Planerar grundläggande Linuxkurs - vad vill ni lära er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nerden:

Att använda Linux som min bruksdator har jag inget större intresse av.

Det är ju det som är det stora problemet. Hur kan man få fler att faktiskt vilja ha linux istället för windows?
Linux är på många sett bättre enligt mig, men när det kommer till användarvänlighet så ligger de långt bakom. Därav tankar som ditt ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nerden:

Vill se så mycket real life-scenarion ur ett arbetsperspektiv som möjligt. För mycket "tutorials" där ute, även om jag måste plöja genom massa sånt också. På arbetsintervjun är det inte så intressant om jag endast kan det mest fundamentala med linux.

Att använda Linux som min bruksdator har jag inget större intresse av.

Vad tänker du på för saker då? Ska du arbeta med det är det väl främst nischat mot vad du ska arbeta med.

Jag har stött på lite generella Linuxskills-tester och vad alla har gemensamt är att de är helt värdelösa. LinkedIn har t.ex ett sånt. Det blir lite på nivån: "Med vilket kommando kan du ta reda på din IP adress?", beror väl på vilka program som är installerade tänker jag. "Vad finns det för kommando för att se ledig diskutrymme?" Är det ett problem om jag glömt det för jag inte brukar ha behov av att kolla det? Tar tio sekunder att googla.

Det jag menar är att sånt där blir lätt väldigt trivialt. Ska det bli mer än det är det bra med tutorials och fördjupade artiklar. Fast rekryterare verkar förvisso älska triviala saker, men det är lite off-topic...

Permalänk
Medlem

Jag gick över till Linux för ca 1år sedan. Så är relativt nyomvänd. Och det jag trampades mest med var det annorlunda tankesättet man behöver.
- Rättigheter
- Allt är en fil
- länkning
Osv.
Skulle vara bra med en guide som förklarar operativsystemet på ett lite mer filosofiskt plan. När man väl kommer in i det så förstår man helheten bättre. Och kan börja lösa sina problem själv.
Sen att hantera den besvikelse att ens nuvarande favoritspel helt plötsligt slutar fungera p.g.a något så fånigt som antifusk system. Och få inte människor att tro att spel funkar lika lätt som på Windows. Det fungerar oftast, men är en hel del felsökning och konfiguration för att få det att lira.

Permalänk
Medlem

man man

Ja, RTFM är ett tråkigt svar på en fråga. Men om frågan är "Hur lär jag mig Linux?" så är ovanstående svar ändå svårslaget. Manualsidorna är skitbra när man väl förstår hur de är skrivna och de kräver inte ens en fungerande internetuppkoppling. På den gamla onda tiden när varken nätverket eller X (det grafiska gränssnittet) hoppade igång efter installation så var det bara att sätta sig och läsa och när man väl hade fått igång alltihopa så hade man lärt sig grunderna.

Poängen är inte att man ska sitta i konsollen och knappa kommandon. Poängen är att när man sitter i konsollen och knappar kommandon så lär man sig hur systemet hänger ihop och hur man löser problem i det. I Windows är det i stort sett omöjligt att lära sig om varför systemet fungerar som det fungerar genom systemet självt. Det är skillnad på "jag kan åstadkomma något i mitt OS" och "jag förstår hur något fungerar i mitt OS och varför". Windows-användare når sällan längre än till den första nivån av förståelse. Och ja, det kan ta längre tid att nå till variant nummer två och för många är det inte nödvändigt att göra det. Men det går och man kommer en bra bit på vägen om man bara läser manualen.

För den som inte vet vad man(1) är: Det är kommandot för att visa manualsidor. "man man" är alltså kommandot för att visa manualsidan för man-kommandot självt. Där kan man till exempel lära sig att "man -k sökord" visar vilka manualsidor som handlar om "sökord". Har man inte Linux installerat går det ofta bra att googla på "man nånting". Testa till exempel att googla på "man filesystem-hierarchy".

Teach a man to fish... No pun intended.

