Permalänk
Medlem

western + nforce2

Är trött på min p4 & tänkte köpa en 2600+ & ett nforce2 men problemet är att jag har en WD hd och på datorbutiken står det följande:
Western Digital hårddiskar fungerar ej tillfredställande med moderkort som har nForce2-chipset. Detta fel yttrar sig på Western-diskar med varierande firmware-version, det går därför ej entydigt att peka på specifika modeller. Det kan alltså fungera i vissa fall, men risken att det inte gör det är för stor för att vi skall kunna rekommendera denna kombination.
Så vad jag undrar finns det nått liknande nforce2 man kan köpa istället ???
eller ska man schansa?????

*Edit* hitta följande är det bra eller???
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ABKD7G

Visa signatur

Godde!

Permalänk
Medlem

Sök lite, det finns massor av trådar som behandlar det här på forumet.

Visa signatur

Min Dator: ASUS A7N8X (nForce 2) @ 196 Mhz FSB, Athlon XP 2400+ @ 2.36 GHz, 2x256 + 512 MB DDR SDRAM @ 6-2-2-2, Thermaltake Volcano 7+ @ "bandsåg", Powercolor Radeon 9800 pro @ orginal, Western Digital 80 GB(8 MB cache), SB Audigy2 Platinum, Creative Megaworks 550D THX, samt Svart Chieftech Dragon miditower. - Den som aldrig gör fel lär sig aldrig något. -

Permalänk
Medlem

ja men kan någon svara mig om det andra moderkortet e bra ?????

Visa signatur

Godde!

Permalänk
Medlem

MSIs nForce2 kort slår lätt det där kortet och MSI's nforce2-kort är inte speciellt bra.
Dessutom i 9 fall av 10 så löser du WD/nforce2-problemet med att bygla hårddisken till CS. Funkar inte det så funkar det med att klippa 2 ledningar på IDE-kabel i 9 fall av 10 gånger. Så i slutändan så går det inte fixa i mindre än 1% av fallen.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

ehm ? jag kör ASUS A7N8X Deluxe som är ett nforce2 moderkort, och jag kör WD 80gb hd, och det funkar perfekt!

Visa signatur

/timpa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timpus
ehm ? jag kör ASUS A7N8X Deluxe som är ett nforce2 moderkort, och jag kör WD 80gb hd, och det funkar perfekt!

För de flesta är det inga problem alls, i den kategorin räknas även jag. Men som sagt kan det uppstå problem med vissa WD-diskar.

Försök göra upp något med företaget du beställer ifrån, de kanske är välvilliga.

Permalänk
Avstängd

funkar fint för mej med kör cabel select som dom sa här när jag frågade samma fråga som du

Visa signatur

*Cpu: AMD Athlon XP 2200+@2800+* Moderkort: Abit NF7-S Rev 2.0 (233fsb)*Minne:Twinmos Winbond* DDR400@466*Grafikkort: ATi Radeon 9700 Pro*Ljudkort: SB Audigy 2*Hårddisk:Western Digital 120gb*Kylning: Maze 4, Black Ice radiator, Eheim 1024

Permalänk
Medlem

Min wd funkar utan problem och jag kör _inte_ med cable select utan master och slave

Permalänk
Medlem

Jag har annars en rätt bra lösning! Testade själv när jag köpte mitt Epox 8rda3+. In med ett kontrollerkort!!!!! funkar bra! + att du kan ha fler diskar!

Visa signatur

Jag är inte som du, jag får stava fel pga dyslexi.

Permalänk
Medlem

ok då får det bli ett nforce2 tänkte hänga i den prisklassen iaf, men så jäla jätteruttet e det väl inte ykalon ?

Visa signatur

Godde!