Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Planerar grundläggande Linuxkurs - vad vill ni lära er?

Permalänk
Medlem

Som många andra säger så skulle även jag vilja lära mig Linux. Har gett det några försök i omgångar under många år, men tröttnar alltid på det efter några veckor då jag funnit Windows så mycket enklare.

Permalänk
Medlem

Som inte särskilt intresserad av mjukvara har jag en lite annorlunda inställning till Linux än många tidigare postare.

Jag har använt *buntu på min privata dator i cirka 12 år utan att egentligen förstå Linux i grunden Anledningen till att det har gått bra har varit att jag främst använder datorn till surf och skrivande. Bredvid min egen dator har jag alltid haft tillgång till en Windowsdator. Mycket av skillnaderna har varit av vanesak och några saker har varit smidigare på den ena och andra saker på den andra.

Fördelarna med Linux har dels bestått i partitioneringen, programuppdateringarna och upplevelsen av att jag kontrollerar operativsystemet.

Fördelarna med Windows har bestått i den automatiska kompatibiliteten med kringutrustning och det mer intuitiva sättet att ändra inställningar.

Någon skrev ovan att det inte är bra att bara klippa och klistra in kod eftersom sånt ändrar sig med åren. Det är ett problem för mig som bara behöver peta i operativsystemet när jag uppgraderar det. Då hinner jag glömma de grundläggande reglerna mellan gångerna. Nu är jag ingen typisk Linuxanvändare men jag skulle vilja ha en guide om hur man använder och anpassar Linux utan att lära sig kodspråket.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Bara själva faktum att man behöver gå en kurs för att kunna använda linux är hela anledningen till att det aldrig kommer bli poppulärt. Det borde vara så användarvänligt att man förstår själv bara genom att börja använda det.

Och hur många har inte gått kurs på Windows i början...
Lära sig nått nytt är svårt för vissa att lära om ännu svårare.. varför tror du Microsoft såg till att alla skolor körde Windows.
Har du lärt dig ett operativsystem blir du van att allt ska vara lika hela tiden. Varför fungerade inte Windows 8 utan startmenyn?

Själv tycker jag:
Linux är suverän på server saker, raspberry pi mm

Försökt flera ggr köra nån dist på vardags pcn men blir aldrig fast. Kör däremot 4 st raspberry pi med flygradar, openvpn, pihole, mariadb sql, Kodi mm.
Dock kluven om jag tycker pi är rätt väg att lära sig Linux eller ej. Men det kan nog vara en kul väg för vissa med intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaputnik:

Och hur många har inte gått kurs på Windows i början...
Lära sig nått nytt är svårt för vissa att lära om ännu svårare.. varför tror du Microsoft såg till att alla skolor körde Windows.
Har du lärt dig ett operativsystem blir du van att allt ska vara lika hela tiden. Varför fungerade inte Windows 8 utan startmenyn?

Själv tycker jag:
Linux är suverän på server saker, raspberry pi mm

Försökt flera ggr köra nån dist på vardags pcn men blir aldrig fast. Kör däremot 4 st raspberry pi med flygradar, openvpn, pihole, mariadb sql, Kodi mm.
Dock kluven om jag tycker pi är rätt väg att lära sig Linux eller ej. Men det kan nog vara en kul väg för vissa med intresse.

Man behöver i alla fall inte lära sig massa kommandon längre i Windows. Allt går att göra via UI. Nu har jag inte kört linux på ett tag, men det slutar alltid med att man måste sitta på forum och googla i timmar och sitta med massa kommandon i konsol.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Ja precis, vfio för gaming-kortet (RTX2070). Moderkortet är ett Asrock X570 Taichi med ett 3700X med IOMMU påslaget i UEFI. Sen gällde det att hitta GPUn med lspci och skicka in alla enheterna i IOMMU-gruppen för kortet till bootloadern (grub vfio_pci ids=) tillsammans med några andra flaggor (amd_iommu=on iommu=pt).

