Apple Macbook Air M1 – ett långtidstest av en kompetent batterikämpe

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av EntropyQ3:

En fråga till recensenten.
Gillar du din dator?
I texten känns du som (och säger dig också vara) en PC-användare som testar något annat, men du kör fortfarande program som är hämtade från Windowsmiljön. Vilket blir lite av ”hur funkar MacBooken som PC”. Och även om den kan göra ett OK jobb under de premisserna, så rekommenderar jag dig att titta på/växla till program som faktiskt är skrivna för MacOS och Mac-användare. Om du gör det tror jag att du kommer att uppskatta (eller reta dig på) miljön mer.

Ja, jag är i grunden PC-användare och kommer nog aldrig helt att gå över till ett låst system som Mac OS, eftersom jag är en oförbätterlig tekniknörd som gillar att kunna pilla med och modifiera både hårdvara och mjukvara. Jag är dock inte övertygad om att det är fel eller att "testa Macbook-funktionen som PC", när jag inte placerar Mac OS-exklusiv mjukvara i centrum.

Just exklusiv mjukvara är något som inte rimmar särskilt väl med att kunna använda icke-Mac OS-baserade system, men därtill är många av programmen jag använder dagligen någon form av branschstandard. Office-paketet och Adobe-sviten är kanske de tydligaste exemplen och även om de inte är utformade med Mac i centrum, är de exempelvis omskrivna (eller på gång att bli omskrivna) för M1.

Du får gärna komma med tips på områden och program där ett helt Mac-optimerat arbetssätt är värt att kika närmare på. Jag är alltid öppen för att lära mig och att använda "rätt verktyg till rätt sak" är ju heller sällan fel – om det inte innebär stora kompatibilitetshinder eller annan problematik när det ska integreras i mitt arbetsflöde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Du får gärna komma med tips på områden och program där ett helt Mac-optimerat arbetssätt är värt att kika närmare på.

Pixelmator, Garageband, iMovie, Logic Pro samt Final Cut är exempel på program som känns gjorda för macOS enligt mig.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av walkir:

Pixelmator, Garageband, iMovie, Logic Pro samt Final Cut är exempel på program som känns gjorda för macOS enligt mig.

Ja, det är främst i den "kreativa lådan" jag noterat programmen som ibland lyfts som extra bra för Mac. Imovie finns med i testet och testperioden, medan Pixelmator är ett Photoshop-alternativ som kanske kan vara värt att titta på – även om det är väldigt smidigt att köra på PS oavsett system. Musikskapande och mer avancerad videoredigering är dock inte delar som jag har behov av i dagsläget, varför de heller inte finns med i artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Ja, det är främst i den "kreativa lådan" jag noterat programmen som ibland lyfts som extra bra för Mac. Imovie finns med i testet och testperioden, medan Pixelmator är ett Photoshop-alternativ som kanske kan vara värt att titta på – även om det är väldigt smidigt att köra på PS oavsett system. Musikskapande och mer avancerad videoredigering är dock inte delar som jag har behov av i dagsläget, varför de heller inte finns med i artikeln.

Jag förstår att om man som du faktiskt köper en dator för att använda, så ligger prioriteten på det. Och som PC användare, speciellt om man jobbar på båda systemen, så är det vettigt att göra övergångarna så sömlösa som möjligt. Och det är en kvalitet att det numera är smidigt att göra så, åt båda hållen för oss som använder flera OS, och en relevant vinkel för de flesta på Sweclockers.
Samtidigt är det lite som att ha käkat kebab hela livet, och en dag säga ”fasen, jag har alltid varit lite nyfiken på pizza, man kanske skulle ta och testa ändå?”
Och välja kebabpizza.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av EntropyQ3:

Jag förstår att om man som du faktiskt köper en dator för att använda, så ligger prioriteten på det. Och som PC användare, speciellt om man jobbar på båda systemen, så är det vettigt att göra övergångarna så sömlösa som möjligt. Och det är en kvalitet att det numera är smidigt att göra så, åt båda hållen för oss som använder flera OS, och en relevant vinkel för de flesta på Sweclockers.
Samtidigt är det lite som att ha käkat kebab hela livet, och en dag säga ”fasen, jag har alltid varit lite nyfiken på pizza, man kanske skulle ta och testa ändå?”
Och välja kebabpizza.

