller med att göra det sponsrade reklaminlägget. Sweclockers tappar @laxpudding, vem är nästa att röra på sig? När profilerna försvinner en efter en.

Som jag skrev tidigare. Att inte ens ha bemöda sig att bemöta kritiken från Medierna i P1 eller vara med på TechBubbel visar att man innerst inne skäms lite för det man håller på med.

loevet har ju också slutat: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1624342-lovet-avlovar-...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av evil penguin:

Det där har jag också missat helt. Men nu är det bara @JonasT av de gamla rävarna som är kvar.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av anon2110:

Du verkar ha redan bestämt att detta sätt som Sweclockers drivs på är det optimala och det är helt okej. Jag brukar tänka att man inte ska skita där man äter. För då vet man inte om det är maten som luktar skit eller om det är skit man äter =P. Nåja. Det finns ju olika grader av helvetet, men det gäller att vara nyktert över vad man ger sig in på. @loevet för min del har tappat lite trovärdighet efter Samsung S21. Han såg inte helt bekväm heller med att göra det sponsrade reklaminlägget. Sweclockers tappar @laxpudding, vem är nästa att röra på sig? När profilerna försvinner en efter en.

Som jag skrev tidigare. Att inte ens ha bemöda sig att bemöta kritiken från Medierna i P1 eller vara med på TechBubbel visar att man innerst inne skäms lite för det man håller på med.

Jag kan inte uttala mig om medverkan i SR-reportaget eftersom det ägde rum efter jag slutade, men jag kan kommentera S21-videon. Där hade Samsung inget att säga till om innehållet, utöver att hela produktnamnet skulle sägas någon gång under videon, och att vi inte skulle visa konkurrerande produkter tillsammans med S21-telefonerna (vilket vi ändå inte gör i videos om en specifik produkt). Jag och Anton satte ihop en lista över saker vi tyckte vara värda att nämna i en videogenomgång av S21 Ultra, och vi belyste också aspekter med telefonen som kan vara besvärligt för vissa (inget minneskortsstöd eller frånvaron av laddaren, ingen mmWave i Sverige, etc). Vi nämner också i videon att vi bara haft telefonen i våra händer några timmar, och kan därför inte uttala oss om saker som batteritid (Exynos vs Snapdragon), kamerans prestanda, med mera.

Målet med videon var också att den skulle bli kortare och inte så "pratig" som SweC-videos kan bli, och vi försökte båda därför vara lite mer konkreta och mindre utsvävande för att nå en kortare speltid. Jag är ordbajsandets okrönta mästare och det var en utmaning att inte sväva iväg på allt för mycket detaljer, det kanske är det du reagerade på som att jag skulle vara obekväm? Obekväm med videons ämne var jag inte, däremot ovan vid att hålla mig kortfattad.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loevet:

Jag kan inte uttala mig om medverkan i SR-reportaget eftersom det ägde rum efter jag slutade, men jag kan kommentera S21-videon. Där hade Samsung inget att säga till om innehållet, utöver att hela produktnamnet skulle sägas någon gång under videon, och att vi inte skulle visa konkurrerande produkter tillsammans med S21-telefonerna (vilket vi ändå inte gör i videos om en specifik produkt). Jag och Anton satte ihop en lista över saker vi tyckte vara värda att nämna i en videogenomgång av S21 Ultra, och vi belyste också aspekter med telefonen som kan vara besvärligt för vissa (inget minneskortsstöd eller frånvaron av laddaren, ingen mmWave i Sverige, etc). Vi nämner också i videon att vi bara haft telefonen i våra händer några timmar, och kan därför inte uttala oss om saker som batteritid (Exynos vs Snapdragon), kamerans prestanda, med mera.

Målet med videon var också att den skulle bli kortare och inte så "pratig" som SweC-videos kan bli, och vi försökte båda därför vara lite mer konkreta och mindre utsvävande för att nå en kortare speltid. Jag är ordbajsandets okrönta mästare och det var en utmaning att inte sväva iväg på allt för mycket detaljer, det kanske är det du reagerade på som att jag skulle vara obekväm? Obekväm med videons ämne var jag inte, däremot ovan vid att hålla mig kortfattad.