Permalänk
Skrivet av KAD:

man man

Ja, RTFM är ett tråkigt svar på en fråga. Men om frågan är "Hur lär jag mig Linux?" så är ovanstående svar ändå svårslaget. Manualsidorna är skitbra när man väl förstår hur de är skrivna och de kräver inte ens en fungerande internetuppkoppling. På den gamla onda tiden när varken nätverket eller X (det grafiska gränssnittet) hoppade igång efter installation så var det bara att sätta sig och läsa och när man väl hade fått igång alltihopa så hade man lärt sig grunderna.

Poängen är inte att man ska sitta i konsollen och knappa kommandon. Poängen är att när man sitter i konsollen och knappar kommandon så lär man sig hur systemet hänger ihop och hur man löser problem i det. I Windows är det i stort sett omöjligt att lära sig om varför systemet fungerar som det fungerar genom systemet självt. Det är skillnad på "jag kan åstadkomma något i mitt OS" och "jag förstår hur något fungerar i mitt OS och varför". Windows-användare når sällan längre än till den första nivån av förståelse. Och ja, det kan ta längre tid att nå till variant nummer två och för många är det inte nödvändigt att göra det. Men det går och man kommer en bra bit på vägen om man bara läser manualen.

För den som inte vet vad man(1) är: Det är kommandot för att visa manualsidor. "man man" är alltså kommandot för att visa manualsidan för man-kommandot självt. Där kan man till exempel lära sig att "man -k sökord" visar vilka manualsidor som handlar om "sökord". Har man inte Linux installerat går det ofta bra att googla på "man nånting". Testa till exempel att googla på "man filesystem-hierarchy".

Teach a man to fish... No pun intended.

Ja och STFW
"Man" kan lära sig mycket av man, har man tråkigt en söndag så kan man läsa manualen för bash. Kanske en guide för hur man ska tolka innehållet i man kunde vara en bra idé.
En av de bästa sakerna i Linuxvärlden är just dokumentationen. Man, Arch wiki och webben kommer man långt på om man är intresserad och vill sätta sig in.

Det roligaste tycker jag är att det alltid finns något nytt att lära, håller verkligen med Distrowatch slogan "Put the fun back into computing, use Linux, BSD".
Kan även rekommendera Distrowatch om man är intresserad av att prova på någonting nytt.

Permalänk
Medlem

For nagon som gatt fullt over till Linux fran Windows later detta some en fantastisk ide! All kunskap jag kan fa ar uppskattat!

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk

Lite rudimentär felsökning kan vara bra att lära sig också.
Fattas ett programbibliotek, vilket?
Var hittas konfigurationsfiler för programmet?
Och så vidare.

Permalänk
Medlem

Herre jösses vilken nostalgitripp detta är tillbaka till 2002-2003 då jag läste red hat fedora på gymnasiet.
Har sedan dessa låtit linux ligga åt sidan men senast förra året körde jag pop os ett tag men sluta med att jag trilla tillbaka till win 10 då win 10 fortfarande ger några % bättre fps i cs go och jag hade problem med discord.
Slänger mer än gärna ut windows genom fönstret men har inte tid att skaffa mig kunskapen för att göra det som läget ser ut nu med villa och barn.

Kanske detta briljanta kommande upplägg får mig att känna att berget inte är så högt längre =D

Stor tumme upp och ser fram emot att ta del av vad detta leder till.
Visst går att googla sig till alla svar men känns som en kul rörelse/enighet med detta då många vill men inte vet hur och då kan man ju ta hjälp av varandra längs vägen =D

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem

Att lära sig Linux från scratch är tufft, dela upp det i små etapper. Ha en dedikerad dator som det inte gör så mycket om den inte går att få igång på några dagar. Som bara är till för att lära sig på.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ett tips, beroende på vad du vill fokusera på, är Windows Subsystem for Linux (WSL). Det är ett bra sätt att signifikant få ner tröskeln för att komma igång med att lära sig Linux, eftersom man slipper tänka på hårdvarustöd, partitionering, drivrutiner, installation, etc.

Jag håller inte med. WSL är specifikt avsett för utvecklare, inte gemene man. Dessutom är installation av Linux inte alls svårt, kan man intstallera Windows så kan man installera Linux. Vill man bara titta runt så kör man LiveUSB istället.

Permalänk
Medlem

Jag tycker en genomgång av alla fantastiska shellprogram är på sin plats. Grep, awk, sed, pipes |, skriva till filer osv...

