Nvidia Geforce RTX 3080 Ti till mitten av maj

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce RTX 3080 Ti till mitten av maj

Kontringen till AMD:s grafikkort som inte finns att köpa dröjer. Nvidia meddelar anställda att Geforce RTX 3080 Ti släpps till sommaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har hört den förr!

Permalänk
Medlem

Faktisk tillgang under 2023 dvs?

Permalänk
Hjälpsam

Måttligt förtroende för papperslanseringar det närmaste året i alla fall.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Undra om mitt 3080 jag beställde 2 dagar efter dess lansering hinner komma tills dess...

Permalänk
Medlem

Vad kommer det kosta tro??

Permalänk

Gissar på 19k-22 k beroende på tillverkare och modell.

Sen när den går att köpa för gemene man som har möjlighet och behov återstår att se.

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt om det faktiskt bara får 12 GB minne, jag hade hoppats att de skulle fortsätta på 3060-spåret och dubblera minnesmängden på de nya korten. De riktar sig förstås främst till spelare, men 8GB som mitt 3070 har blir lätt en begränsning när jag t.ex. leker med Blender. Skulle de släppa ett "3070 Ti" med 16GB så skulle jag troligtvis byta till ett sånt. Men i dagsläget får man väl vara glad att man ens har ett grafikkort...

Permalänk
Medlem

Det är ju tacksamt för nvidia; de kan lansera precis vad de vill - även kort som skulle bli en förlustaffär i större volymer. De går ändå inte att köpa och alla kort som produceras säljs omedelbart. Så lansera ett galet snabbt kort, skicka ut det till reviewers och sätt ett rekommenderat pris på 599dollar. Så har de på pappret en episk lösning som alla vill ha men ingen kan köpa

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Härligt, nu gäller det bara vara en av de tio som kan köpa det första halvåret. 🙈

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Drömmen, trots att jag inte har råd... xD

Permalänk
Medlem

Frågan är ju, kommer jag få mitt 3080 först eller hinner man få ett 3080 Ti. Jag är bara glad om jag får ett kort innan 4000 serien hinner lanseras. Men vad är oddset?

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem

De 20.390:- som jag betalade för mitt 3090 kommer otroligt nog troligtvis visa sig ha varit billigt, kortet är idag mer än 6000:- dyrare. 😳

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 9950X][Gigabyte X870E Aorus Elite][G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400Mhz 32GB CL-32-39-39-102][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hoppar över denna generation känns hopplöst.. väntar in 4080 i förhoppning att dem har bättre tillgång.

Visa signatur

7900xtx och 7800x3d är min setup. Så nu vet ni det om jag kritiserar AMD ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aksi:

Faktisk tillgang under 2023 dvs?

Nu är du allt bra optimistisk.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Hoppar över denna generation känns hopplöst.. väntar in 4080 i förhoppning att dem har bättre tillgång.

Den som väntar på något gott väntar alltid för länge!

Finns inget som säger att situationen kommer vara bättre för nästa generation.

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av perost:

Lite tråkigt om det faktiskt bara får 12 GB minne, jag hade hoppats att de skulle fortsätta på 3060-spåret och dubblera minnesmängden på de nya korten. De riktar sig förstås främst till spelare, men 8GB som mitt 3070 har blir lätt en begränsning när jag t.ex. leker med Blender. Skulle de släppa ett "3070 Ti" med 16GB så skulle jag troligtvis byta till ett sånt. Men i dagsläget får man väl vara glad att man ens har ett grafikkort...

Nu kanske du ser det mer från Blender-perspektiv, men sett till spel räcker 12 GB gott och väl.

Permalänk
Medlem

Jo tjena

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

De 20.390:- som jag betalade för mitt 3090 kommer otroligt nog troligtvis visa sig ha varit billigt, kortet är idag mer än 6000:- dyrare. 😳

Det mesta jag betalt (motvilligt) för ett grafikkort är 6900 kr. Vilket är helt sjukt för att innan dess köpte jag Asus GTX 970 Black för 3095 kr.

Att betala 20390 kr är vansinne utan dess like! Dessvärre kommer Nvidia och AMD att fortsätta med ockerpriser. Det enda du som konsument idag kan göra är att INTE KÖPA. Köper du inte dvs bojkott så MÅSTE de sänka priserna till vettiga nivåer igen. Sänker Nvidia och till viss del AMD inte priserna så går de i KONKURS.

Köper du så har Nvidia ALL makt i sina händer. Köper du inte så har DU ALL makt i dina händer. Simple as that, the choice is yours.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Hehe, jadu.. Minns dom häcklande kommentarerna i höstas. Själv gav jag 18.500:- för mitt i oktober och det ligger nu på 22.000:- men ej i lager. Just nu ser det ut som att jag gjorde en mindre dålig affär än vad jag tänkte när jag köpte det.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Köper du så har Nvidia ALL makt i sina händer. Köper du inte så har DU ALL makt i dina händer. Simple as that, the choice is yours.

Du har helt rätt såklart. Dock i många fall med tillägget: köper du inte så har DU INGET grafikkort i dina händer (och därmed ingen dator som presterar det du vill).

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Enligt mig tyder minnesmängden 12GB på att NVLink kommer vara möjligt. Så om 12GB inte visar sig räcka kan man komplettera med ytterliggare ett kort för att få tillgång till 24GB och köra 2x 3080 Ti i NVLink. Med hälften så mycket minne som 3090 kommer det också vara betydligt billigare än 3090.

Sen var det ju det där med den lilla parentesen om tillgång.

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Medlem

Haha tillgången kommer återigen vara ett skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Undra om mitt 3080 jag beställde 2 dagar efter dess lansering hinner komma tills dess...

Vilken modell beställde du från vilken åf? låter ju helt sinnesjukt

Permalänk
Medlem

Bra att dom har många modeller på papper iaf, sen att dom inte kan leverera dom är ju en annan sak

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Att folk ens köper nvidia produkter i dagsläget förvånar mig, Sitter fort med 1080 ti för jag vägrar att stötta denna verksamhet och obskyra priser.

Permalänk
Medlem

Hur kan det vara samma mängd transistorer i 3090, 3080 Ti och 3080. Fast de har olika mängder CUDA, etc. Är det för att man räknar transistorer som man inte använder också? Det tycker jag verkar märkligt.

Vetifan vad man ska likna det med. En pall med sweläskers-burkar där 25% är sönder och tomma? Det kan man iaf reklamera. Kan man reklamera de döda transistorerna?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Vilken modell beställde du från vilken åf? låter ju helt sinnesjukt

ASUS TUF @Inet

Ja det är smått otroligt. 30 april säger leverans datum men det ha redan blivit framskjutit flera gånger tidigare så vi får väl se...

Permalänk
Medlem

Är det lite som när dem räddar delfiner från Sea World? - Plockar med sig en delfin och släpper ut i Atlanten?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm