Amazon - dela med er av era erfarenheter

Permalänk
Medlem

Angående fakturor på Amazon. Eftersom de inte har det tillfälligt såg jag att Klarna har s.k. engångskort i appen.

https://www.klarna.com/international/press/klarna-lanserar-ny...

Citat:

För icke-Klarna-handlare kommer appanvändare att bli ombedda att skapa ett virtuellt engångskort baserat på några enkla nyckelfakta, inklusive vilken webbutik de vill handla från, hur mycket de vill handla för och vilken av Klarnas betalningsmetoder de vill använda sig av. Det virtuella kortet är sedan tillgängligt i appen i 24 timmar. När appanvändaren når utcheckningen väljer de kortbetalning och sedan är informationen från det virtuella kortet automatiskt förifylld och de kan fortsätta med inköpet. Appanvändare kommer att kunna handla från flera icke-Klarna-handlare genom att skapa nya virtuella kort för varje butik. Appanvändarna kommer också att kunna nyttja populära Klarna-fördelar, till exempel ‘try before you buy’ och Köparskyddet överallt på nätet. Detta är nästa steg för att skapa en överlägsen shoppingupplevelse med frihet och flexibilitet för appanvändare att välja var, när och hur de vill handla med Klarna.

Permalänk
Medlem

Hitta en Ssd på amazon som enligt info ska vara 480gb men när man googlar den så har bland annat aliexpress samma Ssd men där är den bara 120gb.
Vågar man då chansa på att den på amazon är 480gb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Hitta en Ssd på amazon som enligt info ska vara 480gb men när man googlar den så har bland annat aliexpress samma Ssd men där är den bara 120gb.
Vågar man då chansa på att den på amazon är 480gb?

Är det Amazon själva som säljer den, eller någon 3:e pars säljaren på Amazon?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Är det Amazon själva som säljer den, eller någon 3:e pars säljaren på Amazon?

Stod att den såldes och fraktades av amazon så gissar på att det är amazon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Stod att den såldes och fraktades av amazon så gissar på att det är amazon

Då borde det stämma. Och skulle det mot förmodan inte göra det så kan du alltid få en fraktsedel från Amazon o skicka tillbaka produkten inom 30 dagar.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill om AMZ och PostNord men att en beställning (I lager) som läggs runt lunchtid (igår) går att hämta upp på ombudet kl 09:00 idag är vasst! Jag bor i Stockholm.

Permalänk
Skrivet av Tobitheo:

Hitta en Ssd på amazon som enligt info ska vara 480gb men när man googlar den så har bland annat aliexpress samma Ssd men där är den bara 120gb.
Vågar man då chansa på att den på amazon är 480gb?

Är det på Amazon.se? Produktsidorna innehåller ibland felaktiga uppgifter. Testa att ändra .se till .de i adressen. Då är det större sannolikhet att det står rätt på sidan.

Skrivet av edson:

Säga vad man vill om AMZ och PostNord men att en beställning (I lager) som läggs runt lunchtid (igår) går att hämta upp på ombudet kl 09:00 idag är vasst! Jag bor i Stockholm.

Det där gäller bara om varan finns på lagret utanför Eskilstuna. I många fall skickas varan istället från något lager i utlandet och då tar det flera dagar. Leveransklockslag till ombudet beror nog på i vilken ordning Postnords skåpbilsförare väljer att köra till ombuden. Vissa ombud får leverans tidigt på dagen medan andra ombud får leverans senare på dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Det där gäller bara om varan finns på lagret utanför Eskilstuna. I många fall skickas varan istället från något lager i utlandet och då tar det flera dagar. Leveransklockslag till ombudet beror nog på i vilken ordning Postnords skåpbilsförare väljer att köra till ombuden. Vissa ombud får leverans tidigt på dagen medan andra ombud får leverans senare på dagen.

