Permalänk

Säkerhet internetbank

En i min närhet påstår att det är mer osäkert att göra bankärenden (med hjälp av någon form av inloggningsdosa med tvåfaktorautetifiering) från en smartphone/surfplatta än från en Windowsdator med något säkerhetssystem som t.ex. Kaspersky internet security. Vad talar för eller emot att det skulle vara så? Jag kan inte riktigt se hur det skulle vara möjligt, men jag är ingen expert på sådana här saker. Om det nu skulle vara så att det beror på att man inte kan ha en motsvarande lika omfattande säkerhetslösning på telefonen/surfplattan, hur skulle en sådan egentligen kunna göra inloggningen på en bank mer säker? Och jag kan inte se att uppkopplingen via en telefon/surfplatta i sig skulle vara mindre säker än från en dator.

Permalänk
Medlem

Nja... jag tycker att hen nog får backa upp det där med argument som "flyger", väldigt vagt hittills.

En aspekt ifall mobilt BankID används är ju risken att hamna i en situation där en utpressare har tillgång till dig, samtidigt som du har tillgång till mobilen med ditt BankID på.

Men i ett sådant fall så spelar det ju ingen roll om du gör ett bankärende på mobil eller dator.

Största poängen med antivirus när Internetbank används kan vara att en keylogger upptäcks av systemet, men dels kan själva antivirus-systemet infekteras och då bli mer/mindre värdelöst... dels bör 2FA (2-faktors-autentisering) utgöra en effektiv och kraftfull barriär för t.o.m. keyloggers etc.

Jag tvivlar på att någon svensk bank idag använder teknik som kan klassas som osäker idag.
Största (enda?) risken lär vara först om man utsätts för utpressning eller bedrägeri ("social ingenjörskonst", där man kanske inte inser vad som pågår innan det är för sent).

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Hedersmedlem

Det som talar för att det är säkrare på en dator är att själva säkerhetslösningen inte till 100% är på datorn (så länge man inte kör med bankid på fil alltså). Till skillnad från på en mobil.

Det som talar för att det är säkrare på en mobil är att mobiltelefoner är mer nedlåsta än datorer och därmed mindre känsliga för malware.

Det är nog lite av en bedömningsfråga. Svårt att argumentera för eller något när det inte finns några argument utan bara ett påstående.

Permalänk
Skrivet av m1k3_dd:

Största poängen med antivirus när Internetbank används kan vara att en keylogger upptäcks av systemet, men dels kan själva antivirus-systemet infekteras och då bli mer/mindre värdelöst... dels bör 2FA (2-faktors-autentisering) utgöra en effektiv och kraftfull barriär för t.o.m. keyloggers etc.

Ja, precis, vad skulle en keylogger kunna stjäla egentligen? Om man får en säkerhetskod via t.ex. en inloggningsdosa eller en pinkod till sms som man sedan knappar in så är ju det en engångkod och sedan är man redan inloggad. Att en keylogger vet om den koden måste ju vara helt värdelöst?

Jag kan inte ser hur ett program lokalt på datorn skulle kunna stjäla bankuppgifter. Då återstår väl att attackera själva anslutningen till banken. Skulle det vara möjligt att någon form ett malware-program på datorn kunna ta sig in i kommunikationen till banken, t.ex. genom att ge sig på HTTPS-anslutningen?

Skrivet av pv2b:

Det är nog lite av en bedömningsfråga. Svårt att argumentera för eller något när det inte finns några argument utan bara ett påstående.

Se det jag skrev om keylogger ovan, där har du ett argument du kan börja nysta i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mysterium:

En i min närhet påstår att det är mer osäkert att göra bankärenden (med hjälp av någon form av inloggningsdosa med tvåfaktorautetifiering) från en smartphone/surfplatta än från en Windowsdator med något säkerhetssystem som t.ex. Kaspersky internet security. Vad talar för eller emot att det skulle vara så? Jag kan inte riktigt se hur det skulle vara möjligt, men jag är ingen expert på sådana här saker. Om det nu skulle vara så att det beror på att man inte kan ha en motsvarande lika omfattande säkerhetslösning på telefonen/surfplattan, hur skulle en sådan egentligen kunna göra inloggningen på en bank mer säker? Och jag kan inte se att uppkopplingen via en telefon/surfplatta i sig skulle vara mindre säker än från en dator.

