Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Två stycken 3080 nu: #19013143.

https://i.imgur.com/SyOt7zS.jpg

https://i.imgur.com/EbL21Dr.jpg

https://i.imgur.com/E00iSXJ.jpg

Skitnöjd! Inga skador medan jag höll på, nätagget på 750W hänger med, och pengamaskinen fick precis ett syskon.

ASUS TUF:en tuffar på ordentligt. Jag vet inte om den allmänt sett är bättre (den är bland de mest eftertraktade vet jag) och/eller om det beror på att den inte är inuti chassit för den har 10 grader lägre temperatur men bara 54% fläkthastighet jämfört med Zotac AMP Holo:n som ligger på 60 grader och 69% fläkthastighet.

Jag önskar Afterburner hade varit smidigare när det kommer till att styra två eller flera grafikkort.

Skillnaden är ännu större nu: 44 grader mot 62, både på 69% fläkthastighet.

Hur ser minnestemperaturerna ut?

För jag antar att 44 grader respektive 62 grader inte är minnestemperaturerna, för det hade varit ruskigt lågt.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Hur ser minnestemperaturerna ut?

För jag antar att 44 grader respektive 62 grader inte är minnestemperaturerna, för det hade varit ruskigt lågt.

Nej, inte minnestempen. Holo:n på runt 108 grader, TUF:en på 98. Chassit är för varmt, det måste vara (största) anledningen.

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte kört särskilt mycket men börjar få ihop en liten slant i alla fall och tänkte plocka ut.
Sett flertalen tips om rätt väg att gå men vissa tipsar om Paypal och vissa Revolut.
Någon direkt skillnad mellan att använda Paypal eller skaffa Revolut för sista stoppet innan bankkonto eller är det vilketsom?
Fördel valutaväxling Revolut kanske?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Har inte kört särskilt mycket men börjar få ihop en liten slant i alla fall och tänkte plocka ut.
Sett flertalen tips om rätt väg att gå men vissa tipsar om Paypal och vissa Revolut.
Någon direkt skillnad mellan att använda Paypal eller skaffa Revolut för sista stoppet innan bankkonto eller är det vilketsom?

Rekommenderar inte Revolut då de svartlistat t.ex bitpanda. De säljer dock själva "krypto" med hutlösa spreads. Transferwise rekommenderar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Nej, inte minnestempen. Holo:n på runt 108 grader, TUF:en på 98. Chassit är för varmt, det måste vara (största) anledningen.

Välkomnar dig till den tråd som hjälpte mitt 3080 gå från 110 grader till 80 grader.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1629760-gigabyte-rtx-3...

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

För "en liten slant" hade jag bara kollat upp vad som gäller för hobbyverksamhet och sen gjort banköverföring..
För allt över 20 000 däremot..

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

För sista steget och bara skicka pengar tror jag Revolut är det man ska använda. Paypal har mycket sämre växlelkurs från dollar/euro till sek.

Permalänk
Medlem

Det med hobbyverksamhet är bara om du inte har någon annan inkomst. Tjänar du över 20000 på ditt vanliga jobb på ett år så behöver mining redovisas som inkomst av tjänst. Eventuell vinst eller förlust från det att du tilldelats din kryptovaluta fram tills att den används för att köpa något eller säljs och omvandlas till en vanliga valuta t ex sek ska skattas på också eller göras avdrag för om det är förlust

Skrivet av Elfsberg:

För "en liten slant" hade jag bara kollat upp vad som gäller för hobbyverksamhet och sen gjort banköverföring..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elfsberg:

Kanske missförstår helt vad du menar men oavsett mängd måste man väl gå via paypal/revolut/wise/någon dylik tjänst om slutmålet är bankkontot?

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Kanske missförstår helt vad du menar men oavsett mängd måste man väl gå via paypal/revolut/wise/någon dylik tjänst om slutmålet är bankkontot?