Har man ett jobb som någon gång har att göra med att skyffla eller analysera data skulle jag säga att man blir cirka 50% mer effektiv om man lär sig det istället för att sitta och gegga med excel som så många gör i onödan.

Då behöver man ju dock inte köra linux, räcker med Cygwin men i alla fall!

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squish:

Jag tycker en genomgång av alla fantastiska shellprogram är på sin plats. Grep, awk, sed, pipes |, skriva till filer osv...

Har man ett jobb som någon gång har att göra med att skyffla eller analysera data skulle jag säga att man blir cirka 50% mer effektiv om man lär sig det istället för att sitta och gegga med excel som så många gör i onödan.

Då behöver man ju dock inte köra linux, räcker med Cygwin men i alla fall!

Detta! Jobbar som nätverkstekniker och har precis börjat ta mina första stapplande steg mot scripting/automatisering och filtrering av data. Så regular expressions i alla de former vore grymt intressant att lära sig mer om hur man ska använda på ett vettigt sätt.

Permalänk
Medlem

Bra initiativ.
Lekte runt med Ubuntu för ett antal år sedan men det blev inte så mycket mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Detta! Jobbar som nätverkstekniker och har precis börjat ta mina första stapplande steg mot scripting/automatisering och filtrering av data. Så regular expressions i alla de former vore grymt intressant att lära sig mer om hur man ska använda på ett vettigt sätt.

http://www.rexegg.com/ är en grymt bra sida för allt om regular expressions, har även förklaringar på mera avancerade saker som lookarounds och rekursion.

Troligtvis inte det första man behöver lära sig för att använda Linux. Men jobbar man mycket med textbaserad data, typ loggfiler och sånt så är det väl investerad tid att lära sig om reguljära uttryck och dom vanliga cli verktygen, typ: grep, sed, cat, cut, sort, uniq, tr, awk...

Behöver man hämta data från någon webtjänst så kommer man ofta långt med curl och jq (JSON query) i ett shell script.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag vet inte. Det vore intressant att testa. Tycker UX och UI är väldigt intressant att studera. Har svårt att tro att ett OS som kräver att man använder konsolkommandon går lika snabbt att lära ut som någonting man kan navigera i fullt ut. Windows är inte speciellt bra ur UX perspektiv heller alla gånger. Iaf inte jämfört med Android och IOS som är väldigt intuitivt, men också inte lika flexibelt.

Jag kommer ihåg vilken jäkla lättnad det var första gången jag använde Dos Shell, och sen Windows 3.11 (använde någon tidigare version också men minns inte). Det är som dag och natt.

Jag tror som sagt att om Linux skulle varit mycket mer användarvänligt skulle MÅNGA fler använda det idag, speciellt med tanke på att kompatibiliteten har ökat enormt bara sen jag testade ubuntu första gången för typ 10 år sen. Då kunde man ju glömma att köra Ubuntu som sitt enda OS om man ville spela t.ex, nu skulle man nog klara sig längre gissar jag. (har inte testat linux på ett bra tag)

EDIT: Sorry om jag drog tråden helt OFF-topic med mina kommentarer. Kanske en annan tråd om detta är ett bättre sätt att ta diskussionen vidare.

Håller med, vore ett intressant test!
Men behöver man konsolkommandon för att köra linux? tycker man kommer ganska långt med lite klick hit och dit. Jag tror nog alla varianter ställer till det.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Nätverk

Skulle vilja ha en intro om inställningsverktygen för nätverk. Tycker alltid det är problem med att confarna ligger i 1000 olika nivåer. Det är interfaces-filen, NetworkManager, iface, 10-globally-managed-devices.conf, nmcli, Netplan e.t.c. och ofta tycker jag det ligger i flera olika så man får sitta och skriva i alla för att till slut hitta felet. Det och trasiga paket/dependencies och drivers tycker jag är största problemet med linux jmf med windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Så är det förvisso på Linux med - minus registret (som är en styggelse). Ibland är det ju lite av en sport att hitta var olika konfigurationsfiler gömmer sig, exempelvis.

