Snabbtitt: Roborock S7 – moppning och robotkrig

Permalänk
Melding Plague

Snabbtitt: Roborock S7 – moppning och robotkrig

Roborock är bland de mest populära dammsugarna och intresset på SweClockers är stort. Vi tittar på en förhandsversion av kommande S7.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En betydligt större vattentank, aktiv moppning och möjlighet att höja moppen då den går över mattor.

Detta är något som jag verkligen saknar i våran S5 Max. Jag tänkte att moppningen bara "pausades" vid de moppningsfria zonerna som man kan placera ut, men istället blir det som en vägg som roboten vägrar åka in i. Då vi har en rumsmatta i vardagsrummet och en längre/större matta i hallen så skulle det alltså blockera av 2/3 av lägenheten.. vi kan alltså inte köra moppningen utan att behöva plocka undan mattorna precis som om vi skulle moppa "manuellt"

Kanske blir ett byte om tomten är snäll i år

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Pamudas:

En betydligt större vattentank, aktiv moppning och möjlighet att höja moppen då den går över mattor.

Detta är något som jag verkligen saknar i våran S5 Max. Jag tänkte att moppningen bara "pausades" vid de moppningsfria zonerna som man kan placera ut, men istället blir det som en vägg som roboten vägrar åka in i. Då vi har en rumsmatta i vardagsrummet och en längre/större matta i hallen så skulle det alltså blockera av 2/3 av lägenheten.. vi kan alltså inte köra moppningen utan att behöva plocka undan mattorna precis som om vi skulle moppa "manuellt"

Ja då är ju s7 en jackpot

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Jag köpte en S6 MaxV för några veckor sedan. Jag visste att S7 var på G men kunde inte vänta då min S5 gick sönder.
Är riktigt nöjd!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Går att ta sig runt genom att markera mattor som egna rum/zoner, sedan kör man rumsstädning de gånger man vill våttorka. Iofs så får man starta två olika körningar för att klara av hela rummet (en för zoner med våttorkning och för zoner utan våttorkning) men det är ändå hyfsat smidigt.

Edit: Kanske missförstod hur s5 max hanterar moppzoner, har en vanlig s5 och hanterar moppzoner på det sätt jag beskriver här ovanför

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ronz:

Jag köpte en S6 MaxV för några veckor sedan. Jag visste att S7 var på G men kunde inte vänta då min S5 gick sönder.
Är riktigt nöjd!

A men som vi går genom i artikeln/videon. S7 är verkligen något annat än bara en rak upgrade av s6 maxv så beroende på behov är det inte alls säkert att det är värt att vänta in s7

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Går att ta sig runt genom att markera mattor som egna rum/zoner, sedan kör man rumsstädning de gånger man vill våttorka. Iofs så får man starta två olika körningar för att klara av hela rummet (en för zoner med våttorkning och för zoner utan våttorkning) men det är ändå hyfsat smidigt.

Edit: Kanske missförstod hur s5 max hanterar moppzoner, har en vanlig s5 och hanterar moppzoner på det sätt jag beskriver här ovanför

Problemet är att moppzonerna är precis som "No-go zones", roboten kör alltså inte igenom utan måste köra runt. Det går inte varken i hallen eller vardagsrummet då mattan täcker för stor yta 😅 Om jag ska kunna moppa i flera olika rum som du föreslår, så måste jag lyfta roboten runt/över mattorna så den tar sig vidare hehe

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Inaktiv

Gillar denna "snabbtitt" ! Bra med ren ärlighet om vad ni upplever

Sen asså Ballong kriget är ju rent episkt !

//skane

Permalänk
Medlem

Ballong-fighten var något av det mest spännande man sett på Swec. Resultatet var ju mer oförutsägbart än om Kenneth till slut skulle lyckas komma in i spelet förra veckan.

Kul inslag med enklare test av prylar.

Gällande moppfunktionen är det ju fortfarande ett tillägg som ändå bara fungerar lite sisådär, även om den här är ett tydligt steg fram.

Permalänk
Medlem

Uppskattar verkligen lite fler recensioner inom denna kategori. Har kört olika neato i alla år men roborock ser riktigt trevlig ut måste jag säga

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Jag har blivit informerad om att min vackra specifikationstabell innehåller felaktigheter på nästan alla modellers vattentank-storlek.

Fixat nu!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Blir att vänta på S7 MaxV

Permalänk
Medlem

S7, så snabb att du behöver sätta fast din GoPro!!!!

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Jag ser på kartan att det finns utrymme för optimering av hur den städar. Den verkar vara bestämd i sin riktning, men i den långa korridoren som går åt höger i bilden hade det varit mer effektivt att köra långa svep längs med i stället för korta tvärs, som tar mycket mer tid pga alla vändningar och omorienteringar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Är riktigt nöjd!

Exakt samma läge som för mig. Är egentligen helt ointresserad av moppning, så hoppas att man inte gick går miste om annat klockrent.

Vad gick sönder på din? Här var det lasersensorn som la av.

Visa signatur

Bleak

Permalänk

Det hade varit trevligt om det var möjligt att använda såpvatten när man moppar. Är det något den stödjer?

