PS5 - Ordrar och Orderstatus

Permalänk
Medlem
Skrivet av balditron:

Hej!

Snabb fråga. Jag hittade en tradera annons med ett oöppnat PS5 SE för 5900 kr. Tryckte direkt på "köp nu".

Kom sedan på att det låter lite för bra för att vara sant...
Personen som la ut annonsen är dömd för brott, jag kan inte se vilket brott men det är ju rätt oroväckande ändå.

Är jag skyldig att betala denna annonsen nu eftersom att jag tryckte på "köp nu"? Antar att det är något bindande avtal.
Hur svårt är det att få tillbaka pengarna om man blir lurad på tradera? Har de bra support när det gäller sådana ärenden?

mvh

Det värsta som kan hända är att du får ett dåligt omdöme. Om du upprepar beteendet att buda och inte betala kan du bli blockerad till slut men det ska mycket till. Tradera gillar att hävda att bud är bindande osv men i själva verket bryr de sig inte nämnvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av balditron:

Hej!

Snabb fråga. Jag hittade en tradera annons med ett oöppnat PS5 SE för 5900 kr. Tryckte direkt på "köp nu".

Kom sedan på att det låter lite för bra för att vara sant...
Personen som la ut annonsen är dömd för brott, jag kan inte se vilket brott men det är ju rätt oroväckande ändå.

Är jag skyldig att betala denna annonsen nu eftersom att jag tryckte på "köp nu"? Antar att det är något bindande avtal.
Hur svårt är det att få tillbaka pengarna om man blir lurad på tradera? Har de bra support när det gäller sådana ärenden?

mvh

Om du misstänker något så skulle jag först försöka höra av mig till Tradera. Tanken har faktiskt slagit mig att det säkert är någon som kommer på idén att lägga upp ett PS5 med tanken att bara få pengar och leverera ingenting..

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av balditron:

Hej!

Snabb fråga. Jag hittade en tradera annons med ett oöppnat PS5 SE för 5900 kr. Tryckte direkt på "köp nu".

Kom sedan på att det låter lite för bra för att vara sant...
Personen som la ut annonsen är dömd för brott, jag kan inte se vilket brott men det är ju rätt oroväckande ändå.

Är jag skyldig att betala denna annonsen nu eftersom att jag tryckte på "köp nu"? Antar att det är något bindande avtal.
Hur svårt är det att få tillbaka pengarna om man blir lurad på tradera? Har de bra support när det gäller sådana ärenden?

mvh

Har han flera auktioner med kanske iphones eller annat som är åt det lite dyrare och sedan ligger lite lågt i pris så ta det som en blåsare! Sedan kolla gärna bilderna på auktioner om de har olika bakgrunder osv. Tradera är väldigt lurigt idag och jag sitter dagligen på tradera så börjar få lite koll!

Sedan så kan du ju skippa att betala och ta ett negativt istället! Känn dig först säker innan du betalar nåt!:)

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem

Har en kod för Elgiganten som jag inte behöver! Delas ej ut till nyregistrerade användare!

Permalänk
Skrivet av segafreaktwo:

Har han flera auktioner med kanske iphones eller annat som är åt det lite dyrare och sedan ligger lite lågt i pris så ta det som en blåsare! Sedan kolla gärna bilderna på auktioner om de har olika bakgrunder osv. Tradera är väldigt lurigt idag och jag sitter dagligen på tradera så börjar få lite koll!

Sedan så kan du ju skippa att betala och ta ett negativt istället! Känn dig först säker innan du betalar nåt!:)

Instämmer. Hellre ett negativt omdöme (som man kan förklara) än att bli blåst på nästan 6k.

Permalänk
Medlem

Ååååhh..
Jag blir så less, jag hade en i varukorgen och det stod att den fanns i lager på MM men sen så gick det iallafall inte.
Har varit med i tre utlottningar på EG utan lycka.
Jag fräste av mig halva pekfingret på jobbet förra veckan så nu skulle jag faktiskt jättegärna sitta hemma och spela lite. Är less på Netflix nu.
Finns det nån som har en kod över till mig så skulle jag vara otroligt tacksam.

Visa signatur

Andreas

Permalänk
Skrivet av Nortatem:

Går det att få den?

SÅ KLART HA DU Messenger

Permalänk
Medlem

Folk säljer koder på facebook marketplace bland annat.
Budgivning på koder.. lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av CHRILLE 7878:

SÅ KLART HA DU Messenger

Superschysst! Yes det har jag

Permalänk

Killen jag tänkte ge koden till svarar tyvärr inte. Så fritt fram för någon annan som behöver en kod från elgigantens utlottning att skriva ett pm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alleballe89:

Killen jag tänkte ge koden till svarar tyvärr inte. Så fritt fram för någon annan som behöver en kod från elgigantens utlottning att skriva ett pm.

Snälla! Jag?

Visa signatur

Andreas

Permalänk

nån som fått meddelande om att MM skickat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CHRILLE 7878:

SÅ KLART HA DU Messenger

Så himla schysst! Du har fått ett PM

Permalänk

Hur lång tid har det varit emellan utlottningarna på EG? Hoppas att man kan få en chans till snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konve:

Har en kod för Elgiganten som jag inte behöver! Delas ej ut till nyregistrerade användare!

Tar den gärna

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Bara jag som tror att en mindre propp släpper snart och massor av PS5 blir tillgängliga?
En magkänsla jag har bara. Kan ha helt fel men hade jag väntat så här länge efter release hade jag nog haft is i magen att i alla fall vänta in April/Maj och se vad som händer.

Permalänk
Skrivet av Konve:

Har en kod för Elgiganten som jag inte behöver! Delas ej ut till nyregistrerade användare!

Tar den gärna om den inte redan är tagen!

Permalänk
Skrivet av Calma:

Bara jag som tror att en mindre propp släpper snart och massor av PS5 blir tillgängliga?
En magkänsla jag har bara. Kan ha helt fel men hade jag väntat så här länge efter release hade jag nog haft is i magen att i alla fall vänta in April/Maj och se vad som händer.

Haha det är exakt det jag gör. Tro mig man har blivit desperat för man har massa spel som väntas att få spela på en bättre konsol än nuvarande. Men jag råvägrar betala mer än orginalpriset oavsett om jag har råd pga folk som utnyttjar situationen. Så vänta får det nog bli...

Permalänk

hjälpa en bro ut

Skrivet av Konve:

Har en kod för Elgiganten som jag inte behöver! Delas ej ut till nyregistrerade användare!

hjälp en bror med den koden

Permalänk
Medlem
Skrivet av giggelingbear:

nån som fått meddelande om att MM skickat?

Inte hört något ännu

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Man får inte sälja en kod här va? Ser inget om det.

Permalänk

Och nu börjar tråden svämma över av scalpers och förmodligen även troll...
Synd för scalpers, nu kommer (snart) efterfrågan minska och därmed även deras förtjänst. Skaffa er ett jobb eller motsvarande med mer värdig inkomst.

Några exempel på mer värdig inkomst:

A-kassa
Pension
Jobb
Studielån
Sälja jultidningar eller kakor
Pengar från försäkringskassan

Jävla råttor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husko17:

Man får inte sälja en kod här va? Ser inget om det.

Varför skulle du sälja en kod här. Inte rätt forum ALLS....

PS: Tar gärna kod om någon har...

Permalänk
Medlem

Trött man blir på detta. Är det verkligen värt att lägga ner sin tid på ytterst lite förtjänst? Lägg er tid på något annat istället för att scalpa för fasen. Det finns folk som väntat flera år på denna release och ännu inte fått möjlighet att köpa en konsol, delvis pga. denna girighet. Jag är en av dem som fortfarande väntar. Förhoppningsvis har man mer tur en annan dag.

Permalänk
Skrivet av giggelingbear:

nån som fått meddelande om att MM skickat?

Japp! Fick mitt precis. Fick mejl om att dom hade skickat och fick med kolli-id! Det börjar rulla ut nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husko17:

Man får inte sälja en kod här va? Ser inget om det.

Nej, jag fick inte ens skänka bort en grafikkortsreservation (dvs finns att hämta och betala hos webhallen varvid jag blev tillsagd av mod) då man enligt marknadens nya regler måste ha direkt tillgång till produkten, dvs ha den i sin ägo. Bra kan jag tycka men samtidigt ser jag inget problem med att skänka bort reservationer egentligen..

Permalänk

Tjena tjena vill bara fråga om någon fick ert kvitto på MM hemsida. Finns inte där men fick orderbekräftelse via mail.

Permalänk
Skrivet av StuffnThangss:

Japp! Fick mitt precis. Fick mejl om att dom hade skickat och fick med kolli-id! Det börjar rulla ut nu.

Lyckades du beställa vid 15, eller snappade du upp ett senare?

Skrivet av Kingleffe:

Tjena tjena vill bara fråga om någon fick ert kvitto på MM hemsida. Finns inte där men fick orderbekräftelse via mail.

Nej, jag har inte heller fått ett kvitto där, men ordernummer per mejl och köpet registrerat i klarna.

Permalänk

Är så dålig på forum så vet inte hur man svara på dig @fishyfajita... Men tack för svaret! Fick tag på min ps5a vid 15:03 och har inte fått ett utskick. Men tror på @stuffnThangss att det är på väg ut nu :=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingleffe:

Är så dålig på forum så vet inte hur man svara på dig @fishyfajita... Men tack för svaret! Fick tag på min ps5a vid 15:03 och har inte fått ett utskick. Men tror på @stuffnThangss att det är på väg ut nu :=)

Fick min från mm runt den tiden med, inte fått mail om att det har skickats än