Hjälp med wifi nätverk för många anslutningar.

Permalänk

Hjälp med wifi nätverk för många anslutningar.

Hej!

Jag skulle behöva hjälp att hitta en bra lösning och rätt produkter för att få lite bättre fart på mitt nätverk. Jag har i dagsläget en Huawei b535 4g router med Telenor mobilt bredband. Detta i sig är ju ingen hit och fiber är 'på gång' men lär nog dröja minst 1 är, troligen längre, innan den delen är klar. Så där av vill jag hitta en lösning som dels gör nätverket bättre för tillfället men samtidigt ska det funka bra när det nu väl installeras fiber.

Jag bor i en enplansvilla på ca 120 m2 och har knappt täckning i hela huset. Intill huset så finns ett garage på ca 50 m2 som jag också skulle vilja få bra räckvidd till.

I dagsläget så har jag 25st anslutna aktiva wifi enheter och planerar att skaffa ca 15 enheter till framöver.

Ser ut som följande:
1st xbox.
1st stationör dator.
3st bärbara datorer.
1st smart tv.
2st chromecast.
1st IKEA trådfri hub.
1st wifi kamera.
12st Shelly puckar.
3 mobiltelefoner.

Kommer att installera ytterligare ca 10st shelly puckar framöver, vilket då blir 35 anslutningar. Det är bara xbox och Ikeas trådfri hub som är anslutna med nätverkskabel i dagsläget.

Mina egna tankar är att skaffa ett mesh nätverk för att få täckning i hela huset och garaget. Tänker fixa en kraftig mimo utomhus/takantenn och flytta upp routern på vinden. Från routern funderar jag på att ansluta t.ex två stycken Asus RT-AX92U (också på vinden, i vardera ände av huset) med kabel mellan modem och båda routers, samt kabel till xbox.

Rent generellt så tänker jag att det borde bli en hyfsad lösning. Min fundering är främst om de klarar av samtliga anslutningar?

Det som är av intresse är;
Wifi över stor yta / bra täckning.
Klara +40 wifi anslutningar utan lagg.
Låg ping/latens till xbox.
Kunna prioritera enheter, typ xboxen.

Önskar era synpunkter och tankar.

Permalänk
Medlem

Det kommer troligen fungera bra då de flesta enheter inte kommer skicka massa data utan endast vara uppkopplade.
Koppla allt som är känsligt för latency på kabel om möjligt.
Om du upplever problem med wifi så kan du dela upp enheterna på olika wifi nätverk (som måste använda olika, ej överlappande frekvenser).
Dock osäker om det går på samma enhet.

Asus skall ha QoS, tror den är hårdvaruacceleread, men osäker.
Är den det så klarar den flera uppkopplade enheter.

Jag hade övervägt titta på unifi enheter eller mikrotik.
Men det blir troligen dyrare och mycket svårare med inställningar.
Dock är möjligheterna mycket större.
Jag jag tycker unifis wifi accesspunkter är mycket snyggare än Asus routrarna.

Permalänk

40+ anslutningar på 4G ? have fun with that :S
Dra accespunkter från routern så många du behöver för täckningen.
Farten eller svarstiderna på 4G kan du dock inte kontrollera på något sätt genom att köpa grejer.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Skrivet av Sions:

Det kommer troligen fungera bra då de flesta enheter inte kommer skicka massa data utan endast vara uppkopplade.
Koppla allt som är känsligt för latency på kabel om möjligt.
Om du upplever problem med wifi så kan du dela upp enheterna på olika wifi nätverk (som måste använda olika, ej överlappande frekvenser).
Dock osäker om det går på samma enhet.

Asus skall ha QoS, tror den är hårdvaruacceleread, men osäker.
Är den det så klarar den flera uppkopplade enheter.

Jag hade övervägt titta på unifi enheter eller mikrotik.
Men det blir troligen dyrare och mycket svårare med inställningar.
Dock är möjligheterna mycket större.
Jag jag tycker unifis wifi accesspunkter är mycket snyggare än Asus routrarna.

Ja precis som du säger så kommer dessa smartprylar inte att skicka massa data hela tiden utan mest bara vara uppkopplade. Samtliga Shelly enheter använder endast 2,4ghz bandet. Samtliga saker i hela nätverket kommer ha fasta/låsta ip adresser. Det som är känsligt för latency är endast xboxen och denna kommer att anslutas med kabel. Jag har kikat en hel del på unifi AP grejerna och det behöver inte bli dyrare är dessa asus routrar. Det jag tänker är en fördel med asus routrarna är att jag har fler nätverksportar om jag skulle behöva. Men det kanske är dumt att tänka så.

Skrivet av CaptainRedbeard:

40+ anslutningar på 4G ? have fun with that :S
Dra accespunkter från routern så många du behöver för täckningen.
Farten eller svarstiderna på 4G kan du dock inte kontrollera på något sätt genom att köpa grejer.

Hantering av antalet anslutningar har ju inget med 4G att göra? Rätta mig om jag har fel. Farten är det inget större fel på. Får oftast ut 40mbit på det mobila bredbandet, ibland närmare 70mbit. och jag hade säkerligen klarat mig på 10mbit bara det var stabilt och ej dippade sporadiskt. Vid nerladdning av större filer så ser jag tydligt att hastigheten svänger mycket. Det håller sig alltså oftast runt 40mbit men kan under korta tillfällen (mellan 10sek till 2 minuter) gå ner till 1-2mbit. Jag upplever att detta händer främst mellan 17-22 tiden på vardagar och enligt både Telenor och en jag pratat med från Televes säger att det är fullt rimligt då nätet är som mest belastat då. När nätet är som mest belastat så hjälper det enligt dom att ha en bra takantenn.

En fundering jag har. Om vi leker med tanken att min 4g router klarar 10 anslutningar och mitt mål är att ha 40 anslutningar. Jag köper 4st AP som klarar 10 anslutningar vardera. Kommer det då att fungera med samtliga anslutningar eller blir routern en flaskhals i vilket fall?

En tanke jag har är att byta ut alla smarta puckar/strömbrytare till sådant som ej går över wifi. Nackdelen är att det skulle kosta mycket mer både i tid och pengar än en vettig takantenn och 2-3 vettiga accesspunkter.

Permalänk
Medlem

1. Separera på wifi nätet och 4g anslutningen.
De är båda trådlösa men helt olika frekvenser, så stör inte varandra.

2. Troligen har dina Shelly puckar inte stöd för mimo.
Men de gör inget för de sänder för lite data för att utnyttja det effektivt.

3. 2.4Ghz bandet har 11 kanaler, men bara 3 av dem är "ej överlappande", dvs stör ej varandra. Bra att veta om du vill ha flera wifi nätverk.

4. Om vi leker med tanken att ditt 4g modem endast klarar 10 anslutningar och du vill ha 40. Då spelar de ingen roll hur många accesspunkter du har, modemet klarar inte fler. (Se punk 1)
Din router klarar troligen flera hundra puckar.

5. Om du byter ut smarta pukarna så behöver du troligen fortfarande en vettig takantenn. Iaf om du inte har en lokal server för ditt smarta hem.

Permalänk
Medlem

Jag använder Ubiquiti saker. Ta och sätt dig in i deras produkter. AP klarar 200-300 clienter. Har 8 BSSD för olika VLAN. MU-MIMO, PoE

Permalänk
Medlem

En UniFi 6 Long Range centralt placerad skulle täcka hela huset om du inte har betongväggar överallt.