Vad nyttja en Pi till utöver PiHole 😊

PermalÀnk
Medlem ★
●

Vad nyttja en Pi till utöver PiHole 😊

Hej,
Jag sitter med en Rasberry Pi 4 (4gb) med en PoE tophat jag införskaffade för att installera PiHole pĂ„. Har ett komplett Ubiquiti nĂ€tverk hemma (EdgeMax router och UniFi switchar, APs och kameror). Är helt ny pĂ„ Rasberry Pi och liknande sĂ„ undrar..... Vad mer skulle ni rekommendera att lĂ€gga pĂ„ den? NĂ„got ”mĂ„ste ha”?

MĂ„ gott alla!
Ronja

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

PermalÀnk
Rekordmedlem ★
●

Det gĚÄr vÀl att köra Unifi controller pÄ den om du har nytta av det för nÀtverket.
GÄr Àven att hÀnga pÄ en hdd och ha den som en backupenhet eller nÄn typ av vanlig lagringsenhet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar pÄ en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar pÄ Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har ocksÄ oscilloskop, mÀtmikrofon och colorimeter.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Motioneye till alla dina kameror kanske?

PermalÀnk
Medlem
●

Jag har en Raspberry Pi 4 4gb ram. PÄ den kör jag Pihole och OpenVPN med Wireshark. Funkar fullkomligt superflytande. Det skall sÀgas att jag hade exakt samma setup pÄ en Raspberry Pi Zero, och det enda som fungerar snabbare med en Pi 4 Àr uppdateringar. SjÀlva anvÀndandet Àr samma upplevelse. Rappt.

Du kan köra den som en NAS ocksÄ; koppla pÄ en SSD.
Home Assistant om du har sÄnt.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Emuleringsburk, bitwarden, home assistant, docker-lab, zabbix osv osv, bara fantasin sÀtter grÀnser!

PermalÀnk
Medlem ★
●

Kan rekommendera Nextcloud om du vill selfhosta eget cloud. Funkar bra pÄ Pi4

https://github.com/awesome-selfhosted/awesome-selfhosted
hÀr har du en hel drös projekt du kan pilla med

PermalÀnk
Medlem ★
●
PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av kaherdin:

Jag har en Raspberry Pi 4 4gb ram. PÄ den kör jag Pihole och OpenVPN med Wireshark. Funkar fullkomligt superflytande. Det skall sÀgas att jag hade exakt samma setup pÄ en Raspberry Pi Zero, och det enda som fungerar snabbare med en Pi 4 Àr uppdateringar. SjÀlva anvÀndandet Àr samma upplevelse. Rappt.

Du kan köra den som en NAS ocksÄ; koppla pÄ en SSD.
Home Assistant om du har sÄnt.

FÄr jag frÄga hur du gör för att köra dubbelt? Vad har du för os i grunden?

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag har pÄ min: PiHole, VPN, unifi controller, wake on lan, för tillfÀllet. Skulle ocksÄ vilja ha mer

VPN Àr grymt för dÄ kan jag köra PiHole pÄ min iPhone vart jag Àn befinner mig, skönt o slippa massa reklam i appar o dylikt!

Skrivet av Kalasis:

Emuleringsburk, bitwarden, home assistant, docker-lab, zabbix osv osv, bara fantasin sÀtter grÀnser!

Kör du bitwarden sjÀlv?, lite sugen pÄ att testa faktiskt.

Jag kör allt uppepÄ raspbian, Àr det en fördel att man kanske kör en docker eller liknande i botten? Aldrig anvÀnt mig av docker men det ser ju smidigt ut.

Visa signatur

‱ ASUS 35" ROG Strix XG35VQ ‱ Lian Li PC-O11 Air Mini ‱ Ryzen 7 5800x3D ‱ NZXT X63 ‱ Asus TUF RTX 3070 ‱
‱ Asus B550-F ‱ G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) ‱ Corsair RM750x ‱ Corsair Force MP600 1TB ‱ Windows 10 Pro ‱

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av CusmaR:

Jag har pÄ min: PiHole, VPN, unifi controller, wake on lan, för tillfÀllet. Skulle ocksÄ vilja ha mer

VPN Àr grymt för dÄ kan jag köra PiHole pÄ min iPhone vart jag Àn befinner mig, skönt o slippa massa reklam i appar o dylikt!

