Permalänk

Laggar när jag har OBS igång

Hej! För ett tag sen skaffade jag mig en ny processor, en AMD Ryzen 5 3600xt. Den hade fler kärnor och fler trådar än min förra (i7 6700k). Och idag ville jag för första gången testa att streama med den nya processorn, alltså använda processorn som encoder eller vad man säger. Jag sätter igång Valheim och OBS. Processorn används med ca 20-30%. Och jag har både fps drops och lag spikes.
Och då vill jag bara poängtera att jag bara har OBS igång, inte någon stream.

För mig finns det ingen logisk förklaring på hur det kan lagga.

Så om någon vet något jag kan göra åt detta så skriv gärna

Mvh: Lucas

Visa signatur

Dator 1: 16gb ddr4 ram, MSi GTX 1070ti 8gb, AMD Ryzen 5 3600XT
Dator 2: 8gb ddr3 ram, ASUS GTX 1050ti 4gb, Intel I5 3570k

Permalänk
Medlem

Det är fel på modermodemet, men allvarligt hur gärna jag skulle vilja hjälpa dig så är det förbaskat svårt när du inte berättar vilka övriga komponenter du har och vad för uppkoppling du använder mot nätet.

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Det är fel på modermodemet, men allvarligt hur gärna jag skulle vilja hjälpa dig så är det förbaskat svårt när du inte berättar vilka övriga komponenter du har och vad för uppkoppling du använder mot nätet.

Själva uppkopplingen ska iallafall inte spela någon roll då det börjar lagga så fort jag sätter igång obs (utan streaming).

MSI GEFORCE GTX 1070 TI, RYZEN 5 3600XT, MSI A520M-A PRO, DDR4 RAM (2133Mhz), säg till om du behöver veta något mer för jag behöver verkligen hjälp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning spelar du i och vilken output resolution har du på streamen? Använder du downscale filters? vilken framerate har du på streamen? Använder du dig av några hardware encoders?

Hade du mindre problem med din Intel cpu?

Har du letat efter liknande problem på OBS eget forum, vad har dom för förslag?

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Vilken upplösning spelar du i och vilken output resolution har du på streamen? Använder du downscale filters? vilken framerate har du på streamen? Använder du dig av några hardware encoders?

Hade du mindre problem med din Intel cpu?

Har du letat efter liknande problem på OBS eget forum, vad har dom för förslag?

Jag spelar in i 1920x1080, output resolution är 1920x1080, inga downscale filters, vet inte ens vad det är. Jag har valt 50 PAL som fps. Vet inte vad hardware encoder är, använder bara OBS

Vet inte om jag hade mer eller mindre problem med min förra processor. Har bara testat detta på Valheim, tänkte testa på fler spel och se ifall det är mer eller mindre problem.

Nej jag har inte letat efter detta problem på just deras forum.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macluc123:

Jag spelar in i 1920x1080, output resolution är 1920x1080, inga downscale filters, vet inte ens vad det är. Jag har valt 50 PAL som fps. Vet inte vad hardware encoder är, använder bara OBS

Vet inte om jag hade mer eller mindre problem med min förra processor. Har bara testat detta på Valheim, tänkte testa på fler spel och se ifall det är mer eller mindre problem.

Du skriver vid ett flertal gånger att "OBS bara är igång" - vad är det exakt som du menar med detta?
Har du en aktiv inspelning igång, är endast programmet igång (startat i Windows men inget som görs) eller vad är det du menar egentligen?

Om du har OBS igång och en aktiv inspelning så får du först och främst kontrollera dina inställningar i OBS och vilken kvalitet som du spelar in i.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macluc123:

Vill man använda sig av ett program för att streama så är det nog bra att se till att man läser informationen om programmet man vill använda innan man börjar ställa frågor speciellt när du inte har en aning om hur programmet skall ställas in för att det skall fungera för din setup.

Hade du läst på OBS hemsida så hade du vetat vad downscale filter och hardware encoder är och dessutom hade du haft koll på att inte använda samma output resolution som du själv spelar i.

För det första så skall du kolla in vad som skrivs på den här sidan:

https://obsproject.com/forum/threads/high-cpu-usage-high-enco...

och följa programskaparens tips vidare så tycker jag du kollar och läser trådarna på OBS eget forum...

https://obsproject.com/wiki/

https://obsproject.com/forum/list/windows-support.32/

Hoppas du får fart på streamen framöver.