Hahaha Det kanske får bli ett sommarprojekt att testa att gå ”all in” under en månad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Laddaren mäter in på relativt stora 56 × 56 × 29 mm, med EU-pluggen borträknad, och det känns lite konstigt att min telefonladdare klarar samma kapacitet med en bråkdel av volymen.

Apple brukar generellt leverera riktigt bra (elektriskt designade) laddare. Mindre är inte nödvändigtvis bättre i det här fallet

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Ja, jag är i grunden PC-användare och kommer nog aldrig helt att gå över till ett låst system som Mac OS, eftersom jag är en oförbätterlig tekniknörd som gillar att kunna pilla med och modifiera både hårdvara och mjukvara. Jag är dock inte övertygad om att det är fel eller att "testa Macbook-funktionen som PC", när jag inte placerar Mac OS-exklusiv mjukvara i centrum.

då borde ju Windows gå fet bort också med tanke på så mycket mjukvara som bara funkar i WinOS
Men MAC HW bör kunna köras med en "ARM" version av någon anpassad Dist.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag har läst det också, men att det bara gällde i fyra år från försäljningsdatum. Kanske att de är schyssta, även om den fyllt 4,5 år?

Det tror jag inte, läs på:

https://support.apple.com/keyboard-service-program-for-mac-no...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Från slutet av den länken: ” The program covers eligible MacBook, MacBook Air, and MacBook Pro models for 4 years after the first retail sale of the unit”

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

USB-Hub

Hur funkar din Acer USB-C-hub?

Har även jag Macbook Air M1 och läste på mycket inför köpet av Hub. Primära krav var HDMI utgång 4K 60hz (väldigt ovanligt med 4k+60hz på USB-c hubar), Ethernet, SD-läsare, Passthrough-laddning, och givetvis gamla USB. Blev tillslut denna från Kjell.

2 stora problem med denna:

1. Får ej ut 4k 60hz till min LG C9, enbart 30hz. (Har HDMI 2.1 sladd till TVn). Får ut 60hz först när jag går ner till 1080p. Till min Dell ultrasharp 2518D får jag dock ut 1440p 60Hz genom HDMI..

2. När jag kör med Passthrouh-laddning (laddning krävs när man med stängt lock kopplar datorn till extern monitor) ger den ett gravt tinnitus-tjut som är outhärdligt. Låter mer desto varmare den blir.

Hur funkar din USB-hub?

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Från slutet av den länken: ” The program covers eligible MacBook, MacBook Air, and MacBook Pro models for 4 years after the first retail sale of the unit”

Jo, men kolla serienumret på datorn https://checkcoverage.apple.com/

Beroende på var du bor så skulle jag skicka in datorn ändå, jag har nämligen skickat in flera maskiner för byte av nämnda grej till mina kunder.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av walkir:

Pixelmator, Garageband, iMovie, Logic Pro samt Final Cut är exempel på program som känns gjorda för macOS enligt mig.

Denna videospelare ett annat exempel: https://iina.io/

Mjukvarorna från Panic: https://www.panic.com/

ForkLift 3: https://binarynights.com/

Programmet/appen Wizard för att visualisera statistik: https://www.wizardmac.com/

Apples Office-motsvarigheter – Pages, Numbers, Keynote: https://www.apple.com/iwork/

Filjämförings-appen Kaleidoscope: https://kaleidoscope.app/

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Jo, men kolla serienumret på datorn https://checkcoverage.apple.com/

Beroende på var du bor så skulle jag skicka in datorn ändå, jag har nämligen skickat in flera maskiner för byte av nämnda grej till mina kunder.

Det ser inte så lovande ut, men jag tänker att jag gör ett försök utifrån andra delen av din mening. Behöver bara vänta på att Covid-19-restriktionerna släpper...

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Det ser inte så lovande ut, men jag tänker att jag gör ett försök utifrån andra delen av din mening. Behöver bara vänta på att Covid-19-restriktionerna släpper...

Skicka datorn kan du göra ändå. Vi brukar anlita Telia care and repair i Stockholm, (gamla Lanmaster). Bra och snabba.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Skicka datorn kan du göra ändå. Vi brukar anlita Telia care and repair i Stockholm, (gamla Lanmaster). Bra och snabba.