Kör du bitwarden sjÀlv?, lite sugen pÄ att testa faktiskt.

Jag kör allt uppepÄ raspbian, Àr det en fördel att man kanske kör en docker eller liknande i botten? Aldrig anvÀnt mig av docker men det ser ju smidigt ut.

Yes, kör bitwarden för familjen, de som fortfarande Àr intresserade av mina eskapader
Fungerar vÀldigt bra.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Kalasis:

Yes, kör bitwarden för familjen, de som fortfarande Àr intresserade av mina eskapader
Fungerar vÀldigt bra.

Grymt! DÄ ska jag nog testa jag ocksÄ, skulle behöva en lösenordshanterare!

Visa signatur

‱ ASUS 35" ROG Strix XG35VQ ‱ Lian Li PC-O11 Air Mini ‱ Ryzen 7 5800x3D ‱ NZXT X63 ‱ Asus TUF RTX 3070 ‱
‱ Asus B550-F ‱ G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) ‱ Corsair RM750x ‱ Corsair Force MP600 1TB ‱ Windows 10 Pro ‱

PermalÀnk
Medlem ★
●

Köp till en USB3-HDD, lĂ€gg rootsystemet (OBS! anvĂ€nd ARMv8-OS) pĂ„ den och anvĂ€nd Pi 4an som en desktopdator. Är faktiskt respektabelt snabb för att vara sĂ„ liten och simpel plus att det Ă€r hĂ€ftigt. ^^

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Kalasis:

Yes, kör bitwarden för familjen, de som fortfarande Àr intresserade av mina eskapader
Fungerar vÀldigt bra.

Du kör inte bitwarden och pi-hole pĂ„ samma rpi och kan peka mig i rĂ€tt riktning? Verkar inte vara helt okomplicerat đŸ€Ș

Visa signatur

‱ ASUS 35" ROG Strix XG35VQ ‱ Lian Li PC-O11 Air Mini ‱ Ryzen 7 5800x3D ‱ NZXT X63 ‱ Asus TUF RTX 3070 ‱
‱ Asus B550-F ‱ G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) ‱ Corsair RM750x ‱ Corsair Force MP600 1TB ‱ Windows 10 Pro ‱

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av CusmaR:

Du kör inte bitwarden och pi-hole pĂ„ samma rpi och kan peka mig i rĂ€tt riktning? Verkar inte vara helt okomplicerat đŸ€Ș

TyvÀrr, de kör jag pÄ separata maskiner.
Vad Àr det som verkar knasa?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Kalasis:

TyvÀrr, de kör jag pÄ separata maskiner.
Vad Àr det som verkar knasa?

Började installera bitwarden igÄr men stötte pÄ patrull nÀr jag skulle sÀtta upp SSL cert, blir portkrock med pi-hole, efter massa googling verkar det vara fÄ som kör det pÄ samma maskin och det rekommenderas att man kör det pÄ tvÄ separata. Har en pi2 liggandes som borde orka med pi-hole sÄ det kanske fÄr bli sÄ!

Visa signatur

‱ ASUS 35" ROG Strix XG35VQ ‱ Lian Li PC-O11 Air Mini ‱ Ryzen 7 5800x3D ‱ NZXT X63 ‱ Asus TUF RTX 3070 ‱
‱ Asus B550-F ‱ G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) ‱ Corsair RM750x ‱ Corsair Force MP600 1TB ‱ Windows 10 Pro ‱

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av CusmaR:

Började installera bitwarden igÄr men stötte pÄ patrull nÀr jag skulle sÀtta upp SSL cert, blir portkrock med pi-hole, efter massa googling verkar det vara fÄ som kör det pÄ samma maskin och det rekommenderas att man kör det pÄ tvÄ separata. Har en pi2 liggandes som borde orka med pi-hole sÄ det kanske fÄr bli sÄ!

Du kan ju alltid Àndra port pÄ pihole eftersom bw vill ligga pÄ 80/443.
Tror konfen ligger under etc/lighttpd.conf

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av CusmaR:

Började installera bitwarden igÄr men stötte pÄ patrull nÀr jag skulle sÀtta upp SSL cert, blir portkrock med pi-hole, efter massa googling verkar det vara fÄ som kör det pÄ samma maskin och det rekommenderas att man kör det pÄ tvÄ separata. Har en pi2 liggandes som borde orka med pi-hole sÄ det kanske fÄr bli sÄ!