När det gäller att logga in på en svensk bank är det Man-In-The-Middle som är det man ska vara "rädd för". Det kan skapas på en dator eller på en telefon, men mest troligt är det genom en infekterad router eller Wifi-Hotspot. Så det viktigaste är uppkopplingen i sig genom uppdaterad router, ej offentliga Wifi-hotspot eller liknande.

Som andra skriver så är ju mobil säkrare uppbyggd så min första känsla är att om man inte kör på någon Wifi-hotspot så är en mobil säkrare, men allt handlar också om användaren bakom. Om man är noga vilka program man laddar ner på datorn och även tänker efter vilka appar man har på sin telefon så är man till stor del lika säker vad man än använder.

Det är nästan alltid användaren som är den mest sårbara länken.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Skrivet av Lagers:

När det gäller att logga in på en svensk bank är det Man-In-The-Middle som är det man ska vara "rädd för". Det kan skapas på en dator eller på en telefon, men mest troligt är det genom en infekterad router eller Wifi-Hotspot. Så det viktigaste är uppkopplingen i sig genom uppdaterad router, ej offentliga Wifi-hotspot eller liknande.

Vad kan en sådan attack göra och när sker det i processen med kommunikationen med banken?
Är det att hen kommer över inloggninsuppgifterna och loggar in som om det vore jag? Återigen, det är ju tvåfaktorsautentifiering?
Eller är det att den här "man in the middle" kan se vad jag gör på banken?

Och sen slutligen: är detta något som säkerhetsprogramvara kan förhindra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mysterium:

Vad kan en sådan attack göra och när sker det i processen med kommunikationen med banken?
Är det att hen kommer över inloggninsuppgifterna och loggar in som om det vore jag? Återigen, det är ju tvåfaktorsautentifiering?
Eller är det att den här "man in the middle" kan se vad jag gör på banken?

Du surfar in som du tror på din bank, men kommer till bedragarens sida som ser likadant ut som din bank. Detta gör han genom att t.ex. ställa om din router att routra till honom istället för banken när du skriver bankens adress. Samtidigt i andra ändan har han uppe den riktiga banken på sin sida. Så då loggar du in på hans sida men han ser och kan styra vad du ser och inte. Så du kanske i nästa del tror du för över 500 kronor till din kompis, men han styr över att tar 10 000 kr till ett annat konto. Förklarade lite enkelt, men typ så kan det gå till. Och det är inget man behöver vara rädd för varje dag, utan bara medveten om.

Liten video om ämnet:
https://www.youtube.com/watch?v=-enHfpHMBo4

Edit: Tror många av säkerhetspaketen har skydd mot sådant, men inget du behöver tänka på i din vardag så länge du har koll på dina system.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Du surfar in som du tror på din bank, men kommer till bedragarens sida som ser likadant ut som din bank. Detta gör han genom att t.ex. ställa om din router att routra till honom istället för banken när du skriver bankens adress. Samtidigt i andra ändan har han uppe den riktiga banken på sin sida. Så då loggar du in på hans sida men han ser och kan styra vad du ser och inte. Så du kanske i nästa del tror du för över 500 kronor till din kompis, men han styr över att tar 10 000 kr till ett annat konto. Förklarade lite enkelt, men typ så kan det gå till. Och det är inget man behöver vara rädd för varje dag, utan bara medveten om.

Liten video om ämnet:
https://www.youtube.com/watch?v=-enHfpHMBo4

Edit: Tror många av säkerhetspaketen har skydd mot sådant, men inget du behöver tänka på i din vardag så länge du har koll på dina system.

Sen var det det där med SSL/TLS

Permalänk
Skrivet av Lagers:

Du surfar in som du tror på din bank, men kommer till bedragarens sida som ser likadant ut som din bank. Detta gör han genom att t.ex. ställa om din router att routra till honom istället för banken när du skriver bankens adress. Samtidigt i andra ändan har han uppe den riktiga banken på sin sida. Så då loggar du in på hans sida men han ser och kan styra vad du ser och inte. Så du kanske i nästa del tror du för över 500 kronor till din kompis, men han styr över att tar 10 000 kr till ett annat konto. Förklarade lite enkelt, men typ så kan det gå till. Och det är inget man behöver vara rädd för varje dag, utan bara medveten om.