Windows är definitivt mer intuitivt för en ny användare. Strukturen är lätt att förstå på en gång. Problemet är att när man faktiskt använder det blir det nedkluddat och inte ett enda jävla program kan avinstallera sig snyggt. I bästa fall ligger bara lite skit kvar i registret.

Linux är inte intuitivt men det funkar när man lärt sig det. Sen behöver man egentligen inte veta att programmet ligger i /bin eller /sbin - lyckligtvis slipper man leta bland tusentals program för att köra det man vill. Pakethanterarna sköter också just pakethanteringen väldigt bra.

MacOS lyckas vara både intuitivt - mer så än Windows skulle jag säga - och hantera program på ett snyggt sätt. Funkar nästan perfekt. Finns ett par mappar där det samlas rester och ryktet gör gällande att Steve Jobs ande blir vred varje gång.

Skrivet av serafim:

Du verkar inte ha en aning om hur många grundkurser för windows det finns. Ett par hundra bara i Sverige. Och anledningen till det stora utbudet är efterfrågan...

Mina föräldrar, som kört Windows sedan 3.11 blev till åren och allteftersom systemet förnyades med allsköns påhitt och omdesigning så fick jag mer och mer hjälpa till att reda ut saker som krånglats till bara för att. En dag tröttnade jag och sade att jag fixar inget mer krångel förrän ni lagt in Linux. Till en början var det grinigt men efter ett tag kröp de till korset och gick med på det.

Som jag hade räknat med var det mest krångel i början innan de hittat substitut och lite pill för att anpassa systemet efter deras sätt att tänka, sedan har det nästan varit "rör inte datorn, allt fungerar så bra". Med undantag för att uppdatera när det behövs, men på Linux har det varit enkelt att uppdatera utan att allt gjorts om, och skulle det vara något så har det alltid varit enkelt att lösa.

Så nej, Windows är definitivt inte intuitivt.

Permalänk
Inaktiv

Agenda

1. Installera Linux (Mint?)
2. Förstå användarroller och rättigheter
3. Förstå filsystem
4. Nätverks konfig, DNS, MAIL, SMTP etc etc
4. Installera och Starta X
5. Genomgång av apt
6. Editering med vi
7. Installera och Konfigurera LAMP

Kan väl vara en bra start ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Jag håller inte med. WSL är specifikt avsett för utvecklare, inte gemene man. Dessutom är installation av Linux inte alls svårt, kan man intstallera Windows så kan man installera Linux. Vill man bara titta runt så kör man LiveUSB istället.

Som sagt, det är helt och hållet beroende på vad man vill fokusera på och vad målet är, som jag skrev i mitt första inlägg.

Om det handlar om hur man gör grejer som typ använda skalet, gå runt i filträdet, behörigheter, kanske lite scriptning, programmering i C, hur man hämtar program med apt-get, etc, så är den stora fördelen med WSL att det är ett par klick bort från installation.

Om man ska använda Linux för att spela spel, driva en server, eller klicka runt i GUI:t så är man ju helt fel ute med WSL. Men vad som är nästa steg för att nå det målet är ju också högst varierande, ska du t.ex. lära dig Linux för att sätta upp och administrera en server i molnet, eller om du ska lära dig Linux för att du ska pyssla med inbäddad utveckling, etc behöver du inte nödvändigtvis kunna installera Linux på din PC.

Det man kan undvika i så fall är att 3/4 kurstiden tas upp av "hur installerar man Linux och får all hårdvara att funka på min PC", och istället lära sig grunderna i hur man roddar ett Linux-system.

När man väl har dessa baskunskaper så kan alltså nästa steg vara att lära sig hur man installerar Linux på sin lokala PC, eller spinner upp en instans i molnet, beroende på vad man vill göra. Det man då lärt sig i WSL kommer vara ovärderligt när man ska felsöka grejer som inte funkar, oavsett om det är grafikkortet som inte funkar, eller Apache som kraschar.

Eller varför inte applicera de grundkunskaper man lärt sig i WSL för att tackla en Linux from Scratch-installation? (Garanterat lär man sig mer där om hur Linux hänger ihop än att klicka next next i en installer...)