Bor i Schweiz, då tänkte vänta en vecka till så att restriktionerna lättad och Apple-butiken öppnar igen.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Från artikeln: "Samma sega inladdning gör sig även påmind i Steam-butiken, där en hackig upplevelse står till buds."

Lösningen på detta problem är följande:
Disable GPU Acceleration and Smooth Scrolling to Get Smooth Scrolling and Snappier Interface in Steam.

Accelerationen gör alltså skada i detta fall.

Permalänk
Medlem

Angående mjukvara till Apple Silicon macar, är isapplesiliconready.com en bra, sökbar, resurs.

Jag har använt Macintosh datorer sedan 1985, och något som varit otroligt viktigt, men som inte får mycket utrymme i historieböckerna, var att de inte bara lanserade ett genomtänkt interface med fönster, muspekaren osv. Utan att de samtidigt, från allra första början, också publicerade sina user interface guidelines, där de inte bara förklarade för alla utvecklare "gör så här" med exempelkod, utan också varför. Förklarade desktopmetaforen, och så vidare.
Vilket skapade en homogen miljö över OS och första och tredje parts applikationer vilket Windows aldrig haft. Över tid har skillnaderna minskat, men det är fortfarande så IMHO att program utvecklade för MacOS "smakar" lite annorlunda än portad kod. Omni Group, som gör en svit program för planering osv, är ett exempel på en klassisk Mac-utvecklare.

Ur rent funktionell synpunkt kan man göra det mesta på alla plattformar. Men de har lite olika historia, identitet, styrkor och brister.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Pimmp:

Mycket välkomponerad recension. Fantastiskt beskrivande och genomgående detaljerad.

Jag kan inget annat göra än att hålla med.

Otroligt välskrivet! Jag är inte intresserad av en M1 mac (inte riktigt än) och jag läste igenom varenda ord!

@wittwang så du ser detta, även om jag bara är nån random internetperson. Fortsätt såhär!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Ang. antal skrivningar till disken, så ser det ut enligt följande på min Dell XPS 13 (inköpt December 2019) kör Windows 10 samt Ubuntu:

Kan tycka att 2TB på lite över ett år känns väldigt lite.

Samtidigt så är inte heller mina knappt 500 GB skrivna på min MacBook Air M1 16 GB RAM, 512 GB SSD något att skriva rubriker kring:

https://binaryfruit.com/drivedx

För egen del så brukar det bli flest skrivningar under första månaden, när jag installerar (och avsinstallerar) div. program.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av walkir:

Ang. antal skrivningar till disken, så ser det ut enligt följande på min Dell XPS 13 (inköpt December 2019) kör Windows 10 samt Ubuntu:

https://i.imgur.com/JDDS3QM.png

Kan tycka att 2TB på lite över ett år känns väldigt lite.

Samtidigt så är inte heller mina knappt 500 GB skrivna på min MacBook Air M1 16 GB RAM, 512 GB SSD något att skriva rubriker kring:

https://i.imgur.com/oA7TkAR.png
https://binaryfruit.com/drivedx

För egen del så brukar det bli flest skrivningar under första månaden, när jag installerar (och avsinstallerar) div. program.

Det var snålt använt!

Min surface pro köptes väl i April 2019, så ett drygt halvår äldre än din XPS:

Den används 8h+ per dag i jobbet, och jag ligger på 22TB skrivet.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Det var snålt använt!

Min surface pro köptes väl i April 2019, så ett drygt halvår äldre än din XPS:

https://i.imgur.com/LovGoln.png

Den används 8h+ per dag i jobbet, och jag ligger på 22TB skrivet.

Ovanligt att se något som skriver mer än att läsa, måste ladda ner samma saker många gånger om?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av medbor:

Ovanligt att se något som skriver mer än att läsa, måste ladda ner samma saker många gånger om?

Den kompilerar kod och jag är dålig på git, så det blir en del git clone på 5GB-repos, då byggs det på! Laddar nästan aldrig ner något till den, den används bara till jobb

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Printscreen:

Jag kan inget annat göra än att hålla med.

Otroligt välskrivet! Jag är inte intresserad av en M1 mac (inte riktigt än) och jag läste igenom varenda ord!

@wittwang så du ser detta, även om jag bara är nån random internetperson. Fortsätt såhär!