Det förstår jag, varan var som sagt i lager och sannolikt då i E-tuna! Att den landande hos mitt ombud tidigt var kanske "flax", absolut. Med det sagt tycker jag logistikedjan är imponerande ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Är det på Amazon.se? Produktsidorna innehåller ibland felaktiga uppgifter. Testa att ändra .se till .de i adressen. Då är det större sannolikhet att det står rätt på sidan.Det där gäller bara om varan finns på lagret utanför Eskilstuna. I många fall skickas varan istället från något lager i utlandet och då tar det flera dagar. Leveransklockslag till ombudet beror nog på i vilken ordning Postnords skåpbilsförare väljer att köra till ombuden. Vissa ombud får leverans tidigt på dagen medan andra ombud får leverans senare på dagen.

Det där med leveranstid är ett roligt lotteri. Jag beställde en Denon Home 350 från amazon.se (bra mycket billigare än Hifi-klubbens pris) en söndag kväll. De erbjöd expressleverans hem för 69 kr extra (i sammanhanget en struntsumma), med utlovad leverans på fredag. "Bra, det tar jag", tänkte jag. Döm min förvåning när DHL levererade hem det på tisdag eftermiddag, och då hade högtalaren fraktats från Milano!

Permalänk
Medlem

Har bara haft bra erfarenheter av Amazon.se hittils. Köpt en handfull grejer och bockar alltid i "säljs av amazon"
Gjort många bra deals på Barbiegrejer till dottern.
Idag såg jag att de fick ryzen 5600x i lager så köpte en direkt med expressfrakt. Får verkligen hoppas att upplevelsen är lika bra denna gång som övriga köp jag gjort där.

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk

Har tyvärr bara dåliga erfarenheter av Amazon i Sverige. Vi fick ett presentkort på 1000kr på jobbet. Glatt beställde jag hem en Ryzen processor med mitt konto. De har nu tagit pengar och presentkort samt spärrat mitt konto för misstänkt bedrägeri. Det går inte att logga in och inte heller att kontakta support. Varken fått varor eller pengar. Att de utöver det även ligger 10-15 år efter i både design och betaltjänster gör det svårt att förstå hur de kan vara där de är idag.

Dock jobbar jag till vardags med cloud utveckling och AWS är ju helt fantastiskt. Så min uppfattning är tudelad

För de som undrar har det stått såhär ett bra tag nu:

"Mer information behövs
Informationen du lämnade granskades av Amazon, men vi kan inte häva spärren på ditt konto just nu. Håll utkik efter ett e-postmeddelande eller sms från Amazon som beskriver nästa steg för mer information. Kontakta oss om du har fler frågor."

Försöker jag kontakta dem bes jag logga in och kommer tillbaka till det där meddelandet. Det blir aldrig mer Amazon för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljohansson:

Har tyvärr bara dåliga erfarenheter av Amazon i Sverige. Vi fick ett presentkort på 1000kr på jobbet. Glatt beställde jag hem en Ryzen processor med mitt konto. De har nu tagit pengar och presentkort samt spärrat mitt konto för misstänkt bedrägeri. Det går inte att logga in och inte heller att kontakta support. Varken fått varor eller pengar. Att de utöver det även ligger 10-15 år efter i både design och betaltjänster gör det svårt att förstå hur de kan vara där de är idag.

Dock jobbar jag till vardags med cloud utveckling och AWS är ju helt fantastiskt. Så min uppfattning är tudelad

För de som undrar har det stått såhär ett bra tag nu:

"Mer information behövs
Informationen du lämnade granskades av Amazon, men vi kan inte häva spärren på ditt konto just nu. Håll utkik efter ett e-postmeddelande eller sms från Amazon som beskriver nästa steg för mer information. Kontakta oss om du har fler frågor."

Försöker jag kontakta dem bes jag logga in och kommer tillbaka till det där meddelandet. Det blir aldrig mer Amazon för min del.

Testa ringa till dom istället om du inte kommer förbi grejen med login "Internationellt nummer för allmänna frågor: +46 8 446 891 37"

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Medlem

Funderade på att köpa en HDD från Amazon, men när jag läser många klagomål om hur de levererats i en påsen eller nästan i någon form av kuvert blir man ju rädd.

Någon som har erfarenhet kring detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljohansson:

Att de utöver det även ligger 10-15 år efter i både design och betaltjänster gör det svårt att förstå hur de kan vara där de är idag.

