Veckans fråga: Överklockar du?

Permalänk
Medlem

Överklockar inte processorn, eftersom det är helt meningslöst med Ryzen 2 och 3.
Däremot har jag en mild överklockning på grafikkortet, med ca 80-100 MHz på GPU:n och 400 MHz på minnet.
Till sist har jag så klart XMP-profilen påslagen, så minnet är överklockat, även om nog de flesta inte ser det som överklockning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Undervoltar min CPU, den blev svalare och boostar högre. Minnena laddade jag bara in XMP-profilen.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag har överklockat förr, men mina nuvarande 3900X och RTX 3070 drar tillräckligt mycket ström som det är. Jag experimenterade lite med att undervolta min 3900X i början men fick det aldrig stabilt, så det fick vara som det är. Men om det hjälper för att få behålla mitt nördkort så har jag i alla fall ett 2000 kr tangentbord

Överklockat tangentbord räknas alla gånger! Behåll du ditt nördleg!

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare ALLTID överklockat men nu på sistone mer använt de Automatiska överklockningsfunktionerna både för CPU och GPU.
Härligt exempel var väl i7 2600K som gick att skrämma upp i 4.7GHz svalt och 5.2GHz varmt.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv

3080 med undervolt & OC (2GHz@0.95V)
5800x undervolt & underclock 3.8GHz@0.975
Justeras utefter behov, men just nu så är detta min bästa config. CPU presterar toppen även vid dessa relativt låga frekvenser & ligger under 50c vid spel & stresstest med dark rock (icke pro) kylare.

Har dock testat överklocka CPU med PBO2. Single core runt 5GHz med curve optimizer.
Inget behov av den prestandan just nu, men trevligt att ha lite marginal för framtida spel & verktyg

Permalänk
Medlem

Tror jag har blivit gammal eller nått, nu ska allt bara funka. Sitta och fippla med inställningar och stabilitetstesta för att sen när man trodde det var stabilt ändå krasha i nått spel och börja fippla igen är jag för trött/lat för hehe. XMP är aktiverat dock!

Permalänk
Medlem

Jag har lite gett upp på att överklocka min main-rig, mer än att slå på xmp-profil, aktivera PBO och liknande. Prioriterar stabilitet över den lilla extra prestanda en får ut idag.

Däremot tar jag ibland fram äldre datorer och leker med överklockning, och kör benchmarks. Hade tänkt ta och delidda min gammla 3770K när jag har lite tid över.

Permalänk
Medlem

Undervoltoptimering på GPU, och för CPU så växlar jag mellan kraftig undervolt för vardagsanvändning (och lättare spel t ex CS:GO) och rätt bra OC med CTR (manuell..) för tyngre spel så som Cyberpunk.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

sitter på en 5960X som är klockad till 4.5. Den är ju lite till åren så klocken är ett måste imo. Gillar att överklocka men verkar som den nyare generationen behövee mindre mer, vilket är bra. Allt för många spenderar dyra pengar för att de "kanske" ska klocka, i min erfarenhet så kanske det är 10% som gör det eventuellt och de andra 90% vågar aldrig ta steget

Permalänk
Medlem

CPU, GPU, minne, BCLK med allt vad det innebär. Jag försöker alltid få ut maximal prestanda ur samtliga komponenter på de sätt som finns att tillgå.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Overclockade tidigare skärmen för att nå 60hz för några år sedan

Permalänk
Medlem

Brukar nog fortfarande klocka mina komponenter då det blir komponentbyte. CPU, GPU och RAM.

CPU:n brukar jag använda i första hand moderkorttillverkarens windows verktyg för att öka multipel och spänning och sen då man är nöjd ställer man in det i UEFI sen. GPU:n kör jag MSI Afterburner och RAM hade jag gääääääärna haft ett verktyg att ändra inställningarna direkt i Windows men just nu tycks det inte finnas något alternativ för mitt Intel setup vilket är ganska störande så jag brukar nog bara ändra de timingsen som spelar mest roll, finns ju en hel drös med subtimings och dittan och dattan och detta orkar jag absolut inte med utan tar de som ger mest skillnad och kör lite benchmarks och kollar om det ger nån skillnad tills man är nöjd och kör lite stabilitetstester sen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Jag är nog forumets antites. Har för liten kylare för min CPU, så jag kör underklockat.

Dock nöjd med prestandan så har inte känt behovet att uppgradera kylaren...

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av JonasT:

Bortsett från att köra RAM-minnet utanför officiell specifikation, nej. Är mycket mer intresserad av undervoltning och optimering av energieffektiviteten hos komponenterna.

Jag skulle precis skriva det. Tycker det är mer spännande, istället för hur långt kan jag pusha, hur lågt kan jag pusha.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Ja enligt spec nedan

(Även datorn som inte står där )

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

Som attans!
Annars hade jag ju hängt på underclockers eller nått annat fånigt

Permalänk
Medlem

Självklart.