Gissar på att han menar att summor under 20k är småpotatis och att avgifter spelar mindre roll.

Jag försöker ta reda på hur avgifterna minimeras oavsett summa, mining till exchange med låg deposit fee direkt verkar vara billigaste lösningen. Följt av överföring till Revolut/Transferwise (som nu heter Wise).

Permalänk
Medlem

Äh. Jag har kanske inte följt er diskussion väldigt noggrant heller.

Coinbase har vanlig banköverföring (SEPA), man måste inte krångla med fler tjänster.

Revolut och dylikt är väl mig veterligen huvudsakligen ämnade att sälja pengarna för skattmasen. 8)

Visa signatur

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Äh. Jag har kanske inte följt er diskussion väldigt noggrant heller.

Coinbase har vanlig banköverföring (SEPA), man måste inte krångla med fler tjänster.

Revolut och dylikt är väl mig veterligen huvudsakligen ämnade att sälja pengarna för skattmasen. 8)

Många använder dessa som betalkort och då blir det inget extra steg om allt ska spenderas.
Jag är intressad av att gå den vägen för att få lägre växlingsavgifter. Tyvärr accepterar inte Revolut/Wise SEPA till Kraken m fl men hoppas det går att ta emot.

Permalänk
Medlem

Binance har introducerat sitt egna Visa debit kort som är kopplat till sin wallet på Binance och handlar för krypto. Har inte använt kortet än men det verkar som en smidig lösning, kostar 1% avgift per köp/uttag men man får också 1%-7% cashback i BNB beroende på hur mycket BNB man har på kontot. Dom har även en auto refill funktion samt fungerar kortet med flertalet kryptovalutor inkl. flera stable coins (USDT osv.).

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Binance har introducerat sitt egna Visa debit kort som är kopplat till sin wallet på Binance och handlar för krypto. Har inte använt kortet än men det verkar som en smidig lösning, kostar 1% avgift per köp/uttag men man får också 1%-7% cashback i BNB beroende på hur mycket BNB man har på kontot. Dom har även en auto refill funktion samt fungerar kortet med flertalet kryptovalutor inkl. flera stable coins (USDT osv.).

Jag satt och kikade på deras kort förut men valde bort det pga. avgiften vid alla köp (få köp görs i EUR av mig). Hade missat deras cashback så nu när du nämnde det blev det mer intressant.

Känns spontant som ett bättre och billigare alternativ än att överföra pengarna till banken alternativt PayPal (som har alldeles för hög växlingskurs). Missar jag något?

När jag snackade med min bank ang. köp av krypto så fick jag bara dryga svar tillbaka, och "hot" om att dom kan komma att kräva underlag för alla insättningar på mitt konto. Jag är inte orolig för något i sig, men det känns mer som en jobbig grej att behöva hålla på med bara för att banken är kass. Framför allt mer ett ställningstagande för att jag inte tycker att banken ska bestämma om jag får köpa blöjor, ketchup, aktier eller krypto.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Välkomnar dig till den tråd som hjälpte mitt 3080 gå från 110 grader till 80 grader.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1629760-gigabyte-rtx-3...

Tack. Jag har sett den men det är inget för mig tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag använder Revolut, har ett fysiskt kort så är inga problem. Växla helst inte pengar under helgerna då de tar en avgift på 0,5% för de med standardmedlemskap.

En sak som kan vara intressant att tänka på är valutakursen och hur den kommer kunna påverka miningutdelningen i framtiden. Går svenska kronan ner mot euro så blir ju vinsten inte som man tänkt. I vilket fall som helst så är det nice att kunna ha kvar oväxlade pengar på Revolut. Revolut låter en dessutom skapa engångskort om man vill!