Fast man måste tänka på vad gemene man prioriterar och det är ganska enkelt: stort utbud och bra priser. Allt annat är bara en bonus för många. Inte alla, men många.

Håller med om att UI:t är katastrofalt dåligt men till deras försvar tror jag det beror mycket på att det är svårt att organisera en så stor handelsplats som amazon. Om de bara sålde sina egna varor hade dt förstås gått men när de säljer hundratusentals varor från tusentals säljare som agerar på olika sätt blir det svårt. Visst kan de säkert göra det bättre men jag tror att de p.g.a. sin storhet aldrig skulle kunna bli lika bra som t.ex. webhallen/inet/m.fl.

Angående betalmetoderna så är det som jag nämnde i början, gemene man betalar gärna med sitt kort och det erbjuder förstås amazon. Finns säkert många som gärna velat betala med faktura men om valet står mellan (ibland) markant billigare varor eller faktura så är valet enkelt för de flesta.

Skrivet av konsum:

Funderade på att köpa en HDD från Amazon, men när jag läser många klagomål om hur de levererats i en påsen eller nästan i någon form av kuvert blir man ju rädd.

Någon som har erfarenhet kring detta?

Jag har köpt en hårddisk från WD och den kom, om jag minns rätt, bra skyddat. Däremot har jag fått andra saker som varit under all kritik. Amazon verkar ibland tro att bara för att något inte är ömtåligt så ska man inte behöva skydda det något alls.

Angående dåligt förpackade hårddiskar så har det med jämna mellanrum varit en het diskussion på sweclockers. Även mer seriösa butiker har skickat dem dåligt emballerade. Vill minnas att bl.a. komplett och inet fått skit för det, men jag kan blanda ihop butikerna. Oavsett så var det några år sedan.

I dessa trådar har det även tagits upp att flera tillverkare skickar hårddiskarna dåligt emballerat till butikerna, så inte undra på att de går sönder emellanåt.

Permalänk
Skrivet av Fryngel:

Det där med leveranstid är ett roligt lotteri. Jag beställde en Denon Home 350 från amazon.se (bra mycket billigare än Hifi-klubbens pris) en söndag kväll. De erbjöd expressleverans hem för 69 kr extra (i sammanhanget en struntsumma), med utlovad leverans på fredag. "Bra, det tar jag", tänkte jag. Döm min förvåning när DHL levererade hem det på tisdag eftermiddag, och då hade högtalaren fraktats från Milano!

Inget konstigt. DHL Express levererar över natten inom Europa. Från Asien tar det två dagar.

Skrivet av ljohansson:

Har tyvärr bara dåliga erfarenheter av Amazon i Sverige. Vi fick ett presentkort på 1000kr på jobbet. Glatt beställde jag hem en Ryzen processor med mitt konto. De har nu tagit pengar och presentkort samt spärrat mitt konto för misstänkt bedrägeri. Det går inte att logga in och inte heller att kontakta support. Varken fått varor eller pengar. Att de utöver det även ligger 10-15 år efter i både design och betaltjänster gör det svårt att förstå hur de kan vara där de är idag.

Om det inte finns någon kundtjänst som går att kontakta kan du kanske försöka med Allmänna reklamationsnämnden istället. Säg att du försökt kontakta Amazon men att Amazon blockerat möjligheten att kontakta kundtjänst. Det tar förstås tid att ta det genom ARN, men det kanske är enda sättet om Amazon gör det omöjligt att kontakta kundtjänst.

Skrivet av konsum:

Funderade på att köpa en HDD från Amazon, men när jag läser många klagomål om hur de levererats i en påsen eller nästan i någon form av kuvert blir man ju rädd.

Jag tycker att Amazon normalt har skickat tillräckligt säkert, men ibland kan det vara underligt förpackat. När jag skulle skaffa en ny skrivare brydde sig inte Amazon om att stoppa ner skrivaren i någon låda utan skickade den som den var i tillverkarens låda. Alla kunde alltså se att det var en skrivare och det hade därför varit möjligt för någon illasinnad UPS-anställd att stjäla skrivaren.

Permalänk
Medlem

Jag är lite intresserad av hur man enklast söker på amazon. Mest så man kan sortera bort allt skräp man får gå genom sidor av först innan man väl kommer till det man letar efter.

