Huawei smartphone/tablets Appgallery tips & tricks

Permalänk
Medlem

Huawei smartphone/tablets Appgallery tips & tricks

Känner att jag saknar en allmän tråd för Huawei devices med Appgallery.

Här tycker jag att vi kan prata om egna erfarenheter & dela med oss & ställa frågor som vi undrar över.

Ska erkänna att jag också installerade Google services & playstore via Googlefier som första åtgärd.

Kollade på system Hacks på Youtube.
https://youtube.com/c/SystemHacks

Sedan senare hittade jag https://ictfix.net/ med hans Youtube videos.
https://youtube.com/c/GSMFixchannel

Dock tycker jag ictfix.net ej förklarar om man nedgraderar firmware kan man bricka enheten om man inte väljer korrekt firmware & detta varnar Xda forum mycket tydligt.

Tycker också att SystemHacks har bättre information på nedgradering av firmware.

Så därför förstår jag om många använder Gspace på Appgallery, Vmos Pro har förinstallerat Gplay nu, Vphonegaga har detta också.

Strula till & logga ut min telefon från Google kontot så då sluta självklart de att fungera.

Valde då att avinstallera Google fier inuti programvaran är enda sättet att få bort de helt lärde jag mig vid installation av detta & sedan Force stoppa Lzplay & avinstallera detta & omstart av enheten så förändringarna är uppfattat av telefon.

Varit nyfiken om jag kan klara mig utan Google services så sökte upp mina appar via Appgallery, Petal Search, ApkPure appen som även uppdaterar apparna till nyaste versionen & ApkMonk.

Var sedan några få som jag bara sökte på internet efter Android apk & namnet på appen & fann upp dessa.

Börjat testa Petal maps & har även en Huawei watch gt 2 som synkar via Huawei health appen för alla funktioner & firmware uppdateringar.

Har ett par Hörlurar via kabel & Usb C DAC & kunde via klockan som är ansluten med blåtand byta låtar & sköta volymen via klockan märkte detta av en slump när jag pausa från klockan i Spotify appen.

Såg också en annan Youtube profil att undvika Chrome om man tänker på sin integritet så har nu istället Firefox på datorn & Telefon.

Valt Telegram istället för Messenger & riktigt nöjd med detta & finns i Appgallery & aviseringar funkar felfritt.

Även börjat använda Celia röstassistent som lärt sig endel fasta fraser på kommandon men hon har inte lärt sig alla Appar ännu & kan inte stänga appar.

Starta Musik, Videos, stopp ur, ringa från kontakter & skicka sms, kalendern & alarm är inga problem.

Klarar att öppna dom flesta större kända appar.

Via Ai kan man även scanna in en matvara & få antal kalorier, du kan också mäta en person från fötterna & upp få längden.

Ta ett foto på en vara & få förslag var du kan köpa denna.

När man startar upp alla ovanstående inställningsmöjligheter får man guider & förslag på saker man kan göra.

Huawei Updates på Telegram får man information på nya uppdateringar på mjukvaror & vad dessa innebär & kommande produkter & lanseringar.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Måste också informera att Celia ej är tillgängligt på Svenska så för att få igång detta måste man välja UK som region i inställningarna & språk UK i Ai assistent inställningarna.

Detta är Huawei egen reklam för detta.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Har även i helgen börjat testa Quick App Centre som ligger i Huawei Appgallery Me inställning & Quick app manager.

Här går det att hitta Blocket som kommer förbi schibstad låsningen jag fick vid inloggningen med Android appen, då jag valt att inte installera Google tjänster på telefonen idag.

Ica recept, Elgiganten, SVT Play, Tradera men här föredrar jag faktiskt Pure Apk android appen på Tradera.

TV4 Play hittar man i Petal Search om man använder detta.

Microsoft Outlook appen kan man lägga in Gmail också i och då funkar aviseringar felfritt och man får båda kontona i samma epostkorg och var väldigt smidigt enligt mig.

Även haft lite mail kontakt med Huawei support i Sverige & UK om synpunkter och förbättringar på Celia voice assistent & blev vidare hänvisad till UK pga region UK som jag valt på detta.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Då jag väntat in Huawei Freebuds 4i så hitta jag ett bra erbjudande direkt från Huawei i Tyskland.
Pris: 99 Euro
https://consumer.huawei.com/de/accessories/freebuds4i/buy/

Då ingår 6 månader Huawei Music + Huawei Band 4
Själv la jag till en liten högtalare för 9 Euro så hamna på 108 Euro & fraktfritt.
Skickas dock enbart inom Tyskland så valt.
https://www.mailboxde.com/ tjänsten för att kringå detta.