Kul att höra! Tack för de värmande orden (till @Pimmp också, såklart) Det är ju alltid lite spännande med omväxling i nyhetsskrivandet och vem vet, kanske hittar jag någon ny pryl värd att fatta den digitala pennan på nytt?

Skrivet av Dimman:

Apple brukar generellt leverera riktigt bra (elektriskt designade) laddare. Mindre är inte nödvändigtvis bättre i det här fallet

Ja, den följer säkerligen konstens alla regler, men jag reagerade ändå på att formatet är en aning klumpigt. 30 W eller högre är ju inte längre särskilt sällsynt i telefonladdare och med de portabla möjligheterna som kommer med M1-Macbook skulle jag inte ha något emot en laddare som går ned i fickan

Skrivet av Perkoff:

Från artikeln: "Samma sega inladdning gör sig även påmind i Steam-butiken, där en hackig upplevelse står till buds."

Lösningen på detta problem är följande:
Disable GPU Acceleration and Smooth Scrolling to Get Smooth Scrolling and Snappier Interface in Steam.

Accelerationen gör alltså skada i detta fall.

Ah, det ska testas. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Skicka datorn kan du göra ändå. Vi brukar anlita Telia care and repair i Stockholm, (gamla Lanmaster). Bra och snabba.

Tack för hjälpen, jag bokade ett möte på Apple Store och kunde dagen efter hämta ut en reparerad dator. Utan kostnad. Baksidan av medaljen är väl att jag nu inte kan motivera ett inköp av en M1. Kanske uppföljaren till hösten...

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Ja, jag är i grunden PC-användare och kommer nog aldrig helt att gå över till ett låst system som Mac OS, eftersom jag är en oförbätterlig tekniknörd som gillar att kunna pilla med och modifiera både hårdvara och mjukvara. Jag är dock inte övertygad om att det är fel eller att "testa Macbook-funktionen som PC", när jag inte placerar Mac OS-exklusiv mjukvara i centrum.

Just exklusiv mjukvara är något som inte rimmar särskilt väl med att kunna använda icke-Mac OS-baserade system, men därtill är många av programmen jag använder dagligen någon form av branschstandard. Office-paketet och Adobe-sviten är kanske de tydligaste exemplen och även om de inte är utformade med Mac i centrum, är de exempelvis omskrivna (eller på gång att bli omskrivna) för M1.

Du får gärna komma med tips på områden och program där ett helt Mac-optimerat arbetssätt är värt att kika närmare på. Jag är alltid öppen för att lära mig och att använda "rätt verktyg till rätt sak" är ju heller sällan fel – om det inte innebär stora kompatibilitetshinder eller annan problematik när det ska integreras i mitt arbetsflöde

Nä har samma problem med macOS känns alldeles för nerstängt, t.o.m mer än windows, så jag håller mig till linux där jag vet vad som pågår på min dator, och jag kan anpassa mjukvaran efter mig och inte tvärtom.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Superb recension, precis vad jag hoppades på med M1-Macbooks, nu är det förstås än mer lockand med M1X.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Nä har samma problem med macOS känns alldeles för nerstängt, t.o.m mer än windows, så jag håller mig till linux där jag vet vad som pågår på min dator, och jag kan anpassa mjukvaran efter mig och inte tvärtom.

Vad känner du är mer nerstängt i macOs än i windows? Är det att du måste ange admin-lösenord lite oftare? Terminalen i macOs känns inte direkt mer begränsad än valfri linux vad jag har märkt. Jag har dock mer erfarenhet från unix än linux men det borde inte spela in märkbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad känner du är mer nerstängt i macOs än i windows? Är det att du måste ange admin-lösenord lite oftare? Terminalen i macOs känns inte direkt mer begränsad än valfri linux vad jag har märkt. Jag har dock mer erfarenhet från unix än linux men det borde inte spela in märkbart.

Linux och macos är väll i princip 2 motsater till varandra vad gäller öppenhet eller har jag missat nått?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

Linux och macos är väll i princip 2 motsater till varandra vad gäller öppenhet eller har jag missat nått?

Det finns gott om aktieägare som vill att M1 ska sälja som smör. Deras skitsnack är till för att göda sig själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Det finns gott om aktieägare som vill att M1 ska sälja som smör. Deras skitsnack är till för att göda sig själva.

macos är alltså inte så nedstängt som det tycks vara?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.