Jag förstår att du skrivit ett förenklat exempel här för att beskriva principen för hur det fungerar. Men skulle det i praktiken vara möjligt att skapa en fejkversion av någon av storbankernas hemsidor och kopiera all funktionalitet för inloggningsdosa mm.? Förmodligen är det möjligt,om man kan åka till månen så är det nog möjligt att kopiera en hemsida också, men det känns ändå extremt osannolikt att man skulle lyckas med det utan att man märker att det är fejk.

Skrivet av Lagers:

Edit: Tror många av säkerhetspaketen har skydd mot sådant, men inget du behöver tänka på i din vardag så länge du har koll på dina system.

Det jag är intresserad av att veta är vad sådana säkerhetspaket skulle kunna skydda mot rent konkret, eftersom utgångspunkten för trådstarten är om man går miste om något om man använder enheter som inte har tillgång till sådana skäkerhetspaket, typ en ipad.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mysterium:

Jag förstår att du skrivit ett förenklat exempel här för att beskriva principen för hur det fungerar. Men skulle det i praktiken vara möjligt att skapa en fejkversion av någon av storbankernas hemsidor och kopiera all funktionalitet för inloggningsdosa mm.? Förmodligen är det möjligt,om man kan åka till månen så är det nog möjligt att kopiera en hemsida också, men det känns ändå extremt osannolikt att man skulle lyckas med det utan att man märker att det är fejk.

Det jag är intresserad av att veta är vad sådana säkerhetspaket skulle kunna skydda mot rent konkret, eftersom utgångspunkten för trådstarten är om man går miste om något om man använder enheter som inte har tillgång till sådana skäkerhetspaket, typ en ipad.

Brandväggen kan användas för att stoppa trafik som inte går till banken men man kan använda koddosa via telefonen också. Tekniska säkerheten är nog ganska hög i vilket fall för det är ju inte så man angriper utan man lurar ju offret att släppa in buset och överföra pengar utan att på nått sätt angripa direkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mysterium:

Jag förstår att du skrivit ett förenklat exempel här för att beskriva principen för hur det fungerar. Men skulle det i praktiken vara möjligt att skapa en fejkversion av någon av storbankernas hemsidor och kopiera all funktionalitet för inloggningsdosa mm.? Förmodligen är det möjligt, om man kan åka till månen så är det nog möjligt att kopiera en hemsida också, men det känns ändå extremt osannolikt att man skulle lyckas med det utan att man märker att det är fejk.

Ja, det är helt möjligt att göra en site som ser äkta ut och som i princip beter sig som en äkta vara. Bara skicka vidare all info man får emellan er. Man behöver ju inte skapa ett system för inloggningsdosan. Bara att man kopierar specifik text som skickas mellan dig och banken. Du skriver in ditt personnr i den fejkade banken, de skriver in samma i din riktiga. Sedan säger den riktiga en kod som de då skickar vidare till den fejkade sidan du ser, du skriver i din svarskod och de skickar den vidare till den riktiga banken. Och när de ser att du skriver ett banknr så ändrar de mottagen på den riktiga banken, och när de ser att du skriver summan att föra över ändrar de den på den riktiga banken. Och det händer på riktigt, inte bara i teorin. se t.ex denna nyhet från 2019 eller vad Trend mikro skriver om appar i telefoner.

Men att just du som vanlig användare blir måltavla för detta i dagens Sverige är otroligt liten. Säkerheten har blivit mycket bättre både när det gäller webbläsarna/antivirussystemen och även bankerna. Swedbank har ju t.ex. att där summan av det man för över är själva koden. t.ex. 0001 0000 för hundra kronor och sedan svarar man med sin dosas svar.

Citat:

Det jag är intresserad av att veta är vad sådana säkerhetspaket skulle kunna skydda mot rent konkret, eftersom utgångspunkten för trådstarten är om man går miste om något om man använder enheter som inte har tillgång till sådana skäkerhetspaket, typ en ipad.

