Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

HiFi-klubbens Samsungerbjudande -Diskussionstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Monterat upp G7an och stabily, tog 3 sekunder på twitch att inse att färgerna är mycket bättre än på min Benq, funderar på vad mer det är att ställa in rätt för att optimera den för mitt 2070s för att få ut så mycket som möjligt av kombinationen. Antar patchen som rekomenderades för ett tag sen är steg 1?

Skrivet av Cellen:

Förhoppningsvis blir du lika nöjd som jag 😀

Har ni färg- och videoinställningar att dela med er? TV:n var så mycket enklare att förstå.

Permalänk
Skrivet av TKD_1337:

Har ni färg- och videoinställningar att dela med er? TV:n var så mycket enklare att förstå.

Desvärre inte, försökte även få firmwaren att patchas med ett usbminne, men tycker skärmen är väldigt dålig på att känna av det. Kände av vid ett tillfälle men då var filen inte rätt placerad för att den skulle hittas eller något sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Desvärre inte, försökte även få firmwaren att patchas med ett usbminne, men tycker skärmen är väldigt dålig på att känna av det. Kände av vid ett tillfälle men då var filen inte rätt placerad för att den skulle hittas eller något sånt.

Okej.

Märkligt. Det gick enkelt för mig så ge det en till chans, värt att ha allt uppdaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Desvärre inte, försökte även få firmwaren att patchas med ett usbminne, men tycker skärmen är väldigt dålig på att känna av det. Kände av vid ett tillfälle men då var filen inte rätt placerad för att den skulle hittas eller något sånt.

Tänk på att skärmen är lite kinkig när det gäller USB minne. Fick ta ett 4gb för att få det att fungera.

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk

Någon mer som har testat 1497 uppdateringen. Det är något som har förändrats uppdaterade nyss och tycker bilden faktiskt har blivit mycket bättre. Kanske jag som ser syner men det ser ut hänt något hur TVn jobbar vid mörkare scener.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Någon mer som har testat 1497 uppdateringen. Det är något som har förändrats uppdaterade nyss och tycker bilden faktiskt har blivit mycket bättre. Kanske jag som ser syner men det ser ut hänt något hur TVn jobbar vid mörkare scener.

Intressant såg att 1497 låg ute, men undrar varför det kommer sig att tv'n inte hittar dessa när man söker efter uppdateringar i menyn. Men bättre bild tackar man inte nej till

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem

Jag försökte uppdatera min igår men själva uppdateringsknappen var grå, dvs gick inte att klicka på.
Hmm.. bättre bild tackar man ju verkligen inte nej till som ovan skrev.
(Nu har du hypat upp oss här, haha!)

Permalänk

Hehe räknar med att jag kommer få skit men här har det i alla fall blivit en bra skillnad USB uppdatering har jag alltid kört

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Skrivet av Tellion:

Intressant såg att 1497 låg ute, men undrar varför det kommer sig att tv'n inte hittar dessa när man söker efter uppdateringar i menyn. Men bättre bild tackar man inte nej till

Bara ladda ner via ett USB minne och uppdatera kommer nog ta 2-4 veckor innan tvn hittar uppdateringen skulle jag tro

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Hej,

Funderar på att sälja G7-skärmen. Hur man med garantin? Finns den med i förpackningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bigimac:

Hej,

Funderar på att sälja G7-skärmen. Hur man med garantin? Finns den med i förpackningen?

Den ska du ha fått till din mail. Sök på exempelvis "Samsung Garantibevis" i din mailklient. Vidare står det att "Observera att detta garantibevis, för tilläggsprodukten, för giltighet ska uppvisas tillsammans med
kvitto på Samsung QLED Q80T (Storlek 65”-85”), Q90T, Q95T, Q800T, Q900TS eller Q950TS (valfri storlek) inköpt enligt ovan nämnd kampanj". Det står inget om att garantin bara gäller ursprungsköparen men det behöver det inte stå. Du kanske kan erbjuda köparen att hjälpa till vid inskick annars så gott det går? I vilket fall som helst kommer ju detta påverka priset.

Tänker du köpa en annan skärm? Gå över till TV:n? Jag känner ju inte till omständigheterna men personligen hade jag haft skärmen som extra då det känns synd att sälja en så fin skärm och få kanske 3500 kr som mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Den ska du ha fått till din mail. Sök på exempelvis "Samsung Garantibevis" i din mailklient. Vidare står det att "Observera att detta garantibevis, för tilläggsprodukten, för giltighet ska uppvisas tillsammans med
kvitto på Samsung QLED Q80T (Storlek 65”-85”), Q90T, Q95T, Q800T, Q900TS eller Q950TS (valfri storlek) inköpt enligt ovan nämnd kampanj". Det står inget om att garantin bara gäller ursprungsköparen men det behöver det inte stå. Du kanske kan erbjuda köparen att hjälpa till vid inskick annars så gott det går? I vilket fall som helst kommer ju detta påverka priset.

