Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Medlem

Sjukt bra värde på BTC nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Sjukt bra värde på BTC nu.

Jag skulle inte bli ledsen om det blir ett tillfälligt blodbad snart, så jag kan köpa och miningen ger lite mer när folk paniksäljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag skulle inte bli ledsen om det blir ett tillfälligt blodbad snart, så jag kan köpa och miningen ger lite mer när folk paniksäljer.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag skulle inte bli ledsen om det blir ett tillfälligt blodbad snart, så jag kan köpa och miningen ger lite mer när folk paniksäljer.

Samma här, går i valet och kvalet att spendera vinsten från detta året till att bygga ut farmen men samtidigt vill jag inte göda de här extrema priserna. Och i Kina har det skenat fullständigt, förut kunde man köpa pack om 10pcs 3060ti för ~5500kr, nu går ingen lägre än typ 10k och lönlöst att förhandla när de vet de kan sälja till nästa person minuten efter.
Hade varit extra sexigt med 8st Maxsun 3080 Anime-edition

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Vilken nivå har du på koinly? Newbie stöder 100 transaktioner/år. Men miner du på NiceHash t.ex så har man ju per princip 6 transaktioner/dag. Det ger ju över 2000 transaktioner. Eller kan man börja ifrån t.ex Coinbase när man för över sina assets ifrån t.ex NiceHash?

2020 hamnade jag på "trader" nivån, ingen mining. Koinly är nog inte värt det om det handlar om mindre summor.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

En intressant fråga får ni dra av utgifter och anskaffningar till mining?
I Finland får man dra utgifter och anskaffningar.
https://www.vero.fi/sv/Detaljerade_skatteanvisningar/anvisnin...

edit: Lägger in citat: "Anskaffningsutgiften för utrustning som används till mining köan också dras av från den inkomst som erhållits från miningen. För avdraget ska den skattskyldiga lämna en utredning om hur mycket och till vilka ändamål datorn används. Det är också av betydelse hur mycket datorn används privat och om det finns flera datorer i familjen. Avdraget avslås inte på basis av normal, ringa användning privat (t.ex. För bankärenden)."

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Har räknat lite fort nu på vad jag skulle kunna göra i vinst med mitt 3080 som redan sitter i min gaming-rigg. Blir mer och mer övertygad att det INTE är lönt besväret men kanske jag som räknat fel? Alltså använda sin gaming-pc till mining, pratar inte om ni som bygger hela källaren full

Med all skatt+moms betalar jag cirka 1.45kr per kw/h (rörligt). Uppskattar att min dator kommer dra cirka 450 watt vid mining (har köpt energimätare så ska kolla exakt när den kommer).

Vid 97mh/s och senaste veckans kurs så genererar det cirka 55kr i vinst efter betald el. Dygnet runt i en månad cirka 1600-1700kr beroende på hur kursen går.

Men fick precis reda på att man alltså måste betala 30% skatt på sin vinst vid mining, eftersom det räknas som inkomst från tjänst? Så i mitt fall då min PC inte kan klassas som "materialkostnad för verksamhet" så måste jag alltså börja skatta 30% på all vinst, dvs från första öret jag tjänar.

Så med allt skatt är vi då nere på cirka 1100-1200kr i månaden vid 24/7 mining, eller cirka 13800kr om året.

Och sen vill jag ju faktiskt använda min PC cirka 20% av tiden så då är vi nere på drygt 900kr i vinst per månad.

Har jag tänkt fel och missat något här? Hur resonerar ni kring detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av npftd:

Har räknat lite fort nu på vad jag skulle kunna göra i vinst med mitt 3080 som redan sitter i min gaming-rigg. Blir mer och mer övertygad att det INTE är lönt besväret men kanske jag som räknat fel? Alltså använda sin gaming-pc till mining, pratar inte om ni som bygger hela källaren full

Med all skatt+moms betalar jag cirka 1.45kr per kw/h (rörligt). Uppskattar att min dator kommer dra cirka 450 watt vid mining (har köpt energimätare så ska kolla exakt när den kommer).

Vid 97mh/s och senaste veckans kurs så genererar det cirka 55kr i vinst efter betald el. Dygnet runt i en månad cirka 1600-1700kr beroende på hur kursen går.