Det kändes inte som vanliga @loevet som jag är van vid. Du pratar ju MYCKET och är uttömmande i dina tester. Det kan nog stämma att det var det jag reagerade på. Jag kan ha övertolkat att du kände dig obekväm i just det ögonblicket. Men hur eller hur. Så är jag glad över att ha stiftat bekantskap med dig. Har ju aldrig avslöjat att jag har en crush för jrpg =P

Permalänk
Medlem

Jag har varit med i denna diskussion förut på forumet och tycker fortfarande att det är svårt med sponsrade artiklar.

Jag tycker det är skillnad om t.ex. 5 stycken grafikkorttillverkare skickar sina kort för reviews och ni testar de NI vill, mot att tillverkaren tar kontakt med er och säger att ni ska visa upp en visst grafikkort och prata om produkten och sedan får ni pengar för detta.

Om man ska jämföra med LTT och andra Youtube-profiler så är jag beredd innan jag tittar att en video ska visa upp en produkt. Men här på Sweclockers är ni journalister där ni har byggt upp ett förtroende, det är det förtroendet som förminskas när ni blandar in sponsrade inslag. Så skillnaden är att LTT är en influenser och ni är journalister.

Jag tvivlar inte på att ni talar sanning (bra/dåligt) om en produkt i sponsrade inslag, utan det är varför ni gör testet/inslaget, som är det svåra i detta sammanhang. Det är inte journalisten/redaktionen som styr innehållet utan pengarna från produktplaceringarna.

En sak som har varit på tal i många år! Vi är många här som är beredda att sponsra er med Patrion och även på andra sätt. Denna sponsring kanske inte räcker till för att slippa sponsrade inslag, men hjälper er i att bli mindre beroende av sponsrade inslag. Sedan följer ni upp samma koncept som Fz.se har. De har livesändning där en del bidrar genom Youtube, Patrion, m.m.

Sedan @UndaC har kommit in i bilden tycker jag att ni lyssnar mer på oss som gör oss hörda. Det är åt rätt håll. En del i detta vore en sak jag tagit upp förut. Göm inte Feedback-trådarna genom censur på "aktiva trådar", låt de komma upp på listorna precis som alla andra trådar!

Om man ska prata om SR inslag så tycker jag att det var riktigt dåligt och helt vinklat att Nordichardware var bra och SweC de dåliga. Och inklippet på @UndaC var riktigt dåligt gjort.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av anon2110:

Det där har jag också missat helt. Men nu är det bara @JonasT av de gamla rävarna som är kvar.

Blev anställd 1 januari 2013, är inte gammal räv.

Skrivet av anon2110:

Som jag skrev tidigare. Att inte ens ha bemöda sig att bemöta kritiken från Medierna i P1 eller vara med på TechBubbel visar att man innerst inne skäms lite för det man håller på med.

Vi skäms inte. Men det blev med all önskvärd tydlighet uppenbart att det inte skulle bli en konstruktiv dialog och att svaren skulle tas ur sammanhang. Hade förfrågan skickats till oss utan tydliga undertoner om att det huvudsakliga målet var att hitta någon att trycka dit hade vi gärna fört en diskussion om sponsrat innehåll. Det är som @UndaC skriver en jätteviktig diskussion och att det är bra att det finns de som "bevakar bevakarna" – medier som bevakar medier. Ingen av oss tror att vi sitter på den absoluta sanningen kring detta utan ser att det handlar om en mycket delikat balansgång.

Tycka vad man vill om att vi valde att inte delta i ett reportage – vi finns här! Det är du och alla andra som läser på SweClockers som är viktiga för oss. Det är ert förtroende vi vill ha. Vi vill veta vad du tycker om hur vi arbetar med sponsrat innehåll. Vad gör vi som är dåligt? Konkreta förslag på vad vi kan göra bättre? Men gärna också vad som är bra, så att vi vet att vi är på rätt spår.

Till skillnad från många andra medier finns vi alltid tillgängliga för våra viktigaste granskare. Det är med öppenhet, transparens och konstruktiva samtal vi tillsammans med er utvecklas och tar SweClockers framåt.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Blev anställd 1 januari 2013, är inte gammal räv.

Kränkande, håller med. Men du får kanske välja något annat gammalt djur som du kan vara istället?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304