Hittade detta, inte testat sjÀlv men Àr sugen bara för att se hur det funkar: https://yunohost.org/en/apps

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av CusmaR:

Började installera bitwarden igÄr men stötte pÄ patrull nÀr jag skulle sÀtta upp SSL cert, blir portkrock med pi-hole, efter massa googling verkar det vara fÄ som kör det pÄ samma maskin och det rekommenderas att man kör det pÄ tvÄ separata. Har en pi2 liggandes som borde orka med pi-hole sÄ det kanske fÄr bli sÄ!

Skrivet av Kalasis:

Du kan ju alltid Àndra port pÄ pihole eftersom bw vill ligga pÄ 80/443.
Tror konfen ligger under etc/lighttpd.conf

Det gÄr att lÀgga till en IP till, som den ena kan binda till och lyssna pÄ men inte den andra, om det Àr tvÄ program som vill köra pÄ samma port. Ofta bÀttre Àn att Àndra till non-standard port.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Balconette:

Det gÄr att lÀgga till en IP till, som den ena kan binda till och lyssna pÄ men inte den andra, om det Àr tvÄ program som vill köra pÄ samma port. Ofta bÀttre Àn att Àndra till non-standard port.

KÀnde att det blev för invecklat nÀr pihole kör lighttpd och be nginx, men du har sÄklart rÀtt.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Balconette:

Det gÄr att lÀgga till en IP till, som den ena kan binda till och lyssna pÄ men inte den andra, om det Àr tvÄ program som vill köra pÄ samma port. Ofta bÀttre Àn att Àndra till non-standard port.

Hade ingen aning, hur gör man detta? vad anvÀnder man sig av?
Du fÄr gÀrna peka mig mot en youtube video eller liknande iaf

Skrivet av Kalasis:

KÀnde att det blev för invecklat nÀr pihole kör lighttpd och be nginx, men du har sÄklart rÀtt.

Det gÄr ju att Àndra frÄn lighttpd till nginx, finns tom en guide pÄ pi-hole's sida. Men det kÀnns ÀndÄ lite körigt och byta portar hit och dit, balconette's förslag lÀt ju bÀttre!

Visa signatur

‱ ASUS 35" ROG Strix XG35VQ ‱ Lian Li PC-O11 Air Mini ‱ Ryzen 7 5800x3D ‱ NZXT X63 ‱ Asus TUF RTX 3070 ‱
‱ Asus B550-F ‱ G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) ‱ Corsair RM750x ‱ Corsair Force MP600 1TB ‱ Windows 10 Pro ‱

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Utöver det som nÀmnts redan sÄ har jag anvÀnt rPi till MagicMirror, WordPress, Emulering och FlightRadar.

Visa signatur

AnvÀnd gilla för att markera nyttiga inlÀgg!

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Balconette:

Det gÄr att lÀgga till en IP till, som den ena kan binda till och lyssna pÄ men inte den andra, om det Àr tvÄ program som vill köra pÄ samma port. Ofta bÀttre Àn att Àndra till non-standard port.

Eftersom vi pratar port 80/443 sÄ borde det ju ocksÄ funka med reverse lookup, dvs man skapar flera adresser till samma burk och sedan lÄter man ngnix styra till rÀtt program.

Visa signatur

AnvÀnd gilla för att markera nyttiga inlÀgg!

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av giplet:

Eftersom vi pratar port 80/443 sÄ borde det ju ocksÄ funka med reverse lookup, dvs man skapar flera adresser till samma burk och sedan lÄter man ngnix styra till rÀtt program.

Reverse lookup Àr ett DNS-begrepp. Du menar nog virtual hosts (eller reverse proxy, men det Àr inte riktigt samma sak Àven om de ofta anvÀnds tillsammans).

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men dÄ Àr det nÄgon annans fel.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av CusmaR:

Det gÄr ju att Àndra frÄn lighttpd till nginx, finns tom en guide pÄ pi-hole's sida. Men det kÀnns ÀndÄ lite körigt och byta portar hit och dit, balconette's förslag lÀt ju bÀttre!