Permalänk
Inaktiv

Man kan installera Zorin OS och de är lite som Mac OS och även lite som Windows, extremt enkelt och man får alla program man någonsin kan behöva, körde de ett tag men eftersom jag spelar en hel del spel och även blev tvungen att vara med på digitala möten varje dag så sitter jag i stort sett i Windows jämnt så jag raderade Zorin, har i alla fall kvar min licens, köpte Ultimate edition för runt 500 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Jag har nyligen uppgraderat min dator, så att jag har stöd till PCIe-passthrough för att kunna använda Ubuntu som mitt primära OS, men sen boota upp en Windows VM för gaming. Om det är intressant kan jag gå in på detalj hur jag gjorde det och vad som krävs. Det fungerar klockrent faktiskt.

Bra ide och initiativ, om du vill göra en guide av något slag så hjälper jag gärna till.

Jag har kört så sedan ett par maskiner bakåt, men aldrig gjort någon riktig steg-för-steg guide. (har däremot lite minnesanteckningar från senaste riggen borta hos level1techs). Det finns definitivt ett behov av en sådan guide på svenska, det skulle passa på Swec. Om du vill ta initiativet och sätta ihop en guide utifrån din erfarenhet, så skulle jag kunna bidra med sådant som blir annorlunda på Intel t.ex.

Skrivet av Cloudstone:

Ja precis, vfio för gaming-kortet (RTX2070). Moderkortet är ett Asrock X570 Taichi med ett 3700X med IOMMU påslaget i UEFI. Sen gällde det att hitta GPUn med lspci och skicka in alla enheterna i IOMMU-gruppen för kortet till bootloadern (grub vfio_pci ids=) tillsammans med några andra flaggor (amd_iommu=on iommu=pt).

Vad har du för grafikkort till host?

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av tehTarik:

http://www.rexegg.com/ är en grymt bra sida för allt om regular expressions, har även förklaringar på mera avancerade saker som lookarounds och rekursion.

Troligtvis inte det första man behöver lära sig för att använda Linux. Men jobbar man mycket med textbaserad data, typ loggfiler och sånt så är det väl investerad tid att lära sig om reguljära uttryck och dom vanliga cli verktygen, typ: grep, sed, cat, cut, sort, uniq, tr, awk...

Behöver man hämta data från någon webtjänst så kommer man ofta långt med curl och jq (JSON query) i ett shell script.

Tack för tipset! Sant, kanske gick lite för fort fram där. Snackar vi en grundkurs i Linux kanske inte Regex är det första man ska lära sig; inte heller det majoriteten kommer använda.

När det gäller Linux känner jag väl lite att allt är beroende på vad man ska använda det till. Ska man bara ha ett OS för att ersätta Windows så behöver man aldrig (eller mycket begränsat) lära sig terminalen överhuvudtaget. Men är det mer för att underlätta något tekniskt arbete så är det oändligt mycket kraftfullare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Europman:

Med all Telemetri-malware som Microsoft har i sin Windows 10 (som är både integritetskränkande och tar upp onödig CPU-kraft), så vill jag självklart hellre använda Linux.
Men viss mjukvara kräver tyvärr Windows. Jag kan iofs använda Windows bara i de situationerna, annars använder man Linux.

Så himla mycket CPU kan det väl inte ta. Men man borde kunna stänga av det helt i operativsystemet, Windows 10 är ju väldigt pratsamt av sig,
Sen finns ju typ Spybot Anti-Beacon som fixar det mesta av det där problemet.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Bästa hjälpmedlet till att skapa multiboot usb stickor. VENTOY. Gör det lättare att kunna testa olika distros, och jag rekommenderar starkt KDE Neon & Linux Mint

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk
Medlem

Kör både Win 10 och Pop!_OS. Började som ett test att försöka gå över helt men det saknas en del saker. Såå jag använder båda OSen. Pop!_OS mest för att göra alla kreativa saker som programmering och grafik. Windows för gaming och socialt typ discord

Tycker att Pop!_OS var enkelt att installera och komma in på. Vad tycker ni andra om Pop_OS?

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem

Tips: Starta ett GitHub repo så kan vi vara flera som samarbetar med att ta fram olika guider. Projektet är gigantiskt!