Permalänk
Hedersmedlem

Det fick (efter en jäkla massa strul) bli Paypal som jag redan hade för min del den här gången (första uttag) så får jag fundera på Wise/Revolut/Binance-kort eller annat alternativ till nästa gång.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

TUF-korten verkar vara monster, inte konstigt de säljs till stort överpris i andrahand. Zotac erbjuder dock två års längre garanti så lite mer säker är man ju. Nu har jag det bästa av två världar. Cirka 185 MH/s nu.

Clockinställningarna måste dock ses över. Hur gör ni med dual-setup eller liknande? Jag har lagt -150 på core clocke och +900 på memory clock men i och med det är två olika produkter skiljer sig core clocken stort mellan de två.

Nu har jag bytt tema i MSI Afterburner så att byta mellan grafikkorten är enklare nu, dessutom ser jag nu att det finns en specifik knapp för det och jag behöver inte längre gå in i inställningar som tog tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Tack. Jag har sett den men det är inget för mig tyvärr.

FWIW, en åtgärd med å ena sidan mycket mindre effekt men å andra sidan också väsentligen noll risk och väldigt lite arbete: jag köpte en bunt kopparkylflänsar för minnen, sådana här:
https://www.inet.se/produkt/6301343/enzotech-ramcooler

Sedan satte jag dem på bakplåten där minneskretsarna borde vara - en åtgärd som förstås bygger på att minnet har någon värmeledningskontakt med bakplåten. Jag har bild på det men brukar misslyckas med att lägga upp bild här (länk till bild i Public på Dropbox funkar inte?).

Jaha, hjälpte det då? Tja, lite. Det sänkte minnestemperaturen med typ 4-5 grader. Inte dramatiskt, men alltid något. Det var relevant för mig som inte accepterar temperaturer på 95 grader eller över och börjar skruva på mig redan vid 92 grader.

Var det värt det? Det går antagligen att räkna ut, men det har jag inte gjort. Helt billiga är de inte. Men som sagt, otroligt enkelt.

(Sorry ifall en sådan här lösning tagits upp nyligen, då har jag missat det.)

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

FWIW, en åtgärd med å ena sidan mycket mindre effekt men å andra sidan också väsentligen noll risk och väldigt lite arbete: jag köpte en bunt kopparkylflänsar för minnen, sådana här:

Sedan satte jag dem på bakplåten där minneskretsarna borde vara - en åtgärd som förstås bygger på att minnet har någon värmeledningskontakt med bakplåten. Jag har bild på det men brukar misslyckas med att lägga upp bild här (länk till bild i Public på Dropbox funkar inte?).

Jaha, hjälpte det då? Tja, lite. Det sänkte minnestemperaturen med typ 4-5 grader. Inte dramatiskt, men alltid något. Det var relevant för mig som inte accepterar temperaturer på 95 grader eller över och börjar skruva på mig redan vid 92 grader.

Var det värt det? Det går antagligen att räkna ut, men det har jag inte gjort. Helt billiga är de inte. Men som sagt, otroligt enkelt.

Det låter intressant. Imgur är bäst, testa lägga upp där.

Jag kollade på Amazon, finns t.ex https://www.amazon.se/Alphacool-17426-GPU-koppar-kylfl%C3%A4n.... Mer på: https://www.amazon.se/s?k=kylfl%C3%A4nsar+ram&ref=nb_sb_noss. Kanske köper 1-2 paket om det är enkelt att montera och demontera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Det låter intressant. Imgur är bäst, testa lägga upp där.

Jag kollade på Amazon, finns t.ex https://www.amazon.se/Alphacool-17426-GPU-koppar-kylfl%C3%A4n.... Mer på: https://www.amazon.se/s?k=kylfl%C3%A4nsar+ram&ref=nb_sb_noss. Kanske köper 1-2 paket om det är enkelt att montera och demontera.

Då provar jag imgur!

Jag såg också de där på Amazon, men de är bara 10 x 10 mm^2, medan de på Inet är 14 x 14 mm^2. Ytmässigt motsvarar 10 st Amazon-flänsar bara 5 st Inet-flänsar. Plus att jag hellre gynnar Inet (helt subjektivt förstås), så det fick bli så.