Man kan ju installera säkerhetspaket på en Ipad också väl? Tyvärr sträcker sig inte mina kunskaper så djupt, men om man läste på Avast med funktionen säkra webbplatser så jämför han DNSen mellan den påstådda sidan och den som har riktiga. (kanske?).
Någon annan kanske kan svara lite bättre just på den frågeställningen, för det är intressant att veta om den funktionen praktiskt gör någon nytta.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagers:

Ja, det är helt möjligt att göra en site som ser äkta ut och som i princip beter sig som en äkta vara. Bara skicka vidare all info man får emellan er. Man behöver ju inte skapa ett system för inloggningsdosan. Bara att man kopierar specifik text som skickas mellan dig och banken. Du skriver in ditt personnr i den fejkade banken, de skriver in samma i din riktiga. Sedan säger den riktiga en kod som de då skickar vidare till den fejkade sidan du ser, du skriver i din svarskod och de skickar den vidare till den riktiga banken. Och när de ser att du skriver ett banknr så ändrar de mottagen på den riktiga banken, och när de ser att du skriver summan att föra över ändrar de den på den riktiga banken. Och det händer på riktigt, inte bara i teorin. se t.ex denna nyhet från 2019 eller vad Trend mikro skriver om appar i telefoner.

Men att just du som vanlig användare blir måltavla för detta i dagens Sverige är otroligt liten. Säkerheten har blivit mycket bättre både när det gäller webbläsarna/antivirussystemen och även bankerna. Swedbank har ju t.ex. att där summan av det man för över är själva koden. t.ex. 0001 0000 för hundra kronor och sedan svarar man med sin dosas svar.

Man kan ju installera säkerhetspaket på en Ipad också väl? Tyvärr sträcker sig inte mina kunskaper så djupt, men om man läste på Avast med funktionen säkra webbplatser så jämför han DNSen mellan den påstådda sidan och den som har riktiga. (kanske?).
Någon annan kanske kan svara lite bättre just på den frågeställningen, för det är intressant att veta om den funktionen praktiskt gör någon nytta.

Mobilt BankId säger ju också i klartext vad man godkänner (belopp, mottagare och så) så säkerheten är bra även där. Sen kanske folk inte kollar på vad de faktiskt godkänner men det är ju svårt att komma runt. De fall där det har gått riktigt illa har ju varit där en bedragare har lyckats övertyga en användare att godkänna ett nytt BankID till dem och då har de ju alla möjligheter att stjäla allt och så. Bankerna har ju försökt begränsa detta på olika sätt med exempelvis tvång på dosa för att skapa nytt BankID och så, vilket ju hjälper en del. Men är man lättlurad så är man ju alltid utsatt liksom, bedragarna är väldigt bra på att låta trovärdiga, så man måste piska in i folk att inte logga in när någon ringer upp dem och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hothep:

Sen var det det där med SSL/TLS

Ja, den där är ju lätt att glömma. Får skylla på för mycket påskmust, slint i huvudet där

Det gör att man får en helt annat läge när det gäller MITM. Att alla banker och de flesta sidorna nu för tiden använder sig av HTTPS gör att allt som har med MITM är till en så minimal nivå. De MITM som görs nu tror jag är bara är riktade till en specifik person eller företag eftersom man då måste in och skapa falska certifikat och lyckas få användarna och webbläsarna/apparna att gå på detta vilket är mycket mycket svårare, nästintill omöjligt. https://security.stackexchange.com/questions/8145/does-https-...

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Mobilt BankId säger ju också i klartext vad man godkänner (belopp, mottagare och så) så säkerheten är bra även där. Sen kanske folk inte kollar på vad de faktiskt godkänner men det är ju svårt att komma runt. De fall där det har gått riktigt illa har ju varit där en bedragare har lyckats övertyga en användare att godkänna ett nytt BankID till dem och då har de ju alla möjligheter att stjäla allt och så. Bankerna har ju försökt begränsa detta på olika sätt med exempelvis tvång på dosa för att skapa nytt BankID och så, vilket ju hjälper en del. Men är man lättlurad så är man ju alltid utsatt liksom, bedragarna är väldigt bra på att låta trovärdiga, så man måste piska in i folk att inte logga in när någon ringer upp dem och liknande.