Tråkigt att AMD generellt klockar dåligt, lite missnöjd över att inte nå 5GHz i spel med 5800x.

Permalänk
Medlem

Har mer gått från överklock till undervolt känns som man får mer där nuförtiden samt xmp. Gamla bettan 4690k med rx 580 har dock en liten överklock. Men nya 5600x så är det curve optimzer -30 och Rtx 3070 undervolt och oc på minnet. Känns som man mer får hålla styr på grejerna nu, än tidigare när man lätt kunde skrämma upp grejerna lite för att prestera bättre och hyfsat stabilt. Man kanske börjar bli gammal. Tystnad och stabilitet känns mer värt än lite extra hastighet

Visa signatur

Henx

Permalänk
Föredetting

Har utsatt CPU:n för Clocktuner for Ryzen. Pillade en del med minnesöverklockning ett tag, men det kostade mer än det smakade. Samma med mitt 2070 Super som nu blivit utbytt mot ett 3070.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Gillar inte överklockning. Har bara överklockat CPU, GPU och RAM samt optimerat timings på minnena. Letar just nu efter information om timings på VRAM.

Permalänk
Hjälpsam

Klockade mycket förr som hobby, nu orkar inte längre, är det för klent köper jag nytt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Lätt undervoltat GPU och "överklockat" processor med CTR.

Permalänk
Medlem

Höll på för 15-20 år sen men inte nu för tiden, då jag inte känner att det behövs för mina behov längre. Som Fluf skriver, behöver jag mer prestanda så köper jag det.

Edit: XMP räknas väl inte egentligen som överklockning... eller?

Tillägg
Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 1070 8GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 2 SSD + 2 HD, Corsair HX620W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro

Permalänk
Medlem

På mitt förra bygge, för cirkus 3-4 år sedan, orkade jag lägga energi på att överklocka processor, grafikkort och ram - stabilitetstesta och allt vad det innebär.

Det har jag i mångt och mycket släppt nu. Det enda jag har kvar är att jag aktiverat DOCP och har en mild överklockning och undervoltning på grafikkortet direkt via Adrenalin - ingen extra mjukvara

Permalänk
Medlem

Ja överklockar cpu/ram/gpu, i BIOS förutom GPUn som klockas på mjukvara.
CCD0 boostar nu 5ghz på samtliga kärnor, samtidigt som BIOS begränsar mig lite på ram just nu, så har fått nöja mig med 3733mhz CL14 vilket ändå är ganska trevligt.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Kör RAM-minnen över spec, men i övrigt så tror jag inte att jag har överklockat något för stunden. Måhända har jag justerat upp min AMD lite, men det är högst marginellt och tydligen inte tillräckligt för att lägga det på minnet. Intelprocessorn är något underklockad i stället.

Edit: Ser visst ut som att jag dragit upp basfrekvensen ett par hundra MHz vid närmare titt, men ja ... knappt värt att nämna som sagt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Den här tråden fick mig att ifrågasätta mitt liv Jag har ALLTID kört ALLT som går att överklocka i datorn överklockat. Nuvarande rigg kör jag med XMP på minnen... that's it... vart är världen på väg?

Det är ju iofs inte så konstigt längre. Att överklockning på mina nuvarande komponenter ger ju knappt någonting i spelprestanda (som är det enda tyngre jag gör på hemmadatorn).

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Liksom många andra kör jag RAM-minnen något över spec men i övrigt endast undervoltat GPUn för att få mera utrymme i vattenloopen som kyler både CPU och GPU på en 240 rad.

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Medlem

De var förr de...

Permalänk
Medlem

Ja om förutsättningar finns och det ger en boost. Stabilitet och tid är ju dock två prioriteringar som står över.
Som i signatur är CPU och GPU och RAM överklockade. Likaså routern för att uppnå gigabit-wan (RT-AC68u).

Underklockat: Rootad android-mobil som har uppgift som baby/barn-monitor där batteritid och att ladda sällan prioriteras.

Edit: Var tvungen att starta datorn för att se vad CPUn faktiskt stod på då jag fick för mig att det var 4Ghz+ och det stämde.. Minns att jag tidigt provade 4Ghz med instabilitet som resultat varpå det ett tag landade på 3,85 (som det stod i signaturen). Läste senare att det inte alltid funkade så bra med allt för jämna siffror och att det fanns vissa black holes att passa sig för.. Provade 4,025 och det funkade prima..

Sånt här kommer en bara över i forums/reddit-trådar och resulterar sällan i artiklar, synd tycker jag då det är såna små egenheter som ofta är intressanta att utreda i mitt tycke iaf

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com