En omstart efter det och vfio-drivern används för hela kortet. Sen kom det svåra egentligen, och det var att skapa en Windows-VM i QEMU med virt-manager. Det viktiga är att använda Q35-chipset och en UEFI-firmware utan secure boot. Sen vara det bara att via GUI lägga till RTX2070n. Man får gömma GPUn med några flaggor med i xml-filen för VMen. Jag kan lägga till hela min .xml-fil i inlägget. Sen upplevde jag det lättare att installera OS med Spice först, för att sen assigna den fysiska GPUn till VMn.

Givetvis är det en tldr, men jag använde mig mest utav denna guiden och Arch-wiki.

I Arch-wikin står det hur man kan hitta sitt mus/tangentbord och i princip toggla mellan sin host/gäst genom att trycka på båda ctrl-knapparna samtidigt (via evdev). Jag byter skärm-input fysiskt till displayport och spelar i 144hz utan konstigheter. Jag är förvånad över hur bra det fungerat hittils.

XML: https://pastebin.com/tg1dExVa

Härligt! Gå gärna djupare om du känner för det, är ett kruxigt ämne. Har känt till möjligheten länge, men inte fått till det själv.

Permalänk
Avstängd

Är inte en av utmaningarna med Linux att då det är Open Source och går att skräddarsy ända ned till hårdvarudrivrutinsnivå att all nödvändig dokumentation och finkontroll (alla kommandon) som behövs för det kan avskräcka många att vilja komma igång? Ingen vill ju känna att de måste bli en "Linuxprogrammerare" bara för att kunna få igång en enkel Linuxbaserad HTPC, spel- eller allrounddator.

Personligen hade jag gärna velat lära mig grunderna om:
- Grunderna som är relativt likadana för oavsett vilken "Linux distro" du kör
(och så klart vad Linux distro är för något). Tänker mig att filsystem, disk partitioner, säkerhetstänket, hur man använder kommandoterminalen, och relaterande bör vara rätt lika oavsett vilken Linux distro man kör med?

- Vanliga saker man måste konfigurera för att "komma igång" med Linux (tänker mig konfigurera för inkopplade enheter eftersom du kan som sagt var skräddarsy ned till drivrutinsnivå för all hårdvara, konfigurera installation så att det blir "Up and running" till att börja med).

- Hur man letar, hittar, läser och tolkar dokumentation för att kunna fördjupa sig med vad det nu är man vill kunna göra med (en given distribution av) Linux (påminner väl lite om att lära sig läsa dokumentation inom programmering?). Eftersom det är Open Source och inte finns någon nödvändig "industristandard" (då det kan ändras hela tiden) för allt inom Linux så kan det behövas läsas diverse dokumentering om vad man nu vill kunna göra med en given Linux distro, ett visst program i Linux, osv?

Den stora fördelen med Linux som jag ser det som då - precis som med alla appar som går att skräddarsy/konfigurera mkt i - är att du får mer kontroll över att det skall bete sig på det sätt som Du vill att det skall bete sig på. Jämför detta med - usch, jag vet - Apples produkter där allt handlar om att vara SIMPELT och ENKELT vilket betyder färre möjligheter att konfigurera vilket gör att finkontroll över hur program beter sig försvinner även om de annars - förhoppningsvis - fungerar som de ska.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Man behöver i alla fall inte lära sig massa kommandon längre i Windows. Allt går att göra via UI. Nu har jag inte kört linux på ett tag, men det slutar alltid med att man måste sitta på forum och googla i timmar och sitta med massa kommandon i konsol.

I Windows behöver man inge kommandon har du rätt i.
Mycket går att göra i UI i Linux också nu mera.

Däremot tycker jag också att "forum och googla i timmar" på viss saker känns igen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tänk så olika man kan uppleva saker. Tycker själv det är superenkelt att förstå hur just filsystemet är organiserat i en typiskt Linux-dist (har primärt kört Ubuntu sedan 2006).