Svenska banker med BankId är otroligt säkert, och som du säger så ser man vad man godkänner. Eftersom man använder BankId så mycket som man gör och blivit så van vid att mata in lösenordet så är det faktiskt rätt lätt att ibland missa att läsa allt som kommer upp. Sedan skulle jag inte godkänna något när någon har ringt mig, osv. men det är så lätt för äldre att bli så lurade att skriva under när det sker, eller som nu när telefonförsäljare kan använda detta också, vilket är fel.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Förr så var säkerheten sämre tex hos Swedbank om man kom över någons temporära inloggningskod via en trojan så kunde en angripare också använda samma kod på sin dator för att logga in bara han gjorde det inom 15 minuters gränsen. Så dålig var säkerheten fram till för ungefär 12 år sedan 2009 så Swedbank uppgraderade och gjorde det möjligt att använda koden endast en gång och också förhindrade fler än 1 enhet åt gången tillträde.

Numera är det jämt skägg och lika säkert på mobil och dator skulle jag säga...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

Man får väl ändå inse att detta är så liten marginal-risk jämfört med social-hacking.
Dvs någon ringer upp från någon tjänst med välsmord trut som på något sätt försöker få dig att använda bank-id.

En annan som förr var lite vanligare innan allt kom i rekommenderade kuvert var att starta ett bankkonto på en annan bank, vänta vid brevlådan tills första brevet kom med koder och sedan andra brevet som kom med dosan.
Med hjälp av det skapa ett bank-id som också gör att dom kan logga in på din bank och göra det som ska göras.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av Hothep:

Sen var det det där med SSL/TLS

Du får gärna utveckla vad detta innebär för min frågeställning.

Skrivet av Lagers:

Man kan ju installera säkerhetspaket på en Ipad också väl? Tyvärr sträcker sig inte mina kunskaper så djupt, men om man läste på Avast med funktionen säkra webbplatser så jämför han DNSen mellan den påstådda sidan och den som har riktiga. (kanske?).
Någon annan kanske kan svara lite bättre just på den frågeställningen, för det är intressant att veta om den funktionen praktiskt gör någon nytta.

Ja, sådana säkerhetsprogram finns det nog, men ingen regelrätt antivirus. Och antivirus är nog inte relevant för min frågeställning, om det inte är så att allt detta med DNS spoofing mm. kan initieras via skadlig kod som körs på min dator. Jag fattar fortfarande inte riktigt vad av det som sagts som orsakas av brister i användarens enhet och vad som så att säga ligger utanför min kontroll när nätverkstrafiken väl lämnat min router.

Skrivet av snajk:

Mobilt BankId säger ju också i klartext vad man godkänner (belopp, mottagare och så) så säkerheten är bra även där. Sen kanske folk inte kollar på vad de faktiskt godkänner men det är ju svårt att komma runt. De fall där det har gått riktigt illa har ju varit där en bedragare har lyckats övertyga en användare att godkänna ett nytt BankID till dem och då har de ju alla möjligheter att stjäla allt och så. Bankerna har ju försökt begränsa detta på olika sätt med exempelvis tvång på dosa för att skapa nytt BankID och så, vilket ju hjälper en del. Men är man lättlurad så är man ju alltid utsatt liksom, bedragarna är väldigt bra på att låta trovärdiga, så man måste piska in i folk att inte logga in när någon ringer upp dem och liknande.

Är det så att i alla de fall då man hör tom säkerhetsproblem med bank-id och folk som blivit av med pengar i samband med bank-id så är det lurendrejeri där användaren själv gått med på att låta någon använda bank-id:t och inte en hackning eller säkerhetsbrist i själva bank-id:t i sig?

Permalänk
Medlem

SSL/TLS är den teknik som används för att kryptera http-trafik dvs. när du ser https istället för http så använder siten ett SSL-certifikat för att styrka sin äkthet. Det är tekniken som säkerställer att det du skickar och tar emot, skickas/kommer från den platsen den utger sig komma ifrån kort och gott. Det har hänt att certifikat kommer på vift eller att personer med utfärdarrättigheter hackas osv (DigiNotar tex) men det är något av en apparat att genomföra, åtgärdas illa kvickt när det upptäcks och garanterar inte direktåtkomst till någons bankpengar.

I din frågeställning gällande "app" vs webbläsare så skulle jag säga att dom är likvärdiga ur ett tekniskt säkerhetsperspektiv då dom använder samma multifaktorautentisiering (typ BankID) och trafiken är förmodligen krypterad på samma sätt (SSL/TLS). Du kanske har besökt en sida med ett gammalt eller trasigt certifikat någon gång? om din webbläsare är någorlunda uppdaterad så kommer den signalera "oj oj oj oj det här ser inte så bra ut" och du måste VÄLDIGT aktivt välja att faktiskt gå till sidan.