Å andra sidan har jag nu fyra flänsar över som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Kanske sätter dem i pannan för att se intelligent ut. Liksom whoa man, han är så smart att han måste kyla hjärnan.

Edit: Bildlänken fixad, tack för hjälpen TKD_1337!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Då provar jag imgur!
https://i.imgur.com/gxU0FFk.jpeg

Jag såg också de där på Amazon, men de är bara 10 x 10 mm^2, medan de på Inet är 14 x 14 mm^2. Ytmässigt motsvarar 10 st Amazon-flänsar bara 5 st Inet-flänsar. Plus att jag hellre gynnar Inet (helt subjektivt förstås), så det fick bli så.

Å andra sidan har jag nu fyra flänsar över som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Kanske sätter dem i pannan för att se intelligent ut. Liksom whoa man, han är så smart att han måste kyla hjärnan.

För att det ska funka måste du öppna bildadressen. Högerklicka och välj det. Det är denna: https://i.imgur.com/gxU0FFk.jpeg.

Absolut, det kan jag förstå och jag köpte själv riser på Inet nu istället för Amazon för de är mycket snabbare med att leverera. Samtidigt är kylflänsarna inte i lager på Inet och kommer först på fredag. Det finns många fler kylflänsar på Amazon, inklusive 14 x 14.

Riktigt bra lösning! Jag ska läsa lite mer om det och nog lägga en beställning. Super ju. Har du bara lagt dem på eller är det självhäftande tejp?

Citat:

Haha.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Horvendile:

Kanske sätter dem i pannan för att se intelligent ut. Liksom whoa man, han är så smart att han måste kyla hjärnan.

Go for it! Du kommer onekligen se sjukt smart ut.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

För att det ska funka måste du öppna bildadressen. Högerklicka och välj det. Det är denna: https://i.imgur.com/gxU0FFk.jpeg.

Absolut, det kan jag förstå och jag köpte själv riser på Inet nu istället för Amazon för de är mycket snabbare med att leverera. Samtidigt är kylflänsarna inte i lager på Inet och kommer först på fredag. Det finns många fler kylflänsar på Amazon, inklusive 14 x 14.

Riktigt bra lösning! Jag ska läsa lite mer om det och nog lägga en beställning. Super ju. Har du bara lagt dem på eller är det självhäftande tejp?

Haha.

Tack för länkhjälpen!

På mina satt det självhäftande thermal tape, jag har bara tagit av skyddsplasten och tryckt dit dem, man skulle trycka på dem i tio sekunder eller något sådant.

Åter, ingen dramatisk effekt men jag slapp demontera saker och riskera att sabba kortet på något sätt. Kändes viktigt eftersom jag är en klant och kortet är ohyggligt dyrt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Tack för länkhjälpen!

På mina satt det självhäftande thermal tape, jag har bara tagit av skyddsplasten och tryckt dit dem, man skulle trycka på dem i tio sekunder eller något sådant.

Lugnt!

Okej, det är bra. Jag hoppas det är enkelt ta av sen men det kanske inte ens behövs, de kan ju vara kvar där i evigheter och tillverkaren lär väl inte anmärka.

Citat:

Åter, ingen dramatisk effekt men jag slapp demontera saker och riskera att sabba kortet på något sätt. Kändes viktigt eftersom jag är en klant och kortet är ohyggligt dyrt.

Även ett par grader är bra, det rör sig om en procent för varje grad nästan. Jag är precis likadan haha så det är enda lösningen.

En tanke jag fick nu är om det också funkar med en stor, sammanhängande kloss istället för flera separata.

Kanske https://www.amazon.se/HSEAMALL-kylfl%C3%A4ns-aluminium-kylfen.... De kommer inom några dagar. Annars beställer jag dem från Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Lugnt!