De grundläggande programmen, d.v.s. de som krävs för att huvudtaget kunna boota systemet, ligger under /bin och /sbin. Skillnaden här är att de som ligger under /sbin kräver typiskt förhöjda privilegier för att köras (Admin i Windows).

Alla applikationer som installeras av din distro läggs i /usr/bin resp. /usr/sbin. Applikationer du laddar ned själv kan installeras var som helst, men många lägger dessa under /opt/<namn>/....

Program du bygger själv kan också installeras var som helst, men standardvalet är /usr/local/bin och /usr/local/sbin.

I Ubuntu, om du vill veta vilka filer t.ex. Firefox-paketet installerat kan du kör

$ dpkg -L firefox # Rent generellt $ dpkg -L <applikation>

Visst finns en vettigt grundtanke i Windows, men är det verkligen så saker fungerar i praktiken? De få gånger man av någon anledning behöver reda ut var program ligger i Windows blir det ofta en övning i hantering av frustration...

Om det är något som gjort "standardinstallation" av program "rätt" är det MacOS. Där fungerar installation i praktiken som det är i teorin tänkt att fungera under Windows. Tricketi MacOS är att rätt mycket gömma det faktum att varje applikation är ett bibliotek där allt finns och det man visar i UI är en ikon som när den aktiveras kör "rätt" binär i biblioteket, varje MacOS applikation beskrivs av en "property list" (inte helt sant då MacOS också är en UNIX, så hoppas man in i terminalen ser det ut rätt mycket som på Linux).

Sen får man inte glömma alla andra ställen än filsystemet som saker kan gömma sig på windows, inte så att allt ligger i program-mappen på c-disken. Application Data, registret, windows mappen, olika temp-mappar...

Går ju att skriva guider bara om dessa saker, som dessutom inte alltid är jätteintressanta (eftersom användaren får valet att ändra allt efter dess egna vilja)

Permalänk
Medlem

Lärde mig Slackware och Redhat i slutet av 90-talet men tappade sedan alltihopa.
Kört lite Linux Mint och Ubuntu i dualboot under en period, men med dagens omfattande GUI så kommer man inte riktigt in på djupet i det som det var förr med kernelkompilering och optimering.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Mycket intressant, kan inget om Linux, men vill gärna lära mig!

Permalänk

Den infallsvinkel jag förespråkar är att gå igenom hur man bör göra ifall man vill överge allt vad Apple och Microsoft heter, och hur man håller sig säker i ett samhälle där det känns som att alla aktörer vill övervaka användarna.

Skrivet av Mindfighter:

Man börjar alltid med utbildningsradionsprogram ”Jag och mitt skal”:
https://youtu.be/zQ-e9SuoWXo

Vilka flashbacks jag fick... Måste ha varit 1999 jag hörde det där klippet första gången. Det sena 90-talets nördhumor. Som den Macist jag var spelade jag upp den för en Linuxförespråkande klasskamrat på gymnasiet som blev på tok för förorättad av det. Något år senare installerade jag själv betaversionen av Mac OS X och var fascinerad av terminalens möjligheter. Så kan det gå, som Vonnegut skrev.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

Kul att så många har ett genuint intresse av att lära sig Linux och samtidigt lite trist att de som någon gång kom till korta känner sig tvingade att skriva av sig om hur uselt Linux är. Inte trådens ämne. Sagt av en som kört Linux sedan 1991 och aldrig varit någon windowsanvändare (och är rätt usel på det när jag någon gång måste). Kul initiativ med Linux-kursen. Lycka till.

Permalänk
Medlem

SUDO är ju bara "run as Administrator" för att sin egen användare är vanlig user. Detta är default i dagens distros. Ett sätt att göra systemen säkrare.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Den infallsvinkel jag förespråkar är att gå igenom hur man bör göra ifall man vill överge allt vad Apple och Microsoft heter, och hur man håller sig säker i ett samhälle där det känns som att alla aktörer vill övervaka användarna.

