Permalänk

Problem med att få igång wifi

tja har en acer aspire v5-122p som jag bytt nätverkskort till ett med både 2.4ghz och 5ghz men är något som är fel när jag startar datorn har jag inget inget internet står man skall slå på nätverkskortet på knappen vill ket jag ej har någon eller snabb tangenten men det fungerar inte heller.
har provat alla drivers jag hittar ingen skillnad
får där emot i gång den om jag slår på strömsparläget fram och tillbaka då hoppar det igång

Någon som har någon idé ?? //Martin

Permalänk
Medlem

Hej!

Tips om du inte redan gjort det, kolla så du har senaste BIOS på din dator.

https://www.acer.com/ac/en/GB/content/support-product/4729?b=...

På en uppdatering står det "Add new Wi-Fi module support"

Så jag gissar en biosupdate löser dina problem

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Hej!

Tips om du inte redan gjort det, kolla så du har senaste BIOS på din dator.

https://www.acer.com/ac/en/GB/content/support-product/4729?b=...

På en uppdatering står det "Add new Wi-Fi module support"

Så jag gissar en biosupdate löser dina problem

version 2.10 ? skall prova detta !

Permalänk

https://imgur.com/a/Ko9pxFE

fungerar inte
samma sak

nätverkskortet är ett qualcomm atheros AR9462

och kör win 8.1 på datorn

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av martin_xxx:

https://imgur.com/a/Ko9pxFE

fungerar inte
samma sak

nätverkskortet är ett qualcomm atheros AR9462

och kör win 8.1 på datorn

Du anger ett chip och inte ett komplett wifikort, hursomhelst var det ganska mycket strul med win 8 och wifi för MS gjorde om ganska mycket, dessutom är en del laptops låsta så att bara specificerade wifikort funkar på hårdvarunivå.
Det kan också vara så att du har "vanligt strul" tex pga att den gamla driver stör och behöver rensas bort manuellt på nått sätt.

Om det inte finns nån mycket bra anledning till att du är kvar på win 8.1 så kan kanske en uppgradering till win 10 lösa problemet, om inte så tvättar det ju bort den ursprungliga drivern och OSet i sig blir trevligare, jag kan förstå varför man är kvar på win 7 men inte varför man stannar med win 8x för i det fallet är faktisk 10an bättre på allt och utseendet från win 7 förvann ju ändå med win 8.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du anger ett chip och inte ett komplett wifikort, hursomhelst var det ganska mycket strul med win 8 och wifi för MS gjorde om ganska mycket, dessutom är en del laptops låsta så att bara specificerade wifikort funkar på hårdvarunivå.
Det kan också vara så att du har "vanligt strul" tex pga att den gamla driver stör och behöver rensas bort manuellt på nått sätt.

Om det inte finns nån mycket bra anledning till att du är kvar på win 8.1 så kan kanske en uppgradering till win 10 lösa problemet, om inte så tvättar det ju bort den ursprungliga drivern och OSet i sig blir trevligare, jag kan förstå varför man är kvar på win 7 men inte varför man stannar med win 8x för i det fallet är faktisk 10an bättre på allt och utseendet från win 7 förvann ju ändå med win 8.

ända anledningen är att har jag win 10 så fungerar inte drivrutinen till grafikkortet
får det att fungera MEN flyttar man exempel musen så laggar den fram

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av martin_xxx:

version 2.10 ? skall prova detta !

senaste bios är väl det man normal väljer eller har du det och vill backa ?

Skrivet av martin_xxx:

ända anledningen är att har jag win 10 så fungerar inte drivrutinen till grafikkortet
får det att fungera MEN flyttar man exempel musen så laggar den fram

Låter underligt, vad är det för grafik i den ?

Och vad var det för wifikort du bytte från och har du provat att köra datorn via en livelinux ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Angående att testa med live-Linux:

Chippet du nämner stöds av drivern ath9k, vilket är en av de bättre i Linux. Firmware-BLOB:en för den driver är relativt liten, men det kan ändå vara bra att välja t. ex. Ubuntu som inte är så kinkiga med sådant.

Kortet borde hoppa igång direkt, men om det inte gör det kan du testa med ”sudo modprobe ath9k”.

Permalänk

gamla kortet som satt i är ett Qualcomm Atheros QCWB335
grafikkortet i datorn är ett amd radeon hd 8250

så nästa steg är att prova Ubuntu ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av martin_xxx:

gamla kortet som satt i är ett Qualcomm Atheros QCWB335
grafikkortet i datorn är ett amd radeon hd 8250

så nästa steg är att prova Ubuntu ?