Men fick precis reda på att man alltså måste betala 30% skatt på sin vinst vid mining, eftersom det räknas som inkomst från tjänst? Så i mitt fall då min PC inte kan klassas som "materialkostnad för verksamhet" så måste jag alltså börja skatta 30% på all vinst, dvs från första öret jag tjänar.

Så med allt skatt är vi då nere på cirka 1100-1200kr i månaden vid 24/7 mining, eller cirka 13800kr om året.

Och sen vill jag ju faktiskt använda min PC cirka 20% av tiden så då är vi nere på drygt 900kr i vinst per månad.

Har jag tänkt fel och missat något här? Hur resonerar ni kring detta?

Lite snabbt det jag reagerar på år bara 450w grafikkortet drar kring 230-250w när du optimerat. Sedan resten av datorn såklart, men gissar att du kommer under 350w med cpu idle och gpu som minar.

Sedan är det upp till dig om du anser 900-1200 är värt besväret att skatta eller ej. De e 900-1200 du inte skulle få ut annars iaf 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som en tusenlapp extra per månad utan någon som helst ansträngning.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Hela min rigg drar 295W mätt från väggen.
Mitt 3080 står för 225-230W utav det och bryter på i 101MHz.

Det är ju nästan bara gpun som behöver nyttjas. Gpun är energioptimerad och resten av systemet har jag satt på strömsparläge.

När det kommer till skatt har jag funderat lite på vad som gäller om man minear till någon annans adress och den personen inte har någon inkomst.
Den personen behöver inte skatta på vinst under 20k då eller?

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Hela min rigg drar 295W mätt från väggen.
Mitt 3080 står för 225-230W utav det och bryter på i 101MHz.

Det är ju nästan bara gpun som behöver nyttjas. Gpun är energioptimerad och resten av systemet har jag satt på strömsparläge.

När det kommer till skatt har jag funderat lite på vad som gäller om man minear till någon annans adress och den personen inte har någon inkomst.
Den personen behöver inte skatta på vinst under 20k då eller?

Om miningen är din enda inkomst, ingen lön, inga bidrag eller liknande så behöver du inte skatta om du får ihop 20 000 eller mindre. I annat fall ska du skatta på det som det vore inkomst av tjänst samt skatta på eventuell vinst vid försäljning av kryptovalutan

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Så om man minear till någon annans adress och den personen inte har någon som helst inkomst så borde det med andra ord inte vara skattepliktigt för den personen förrän efter 20 000 kr.

Undrar hur många personer utan inkomst alls har mining wallet 😁

Förutsatt att den personen bedriver mining som hobby och möter alla kriterier för en hobbyverksamhet

Permalänk
Medlem

Ni som kör med NiceHash, vad ser ni för fördelar med det?

Är quick miner bäst eller är det bättre att köra NH miner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ni som kör med NiceHash, vad ser ni för fördelar med det?

Är quick miner bäst eller är det bättre att köra NH miner?

Jag gillar quickminer för att där kan du styra klockfrekvenser och spänning smidigare än med t ex MSI Afterburner. Sen gillar jag även att man kan låta quickminer styra fläktarna baserat på temp på minnen och/eller GPU så de aldrig riskerar att gå varmare än man vill

Permalänk
Medlem

BTC uppe på €52k nu. Jag minear bara med ett RTX 3080 nu dock. Det andra sålde jag till ett fint pris. Det är så lite pengar egentligen: i mitt fall är intäkten för en hel dags mining inte ens hälften av vad jag kan få i timlön och sedan ska det deklareras och betalas elkostnader plus slitage på grafikkortet. Samtidigt känns det ändå trevligt att låta 3080:n betala av sig själv.

Jag vill passa på casha ut nu på typ €20 men för att flytta till CoinBase måste jag ha minst 0.0005 BTC. Det står dessutom "Minimum amount is 0.00048454 BTC" om man vill växla till euro på NiceHash.