Kan även meddela att detta skickades idag 17 Mars från Huawei i Tyskland.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Fick hem min order idag & allt funkar bra & förvånad att den lilla högtalaren hade ett okej ljud när den är så liten & smidig att ta med sig

Såg att Huawei i Tyskland sänkt priset till 79 Euro & tagit bort klockan istället från erbjudandet.

Huawei Freebuds 4i kräver att båda hörlurarna är i öronen man kan inte använda enbart ena av dessa & öppnar man laddlådan så ansluter dom automatiskt när man har ihopkopplat dom en gång tidigare & tar man ur hörlurarna och lägger dom i lådan så kopplar dom ifrån automatiskt.

Väldigt smidigt när man inte behöver göra något själv & allt sköts av sig själv.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Vet inte om andra haft problem med notifications från vissa appar & tänkte att en genomgång hur man löser detta kan vara välkommet om inte detta löser alla appar är Macdroid eller liknande Macro apps ett tips.

Detta har med att Hms core funkar annorlunda vs Gms vid PureApk Android appar kodade för Google.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Har köpt några Huawei surfplattor nu när de varit väldigt billiga och testat att få in Google Play på dem, det har nästan fungerat - men jag måste säga att Huawei/Google har varit duktiga och ansträngt sig rejält för att stänga alla möjligheter.

Lzplay har jag fått igång, men har trots det råkat ut för konstanta varningsmeddelanden efter att ha starta Google Maps.

En tidig version Gspace fungerar, men jag upplever det som väldigt segt och att apparna kraschar emellanåt.

Har därför "gett upp" lite för tillfället, men om man nöjer sig med webversionerna av Gmail, Google maps, Photos och Youtube så är det inga större problem att installera resten av apparna man vill ha via apk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Har köpt några Huawei surfplattor nu när de varit väldigt billiga och testat att få in Google Play på dem, det har nästan fungerat - men jag måste säga att Huawei/Google har varit duktiga och ansträngt sig rejält för att stänga alla möjligheter.

Lzplay har jag fått igång, men har trots det råkat ut för konstanta varningsmeddelanden efter att ha starta Google Maps.

En tidig version Gspace fungerar, men jag upplever det som väldigt segt och att apparna kraschar emellanåt.

Har därför "gett upp" lite för tillfället, men om man nöjer sig med webversionerna av Gmail, Google maps, Photos och Youtube så är det inga större problem att installera resten av apparna man vill ha via apk.

Som sagt jag har enbart själv testat Google Fier på att få Gms & där funkade allt utan problem.

LZ play är enbart krav med Google Fier så inget du behöver bry dig om annars.

Har du testat nya Vmos pro som väldigt många valt istället som en enklare lösning.
https://www.vmos.com/

Här är video genomgång av nya Gspace

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Komplement till Notifications inställningarna är Macrodroid.

Själv använder jag Youtube Vanced på min enhet.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Som sagt finns en Röd Tråd att jag hänvisar till System Hacks & GSM Fix på Youtube som jag skrev i första inlägget som har enormt mycket matnyttig information

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Såg att Gsm Fix lagt till en ny video på Gspace med egen fix från han själv om man föredrar denna metoden istället.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Personligen passade denna länk bättre för mig, orginaltråden för Googlefier på XDA:

https://forum.xda-developers.com/t/googlefier-install-gms-on-...

Där finns även länkar till filerna man behöver för att nedgradera firmware och information om hur det går till.

Köpte mig en Huawei Matepad Pro från Elgiganten igår (erbjudande för 2999:-) och fick igång fungerande Google tjänster innan kvällens slut

Det går även att radera alla installations-appar och uppgradera till senaste EMUI 11 utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Personligen passade denna länk bättre för mig, orginaltråden för Googlefier på XDA:

https://forum.xda-developers.com/t/googlefier-install-gms-on-...

Där finns även länkar till filerna man behöver för att nedgradera firmware och information om hur det går till.

Köpte mig en Huawei Matepad Pro från Elgiganten igår (erbjudande för 2999:-) och fick igång fungerande Google tjänster innan kvällens slut

Det går även att radera alla installations-appar och uppgradera till senaste EMUI 11 utan problem.

Visste om att det går att uppgradera till senaste Emui 11 & alla uppdateringar eftersom men hade inte koll på att går att ta bort installations filerna.

