Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Varför kan jag inte välja 4k på 70 PUS 8545

Permalänk
Medlem

Varför kan jag inte välja 4k på 70 PUS 8545

Hej!

Jag förstår inte riktigt. Behövs det en speciell kabel? Samma kabel ger dock 4k från laptopen till TVn.

1440p är högsta jag kan välja..

Notera info nera i högra hörnet, "Videoformatet kan inte användas". Det finns 4st HDMI portar, alla har ARC - är det det som är problemet?

https://drive.google.com/file/d/1sdm3DkD1MvEW7VCFzSa-rPCH0b4N...

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Kolla så du inte måste aktivera nåt UHD-läge på porten. Kan heta HDMI Ultra HD på en Philips.

Saxat från manualen
"HDMI Ultra HD
This TV can display Ultra HD signals. Some devices -
connected with HDMI - do not recognise a TV with
Ultra HD and might not work correctly or show
distorted picture or sound.
To avoid the malfunctioning of such a device, you can
adjust HDMI Ultra HD setting when TV is in the HDMI
source. Recommended setting for legacy device is
Standard.
Set the signal quality for each HDMI connectors
 Settings > General settings > HDMI Ultra
HD > HDMI (port) > Standard, Optimal.
To change the settings, switch to the HDMI source
first. Select Optimal to enable the highest quality
HDMI signal for 4K Ultra HD and HDR content (4K60
4:4:4, 4K60 10-bit HDR).
• The setting Optimal allows maximum up to Ultra HD
(50 Hz or 60Hz) RGB 4:4:4 or YCbCr 4:4:4/4:4:2/4:2:0
signals.
• The setting Standard allows maximum up to Ultra
HD (50 Hz or 60Hz) YCbCr 4:2:0 signals.
Maximum supported video timing format for HDMI
Ultra HD options:
• Resolution: 3840 x 2160
• Frame rate (Hz): 50Hz, 59.94Hz, 60Hz
• Video data sub-sampling (bit-depth)
- 8 bit: YCbCr 4:2:0, YCbCr 4:2:2*, YCbCr 4:4:4*, RGB
4:4:4*
- 10 bit: YCbCr 4:2:0*, YCbCr 4:2:2*
- 12 bit: YCbCr 4:2:0*, YCbCr 4:2:2*
* Supported only when HDMI Ultra HD is set to
Optimal.
Select Standard if the picture or sound are distorted."

Annars skulle jag testa en annan kabel!

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är en enorm skillnad på 4K och 4K. Laptopen har förmodligen en strypt Intel-krets som pytsar ut 4K/30 vilket fungerar med äldre bandbredder. Din konsol försöker pytsa ut 4K/60 med HDR som kräver modernare bandbredder.

Som de flesta – inte alla – TV fungerar behöver man manuellt ändra en inställning (se inlägget ovan) som talar om vilken bandbredd och metadata HDMI-anslutningen ska presentera sig med. Ändrar du inte detta kommer källorna endast se TV:n som en långsammare och äldre enhet. Vilket kan var bra om du ska ansluta en digitalbox från 2008 eller liknande. Men inte lika roligt för en Xbox.

Ändrar du denna inställning i TV:n och ändå får problem, då är det läge att leta efter en lämplig HDMI-kabel också.

Permalänk
Medlem

Det kan också vara bra att veta att en HDMI-kabel inte begränsar vilka upplösningar som du kan välja, kabeln i sig skyfflar bara data och datorn/TVn har ingen aning om vilken kabel du använder. Om du t.ex. inte får bild i en viss upplösning eller om bilden tappas då och då så kan det vara kabeln som är problemet, men kan du inte ens välja en upplösning så är det något annat som spökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är en enorm skillnad på 4K och 4K. Laptopen har förmodligen en strypt Intel-krets som pytsar ut 4K/30 vilket fungerar med äldre bandbredder. Din konsol försöker pytsa ut 4K/60 med HDR som kräver modernare bandbredder.

Som de flesta – inte alla – TV fungerar behöver man manuellt ändra en inställning (se inlägget ovan) som talar om vilken bandbredd och metadata HDMI-anslutningen ska presentera sig med. Ändrar du inte detta kommer källorna endast se TV:n som en långsammare och äldre enhet. Vilket kan var bra om du ska ansluta en digitalbox från 2008 eller liknande. Men inte lika roligt för en Xbox.

Ändrar du denna inställning i TV:n och ändå får problem, då är det läge att leta efter en lämplig HDMI-kabel också.

