3060 kraschar i spel med Raytracing/DLSS
Har haft mitt ASUS Dual EVO OC 3060 någon vecka nu och allt har fungerat bra, förutom i Cyberpunk.
Initialt trodde jag det berodde på Cyberpunk och dess rykten om alla buggar, att det var diverse buggar i spelet som gjorde att spelet kraschade.
Igår laddade jag ner Watch Dogs Legion (som också har stöd för Raytracing/DLSS), som är gratis att spela i helgen. Vid test av detta spel noterar jag exakt samma problem som med Cyberpunk med krasch till desktop.
Alla andra spel jag testat som inte har Raytracing/DLSS fungerar felfritt.
Krascherna i Cyberpunk/Watch dogs uppstår helt slumpmässigt efter ca 10 till 30 min spelande.
I Cyberpunk, testade jag att stänga av Raytraycing, men lät DLSS fortfarande vara på. Spelet kraschade fortfarande. Ska göra ett nytt test senare ikväll och stänga av både Raytracing/DLSS.
Har testkört diverse syntetiska tester och det verkar som mitt 3060 går ganska varmt?
I 3DMark Time Spy ligger temp kring 72 grader med enstaka spike till 73 grader
CPU (R5 3600) Snittar någonstans kring 63 grader under GPU-testerna och når som högt under CPU-testet 86 grader.
Har redan ägnat 2 dagar åt alla tänkbara felsökningar.
- DDU och nyinstallation av drivrutiner
- Uppdaterat Windows till 20h2
- Felsökt/scan/repair av Windows
Datorn som byggdes 2019 har fungerat felfritt utan en enda krasch.
Problemet verkar uteslutande vara kopplat till när RT kärnorna används på mitt nya 3060