Tänker du köpa en annan skärm? Gå över till TV:n? Jag känner ju inte till omständigheterna men personligen hade jag haft skärmen som extra då det känns synd att sälja en så fin skärm och få kanske 3500 kr som mest.

Tack för svaret och hjälpen! Jag hittade garantibeviset bifogat i ett mejl efter lite letande, har tidigare försökt söka efter det utan framgång så jag trodde inte att det fanns i mejlkorgen.

Såg också det nu, kan man inte bara skicka med kvitto-kopia på TV'n också så är saken biff?

Spelar inte, utan använder bara skärmar till kontorsarbete. Trodde att det kanske skulle funka med G7:an, men den verkar ha ganska aggressiv kurvning så den kanske bara funkar för spel. Har du eller kanske någon annan testat kontorsarbete med den (word, excel osv.)? Funderar på en plan 32" i stället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bigimac:

Tack för svaret och hjälpen! Jag hittade garantibeviset bifogat i ett mejl efter lite letande, har tidigare försökt söka efter det utan framgång så jag trodde inte att det fanns i mejlkorgen.

Såg också det nu, kan man inte bara skicka med kvitto-kopia på TV'n också så är saken biff?

Spelar inte, utan använder bara skärmar till kontorsarbete. Trodde att det kanske skulle funka med G7:an, men den verkar ha ganska aggressiv kurvning så den kanske bara funkar för spel. Har du eller kanske någon annan testat kontorsarbete med den (word, excel osv.)? Funderar på en plan 32" i stället.

Inga problem. Ja, du kan ju absolut skicka med det kvittot med men jag vet inte om garantin är överförbar. Troligtvis är det lugnt så länge man har kvittona men jag känner inte till Samsungs policy. I vilket fall som helst så speglas ju bland annat detta i priset. Det finns ju en anledning till att din skärm inte kommer säljas till butikspris. Sen till vilken grad det speglas är ju en fråga mellan dig och köparen.

Aha, jag utgick från att du öppnat din skärm och ångrat dig. Då kommer du kunna få mer än 3500 kr. Denna säljaren fick nyligen 4600 kr fick för en öppnad skärm: https://www.tradera.com/item/301824/451852849/27-qled-samsung.... Vissa skärmar har nyligen gått för runt 5000 kr! Jag kanske skulle ha sålt min och hållit mig till TV:n (inte för att jag är missnöjd men resultatet av att gå över till skärmen gör att min TV inte längre används).

Med andra ord så är ju argumenten för att sälja skärmen starkare. Jag skriver texter rätt länge då och då, senast nyss i Google Docs. Böjningen är inte ett problem för mig, kanske tvärtom då det omsluter mina ögon. Jag vill inte ha större skärm men det kan förstås vara en fördel om du vill få plats med mer. Då kanske du även ska satsa på en 4K-skärm. Samtidigt är det ju så att vissa inte gillar eller tål denna böjningen så det är svårt för mig att ge råd.

Permalänk
Medlem

Ni som köpte vet ni om qe55/65 har steam link som app fortfarande eller om Samsung tagit bort den funktionen?

Permalänk
Skrivet av askerone:

Ni som köpte vet ni om qe55/65 har steam link som app fortfarande eller om Samsung tagit bort den funktionen?

Har visserligen inte uppdaterat min tvs mjukvara då det verkade krävas att man hade uppdateringen på ett usb eller vad dt var, men har det på min Q90T iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Har visserligen inte uppdaterat min tvs mjukvara då det verkade krävas att man hade uppdateringen på ett usb eller vad dt var, men har det på min Q90T iaf.

Tackar!

Permalänk
Medlem

Knappt spelat på evigheter men tänkte börja igen smått. Det finns en mjukvaruuppdatering från augusti för G7:an för er som också missat den: https://www.samsung.com/se/support/model/LC27G75TQSUXEN/.

Vad har ni för inställningar på själva skärmen? Kör ni med adaptive-sync på on? I så fall är svart equalizer den enda inställningen under spel - då antar jag resten är optimalt inställt? Eller ska man ta den på off och ändra själv och vad i så fall?