Provat detta nu och gick inte... Problemet är lite också att jag har en jäkla massa HDMI kablar, de flesta gamla.. Sen några nyare men vet inte riktigt vilka som är vad. Har en kabel från en samsung datorskärm 34" 3440x1440, den kan man ju tycka att de borde skicka med en som klarar 4k60? Den funkade inte iaf.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DeluxXxe:

Provat detta nu och gick inte... Problemet är lite också att jag har en jäkla massa HDMI kablar, de flesta gamla.. Sen några nyare men vet inte riktigt vilka som är vad. Har en kabel från en samsung datorskärm 34" 3440x1440, den kan man ju tycka att de borde skicka med en som klarar 4k60? Den funkade inte iaf.

Då är det nog enklast att välja en certifierad premium high speed eller ultra high speed-kabel på en gång. Ett gång random kablar av okänd ålder har också okänd kapacitet och tiden och slitage påverkar dem negativt. Har du en certifierad kabel vet att du testar med en kabel som fungerar. En faktor färre som spökar till det felsökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Då är det nog enklast att välja en certifierad premium high speed eller ultra high speed-kabel på en gång. Ett gång random kablar av okänd ålder har också okänd kapacitet och tiden och slitage påverkar dem negativt. Har du en certifierad kabel vet att du testar med en kabel som fungerar. En faktor färre som spökar till det felsökning.

Tackar! Du har ju såklart rätt

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Då är det nog enklast att välja en certifierad premium high speed eller ultra high speed-kabel på en gång. Ett gång random kablar av okänd ålder har också okänd kapacitet och tiden och slitage påverkar dem negativt. Har du en certifierad kabel vet att du testar med en kabel som fungerar. En faktor färre som spökar till det felsökning.

Hmm...

Nu har jag testat detta med Kjell&CO finare kabel för detta syfte för 350kr. Det blev ingen skillnad tyvärr. Finns det några fler idéer vad jag kan prova?

Hittade denna: https://www.reddit.com/r/xboxone/comments/8ucftb/xbox_one_x_n...

Som är en lite billigare tv men säger att man inte kan använda en ARC utgång. På samtliga HDMI på min TV står det ARC, kan det vara det som sabbar?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DeluxXxe:

Hmm...

Nu har jag testat detta med Kjell&CO finare kabel för detta syfte för 350kr. Det blev ingen skillnad tyvärr. Finns det några fler idéer vad jag kan prova?

Hittade denna: https://www.reddit.com/r/xboxone/comments/8ucftb/xbox_one_x_n...

Som är en lite billigare tv men säger att man inte kan använda en ARC utgång. På samtliga HDMI på min TV står det ARC, kan det vara det som sabbar?

Svårt att säga om informationen om en xbox one x på en annan Philips TV och ett annat problem kring aktivering av HDR är relevant för din situation. Annars är de här diffusa "fungerar inte"-problemen ganska typiska för Philips apparater överlag.

Nu ser jag iofs inte vilken källa du har problem med. Vad kör du för källa? Ifall det är ett äldre grafikkort du försöker få 4K-signal ur så fungerar det inte.

Kör du också en lång kabel, mer än 2 meter? Då är det också andra krav på kablarna.

Jag vet heller inte vad Kjell&co:s finaste kabel går för. Det är certifierade kablar som är intressanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Svårt att säga om informationen om en xbox one x på en annan Philips TV och ett annat problem kring aktivering av HDR är relevant för din situation. Annars är de här diffusa "fungerar inte"-problemen ganska typiska för Philips apparater överlag.

Nu ser jag iofs inte vilken källa du har problem med. Vad kör du för källa? Ifall det är ett äldre grafikkort du försöker få 4K-signal ur så fungerar det inte.

Kör du också en lång kabel, mer än 2 meter? Då är det också andra krav på kablarna.

Jag vet heller inte vad Kjell&co:s finaste kabel går för. Det är certifierade kablar som är intressanta.

Denna, 2m köpte jag.
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/hdmi...

Jag har endast provat att koppla tvn till xbox one X (inte series X). Provat alla hdmi ingångarna 4st (dock endast 1an med denna nya kabel).

Trist att det ska vara ett typiskt fel. Kan tycka att det bara ska funka..

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DeluxXxe:

Denna, 2m köpte jag.
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/hdmi...

Jag har endast provat att koppla tvn till xbox one X (inte series X). Provat alla hdmi ingångarna 4st (dock endast 1an med denna nya kabel).

Trist att det ska vara ett typiskt fel. Kan tycka att det bara ska funka..

2 meter modern kabel är väldigt sällan problem med 18 Gbps. One X kör också 18 Gbps. Nu kan jag inte dess videoinställningar men för att få 4K/60 och HDR behöver du köra YCbCr 4:2:2. Annars räcker 18 Gbps inte till. Kan vara sådant som sätter stopp.