Packat chassi - byta från luft till vatten?

Permalänk

Packat chassi - byta från luft till vatten?

Hej!

Som ni kan se i bilden så är det inte mycket plats kvar i chassit. Tror ni att man skulle vinna något temperaturmässigt och ljudmässigt på att göra det lite luftigare?

Tänkte isåfall byta ut NH-D15 mot ett Corsair Hydro H100x (2x120mm) monterat i toppen.

Vänliga hälsingar,
Mpoco

Permalänk
Medlem

Den första frågan är ju såklart har du problem med temp eller ljud idag?

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det ryms en radiator med fläktar i toppen då?

Jag blev varse med mitt chassi att fläktar eller radiator rymdes men med fläktarna monterade på radiatorn så gick det helt enkelt inte, moderkortets VRM-heatsink var i vägen. Kan vara en bra idé kontrollera att det alls går först.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag svarar med ett enkelt nej. Du kommer med största sannolikhet inte märka någon större skillnad på ljudnivå och temperatur jämfört med det du har idag.

Finns det någon anledning till denna fundering, alltså har du något problem idag?

Permalänk
Skrivet av P-son78:

Den första frågan är ju såklart har du problem med temp eller ljud idag?

Har en Intel i9 9900k som har en tendens att komma upp i 80-90 grader när jag kör tunga spel, exempelvis bf 5, och då drar fläktarna igång rejält vilket ger för hög ljudnivå för min smak. Vid medel belastning ligger temp på 60-70 vilket ger en helt acceptabel ljudnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mercipoco:

Har en Intel i9 9900k som har en tendens att komma upp i 80-90 grader när jag kör tunga spel, exempelvis bf 5, och då drar fläktarna igång rejält vilket ger för hög ljudnivå för min smak. Vid medel belastning ligger temp på 60-70 vilket ger en helt acceptabel ljudnivå.

Vad har du för grafikkort? Kan ju vara så att det arbetar lite hårdare i just BF5 och då går varmare och då blir ju allt i chassit varmare med det. Du kan inte få in någon fläkt i toppen? Ser ut som du bara har 1x120mm som ut och den kanske har det lite tufft att få ut all varmluft.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Vad har du för grafikkort? Kan ju vara så att det arbetar lite hårdare i just BF5 och då går varmare och då blir ju allt i chassit varmare med det. Du kan inte få in någon fläkt i toppen? Ser ut som du bara har 1x120mm som ut och den kanske har det lite tufft att få ut all varmluft.

yes, har bara en 120 som ut. Kanske kan var läge att slänga in en i toppen också. Har ett 3080 som håller sig hyffsat svalt på max load - 65 till 70 grader. Men ja det är definitivt varmare i chassit än när mitt 1070 satt där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mercipoco:

yes, har bara en 120 som ut. Kanske kan var läge att slänga in en i toppen också. Har ett 3080 som håller sig hyffsat svalt på max load - 65 till 70 grader. Men ja det är definitivt varmare i chassit än när mitt 1070 satt där.

Jag skulle nog absolut ha kollat på en till fläkt för att få ut lite mer av den varma luften.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Jag har ett H110iGTX på en 6700k idag men är faktiskt på väg att gå åt andra hållet istället då jag tycker att det låter alldeles för mycket, framför allt vid hög last.
Skulle förmodligen kunna byta fläktar och trixa lite till med fläktkurvor men jag har svårt att tro att kvalitets luftkylare skulle låta lika mycket vid last samt att vattenkylningen även är lite för högljudd vid idle då den aldrig helt slår av.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mercipoco:

yes, har bara en 120 som ut. Kanske kan var läge att slänga in en i toppen också. Har ett 3080 som håller sig hyffsat svalt på max load - 65 till 70 grader. Men ja det är definitivt varmare i chassit än när mitt 1070 satt där.

Tycker du ska ladda ner detta program. Sen visa oss en skärmdump på dina temp.
Tro inte du kan göra så mycket.
Du har TJUNCTION 100°C på din CPU så ingen fara att den går sönder. Om du inte kör din dator 24/7.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk

Tack allihopa. Tycker att jag ha fått svar på min fråga. Skippar nog att byta till vatten. Ska däremot prova med en fläkt till och se vad som händer.

En annan lösning jag jobbade med häromdagen var att undervolta CPU med en offset på -100 mV i XTU. Fick då en go temperatur på 65-70 under load på 4,7 ghz. Systemet var stabilt under långtidstestet men vid låg belastning fick jag BSOD. Antar att det har att göra med att cpun får för låg spänning vid idle? Vet ni om det finns något enkelt sätt att sätta en minsta spänning i kombination med offset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mercipoco:

Tack allihopa. Tycker att jag ha fått svar på min fråga. Skippar nog att byta till vatten. Ska däremot prova med en fläkt till och se vad som händer.

En annan lösning jag jobbade med häromdagen var att undervolta CPU med en offset på -100 mV i XTU. Fick då en go temperatur på 65-70 under load på 4,7 ghz. Systemet var stabilt under långtidstestet men vid låg belastning fick jag BSOD. Antar att det har att göra med att cpun får för låg spänning vid idle? Vet ni om det finns något enkelt sätt att sätta en minsta spänning i kombination med offset?

Det är ju bra.
Men kom att tänka på en sak till, skjuter temperaturen i taket direkt när du startar en belastning eller är det mer utav en stegrande kurv?
För en annan källa till höga temps är dåligt monterade kylare med ojämnt eller för svagt tryck. Det ska inte vara för högt tryck heller med risken att knäcka cpu, men noctu:as montage är med fjädertryck så det "går" inte att montera med för högt tryck, utan man skruvar bara tills att det tar stop.

Permalänk
Skrivet av nikwad:

Det är ju bra.
Men kom att tänka på en sak till, skjuter temperaturen i taket direkt när du startar en belastning eller är det mer utav en stegrande kurv?
För en annan källa till höga temps är dåligt monterade kylare med ojämnt eller för svagt tryck. Det ska inte vara för högt tryck heller med risken att knäcka cpu, men noctu:as montage är med fjädertryck så det "går" inte att montera med för högt tryck, utan man skruvar bara tills att det tar stop.

Oh, ska undersöka detta när jag kommer hem. Antar att det är en stegrande kurva man vill ha? Hur många grader per sekund känns rimligt när man slår på stresstest?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mercipoco:

Oh, ska undersöka detta när jag kommer hem. Antar att det är en stegrande kurva man vill ha? Hur många grader per sekund känns rimligt när man slår på stresstest?

Tyvär så är det svårt för mig att ge dig ett direkt svar på det, det är mer av en känsla över vad som är rimligt, luddigt som sagt ja.

Det du kan testa är, som ja nämnde tidigare, att kontrollera att skruvarna som låser fast själva kylaren sitter som dom ska, skruva dom tills de tar stopp.

Dock en disclaimer, detta är ingen magisk lösning, utan mer av en självkontroll.