Var denna lösning som jag också valde ibörjan men när jag själv inte saknar några appar utan Googles tjänster har jag valt att inte installera detta igen för att testa under en period & känner inget behov att installera Googles tjänster igen då allt funkar för mitt eget behov.

Känner att det är bättre om jag istället lämnar mina åsikter och förbättrar befintlig plattform istället.

Petal Maps senaste uppdatering blev en stor skillnad för mig.

Älskar också funktionen i Petal Maps att man kan lägga till nya platser via adress, hemsida, öppet tider, telefon nummer & röda markeringen var vald plats är på kartan.

Stämmer inte platsen eller ovanstående information kan man rapportera detta & så rättar utvecklaren till detta i Petal Maps.

Hoppas Celia röstassistenten kommer med liknande uppdateringen som denna.

Antar att Elgiganten säljer ut dessa då Matepad Pro 2 ryktas lanseras i mitten av Maj men kan säkert presenteras innan men oavsett ett grymt bra pris.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Antar att Elgiganten säljer ut dessa då Matepad Pro 2 ryktas lanseras i mitten av Maj men kan säkert presenteras innan men oavsett ett grymt bra pris.

Ja, det ryktas väl om att det är den första modellen med HarmonyOS ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Ja, det ryktas väl om att det är den första modellen med HarmonyOS ?

Både MatePad Pro 2 & Huawei P50 ska lanseras i samma tid & båda ska få Harmony Os installerat som standard.

Huawei Mate X2 ska bli första enheten med Harmony OS & ska släppas i slutet av April i Kina.

Mate40 & P40 blir enheterna som kommer få det i ett tidigt skede.

Antar att Kinesiska marknaden har förtur & globala lanseringen av Harmony Os blir senare.

Jag kommer iallafall uppdatera till Harmony Os så fort möjligheten ges till min telefon.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Ett annat litet tips är att inte uppdatera till EMUI 11 om man vill ha möjlighet att köra googlefier.

Efter att man gjort det verkar det inte längre vara möjligt att nedgradera till tidigare firmware.

Om man istället är på 10.1 kan man fortfarande nedgradera till tidigare firmware där man har möjlighet att installera googlefier för att få alla googles tjänster, sedan uppdaterar man till EMUI 11

Då fungerar fortfarande google - så har jag på min Matepad Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Ett annat litet tips är att inte uppdatera till EMUI 11 om man vill ha möjlighet att köra googlefier.

Efter att man gjort det verkar det inte längre vara möjligt att nedgradera till tidigare firmware.

Om man istället är på 10.1 kan man fortfarande nedgradera till tidigare firmware där man har möjlighet att installera googlefier för att få alla googles tjänster, sedan uppdaterar man till EMUI 11

Då fungerar fortfarande google - så har jag på min Matepad Pro

Det går att Nedgradera Mjukvara från Emui 11 men du måste använda datorn med nyaste Hisuite program varan & nedgradering inom detta.
https://www.mediafire.com/file/ve0jm8bb7xjbc5k/HiSuite_11.0.0...

Dload metoden är kanske smidigare

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Det går att Nedgradera Mjukvara från Emui 11 men du måste använda datorn med nyaste Hisuite program varan & nedgradering inom detta.
https://www.mediafire.com/file/ve0jm8bb7xjbc5k/HiSuite_11.0.0...

Ja, jag fick upp möjligheten att nedgradera från EMUI 11 till 10.1.0.182

Tack.

Permalänk
Medlem

Tydligen ska den publika betan för Harmony Os 2.0 komma i Juni & känns lite mer realistiskt då developers beta 3 kom 1 April.

Huawei Mate X2, Mate 40 & P40 är enheter som ska få möjlighet att ladda ner denna.

Även då P50 & MatePad Pro 2 ska släppas.

https://www.huaweiupdate.com/huawei-mobile-assistant-latest-v...

GSM Arena
https://m.gsmarena.com/harmony_os_20_stable_coming_in_june__h...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Måste starkt rekommendera Aurora Store för att ladda ner Apk filer.

Denna Storen var faktiskt bättre en ApkPure som annars varit min favorit.

Kollade runt på internet & stötte på namnet & valde själv anonymt konto vid inloggning i appen.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Faktiskt glömt att uppdatera Youtube Vanced så delar en fix från GSM Fix.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Såg idag att det finns en lösning på aviseringar med playstore på Huawei telefoner.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.