Vilka flashbacks jag fick... Måste ha varit 1999 jag hörde det där klippet första gången. Det sena 90-talets nördhumor. Som den Macist jag var spelade jag upp den för en Linuxförespråkande klasskamrat på gymnasiet som blev på tok för förorättad av det. Något år senare installerade jag själv betaversionen av Mac OS X och var fascinerad av terminalens möjligheter. Så kan det gå, som Vonnegut skrev.

I det fallet så gäller nog parrot os om man vill ha en mer hemmadator men förstärkt skydd. Ingår även tor genom hela nätverket där (man måste dock välja att slå på och av det)
Dvs du har tor även utan torbrowser osv.

Annars är det väl tails som gäller om du vill vara extra hardcore, fungerar dock bäst som en liveboot och inte en standard hemma dator os.

Finns även en till som jag nu glömt namnet på.
Men parrot os kan jag rekommendera, kör det på laptoppen. Dock så var det framförallt för att lära mig mer inom IT sec så jag har deras version med massor utav verktyg, likt kali.
Men de har även som sagt en distro utan dessa och är anpassat till hemma användning som daily driver.

Edit:
https://www.parrotlinux.org/

la till länk
Permalänk
Medlem

Jag skulle tipsa om att installera Hyper-V i Windows och installera tex Linux Mint som är väldigt enkelt att komma igång med.

Linux Mint är idag lika lätt att installera som Windows 10 (om inte ännu lättare och mer komplett direkt efter installation).
https://linuxmint.com/

Cinnamon versionen är riktad för moderna datorer och Mate mer för äldre datorer med klenare hårdvara. Har du tex en bärbar dator som är ca 15 år gammal så blir användbar igen med Mate.

Jag gjorde en video för några år sen om hur lätt det är att spela i Linux
https://youtu.be/jOtJtbRSqeE?t=4

Såhär ser Cinnamon ut

Linux Mint är väldigt lätt att komma igång med som Windows användare, och Mint hittar all hårdvara direkt från scratch, har du tex ett Nvidia grafikkort, så kommer Linux Mint installera allt automatiskt, även nätverkskort och ljudkort.

Idag är Linux klart bättre på hitta hårdvara än Win 10! Om man inte ska spela så finns det ingen stark anledning till att köra Windows längre och ca 80% av steam spelen funkar direkt i Linux idag och det blir bättre för varje år. Min bärbara har jag Linux Mint på permanent nuförtiden istället för Windows 10. Det finns allt, spotify, discord, chrome osv, och de mesta man behöver och det är lika lätt att installera som i Windows.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Låter som ett riktigt najs initiativ.

Något att ta upp;

  • Hur man snabbast och enklast installerar och kommer igång med Linux utan en massa avancerade val. Tror många fastnar redan vid installationen och ger upp även att det blivit lättare med åren.

  • Varför skulle man vilja partionera upp lagringen i sjuttioelva partitioner för /root /usr etc.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag ser oxå gärna mer Linuxtema på forumet. Jag kör primärt Linux och har Windows som sekundärt OS mest som nödvändigt ont.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

SUDO är ju bara "run as Administrator" för att sin egen användare är vanlig user. Detta är default i dagens distros. Ett sätt att göra systemen säkrare.

Inte bara, men det är vad de flesta använder sudo till. Det kan vara bra att känna till att sudo är mer komplicerat än så och det dyker då och då upp nya exploits. Hur allvarliga dessa exploits är vet jag inte men för egen del tycker jag det är onödigt att använda en schweizisk armékniv när jag bara behöver en kapsylöppnare.

https://youtu.be/A5buxcYXp7k

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Inte bara, men det är vad de flesta använder sudo till. Det kan vara bra att känna till att sudo är mer komplicerat än så och det dyker då och då upp nya exploits. Hur allvarliga dessa exploits är vet jag inte men för egen del tycker jag det är onödigt att använda en schweizisk armékniv när jag bara behöver en kapsylöppnare.

https://youtu.be/A5buxcYXp7k

Sudo är betydligt mindre komplicerat än t.ex. UAC.