Permalänk
Medlem

Har rört vid Linux till och från i många år.. men att få en enkel lathund eller lätt förklaring hur filstrukturen funkar hade varit nåt. (jag sitter oftast med Linux enbart i serverläge och reder ut det bara för jag måste.. inte för att jag faktiskt förstår.. man kan ju länka till tex cd $Nånting och då kommer man in i en helt annan mappstruktur.. vad fan är de? haha.. ja hjälp med filhantering/mapphantering på lättförståelig PDF hade varit gött!

Permalänk

3 Saker jag tycker bör vara med:

1. I windows kör man NTFS för allt, men i linux finns flera val. Gå igenom lite snabbt utan djupdykning vilka system som finns, varför dessa finns och hjälpa en förstå varför man skulle vilja köra ena över det andra.

2. Grafiskt interface jämfört med terminalen. Varför föredrar vissa att köra runlevel 2 istället för 5, och vad är ens dessa?
Dvs etablera att det finns flera användningsområden för linux. Man kan använda det likväl via lokal dator som på distans.

3. GRUB. Vad är detta i datorn som kommer vid uppstart (är det ett virus?), vad är det som händer med min dator?

Men som många har sagt: oavsett vad man tar upp så bör kursen/kurserna som kommer från detta ha fokus på att etablera förståelse istället för "skriv in dessa kommandon".

Jag tänker inte gå och föreslå någon specifik distro. Men nämna lite snabbt ungefär vad som finns, vilka som är rätt lika varandra och lite om dessa. Varför är Ubuntu det många tänker på när man nämner linux, eller varför tänker vissa på arch? Vad skiljer dessa åt.

Något som ingen nämnt heller är SELinux.

Det finns så mycket att ta upp. Gör det tydligt med kursen vad dess mål är innan man ens börjar. Exempelvis "I denna kurs kommer du lära dig vad linux är, hur du installerar det och hur du kan sätta upp din dator för att börja använda det", eller "I denna kurs kommer du lära dig vad linux är, hur du jobbar i det och hur du löser problem när dessa uppstår".

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk

Linux är inte svårt att lära sig! Det är bara det att det finns så otroligt mycket att lära sig om.
Jag började lära mig Linux för ett halvår sedan, för att jag ville hosta lite spel på en server.
Det i sin tur gjorde att jag var tvungen att lära mig SSH och en del olika kommandon i terminalen.
Det var väldigt roligt att lära sig.
Efter att ha lärt mig lite basic och insåg att det spel jag spelade fungerade på Linux så bytte jag direkt. Ångrar mig inte en sekund.

Men vill man ha ett alternativ till windows så finns det en del ditros som gör det väldigt bra. Själv kör jag Manjaro (steam förinstallerat) på desktop och arch på laptopen.

Humm men en guide. Vad ska den innehålla..
Som några redan nämnt:
- Hur man konfigurerar en HDD i fstab
- Hur man kan ändra rättigheter i en fil.
- SSH, nätverk.
- Lite basic kommandon i terminalen.

Något jag tycker är värt att nämna är en sak många missuppfattar. Att många program inte stöds av Linux, det är i själva verket tvärtom. Programmen stöder inte Linux. Det är alltså inte Linux fel. Vill man lära sig Linux kan man behöva ha inställningen att ändra sitt "workflow". Alltså byta ut program man känner sig väl bekant med till andra program som gör samma jobb, men som stödjer Linux. GIMP istället för Photoshop t.ex.

Permalänk
Inaktiv

Lära sig Linux - hur långt är ett snöre. Det är väl lite som att lära sig programmering. Alla kan lära sig grunderna på två, tre veckor. Men sen utan någon form av kontext fattar man ju inte vad man ska ha det man lärt sig till.

I windows är ju allt så rootat mot desktop när man är ny, det är ju osannolikt att du råkar trilla in på serverdelen av windows av misstag. Det är väldigt tydligt separerat. Därför får väl också många windowsvana avsmak när de testar Linux och man uppmanas att förstå serverdelar av operativsystemet för att använda det på samma sätt även om du kör nån desktoplinux.

Det är väl inget fel att gå på grunderna i Linux men utan nån knuff mot nån form av praktiskt användande tror jag de flesta kör fast precis som den där berömda puckeln man måste komma över när man lär sig programmera.