Permalänk
Medlem

Ny sort kylning på väg!!!

Idag var jag inne på JME Data och skulle fråga lite om vattenkylning. Då avrode expediten mig från att köpa.

Han berättad att de hade varit på CBIT messan. Där hade det visats upp ett nytt kylningsätt. Det är enbart kylblock som klarar av att kyla ner till -40 grader utan något annat tillbehör. Han sa att de hade något problem med kondens (vet inte om det var något som de fick just där på exemplet eller om det var ett problem som de höll på att lösa eller om jag missförsrod expediteten).

Det här tycker jag låter som bara för bra.
Är det någon som har hört sett något om det här?
Skulle vara kul med någon länk där man kan läsa om det eller så.

Visa signatur

har en dator...

Permalänk

Re: Ny sort kylning på väg!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av exor
Idag var jag inne på JME Data och skulle fråga lite om vattenkylning. Då avrode expediten mig från att köpa.

Han berättad att de hade varit på CBIT messan. Där hade det visats upp ett nytt kylningsätt. Det är enbart kylblock som klarar av att kyla ner till -40 grader utan något annat tillbehör. Han sa att de hade något problem med kondens (vet inte om det var något som de fick just där på exemplet eller om det var ett problem som de höll på att lösa eller om jag missförsrod expediteten).

Det här tycker jag låter som bara för bra.
Är det någon som har hört sett något om det här?
Skulle vara kul med någon länk där man kan läsa om det eller så.

öh bara en vild gissning du snackar inte om Prometia?
ifall du vet vad det är..

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

nej. jag har inte en aning om vad jag pratar om därför frågar jag. det är inte någon kompressor kylning eller nått sånt. bara block.

kollade upp prometia nu och det är ju kompressor väll. Det här är inte det. Det ska tdligen bara vara ett block.

Visa signatur

har en dator...

Permalänk

Okej ? alltså enbart ett block som kyler till -40 ?
Borde det inte behövas något som kyler mediumet i blocket ? borde ju avta i effekt annars?

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

Luktar nobelpris om det är sant. Vart tar värmen vägen?

Permalänk
Medlem

jag har inte en aningen faktiskt hur det funkar på något sett. Jag bara berättar det jag har hört. Vet inte hur nära de är innan det kommer ut på markanaden eller så. kan ta 10 år kan ta en vecka.

Visa signatur

har en dator...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exor
jag har inte en aningen faktiskt hur det funkar på något sett. Jag bara berättar det jag har hört. Vet inte hur nära de är innan det kommer ut på markanaden eller så. kan ta 10 år kan ta en vecka.

håller med föregående talare att med bara ett block så vart ska värmen ta vägen....
ett litet block som klår den 40kg tunga prometian:P

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk

det måste ju vara prometeia eller möjligtvis vapochill

Permalänk
Medlem

jag håller med om det. fattar inte hur det kan funka.

Visa signatur

har en dator...

Permalänk
Medlem

eh expediten snackar skit... finns inget system som kommer ner i –40 utan ex kompressor.

Var du där första april ?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som någon slags SubZero-pelt-luftkylning, de var på tapeten ett tag men det visade sig att de fungerade ganska värdelöst, kanske någon har kommit på en bättre version?

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem

No offense, men eftersom du inte verkar vara så hemma på kylning så tror jag att du helt enkelt har missförstått expediten. Man kommer inte ner till -40 grader med bara ett block.

Permalänk

Du kanske menar "IceWave" från http://www.spirecoolers.com!

Permalänk
Medlem

Kommer ni inte ihåg den där nyheten swec.com (här alltså) där de visade ett block med fläkt och någon sörja i. Kommer inte ihåg vad det hetter dock.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Det finns en ny typ av kylsystem som utnyttjar samma principer som Stirlingmotorn. Kylsystem av den typen finns att köpa, men inte till priser som de flesta av oss har råd med. Men konsumentsystem av Stirlingtyp är på gång inom ett eller två år.

Anledningen till att Stirlingsystemen är så attraktiva är att de är effektivare, tystare och miljövänligare än kompressorbaserade system. Därför kommer Stirlingsystemet troligen snart att ersätta kompressorn i tex kylskåp.

En Stirlingmotor kan användas för att kyla om man driver den i stället för att låta den driva något. Man får då en varm och en kall sida.

Dock kommer dessa Stirlingsystem att bli betydligt större än ett block för processorn. Men eftersom man slipper joxa med köldmedium och dylikt så lär det bli eftertraktat bland alla överklockare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
Det finns en ny typ av kylsystem som utnyttjar samma principer som Stirlingmotorn. Kylsystem av den typen finns att köpa, men inte till priser som de flesta av oss har råd med. Men konsumentsystem av Stirlingtyp är på gång inom ett eller två år.

Anledningen till att Stirlingsystemen är så attraktiva är att de är effektivare, tystare och miljövänligare än kompressorbaserade system. Därför kommer Stirlingsystemet troligen snart att ersätta kompressorn i tex kylskåp.

En Stirlingmotor kan användas för att kyla om man driver den i stället för att låta den driva något. Man får då en varm och en kall sida.

Dock kommer dessa Stirlingsystem att bli betydligt större än ett block för processorn. Men eftersom man slipper joxa med köldmedium och dylikt så lär det bli eftertraktat bland alla överklockare.

är inte en stirlingmotor en motor som man använde på gamla flygplan i england? dom var mig veterligen luftkylda ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
är inte en stirlingmotor en motor som man använde på gamla flygplan i england? dom var mig veterligen luftkylda ...