Tekniken är så pass "bra" att det är betydligt enklare att lura personer att ge bort sina pengar, än att angripa tekniken och på den vägen komma över personers pengar. Med det sagt så finns det såklart/säkerligen oupptäckta säkerhetshål som skulle kunna göra det möjligt eller förenkla det.

Permalänk
Hedersmedlem

Angående det här med att kolla vad man signerar med BankID - om jag hade varit ute efter folks pengar så hade jag lagt in en liten pryl i webbläsaren som styr om alla betalningar till mitt konto utan att ändra beloppet.

Förfarandet blir alltså:

1. Användaren blir infekterad med något slags malware.
2. Användaren ska betala räkningar för den här månaden.
3. Användaren loggar in på Internetbanken.
4. Användaren lägger upp sina räkningar för betalning / godkänner e-fakturor.
5. I det här läget så träder malware in och ändrar betalningsmottagare på alla fakturor, men bara mot bankens webbserver. Datum förändras också så att pengarna går iväg med en gång, inte på förvallodagen. I själva datorn ser mottagarna korrekta och omanipulerade ut.
6. Användaren får upp instruktion om att signera betalningarna och gör detta eftersom beloppet stämmer.

På SEB får man när man ska signera betalningar upp som signeringsmeddelande kontonummer (inte betalningsmottagarens namn!) och belopp. Jag kan lova att de flesta inte kollar vilket kontonummer pengarna ska gå till.

Trojanen fortsätter genom att manipulera kontoutdragen så att det ser ut att man betalat sina räkningar. Offret märker ingenting tills hen börjar få betalningspåminnelser från sina betalningsmottagare, och kommer förmodligen bestrida dessa eftersom han från sitt perspektiv ser att pengarna gått iväg...

Bara en tidsfråga innan bedrägerier som ser ut så här kommer på riktigt, om de inte redan sker, eftersom detta bara är en något mer subtil variant av nuvarande tekniker.

Det enda som förhindrar någon från att faktiskt genomföra en sån här attack är antivirus på sin dator, och även detta är ju en "arms race". En slags katt och råtta lek. Samt att man nitiskt även kollar vilka kontonummer man signerar betalningar till. Bankerna kan mititgera detta genom att skriva ut namn på betalningsmottagaren i meddelandet man ska signera, inte bara kontonummer, men även där så är det ju möjligt att luras med vilseledande kontonamn.

Det är mycket svårare att genomföra samma sorts attack på en stängd plattform, som t.ex. Android eller iPhone, eftersom det är svårare för malware att få fäste där, eftersom hela systemet motverkar alla sorts tredjepartsprogram.

Så det här är ett argument som säger att det är säkrare att betala sina räkningar på mobilen. Även om jag personligen inte är särskilt oroad över att betala räkningar på mobilen. Det finns inget som hindrar att jag blir rånad på väg till Coop heller, men jag sitter inte och oroar mig över det konstant.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar att göra mina bankärenden på datorn och då bara använder mig av BankID på kort med en kortläsare kopplat med sladd till datorn. Koden knappas in på kortläsaren och kan således inte läsas av med en keylogger. En bedragare kan därför inte i förväg ha angett mitt personnummer på någon inloggningssida och hoppas på att jag ska godkänna med mobilt bankID.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pv2b:

Angående det här med att kolla vad man signerar med BankID - om jag hade varit ute efter folks pengar så hade jag lagt in en liten pryl i webbläsaren som styr om alla betalningar till mitt konto utan att ändra beloppet.

Förfarandet blir alltså:

1. Användaren blir infekterad med något slags malware.
2. Användaren ska betala räkningar för den här månaden.
3. Användaren loggar in på Internetbanken.
4. Användaren lägger upp sina räkningar för betalning / godkänner e-fakturor.
5. I det här läget så träder malware in och ändrar betalningsmottagare på alla fakturor, men bara mot bankens webbserver. Datum förändras också så att pengarna går iväg med en gång, inte på förvallodagen. I själva datorn ser mottagarna korrekta och omanipulerade ut.
6. Användaren får upp instruktion om att signera betalningarna och gör detta eftersom beloppet stämmer.