Du fÄr sÄklart göra som du vill, men att byta port pÄ pihole Àr smÀrtfritt jÀmfört med att byta till nginx och lösa konfiguration för det. DNS-tjÀnsten byter ju inte port utan bara admin-interface.

HÀr kommer en lÀnk: https://jdsworld.com/tech-support/pi-hole-dns-change-default-...

Om du vill lÀra dig om att byta till nginx och hur man kör flera webbplatser pÄ samma port finns det bra guider en googling bort.

Lycka till

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av LemonIllusion:

Reverse lookup Àr ett DNS-begrepp. Du menar nog virtual hosts (eller reverse proxy, men det Àr inte riktigt samma sak Àven om de ofta anvÀnds tillsammans).

Just det. Reverse proxy menade jag.

Visa signatur

AnvÀnd gilla för att markera nyttiga inlÀgg!

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Kalasis:

Du fÄr sÄklart göra som du vill, men att byta port pÄ pihole Àr smÀrtfritt jÀmfört med att byta till nginx och lösa konfiguration för det. DNS-tjÀnsten byter ju inte port utan bara admin-interface.

HÀr kommer en lÀnk: https://jdsworld.com/tech-support/pi-hole-dns-change-default-...

Om du vill lÀra dig om att byta till nginx och hur man kör flera webbplatser pÄ samma port finns det bra guider en googling bort.

Lycka till

Jaha, jag trodde man behövde byta 443 ocksÄ. Jag testar, gör ju alltid en backup innan jag börjar med nÄgot nytt sÄ det Àr bara o köra pÄ tack för hjÀlpen!

Visa signatur

‱ ASUS 35" ROG Strix XG35VQ ‱ Lian Li PC-O11 Air Mini ‱ Ryzen 7 5800x3D ‱ NZXT X63 ‱ Asus TUF RTX 3070 ‱
‱ Asus B550-F ‱ G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) ‱ Corsair RM750x ‱ Corsair Force MP600 1TB ‱ Windows 10 Pro ‱

PermalÀnk
Inaktiv
●

Har tvÄ Pi 4, en med 4GB ram och en med 8GB ram.

4GB Ram;
Pi-Hole
Unifi Controller

8GB;
NAS

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av CusmaR:

Jaha, jag trodde man behövde byta 443 ocksÄ. Jag testar, gör ju alltid en backup innan jag börjar med nÄgot nytt sÄ det Àr bara o köra pÄ tack för hjÀlpen!

Hur gick det?

PermalÀnk
●

Byggde en sÄn hÀr och har som ljudstreamer, lÄter riktigt bra tycker jag Àven om man jÀmför med ganska potenta köpestreamers för betydligt mer pengar: https://www.audiophonics.fr/en/network-audio-players-raspdac/...

Visa signatur

1: Ryzen 5 5600x, ASRock b450 Pro4, 32GB 3.2GHZ RAM, Noctua D-15, 1TB & 500GB A2000 SSD, NVidia 3070 Founders Edition, Kolink Enclave 600W
2: Ryzen 5 3600, Asus ROG Strix B450F Gaming, 32GB 3.2GHz Ram, 1TB A2000 SSD, ASUS Radeon RX5700, Corsair 650W
3: Ryzen 5 3600, Gigabyte B450m DS3H, 32GB 3.2GHZ RAM, 1 TB Samsung QVO SSD, Asus GTX 1070 Dual, Corsair CV550

Tur att man har barn att bygga burkar Ät. Funderar pÄ att bygga en till ungarnas hamster med... :)

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Kalasis:

Hur gick det?

Jag gjorde bort mig pĂ„ min installation sĂ„ jag skulle börja om men sen kom livet i vĂ€gen, men jag har det pĂ„ min to-do list 😁

Visa signatur

‱ ASUS 35" ROG Strix XG35VQ ‱ Lian Li PC-O11 Air Mini ‱ Ryzen 7 5800x3D ‱ NZXT X63 ‱ Asus TUF RTX 3070 ‱
‱ Asus B550-F ‱ G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) ‱ Corsair RM750x ‱ Corsair Force MP600 1TB ‱ Windows 10 Pro ‱