Permalänk
Medlem

Gtx 970 strix

Hejsan

Skulle byta ut ett gtx 770 i min dotters dator och kom över ett 970 strix begagnat.

Stoppar i det och kopplar i en 8 pins kontakt. Slår på psu och en diod på kortet lyser. Trycker på datorn och fläktarna börjar snurra men stannar efter ett tag vilket jag antar är normalt då kortet säkert har idle mode.

Problemet är att jag får ingen signal från kortet till skärmen. Har heller ingen videoutgång på moderkortet så kommer inte in i bios heller.

Vad kan problemet vara??

Stoppade i 770 igen och funkade utan problem.
Mvh

Permalänk
Medlem

Jag hade ett GTX 970 Strix hade för mig du var tvungen att köra med DVI, installera drivrutiner sen kan du köra med DisplayPort/HDMI.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Hedersmedlem

Vilka är de övriga delarna i datorn?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Se till att du har de nyaste drivrutinerna för Gforce installerade innan du byter grafikkort.
Har du satt i kontakterna som skall sitta där och fortfarande inte får signal är det konstigt. Är du helt hundra på att det fungerade som det skulle innan du köpte det?
Det kan även vara så att de övriga delarna i datorn inte klarar nyare generationer av grafikkort...vad har du för setup?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag har bara kört Displayport med mitt GTX 970 innan och efter drivrutinerna var installerade.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem

Garanterat bios som måste uppdateras på moderkortet.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleRell:

Garanterat bios som måste uppdateras på moderkortet.

Håller nog med.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PelleRell:

Garanterat bios som måste uppdateras på moderkortet.

Kan vara, men just 9xx-serien är väldigt tolerant i detta avseende. Jag har själv kört mitt 970 i en gammal häck till burk som dessutom var en märkesdator utan några som helst problem när mitt ordinarie moderkort gick sönder. Skadar dock inte att kolla om det finns en biosuppdatering.

Med mer info om de övriga delarna så är ju detta något som man lätt kan avgöra dessutom.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Moderkortet är ASUS P8P67 LE
Peocessor i5 2400

Har testat med dvi hdmi och dp.

Kan såklart inte vara 100 på att det fungerade men enligt säljaren skulle det fungera bra.

Startade geforce experience nu och det fanns en update så ska testa efter det. Kan det vara problemet??

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eltuv:

Moderkortet är ASUS P8P67 LE
Peocessor i5 2400

Har testat med dvi hdmi och dp.

Kan såklart inte vara 100 på att det fungerade men enligt säljaren skulle det fungera bra.

Startade geforce experience nu och det fanns en update så ska testa efter det. Kan det vara problemet??

BIOS 3801 ska vara den senaste till ditt moderkort. Kolla så du har den, annars uppgradera, så är du säker på att det inte är BIOS som strular.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Står att jag her bios version 1017, men har inte koll på hur jag uppdaterar bios...

Permalänk
Medlem

Försöker nu komma in i bios men går inte, testat alla knappar och det står inte vilken jag ska trycks på heller. Tangentbordet verkar inte reagera när datorn startar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eltuv:

Försöker nu komma in i bios men går inte, testat alla knappar och det står inte vilken jag ska trycks på heller. Tangentbordet verkar inte reagera när datorn startar...

Ser att det moderkortet har dubbla PCI-E, har du använt den övre ljusblåa som är PCIE nr 1 ?

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!