Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Avancerade inställningar > WAN > Internetanslutning (om inte manualen översatt fel)

Under "Basic Config" har du Aktivera UPnP, kryssa i nej och tryck på Verkställ.

UPnP/NAT-PMP kan överbelasta routern, därför att det viktigt att stänga av det i felsökningssyfte.

Tips stäng av mediaomvandlaren i 1 minut (om du har en) genom att dra ut strömmen (brytaren kan vara avstängd i programvaran), sätt sedan på allt och koppla i routern med en annan kabel. Har du patchpanel är det viktigt att koppla direkt till inkommande.

Fungerar det fortfarande inte behöver du testa med direktkopplad dator, din internetleverantör kommer inte kunna göra något annars.

Som jag skrev i första inlägg så kontaktade jag min leverantör och hade datorn direkt ansluten till uttaget 2 dagar senare kontaktade dom mig och sa de hittade inga fel men idag så försvann internet betydligt hårdare än förut men nu är det flera kunder som har felanmält liknande fel att internet kommer och går slumpmässigt så nu håller de på felsöker förfullt. Så kan utesluta min utrusning nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Som jag skrev i första inlägg så kontaktade jag min leverantör och hade datorn direkt ansluten till uttaget 2 dagar senare kontaktade dom mig och sa de hittade inga fel men idag så försvann internet betydligt hårdare än förut men nu är det flera kunder som har felanmält liknande fel att internet kommer och går slumpmässigt så nu håller de på felsöker förfullt. Så kan utesluta min utrusning nu.

Kan du nog inte, olika fel kan trotts allt hända Däremot kan du vänta tills fibernätet fixat felet innan du kollar igen. Vilket nät är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kan du nog inte, olika fel kan trotts allt hända Däremot kan du vänta tills fibernätet fixat felet innan du kollar igen. Vilket nät är det?

Lunet

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Från deras hemsida.

Pågående driftstörningar

Sporadiska avbrott

Störningar i nätet

Uppdaterad 2021-03-12 10:20

Område: Luleå

Orsak: Ej fastställd

Status: Felsökning pågår

Beräknas klart: 2021-03-19 17:00

Övrig information: Vi genomförde ett antal åtgärder under torsdagskvällen och hoppas därmed att problemet med de tillfälliga avbrotten ska vara löst för de flesta av er. Om du fortsatt upplever avbrott på tjänsten ber vi dig att göra en felanmälan hos din tjänsteleverantör. Detta underlättar för oss i vår felsökning och hjälper oss att skapa en helhetsbild av problemet och då vet vi om åtgärderna gjorde någon skillnad. Vi felsöker fortfarande för att hitta grundorsaken till detta problem.

Publicerad 2021-03-11 08:12

Område: Luleå

Orsak: Ej fastställd

Status:
Felsökning pågår

Beräknas klart: 2021-03-19 17:00

Övrig information: Det har kommit till vår kännedom att en del kunder upplever kortare avbrott på sin internetanslutning. Felsökning pågår för att hitta en lösning på detta problem.

Permalänk
Medlem

Med andra ord har de redan gjort åtgärder. Har de tidigare felsökt fiber/signal till dig så har de tittat på något helt annat än problemen de upplever nu eller som du upplevt tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Med andra ord har de redan gjort åtgärder. Har de tidigare felsökt fiber/signal till dig så har de tittat på något helt annat än problemen de upplever nu eller som du upplevt tidigare.

Som sagt jag kontaktade bredband2 idag när mitt nät gick ner för i vanliga fall får jag det här när det går ner

men idag möttes jag av det här

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Oavsett så har mitt nät fungerat felfritt utan några avbrott nu efter det står på bredband2 att felet är åtgärdat så det va fel på Bredband2 sidan och inte min. Elektronik när det är som bäst.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Åtgärden gjordes redan 12 mars hos Lunet, var väl idag det stängde ärendet däremot.