Sudo är ett program som låter en köra kommandon som en annan användare, oftast som root. Det är ett fristående program, som helt enkelt är satt setuid root (här kan man lägga in en lång utläggning)

UAC fungerar på helt andra principer, och är betydligt mer komlicerat att förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Bara själva faktum att man behöver gå en kurs för att kunna använda linux är hela anledningen till att det aldrig kommer bli poppulärt. Det borde vara så användarvänligt att man förstår själv bara genom att börja använda det.

Jag tror att det i mångt och mycket är vana.
Tar du en helt okunnig person (barn eller pensionär) och sätter dem framför Windows 10 eller Ubuntu så kommer de lära sig båda OSen lika snabbt, hur man surfar och startar något spel/program.
Har personerna förkunskaper att de göra på detta och detta vis i detta program för att tex. redigera ett filmklipp då kommer det kännas omständligt och krångligt i det motstående OSet

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Gör gärna en guide hur man sätter upp en virituell maskin med GPU passthrough så att folk kan spela sina spel.
Och en guide hur man får igång spel och program med wine.
Går det att spela på GNU/Linux installationen så finns det inte så många anledningar kvar för folk att köra windows som standard os och många fler kommer att byta.

Det är såna guider som behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

UAC fungerar på helt andra principer, och är betydligt mer komlicerat att förstå.

UAC är ett helvete... Är testperson för att ha separat användarkonto för admin på min arbetsdator för ökad säkerhet. Tänkte naivt att det skulle fungera lika smidigt som Linux doas/sudo, jävlar vad fel jag hade. En riktig röra utan dess like. Massvis med buggar för program som kördes med annan användare än den inloggade, till stor del i Microsofts egna mjukvara. Märks tydligt att Windows och dess NT kärna egentligen aldrig designades för att fungera något vidare med annat än admin.

I vilket fall. Jag har kört Linux på servrar i säkert ett decennium vid detta laget. Har kört det till och från på desktop under perioden men i somras så gick jag över till att köra det nästan helt primärt. Enda jag har dual boot med Windows för är de där 5% av spelen som på grund av någon anledning (oftast anti-cheat) inte vill fungera i Linux. (5.11 ska ju möjliggöra bättre hantering av anti-cheat med Wine/Proton, och det släpptes precis så ska bli kul.)

@OldComputer
Men det jag vill säga är att jag mer än gärna ställer upp på att hjälpa till med några artiklar! Funderade redan på att göra exakt samma sak som den här tråden när jag läste diskussionerna i fredagsfokus. Är inte så djupt insatt att jag kompilerar min kernel med egen skrivna moduler men är nog tillräckligt insatt för att kunna hjälpa till med ett och ett annat. Tjoa till om det är något, annars kanske jag spontant skriver av mig lite slumpartade artiklar. (Min forums-historik vittnar om att jag gillar skriva och förklara saker...😅)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Sen får man inte glömma alla andra ställen än filsystemet som saker kan gömma sig på windows, inte så att allt ligger i program-mappen på c-disken. Application Data, registret, windows mappen, olika temp-mappar...

Går ju att skriva guider bara om dessa saker, som dessutom inte alltid är jätteintressanta (eftersom användaren får valet att ändra allt efter dess egna vilja)

Så är det förvisso på Linux med - minus registret (som är en styggelse). Ibland är det ju lite av en sport att hitta var olika konfigurationsfiler gömmer sig, exempelvis.

Windows är definitivt mer intuitivt för en ny användare. Strukturen är lätt att förstå på en gång. Problemet är att när man faktiskt använder det blir det nedkluddat och inte ett enda jävla program kan avinstallera sig snyggt. I bästa fall ligger bara lite skit kvar i registret.