En Stirlingmotor är en typ av motor med extern energitillförsel. Dvs förbränningen kan ske på valfritt sätt utanför själva motorn. Många känner säkert igen namnet eftersom våra nyaste ubåtar sedan några år använder Stirlingmotorer och försvaret experimenterat med sådana åtminstone sedan 80-talet.

Själva konceptet är väldigt enkelt och har funnits i över 100 år. Det är först nu man har hittat tillämpningar.

Huruvida något flygplan använt Stirlingmotor vet jag inte, men det låter inte särskilt troligt.

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så används sterling motorer i dom svenska ubåtarna. Fast det kanske är en annan sterling/stirling. Har sett bilder på hur man kan balansera en femkrona på flensen till motorn, så pass vibrerfri.

Edit: där var jag allt lite snabb att skriva.

disregard

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder[TUCK]
det måste ju vara prometeia eller möjligtvis vapochill

Vappon kan du väl ändå glömma? 40-

Visa signatur

[RC-Racing is my future after my family!!]
Min blogg - LGS900 - 500gb..

Permalänk
Medlem

Intressant detta.

Vad kan de tänkas att kosta när de släpps för allmänheten? Flera tusen, tiotusentals kronor?

Permalänk
Medlem

Frux. jag missöfrstod inte expediten och jag tycker du tar i lite när du säger att jag inte kan något om kylning för det är fel. Bara för att jag inte förstår hur det här skulle funka vilket ni andra inte heller gör betyder det ju inte attt jag inte kan något och då skulle vara så dum att missförstå.

Det expediten pratade om var ett block av något slag som höll väldigt låga temperaturer ändå ner mot -40. Det var inte på något sätt en färdig produkt som håller på att säljas utan det är under utveckling och expitien vågade inte säga något om när den skulle komma ut. Han sa "kanske en vecka kanske 10 år". Eftersom jag inte vet mer så kan jag inte veta så mycket omd et kylmediumet. Säger bara vad han sa och det är en produkt som inte är klar och inte finns på marknaden. Det är alltså något helt nytt.

Red Dawn: vad jag kan tänka mig så kommer det inte vara så dyrt. Det är nog tänkt till vanliga personer. Jag hoppas innerligt att det inte kommer att kosta skjortan....

Till alla: Detta är alltså inget som finns. Så om ni hittar något så är det antaligen på någon sida för nyheter eller kommande.

Visa signatur

har en dator...

Permalänk
Medlem

Om det nu kan vara 10år bort, varför avrode han dig då från att köpa vattenkylning?

Visa signatur

Data

Permalänk
Medlem

nää..han sa att det var många sorters nya kylnigar på väg. de var nog närmre, han tog inte upp dem han tyckte att de här var det häftigaste.

Men han tyckte inte vattenkylning var så bra. Man får inte en så tyst dator och det är mest dyrt och pilligt

Kan ju lägga till det att de har vattenklyning och han erbjöd inget annat till mig så det var inget dåligt försäljningstrix.

Visa signatur

har en dator...

Permalänk
Medlem

Exor, det låter intressant du kanske kan fixa lite mer info om det? dock låter det lite konstigt eftersom allting värms upp till omgivningens tempratur efter ett tag om man inte på något sätt "stör" systemet genom att leda bort eller tillföra energi beroende på vad man vill åstakomma, detta måste ju göras kontinuerligt för att blockets värme inte skall anpassas till den omgivande tempraturen, om du inte har -40c i ditt hus förstås Bara så jag inte missförståt något, ett block är bara en metallbit som fästs på processorn utan någon kylning monterat på den?

Permalänk
Medlem

som någon skrev i min tråd det var bara en bra kylpasta 50% silver 50% flytande kväve

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Include: saken var den att han hade inte mer info själv tyvärr. Men visst kan jag kolla om jag kan få lite mer info om det. Jag håller sedan helt med dig att det är konstigt det här hur det nu skulle fungera för det du säger är ju helt rätt. Det handlar ju om Einsteins teorem. Energi kan inte försvinna.

lasseTM: du får nog föklara dig lite vad du menar här. Är det bara dåligt skämt.

Visa signatur

har en dator...

Permalänk
Medlem

Hmm.. Detta påminner mig om några sidor som påstått sig ha byggt evighetsmaskiner(genom magnetism). De fick temperatursänkningar i mitten av maskinerna.
De har mao lyckats utvinna nollpotentialsenergi(om jag förstått saken rätt). Det vore intressant om det gick att göra på så sätt att värmeenergi -> elektrisk energi -> värmeenergi, så att det leds genom strömledningar bort från CPU.

Visa signatur

[size="1"]Coder, Absynth Interactive
~ En köpt mod är knappt en mod alls ~ One software - one function(undvik bloat) ~[/size]

Permalänk
Medlem

hmm...det låter ju helt klart intressant. nu blir jag verkligen super sugen på att få veta mer om det här om allt.

Visa signatur

har en dator...

Permalänk
Medlem

OT finns en annan "evighetsmaskin"

en permanentmagnet en metallkula och en träbit.
i träbiten gör du ett hål som är lite större än kulan..
sätt magneten högst upp justera lutningen så kulan börjar röra sej med dragningskraft från magneten. När den kommer till hålet ramlar den ner åker tillbaka där den startade och börjar om på nytt

bara ett prob magneten är inte lika magnetisk i all "evighet" men länge

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

han som jag köpte min fräs av hade svarvat/fräst sig en stirlingmotor. snygg som sjutton var den! du tänder ett ljus som värmer motorn, troligtvis blir det ett tryck i någon kammare som sätter igång cylindern, och motorn drivs av sig själv...ett tag...