Internt "överfallslarm" genom telefonnummer

Permalänk
Medlem

Internt "överfallslarm" genom telefonnummer

Tjena!

Jag har ett litet problem. Jag har en kund som jag gör lite jobb åt som vill ha typ ett överfalls larm internt i butiken ifråga. Vad de är ute efter är att de ska kunna trycka på en knapp och när de gör det så ringer enheten som knappen är kopplad till ett nummer som i sin tur gör så att alla telefoner i butiken ringer samtidigt tills någon svarar.
När det kommer till att ordna så att alla telefoner ringer när det här numret blir uppringt är redan ordnat men problemet jag har är att jag inte har någon stabil lösning för att ringa numret genom att trycka på knappen. Jag fick lite hjälp av en kompis som använde sej av ublox och hade en simkortsläsare. Problemet är att den är för känslig så ibland får den för sej att man har slutit kretsen och den börjar ringa av sej självt även fast ingen har varit i närheten av den. Om det inte vore för det så fungerar den faktiskt helt ok.
Så jag behöver som sagt en lösning till detta om någon har en skulle jag vara väldigt glad.
Skulle eventuellt behöva lite hjälp och få sakerna byggda eller liknande då jag har lite problem med mina händer atm, men det är något jag och en person som kommer med en lösning kan diskutera isf.

Jag hoppas verkligen att någon kan hjälpa mej här, betyder mycket att lösa det här.

Massor med tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Kan du lägga upp ett kopplingsdiagram eller en bild på hur knappen är inkopplad?

Det låter nämligen som vad som händer när man glömt lägga till en pull down resistor.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

https://1drv.ms/u/s!Aq8qdEaoE_bMgc9KMFaLy9Q3Yw5_5g?e=jvywyS

Där har du en bild på ett kopplingsschema som jag har fått ritat. Tyvärr är jag super kass på att läsa dem men du vet säkert vad du letar efter

Tack

Permalänk
Medlem

Spontant så är det enormt högt värde för en pull down resistor. Sen kanske det skulle till annan avstörning beroende på kabelvägar, miljö osv.

EDIT: Är postbeteckningarna uttagsnummer på en breadboard? Kan också vara en eventuell felkälla, särskilt om man använder sig av en skruttig sådan, då de tenderar att ha lite halvdåliga egenskaper på fjäderkopplingarna och kan börja glappa.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

@Murer hade mer problem med lägre värde på resistorn. Ja det är en breadboard.
Jag har haft igång den här hemma nu utan en enda studs så verkar vara något på plats som orsakar det. Den sitter i en kassa i en butik. Kablarna som går ut från den är kanske 2dm långa och går direkt till knappen. Kan det vara att jag får något som stör så jag behöver skärma det på något sätt?

@Aphex det är inte en debounce för det kan hända fast knappen inte varit intryckt alls.