Permalänk
Medlem

Utbrott i BTC. ATH nu.
Nu får vi nog se mer rewards igen.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

BTC uppe på €52k nu. Jag minear bara med ett RTX 3080 nu dock. Det andra sålde jag till ett fint pris. Det är så lite pengar egentligen: i mitt fall är intäkten för en hel dags mining inte ens hälften av vad jag kan få i timlön och sedan ska det deklareras och betalas elkostnader plus slitage på grafikkortet. Samtidigt känns det ändå trevligt att låta 3080:n betala av sig själv.

Jag vill passa på casha ut nu på typ €20 men för att flytta till CoinBase måste jag ha minst 0.0005 BTC. Det står dessutom "Minimum amount is 0.00048454 BTC" om man vill växla till euro på NiceHash.

Växla till LTC om du vill ta ut små summor. Lägre minsta-summa och låg avgift. Skicka till CB och sälj.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Växla till LTC om du vill ta ut små summor. Lägre minsta-summa och låg avgift. Skicka till CB och sälj.

Det blir 0,5% först och sen 0,5% igen då alltså?

Jag ska testa det nu, tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Det blir 0,5% först och sen 0,5% igen då alltså?

Jag ska testa det nu, tack.

Jovisst, man förlorar ju lite extra, men det får man väl ta om man har bråttom. Väntar man en vecka till så kanske värdet har sjunkit mer än 1%. Det kan ju också ha gått upp med mer än 1%.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Moderator
Moderator

1 ETH nästan 20 000 svenska nu. Synd att man tog ute lite igår kväll.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jovisst, man förlorar ju lite extra, men det får man väl ta om man har bråttom. Väntar man en vecka till så kanske värdet har sjunkit mer än 1%. Det kan ju också ha gått upp med mer än 1%.

Exakt. Det är så små summor när man handlar med småbelopp. Det blev bra så, tack för tipset.

BTC uppe på nästan €54k!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Exakt. Det är så små summor när man handlar med småbelopp. Det blev bra så, tack för tipset.

BTC uppe på nästan €54k!

Undrar i vilket skede man ska växla till €, för kan inte tro annat än att det kommer en nedgång snarligen.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

BTC på ATH igen. 75 000ish nästa hållplats innan 95-105 000 USD?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Undrar i vilket skede man ska växla till €, för kan inte tro annat än att det kommer en nedgång snarligen.

Nedgångar kommer ju var och varannan vecka, på vilken tidshorisont vill du absolut ha ut dina krypto till fiat?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Coinbase noteras på Nasdaq vilket kanske ger nya toppnivåer:
https://www.dn.se/ekonomi/bitcoin-i-topp-infor-notering-av-kr...

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Nedgångar kommer ju var och varannan vecka, på vilken tidshorisont vill du absolut ha ut dina krypto till fiat?

Nej Tänkte mer för att köpa in tillbaka på dippen. Helt klart kommer nedgångarna var och varannan vecka. Har i princip ökat antalet coins i portföljen med 50-60% genom trading på det här året. Då har jag inte varit tillräckligt aktiv/ haft tid att köra hel hjärat på det.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Nej Tänkte mer för att köpa in tillbaka på dippen. Helt klart kommer nedgångarna var och varannan vecka. Har i princip ökat antalet coins i portföljen med 50-60% genom trading på det här året. Då har jag inte varit tillräckligt aktiv/ haft tid att köra hel hjärat på det.

Har du ökat antalet coins med 50-60% i år med halvhjärtad swingtrading så tror jag inte du behöver hjälp på Sweclockers med tradingråd.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Har du ökat antalet coins med 50-60% i år med halvhjärtad swingtrading så tror jag inte du behöver hjälp på Sweclockers med tradingråd.

Nej det var inte en fråga om råd mer bara en fundering.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

För skojs skulle bytte jag nu från Ethermine till Sparkpool bara för att se om det blir någon skillnad i förtjänst.

Hehe jag höll på dem i några dagar och sålde nu vid 1980euro så det jämnade ut sig

blev det nån skillnad på sparkpool?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Hehe jag höll på dem i några dagar och sålde nu vid 1980euro så det jämnade ut sig

blev det nån skillnad på sparkpool?

Nej. Samma eller kanske till o med sämre. Ska byta tillbaka till ethermine om ett tag. Ska mina till 21.e då får jag ut det jag mine.a den 28.e

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.