Hur stoppar jag onedrive från att ladda upp allt jag har?!!?!

Permalänk
Medlem

Hur stoppar jag onedrive från att ladda upp allt jag har?!!?!

Uppdaterade precis windows och fick då samma gamla visa om att skaffa pin-kod osv som jag skippade som vanligt och sedan kom vi till onedrive som jag redan har, då står det någonting i stil med att den vill säkerhetskopiera och ladda upp filer som man kan använda vart som helst.
bra tänkte jag då kan jag ladda upp foton och såna saker.

vad händer?
den förbannade saken börjar ladda upp precis allt allt allt jag har, det var för fan inte det jag ville göra!
jag vill bestämma själv vad jag laddar upp som det fungerade innan!!

det enda två alternativen jag hittat för tillfället är att pausa den i 24timmar eller att ta bort länken till datorn helt och hållet.
båda alternativen är skit, jag har filer på onedrive jag vill komma åt men jag har inget intresse av att ladda upp hela mitt förråd av dokument och bilder osv.

förbannade skit vad jag blir irriterad på sånt här.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Filutforskaren, högerklicka på OneDrive, Inställningar, Säkerhetskopiering.

Permalänk
Medlem

Säkerhetskopiering kan göras på: Skrivbord, dokument och/eller bilder.

Du ändrar detta genom att högerklicka på onedrive-ikonen(ser ut som ett moln, typ) nere i högra hörnet vid klockan och volymen.
Du väljer 'inställningar'.
Du väljer fliken 'Säkerhetskopiering'
Du trycker på knappen 'hantera säkerhetskopiering'.

vill du inte kopiera någonting, lägg det inte i dokument/skrivbord/bilder om du valt att säkerhetskopiera innehållet där.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Filutforskaren, högerklicka på OneDrive, Inställningar, Säkerhetskopiering.

Skrivet av NisseG91:

Säkerhetskopiering kan göras på: Skrivbord, dokument och/eller bilder.

Du ändrar detta genom att högerklicka på onedrive-ikonen(ser ut som ett moln, typ) nere i högra hörnet vid klockan och volymen.
Du väljer 'inställningar'.
Du väljer fliken 'Säkerhetskopiering'
Du trycker på knappen 'hantera säkerhetskopiering'.

vill du inte kopiera någonting, lägg det inte i dokument/skrivbord/bilder om du valt att säkerhetskopiera innehållet där.

tack, i denna fantastiska dag så har jag tabbat mig i flera omgångar till och med när jag skulle redigera mitt svar så raderade jag det istället.

men det jag skulle säga var att den tog bort en massa filer på skrivbordet och ersatte det hela med "vart är mina filer" en mapp antar jag där den pressat in alltihop.
vilken jävla huvudvärk det här blev, nästa gång den frågar om jag vill göra någonting så nej nej nein nein nein aldrig igen.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

ok att ta och sätta inställningarna på att avsluta bilder dokument osv hjälpte inte.
onedrive är fortfarande fast besluten att ladda upp allt den kan hitta inklusive spel.
vad i hela världen håller den på med?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Du läste nog bara inte vad den skulle göra.
Den synkar ju my documents, desktop files pictures osv osv.
Stäng av det som dem ovan så ska det ju fungera som förut.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Du läste nog bara inte vad den skulle göra.
Den synkar ju my documents, desktop files pictures osv osv.
Stäng av det som dem ovan så ska det ju fungera som förut.

men jag gick in i inställningar, säkerhetskopiering - sluta säkerhetskopiera skrivbord, bilder och dokument men det fortsätter brumma igenom allt i alla fall.
vad har jag missat?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

men jag gick in i inställningar, säkerhetskopiering - sluta säkerhetskopiera skrivbord, bilder och dokument men det fortsätter brumma igenom allt i alla fall.
vad har jag missat?

Gå in under fliken Konto och hitta ditt konto som borde vara i listan. Tryck Välj mappar / Choose folders och bocka ur dem du inte vill synka.
Skulle det vara så att den fortsätter synka eller dumma sig får du nog ominstallera OneDrive för att rensa inställningarna.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Gå in under fliken Konto och hitta ditt konto som borde vara i listan. Tryck Välj mappar / Choose folders och bocka ur dem du inte vill synka.
Skulle det vara så att den fortsätter synka eller dumma sig får du nog ominstallera OneDrive för att rensa inställningarna.

jag kommer till hantera mappsäkerhetskopiering, bockar ur allt den säger då att den inte ska säkerhetskopiera dom mapparna.
den fortsätter jag går tillbaka till samma inställningar och dom är ibockade igen.

jahopp ominstallation är nog de enda alternativet då.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Vet itne vad du missat, men tanken med integreringen är ju att den ska synca upp alla filer som man traditionellt vill ha kvar. Det gör ju att man sedan kan flytta mellan datorer utan att aldrig tappa bort något. Om en dator eller laptop går sönder för mig, privat eller jobb spelar ingen roll, slänger jag bara bort den, tar fram en ny, loggar in med mitt Microsoft konto och fortsätter jobba som om ingenting hade hänt. Är ju helt sjukt bra.