Okej, det är bra. Jag hoppas det är enkelt ta av sen men det kanske inte ens behövs, de kan ju vara kvar där i evigheter och tillverkaren lär väl inte anmärka.

Även ett par grader är bra, det rör sig om en procent för varje grad nästan. Jag är precis likadan haha så det är enda lösningen.

En tanke jag fick nu är om det också funkar med en stor, sammanhängande kloss istället för flera separata.

Kanske https://www.amazon.se/HSEAMALL-kylfl%C3%A4ns-aluminium-kylfen.... De kommer inom några dagar. Annars beställer jag dem från Inet.

Huh, den där såg jag faktiskt inte. Men det är aluminium, jag hade fått för mig att jag ville ha koppar.

Jag hittade också en riktigt blaffig kylfläns hos typ Elfa som skulle täckt hela bakplåten, men den visade sig väga ungefär som resten av kortet och det kändes mekaniskt tveksamt. Plus att den ändå inte fått plats pga CPU-flänsen.

Det där om att tillverkaren inte lär anmärka: well, you'd think that. Jag mejlade faktiskt PNY och frågade om de kunde tänka sig att dela med sig av var minneskretsarna satt på deras kort (jag hittade det sedan på Youtube). Det ville de inte dela med sig av. De sade också att sätter jag fast mina kylflänsar där gäller inte garantin längre.

Jag bråkade bara om det i ett mejl till. Det är förstås skitprat, skulle aldrig hålla rättsligt att vägra garanti pga det. Min affärsrelation är dessutom med Inet, inte med PNY, så jag struntade i att bråka mer om det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Ok nu har jag överslagsräknat på om det var värt att köpa kylflänsarna. Det kostade 400 kr totalt eftersom jag behövde två paket. Låt säga att temperatursänkningen ger mig 10 % extra hashrate vid en temperatur jag accepterar. Och att jag, med ungefär nuvarande iofs gynnsamma kurs, drar in typ 1500 kr/månad. (Verkar det lite? Jag kör alltså vare sig minnen eller fläktar för fullt, det är ett gamingkort som extraknäcker och jag vill inte förkorta livslängden märkbart.) Då ger flänsarna tillbaka ca 150 kr per månad.

Kan vara 100 kr. Kan vara 200 kr. Men hur som helst, ja håller jag på några månader verkar kylflänsarna betala sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Huh, den där såg jag faktiskt inte. Men det är aluminium, jag hade fått för mig att jag ville ha koppar.

Jag hittade också en riktigt blaffig kylfläns hos typ Elfa som skulle täckt hela bakplåten, men den visade sig väga ungefär som resten av kortet och det kändes mekaniskt tveksamt. Plus att den ändå inte fått plats pga CPU-flänsen.

Det där om att tillverkaren inte lär anmärka: well, you'd think that. Jag mejlade faktiskt PNY och frågade om de kunde tänka sig att dela med sig av var minneskretsarna satt på deras kort (jag hittade det sedan på Youtube). Det ville de inte dela med sig av. De sade också att sätter jag fast mina kylflänsar där gäller inte garantin längre.

Jag bråkade bara om det i ett mejl till. Det är förstås skitprat, skulle aldrig hålla rättsligt att vägra garanti pga det. Min affärsrelation är dessutom med Inet, inte med PNY, så jag struntade i att bråka mer om det.

Sant. Jag får se hur jag gör, magnet kanske vore en lösning annars (istället för tejp).

Jag är inte heller sugen på hamna i konflikt med tillverkaren. De får ju faktiskt ha vilka garantivillkor de vill men det ska då tydligt framgå vad som gäller.

Permalänk
Medlem

Om backplaten ens hade kontakt med grafikkortet hade det kanske vart en bra idé..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tolkar nuvarande rörelser hos Ethereum som en massiv avförsäljning. Stor volym men ingen vidare uppgång. Hade jag haft något innehav hade jag sålt det nu.

Visa signatur