Det är bra som felsöknigsmetod, funkar linux vet du att det inte är hårdvarufel.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är bra som felsöknigsmetod, funkar linux vet du att det inte är hårdvarufel.

ja jo sant men å andra sidan fungerar det ju när man slänger i strömsparläget och startar den igen, så tycker inte det borde vara hårdvarufel
sen kom jag på att datorn använder jag till felsökning av bilar så programmen jag har fungerar inte med linux

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av martin_xxx:

ja jo sant men å andra sidan fungerar det ju när man slänger i strömsparläget och startar den igen, så tycker inte det borde vara hårdvarufel
sen kom jag på att datorn använder jag till felsökning av bilar så programmen jag har fungerar inte med linux

Tanken var att använda en livelinux för att felsöka men du har troligen nån typ av mjukvaruproblem.

Visa signatur

Permalänk

Provade win 10 idag igen men nu funkar der inte alls längre

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av martin_xxx:

Provade win 10 idag igen men nu funkar der inte alls längre

Har du installerat om och wifi funkar inte eller menar du att du inte kan installera om eller har du bara bytt systemenhet och försöker starta nån gammal kopia av win ?
Funkar det ursprungliga wifikortet ? Vet du om det wifikort du bytt till ska fungera i datormodellen eller har du chansat ? En del laptops accepterar inte byte av wifikort utan är låsta mot det, dessutom skrev du att den bara haft 2,4 GHz från början men att du satt i ett som också stöder 5GHz så har du koll på om antennerna är för båda frekvensbanden ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_xxx:

tja har en acer aspire v5-122p som jag bytt nätverkskort till ett med både 2.4ghz och 5ghz men är något som är fel när jag startar datorn har jag inget inget internet står man skall slå på nätverkskortet på knappen vill ket jag ej har någon eller snabb tangenten men det fungerar inte heller.
har provat alla drivers jag hittar ingen skillnad
får där emot i gång den om jag slår på strömsparläget fram och tillbaka då hoppar det igång

Någon som har någon idé ?? //Martin

Här är lite info om wifi-problem på din dator:
https://community.acer.com/en/discussion/546856/aspire-v5-122...

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du installerat om och wifi funkar inte eller menar du att du inte kan installera om eller har du bara bytt systemenhet och försöker starta nån gammal kopia av win ?
Funkar det ursprungliga wifikortet ? Vet du om det wifikort du bytt till ska fungera i datormodellen eller har du chansat ? En del laptops accepterar inte byte av wifikort utan är låsta mot det, dessutom skrev du att den bara haft 2,4 GHz från början men att du satt i ett som också stöder 5GHz så har du koll på om antennerna är för båda frekvensbanden ?

jag gjorde en ny installation av win 10
det gamla kortet fungerar givet vis men har bara 2,4ghz och bluetooth. kortet jag satt i har både 2,4 å 5 å bluetooth
jag chansade på vilket kort som skulle fungera och skulle det inte fungera bör man inte se det som fungerar perfekt i enhetshanteraren

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av martin_xxx:

jag gjorde en ny installation av win 10
det gamla kortet fungerar givet vis men har bara 2,4ghz och bluetooth. kortet jag satt i har både 2,4 å 5 å bluetooth
jag chansade på vilket kort som skulle fungera och skulle det inte fungera bör man inte se det som fungerar perfekt i enhetshanteraren

En del laptops stödjer bara vissa kort på hårdvarunivå, vet inte hur din med sånt, har du kollat länken du fick ovan ?
Det kan ju vara så att det inte går att byta wifikort och då kan nått usbanslutet vara det enklaste om du verkligen måste ha nått annat för wifi.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

En del laptops stödjer bara vissa kort på hårdvarunivå, vet inte hur din med sånt, har du kollat länken du fick ovan ?
Det kan ju vara så att det inte går att byta wifikort och då kan nått usbanslutet vara det enklaste om du verkligen måste ha nått annat för wifi.

Har provat det åvan för i länken ja ingen skillnad.
Provade win 10 nu men då fungerar inte tangentbordet å musen å wifi kortet även provat olika bios versioner men ingen skillnad.
Blir att byta till win 8.1 får leva med å slå den i strömsparläge ibland då