Permalänk
Medlem

glöm inte att sätta denna varelse på gästnätet, ni vill väll inte att regimen i kina ska ha direkt access till ert intranät?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av dakke:

glöm inte att sätta denna varelse på gästnätet, ni vill väll inte att regimen i kina ska ha direkt access till ert intranät?

Inte bara access till nätet, dessutom hela planritning en för kontoret så när de väl invaderar vet de exakt var vi gömmer grafikkorten.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av zojjz:

Exakt samma läge som för mig. Är egentligen helt ointresserad av moppning, så hoppas att man inte gick går miste om annat klockrent.

Det ena hjulet hade krånglat några gånger under en längre tid. Till slut så ville den inte rotera alls på den! Enkelt fixat genom att köpa nytt hjul men med 6 katter orkade jag inte vänta på långa leveranstider

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av zojjz:

Min S5 stod att skrek att lasern inte kunde röra sig. Kopplade jag in stegmotorn som snurrar lasern den på 5V så hoppade den ändå igång, och efter det snurrade lasern ett halvår till.

När den la av andra gången så beställde jag en ny stegmotor från Amazon och monterade in. Nu fungerar dammsugaren igen, till kostnad av 150 kr. Kan vara värt att tänka på innan man köper nytt.

Visa signatur

🖥️ | Ryzen 3800X | Radeon 6800XT | 32 GB | +3 TB SSD

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” - George Carlin

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Inte bara access till nätet, dessutom hela planritning en för kontoret så när de väl invaderar vet de exakt var vi gömmer grafikkorten.

De sitter så klart i redaktionens mining-riggar när de inte används i tester! Allt annat vore orimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

De sitter så klart i redaktionens mining-riggar när de inte används i tester! Allt annat vore orimligt.

Tycker ändå att det är dags att byta namn till SweMiners så vi kan fokusera på hemsidans kärnverksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawac90:

Min S5 stod att skrek att lasern inte kunde röra sig. Kopplade jag in stegmotorn som snurrar lasern den på 5V så hoppade den ändå igång, och efter det snurrade lasern ett halvår till.

När den la av andra gången så beställde jag en ny stegmotor från Amazon och monterade in. Nu fungerar dammsugaren igen, till kostnad av 150 kr. Kan vara värt att tänka på innan man köper nytt.

Testade att jump-starta ett flertal gånger, hjälpte ett tag som du säger. Övervägde att beställa ny motor nu, men då vi ändå planerar att flytta från en liten lägenhet till flerplanshus inom en överskådlig framtid så är tanken att dona med reparation då. Man har blivit så lat med robotdammsugaren att man självklart kommer behöva en till varje plan, och inte hålla på att lyfta upp och ner för trapp

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

Vi har en S5 och den fastnar i strumpor, skosnören och på diverse trösklar. Vi moppar inte ofta så hellre att den inte fsstnar på diverse än att den kan moppa.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Har en s5 max på 88 kvadrat.
Kör den i hela lgh en gång i veckan och köket några gånger extra.

Moppningen funkar bra, men jag upplever att man måste tvätta moppduken efter varje gång för optimalt resultat.
Har en långhårig fru så får städa borstarna (med medföljande kniv) och tömma lådan efter typ 100 kvadrat

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Alltså, hur fungerar "moppningen" av golvet igentligen, när man moppar golvet manuellt så blir ju vattnet i hinken svart efter några kvadrat och man måste byta vatten för att inte moppa runt med smuttsigt vatten på resterande golvyta, och ni menar då på allvar att den där lilla roboten klarar av att moppa golvet utan vattenbyte?

???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paydaye:

Alltså, hur fungerar "moppningen" av golvet igentligen, när man moppar golvet manuellt så blir ju vattnet i hinken svart efter några kvadrat och man måste byta vatten för att inte moppa runt med smuttsigt vatten på resterande golvyta, och ni menar då på allvar att den där lilla roboten klarar av att moppa golvet utan vattenbyte?

???

Om vattnet blir svart efter några kvadrat bör du städa oftare...

Visst att det kan bli gråare mot slutet men man skall inte behöva byta vatten flera gånger under en moppning.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Paydaye:

???

Den tillför kontinuerligt nytt vatten från sin behållare. Den doppar ju inte moppen i använt vatten så som om man moppar med en hink manuellt.

Men med det sagt. Har man väldigt smutsiga golv bör man 100% grovstäda manuellt först en gång. En mopp som på s7an är ju mer för underhåll så att säga.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paydaye:

???

Det är mer som en våttorkning för att få bort damm. Den fuktar kontinuerligt trasan.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Karta

Skrivet av cyklonen:

Jag ser på kartan att det finns utrymme för optimering av hur den städar. Den verkar vara bestämd i sin riktning, men i den långa korridoren som går åt höger i bilden hade det varit mer effektivt att köra långa svep längs med i stället för korta tvärs, som tar mycket mer tid pga alla vändningar och omorienteringar.

Städningen blir bättre när man städar fler gånger och den har lärt sig hur hemmet ser ut. Sen om man delar in kartan i rum så städar den ett rum åt gången. Då kan man också ställa in vilken ordning den ska städa om man tex vill skura där det är smutsigast på slutet.

Man kan också ställa in vilken nivå den ska dammsuga och moppa på. I sovrum blir det ju inte lika smutsigt som i kök och entrén tex.