Visst, kanske skulle vara lättare att välja vad som ska laddas upp, men i majoriteten av fallen är ju standardvalen kloka och bör, med min mening, inte ändras om man inte vet hur man ändrar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Vet itne vad du missat, men tanken med integreringen är ju att den ska synca upp alla filer som man traditionellt vill ha kvar. Det gör ju att man sedan kan flytta mellan datorer utan att aldrig tappa bort något. Om en dator eller laptop går sönder för mig, privat eller jobb spelar ingen roll, slänger jag bara bort den, tar fram en ny, loggar in med mitt Microsoft konto och fortsätter jobba som om ingenting hade hänt. Är ju helt sjukt bra.

Visst, kanske skulle vara lättare att välja vad som ska laddas upp, men i majoriteten av fallen är ju standardvalen kloka och bör, med min mening, inte ändras om man inte vet hur man ändrar det.

den laddar inte bara upp filer som man "traditionellt" vill ha kvar, den dundrar ju på med allt från himmel till jord, och sitter man då på redan dåligt internet och skiten ska ladda upp en jävla massa filer och sedan automatiskt synka eventuellt nya filer varje dag ja du då är det omöjligt att ens använda internet för mig.

allt jag vill är att ha möjligheten att ladda upp DET JAG SJÄLV VÄLJER inte vad fan den tycker att den ska pressa in, dessutom slukar den allt på skrivbordet för att trycka in i en annan mapp av någon anledning.

och sedan vägrar den att göra som jag vill när jag ändrar inställningar, det var väldigt länge sedan jag hade såna här otroligt irriterande fullkomligt meningslösa problem med datorn.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Jag älskar OneDrive men det kan vara lite meckigt ibland om man råkar göra någon inställning man ångrar. Det är svårt att hitta tillbaka till just den inställningen och rätta till. När den har bestämt sig för en sak vill den gärna göra klart hela operationen, och SEN göra som man vill. Kan ta evigheter och ibland försvinner filer i processen eller ersätts av äldre. Vad jag brukar göra i sådana här fall är att gå in i inställningar för OneDrive och ta bort länkningen, och börja om från början.

Högerklicka på OneDrive-ikonen vid klockan -> inställningar -> konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Jag älskar OneDrive men det kan vara lite meckigt ibland om man råkar göra någon inställning man ångrar. Det är svårt att hitta tillbaka till just den inställningen och rätta till. När den har bestämt sig för en sak vill den gärna göra klart hela operationen, och SEN göra som man vill. Kan ta evigheter och ibland försvinner filer i processen eller ersätts av äldre. Vad jag brukar göra i sådana här fall är att gå in i inställningar för OneDrive och ta bort länkningen, och börja om från början.

Högerklicka på OneDrive-ikonen vid klockan -> inställningar -> konto.

den har ju ätit upp spar filer från spel, inställningar i vissa program så allt jag gjort där är ju som bortblåst också.
tjohoo vilket program!

vad menar du med att börja om från början?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

ok en sista fråga, jag har gett upp kampen mot den här smörjan.
om jag låter den fortsätta ladda upp allt den vill ladda upp, när den är färdig kommer jag kunna använda mina gamla inställningar i program, spar filer i spel osv?

för tillfället så har sparfiler försvunnit ur spel och t.ex PoE där det finns ett tilläggsprogram pob där har allt försvunnit, mina loot filters fungerar inte.
kommer det komma tillbaka när onedrive käkat färdigt?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

vad menar du med att börja om från början?

Jag menar ta bort länkningen till OneDrive, alltså avsluta det och se till att det inte fortsätter, och sedan länka om och enbart klicka i de inställningar jag vill ha. Till exempel att välja specifika mappar är lite dolt i wizarden, har för mig att det är en textlänk i en ruta som är lätt att missa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Jag menar ta bort länkningen till OneDrive, alltså avsluta det och se till att det inte fortsätter, och sedan länka om och enbart klicka i de inställningar jag vill ha. Till exempel att välja specifika mappar är lite dolt i wizarden, har för mig att det är en textlänk i en ruta som är lätt att missa.

åååh! du har räddat min dag!
Tack ska ni alla ha, jag var riktigt förbannad förut men we are back!
nu funkar det som jag vill igen!

och jag lyckades rädda det mesta genom att dra tillbaka filer från onedrive till lokala dokument igen så ja jag kommer inte göra det här misstaget igen i alla fall.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14