Permalänk

Frågor kring fläktar i dator

Hej.

Jag har en fråga angående fläktar. Det är så att jag har köpt en ny dator. Mitt chassi är ett Fractal Design Define 7, mitt moderkort är ett ASUS ROG STRIX TRX40-E GAMING, min CPU är ett 3960x och kylningen är en Noctua NH-U14S TR4-SP3 med dubbla noctua fläktar så det är alltså dual-mode eller vad man nu kallar det.

Hur tycker ni det ser ut med fläktarna? Det är alltså 2 fläktar fram i chassit (följde med chassit), en bak i chassit (följde med chassit) och sen själva noctua kylningen då. Blir det någon fördel om jag monterar in 1-2 fläktar i "taket" på chassit? Jag har sett att rätt många gör det så tänkte höra med er vad ni tror. Sen vet jag inte riktigt heller hur det blir med undertryck/övertryck.

/Magnus

Permalänk
Medlem

Nu har chassit ingen "mesh" framsida och luftflödet blir lidande och möjligt att fläktar körs då i högre varvtal som kan låta mycket. Kontrollera med HWiNFO (i sign) om datorn underpresterar pga värme när du stresstestar. Fler och bättre fläktar höjer luftflödet som kan låta processorn/grafikkortet "boost":a högre och kanske öppnar upp utrymme för överklockning.
Dvs du kan få bättre temperaturer eller högre överklockningspotential, kanske tom. tystare dator om du sänker varvtalet när du har fler fläktar och potentialen höjs ännu mer med vattenkylning.

Chassit har plats för följande:
Insug:
- Fläktplatser fram - 3 st 120/140mm
- Fläktplatser botten - 2 st 120/140mm
Utblås:
- Fläktplatser bak - 1 st 120/140mm
- Fläktplatser topp - 3 st 120/140mm

De här fläktarna är väldigt prisvärda eftersom de kommer nära Noctua:s fläktar i prestanda och priset gäller för 5st: https://www.proshop.se/Chassi-kylare/Arctic-P14-PWM-PST-5-pcs...

Nu vet jag inte om det finns en temperaturskillnad mellan över- och undertryck men vet att undertryck har tendens att få in mer damm inne i datorn.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Att bara sätta in en massa fläktar är ingen garanti att det blir bättre, det kan till och med göra det sämre om man inte ser till att ha ett bra flöde i chassit. Ur ett rent termodymaniskt perspektiv är ett övertryck bättre men det beror också på hur stort övertrycket är och på flödet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av magnusedlund:

Hur tycker ni det ser ut med fläktarna? Det är alltså 2 fläktar fram i chassit (följde med chassit), en bak i chassit (följde med chassit) och sen själva noctua kylningen då. Blir det någon fördel om jag monterar in 1-2 fläktar i "taket" på chassit? Jag har sett att rätt många gör det så tänkte höra med er vad ni tror. Sen vet jag inte riktigt heller hur det blir med undertryck/övertryck.

Problemet med att ha utblås i toppen skulle vara att du kommer blåsa ut en del luft du tar in från fronten innan den hunnit ta upp någon värme från cpun/gpun, det skulle fungera med en utblås längst bak längst upp men det lilla luftflödet du tjänar jämfört med att du inte längre kan ha det ljuddämpade chassitaket tror jag inte ger bättre luftflöde/dB.

Skulle du ha inblås i toppen istället skulle du kanske få bättre resultat, men det finns risk för diminishing returns med så många inblås och så få utsugsfläktar. Jag skulle behålla det som du har det tbh.

Permalänk

Det slutade med att jag satt upp en extra fläkt längst back längst upp i chassit och det fungerar bra! Noctua fläktarna är så tysta så jag har inget problem alls med ljudnivåerna

Permalänk
Medlem

Toppen!
Kan säga att mitt FDD 5 får bättre flöde av en extra i toppen också, la in en i botten med (båda lågt varvtal) och de drar ner tempen en 6-7 grader, så ex. GPU varvar inte upp fullt lika mycket eller lika snabbt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusedlund:

Det slutade med att jag satt upp en extra fläkt längst back längst upp i chassit och det fungerar bra! Noctua fläktarna är så tysta så jag har inget problem alls med ljudnivåerna

Det finns en viss risk att du får undertryck i chassit med två in och två ut vilket kan leda till att luft dras in genom ”otäta” delar chassit som inte har dammfilter. Men om du kör utfläktarna med lite lägre varvtal bör det gå att undvika (om det är likadana fläktar vill säga).

Men ... vad får du för effekt med den extra fläkten? Mätbart lägre temperaturer?

/MM

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Skrivet av Mountain Man:

Det finns en viss risk att du får undertryck i chassit med två in och två ut vilket kan leda till att luft dras in genom ”otäta” delar chassit som inte har dammfilter. Men om du kör utfläktarna med lite lägre varvtal bör det gå att undvika (om det är likadana fläktar vill säga).

Men ... vad får du för effekt med den extra fläkten? Mätbart lägre temperaturer?

/MM

Jag såg en på YouTube som hade en 3990x med samma kylare och chassi och han hade en fläkt till i taket längst bak så jag beslutade att köra som han hade. Provade Cinebench och tempen steg aldrig mer än 84 grader vilket jag anser som bra Så jag nöjer mig så helt enkelt!