Tex söker man på 240gb SSD så får man 10 sidor med saker som inte ens har med en SSD att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Jag är lite intresserad av hur man enklast söker på amazon. Mest så man kan sortera bort allt skräp man får gå genom sidor av först innan man väl kommer till det man letar efter.

Tex söker man på 240gb SSD så får man 10 sidor med saker som inte ens har med en SSD att göra

Intressant! Jag sökte på "ssd 240gb" och får endast SSD.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Är det på Amazon.se? Produktsidorna innehåller ibland felaktiga uppgifter. Testa att ändra .se till .de i adressen. Då är det större sannolikhet att det står rätt på sidan.

Den här är det. Provad ändra till .de men där står den som 120gb med digital storage capacity på 480gb.
Såg även att bilden på den är på en 960gb.

amazon ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Den här är det. Provad ändra till .de men där står den som 120gb med digital storage capacity på 480gb.
Såg även att bilden på den är på en 960gb.

amazon ssd

Den där artikeln är ju Amazon i ett nötskal

Permalänk
Medlem

Min upplevelse på Amazon har fungerat mycket bra.
Fick först hem mitt endoskop som inte fungerade gjorde en retur och fick in pengarna på Amazon efter fem dagar. Skickade efter en ny som kom efter tre dagar fungerar felfritt.
Mycket nöjd

Permalänk
Moderator
Moderator

Nu har Amazon.se fått fnatt för mig, allt är på engelska och står "Free UK Delivery" på prylarna.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag är inte särskilt imponerad av svenska Amazon. Köpte en produkt på en onsdag som fanns i lager hos Amazon enligt hemsidan. Den skulle komma på fredag samma vecka enligt beskedet jag fick innan jag utförde beställningen. Fredagen kom, men ingen produkt. Helgen gick och måndagen kom, men fortfarande ingen produkt.

Enligt mitt konto på Amazon var produkten skickad och jag kunde följa paketet via sändningsnummer. Den stod markerad som sänd. Tisdagen veckan efter gick också, fortfarande ingen produkt. Jag ringde Amazon kundtjänst, de sa att varan är på väg och den kommer nog i morgon onsdag. Onsdagen gick och Torsdagen också, fortfarande ingen produkt.

På fredagen 9 dagar efter köpet ringde jag postens kundtjänst. De hade inget paket med detta sändningsnummer på väg överhuvudtaget. Jag ringde åter igen Amazon. Efter mycket om och men kunde kundtjänst se att paketet aldrig skickats. Varför vet dom inte.

Jag avbokade produkten och beställde via Inet istället. Varan från inet kom redan måndagen efter ...

Som sagt, inte imponerad av Amazon.

Permalänk
Medlem

Otroligt dålig upplevelse för mig på amazon.se.
Beställde ett 3080 26/12 som fraktas och såldes av amazon, stod i kö och ordern låg kvar sen beställningen.

Köpte lite kablar och skit från amazon.se som dock inte såldes direkt av amazon, utan de skickades från kina.
för 2 veckor sen fick jag först en uppdatering om orderstatus på 3080't, helt normalt, att det fortfarande är försenat och skickas när det kommer in. 10 minuter senare får jag ett till mejl om "suspekt aktivitet på mitt konto" och att det är spärrat, och alla liggande ordrar tas bort. Vilket såklart suger, då jag förlorat "köplatsen" och inte kan beställa det igen. Inte ett pip på 2 månader och så sker detta inom 10 minuter.

Måste då skicka in papper på konto utdragen på det kort jag använde. Gjorde det, blev inte godkänt (?) då faktureringsadressen och kort nummer samt telefonnummer inte var på samma papper.

Nåväl detta var väl lugnt, undviker att handla där igen, men nu har ett av paketen från kina inte kommit, 2 veckor efter det sista datumet det var sagt att det skulle komma, kan inte komma in på mitt konto så jag kan ta kontakt med återförsäljaren, kan inte ens se vilket företag det är, paketet var skickat men fick inget spårningsnummer.