Linux är inte intuitivt men det funkar när man lärt sig det. Sen behöver man egentligen inte veta att programmet ligger i /bin eller /sbin - lyckligtvis slipper man leta bland tusentals program för att köra det man vill. Pakethanterarna sköter också just pakethanteringen väldigt bra.

MacOS lyckas vara både intuitivt - mer så än Windows skulle jag säga - och hantera program på ett snyggt sätt. Funkar nästan perfekt. Finns ett par mappar där det samlas rester och ryktet gör gällande att Steve Jobs ande blir vred varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Sudo är betydligt mindre komplicerat än t.ex. UAC.

Sudo är ett program som låter en köra kommandon som en annan användare, oftast som root. Det är ett fristående program, som helt enkelt är satt setuid root (här kan man lägga in en lång utläggning)

UAC fungerar på helt andra principer, och är betydligt mer komlicerat att förstå.

Jag jämförde inte med UAC. Doas är från BSD medan Windows har runas.

Permalänk
Medlem

Bra initiativ!

Något jag tror många skulle uppskatta är varför och hur man sätter olika behörigheter på filer. Jag vet hur man gör men måste alltid dubbelkolla så jag sätter nivåerna rätt.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk

Nåt som jag tycker är trevligt är separeringen av /home från resten av systemet.
Dvs. förmågan att installera om operativsystemet, eller till och med byta dist, utan att användarna förlorar e-postinställningarna, webläsardata och Steam-biblioteket osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Jag tror att det i mångt och mycket är vana.
Tar du en helt okunnig person (barn eller pensionär) och sätter dem framför Windows 10 eller Ubuntu så kommer de lära sig båda OSen lika snabbt, hur man surfar och startar något spel/program.
Har personerna förkunskaper att de göra på detta och detta vis i detta program för att tex. redigera ett filmklipp då kommer det kännas omständligt och krångligt i det motstående OSet

Jag vet inte. Det vore intressant att testa. Tycker UX och UI är väldigt intressant att studera. Har svårt att tro att ett OS som kräver att man använder konsolkommandon går lika snabbt att lära ut som någonting man kan navigera i fullt ut. Windows är inte speciellt bra ur UX perspektiv heller alla gånger. Iaf inte jämfört med Android och IOS som är väldigt intuitivt, men också inte lika flexibelt.

Jag kommer ihåg vilken jäkla lättnad det var första gången jag använde Dos Shell, och sen Windows 3.11 (använde någon tidigare version också men minns inte). Det är som dag och natt.

Jag tror som sagt att om Linux skulle varit mycket mer användarvänligt skulle MÅNGA fler använda det idag, speciellt med tanke på att kompatibiliteten har ökat enormt bara sen jag testade ubuntu första gången för typ 10 år sen. Då kunde man ju glömma att köra Ubuntu som sitt enda OS om man ville spela t.ex, nu skulle man nog klara sig längre gissar jag. (har inte testat linux på ett bra tag)

EDIT: Sorry om jag drog tråden helt OFF-topic med mina kommentarer. Kanske en annan tråd om detta är ett bättre sätt att ta diskussionen vidare.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Bara själva faktum att man behöver gå en kurs för att kunna använda linux är hela anledningen till att det aldrig kommer bli poppulärt. Det borde vara så användarvänligt att man förstår själv bara genom att börja använda det.

Du verkar inte ha en aning om hur många grundkurser för windows det finns. Ett par hundra bara i Sverige. Och anledningen till det stora utbudet är efterfrågan...

Permalänk
Medlem

Det som behövs är en brygga mellan introduktion&beginner till medium&bra kunskap, utan att få det att se ut som att man behöver 10 års universitetsstudier och server-labb

Introduktionsguider finns det tusentals av.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Vill se så mycket real life-scenarion ur ett arbetsperspektiv som möjligt. För mycket "tutorials" där ute, även om jag måste plöja genom massa sånt också. På arbetsintervjun är det inte så intressant om jag endast kan det mest fundamentala med linux.

Att använda Linux som min bruksdator har jag inget större intresse av.