Kort sagt är detta det värsta skitföretaget jag handlat på, absurt att amazon.se är så struligt, kommer aldrig handla där igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Nu har Amazon.se fått fnatt för mig, allt är på engelska och står "Free UK Delivery" på prylarna.

Så har Amazon.se varit för mig i drygt tre månader nu. Vid tre tillfällen då jag kontaktat deras kundtjänst angående andra problem har haft med leveranser m.m. har jag även påpekat att deras hemsida visar fel språk, men de verkar inte bry sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Otroligt dålig upplevelse för mig på amazon.se.
Beställde ett 3080 26/12 som fraktas och såldes av amazon, stod i kö och ordern låg kvar sen beställningen.
.....

Låter helt absurt. 🤔🤔😶😶

Använder du VPN när du surfar på nätet?

Jag råkade ut för något liknande på en helt annan handelsplats. Jag glömde att jag använde VPN när jag loggade in på mitt konto. Då spärrades mitt konto pga konstig aktivitet på mitt konto. Deras system flaggade mitt konto eftersom jag plötsligt kom från en helt annan plats med ett IP nummer som tydligen låg blacklisted i deras system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsum:

Funderade på att köpa en HDD från Amazon, men när jag läser många klagomål om hur de levererats i en påsen eller nästan i någon form av kuvert blir man ju rädd.

Någon som har erfarenhet kring detta?

Om man beställer på amazon.de kan man ibland välja "Ship in Amazon packaging" vid betalningen så lägger de disken i en vanlig brun kartong. Det är lite bättre än att skicka den i enbart produktkartongen som fullkomligt skriker "stjäl mig". Av någon anledning verkar inte det finnas på amazon.se.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

När Amazon fungerar bra så fungerar det jävligt bra, snabba leversaner och stort utbud.
Problemen jag stött på är att deras kartonger alltid anländer mer eller mindre fallfärdiga, även innehållet ser ofta öppnat ut (kanske tullen?) sen har jag även haft problem med att det fattas varor då och då, men då är iaf amazon snabba med att ersätta pengarna, no questions asked.

Permalänk
Skrivet av PeoplesMC:

Köpte lite kablar och skit från amazon.se som dock inte såldes direkt av amazon, utan de skickades från kina.
för 2 veckor sen fick jag först en uppdatering om orderstatus på 3080't, helt normalt, att det fortfarande är försenat och skickas när det kommer in. 10 minuter senare får jag ett till mejl om "suspekt aktivitet på mitt konto" och att det är spärrat, och alla liggande ordrar tas bort. Vilket såklart suger, då jag förlorat "köplatsen" och inte kan beställa det igen. Inte ett pip på 2 månader och så sker detta inom 10 minuter.

Måste då skicka in papper på konto utdragen på det kort jag använde. Gjorde det, blev inte godkänt (?) då faktureringsadressen och kort nummer samt telefonnummer inte var på samma papper.

Här kanske det skulle vara på sin plats att kontakta Allmänna reklamationsnämnden. Dels om täckningsköp för att Amazon på eget behåg avbokat din beställning, dels om att det är orimligt att Amazon kräver andra kontoutdrag än dem som bankerna erbjuder. Eventuellt kan man hävda att det är orimligt att Amazon kräver att få se på kontoutdraget även om det skulle innehålla all information som Amazon efterfrågar eftersom kontoutdraget även innehåller annan information som kontosaldo och transaktioner som man inte tycker att Amazon har något med att göra. Amazon hade kunnat välja att använda 3D-secure istället så hade Amazon skyddats mot bedrägerier utan att kunden behöver skicka in några kontoutdrag. 3D-secure är för övrigt säkrare än att begära in kontoutdrag i utvalda fall.

Jag kan inte minnas att jag någonsin sett ett telefonnummer på ett kontoutdrag, utom möjligen telefonnumret till banken. Det är inte ens säkert att banken vet vad kunden har för telefonnummer. Adress brukar finnas om kontoutdraget skickas i pappersform men numera har bankerna i stor utstäckning gått över till elektroniska kontoutdrag istället och då kan adress saknas. På kontoutdragen till mitt bankkonto anges inget kortnummer. Det skulle för övrigt vara en stor säkerhetsrisk att skriva ut ett kontonummer där eftersom folk kan behöva visa upp kontoutdraget i vissa sammanhang, t.ex. för Amazon när de ber om att få se på ett kontoutdrag. Kontonumret skulle ju då läcka ut till den som tittar på kontoutdraget och skulle sedan kunna spridas till skurkar om den som tittar på kontoutdraget inte har ordning på säkerheten. Sedan kan kontoutdrag försvinna i postgången och de kanske inte slängs bort på ett säkert sätt om de inte behövs längre. Det skulle göra det lukrativt för skurkar att leta efter kuvert med bankers logotyper på eftersom skurkarna då kanske skulle få tag på ett kortnummer.

Skrivet av DrSwizz:

Så har Amazon.se varit för mig i drygt tre månader nu. Vid tre tillfällen då jag kontaktat deras kundtjänst angående andra problem har haft med leveranser m.m. har jag även påpekat att deras hemsida visar fel språk, men de verkar inte bry sig.

I andra länder har Amazon en knapp till höger om sökrutan där man kan klicka för att byta språk, men den finns av någon obegriplig anledning inte på den svenska sidan så det går inte att byta till svenska om det skulle vara på fel språk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dexters:

Låter helt absurt. 🤔🤔😶😶

Använder du VPN när du surfar på nätet?

Jag råkade ut för något liknande på en helt annan handelsplats. Jag glömde att jag använde VPN när jag loggade in på mitt konto. Då spärrades mitt konto pga konstig aktivitet på mitt konto. Deras system flaggade mitt konto eftersom jag plötsligt kom från en helt annan plats med ett IP nummer som tydligen låg blacklisted i deras system.

Kan ha haft VPN påslagen nån gång, men det har jag sällan, och isåfall alltid uppkopplad från sverige. Tror inte jag haft det när jag varit inne på amazon, hade nog inte varit inloggad där på över en månad när jag fick mejlet. Jag tror det kan ha att göra med att jag använt 2 olika visa kort, båda med mitt namn på så klart så det BORDE inte vara nått problem, men har för mig att någon annan här på forumet råkade ut för samma sak då hen också hade 2 betal metoder.

Skrivet av Kommenterande 2:

Här kanske det skulle vara på sin plats att kontakta Allmänna reklamationsnämnden. Dels om täckningsköp för att Amazon på eget behåg avbokat din beställning, dels om att det är orimligt att Amazon kräver andra kontoutdrag än dem som bankerna erbjuder. Eventuellt kan man hävda att det är orimligt att Amazon kräver att få se på kontoutdraget även om det skulle innehålla all information som Amazon efterfrågar eftersom kontoutdraget även innehåller annan information som kontosaldo och transaktioner som man inte tycker att Amazon har något med att göra. Amazon hade kunnat välja att använda 3D-secure istället så hade Amazon skyddats mot bedrägerier utan att kunden behöver skicka in några kontoutdrag. 3D-secure är för övrigt säkrare än att begära in kontoutdrag i utvalda fall.

Detta var intressant läsning, just för att precis detta, de papprerna dom kräver existerar liksom inte, ska man behöva göra en specialbeställning från banken med allt utskrivet liksom. Hade jag haft mer energi att lägga på det hade jag nog bussat ARN på dem, nöjer mig med att vara lätt irriterad på dem och inte handla därifrån igen Så länge det paket jag väntar på kommer fram iallafall, kan ju fastnat i postmords tullhantering.

Permalänk
Medlem

Har handlat en hel del på Amazon.se sen det lanserades.
Och gjort vissa sjuka fynd mest i början då valuta översättningen var helt galen. Och jag har fått alla dessa produkter också vilket är rätt sjukt.

Men utanför detta har det även fungerat ypperligt med både kontakt och handlandet.

Har fått kontakta amazon kundservice (vilket är utan tvekan de snabbaste i Sverige, chatten har jag aldrig fått vänta mer än 1 minut (Ex Inets värdelösa chatt support har jag ibland suttit i 30+ min innan någon dyker upp).
De har löst problemet direkt med skicka ut en ny produkt eller satt tillbaka pengarna utan några som helst bekymmer.

Så i det hela är min erfarenhet super av Amazon.