På SEB får man när man ska signera betalningar upp som signeringsmeddelande kontonummer (inte betalningsmottagarens namn!) och belopp. Jag kan lova att de flesta inte kollar vilket kontonummer pengarna ska gå till.

Trojanen fortsätter genom att manipulera kontoutdragen så att det ser ut att man betalat sina räkningar. Offret märker ingenting tills hen börjar få betalningspåminnelser från sina betalningsmottagare, och kommer förmodligen bestrida dessa eftersom han från sitt perspektiv ser att pengarna gått iväg...

Bara en tidsfråga innan bedrägerier som ser ut så här kommer på riktigt, om de inte redan sker, eftersom detta bara är en något mer subtil variant av nuvarande tekniker.

Det enda som förhindrar någon från att faktiskt genomföra en sån här attack är antivirus på sin dator, och även detta är ju en "arms race". En slags katt och råtta lek. Samt att man nitiskt även kollar vilka kontonummer man signerar betalningar till. Bankerna kan mititgera detta genom att skriva ut namn på betalningsmottagaren i meddelandet man ska signera, inte bara kontonummer, men även där så är det ju möjligt att luras med vilseledande kontonamn.

Det är mycket svårare att genomföra samma sorts attack på en stängd plattform, som t.ex. Android eller iPhone, eftersom det är svårare för malware att få fäste där, eftersom hela systemet motverkar alla sorts tredjepartsprogram.

Så det här är ett argument som säger att det är säkrare att betala sina räkningar på mobilen. Även om jag personligen inte är särskilt oroad över att betala räkningar på mobilen. Det finns inget som hindrar att jag blir rånad på väg till Coop heller, men jag sitter inte och oroar mig över det konstant.

Men man behöver väl kvittera/gokänna nya betalningsmottagare på de flesta banker ? Det blir ju ett extra steg innan en bedragare kan få in ett konto denne har kontrollen över. Det går väl tekniskt att få till en sida som fungerar med en extra kvittering men visst blir det ännu bökigare och misstänkt att implementera det och alternativet är att ta över kontot hos nån som många kan tänkas överföra pengar till typ EON, Klarna eller nått liknade men det lär inte vara helt lätt att maskera att man byter ut en betalningsmottagare och att bara skapa kaos genom att skicka pengarna till en felaktig redan godkänd mottagare äg nog inget en bedragare är ute efter för det tjänar de inget på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Men man behöver väl kvittera/gokänna nya betalningsmottagare på de flesta banker ? Det blir ju ett extra steg innan en bedragare kan få in ett konto denne har kontrollen över. Det går väl tekniskt att få till en sida som fungerar med en extra kvittering men visst blir det ännu bökigare och misstänkt att implementera det och alternativet är att ta över kontot hos nån som många kan tänkas överföra pengar till typ EON, Klarna eller nått liknade men det lär inte vara helt lätt att maskera att man byter ut en betalningsmottagare och att bara skapa kaos genom att skicka pengarna till en felaktig redan godkänd mottagare äg nog inget en bedragare är ute efter för det tjänar de inget på.

Inte hos SEB.

Se skärmdump nedan (tyvärr ett foto av bildskärmen då man inte kan ta en skärmdump inuti den "säkra delen" där man ska signera...) Skärmdumpen visar BankID på kort (som jag brukar använda) men signeringmeddelandet är för övrigt exakt likadant på mobil bankid.

Kontonumret 901950-6 som jag använde som exempel går till Radiohjälpen (ett konto dit jag aldrig överfört pengar med den här banken.) Men det framgår ju ingenstans av meddelandet.

Dessutom är det i princip omöjligt att faktiskt kolla att kontonumret stämmer i den här vyn, eftersom det inte går att klicka bort från signeringen utan att avbryta den... perfekt grogrund för en scam med andra ord.

(Förhoppningsvis så skulle ju detta flaggas i ett senare stadie av bankens "anti-fraud"-mekanismer... men det kan man inte lita på.)

Förresten, vad hindrar en angripare att dessutom hacka själva bankid-programmet på datorn när han ändå är inne i datorn och härjar och skriver om meddelandet? Det lurar ingen som har mobilt bank-id, däremot någon som, som jag, kör bankid på kort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Angående det här med att kolla vad man signerar med BankID - om jag hade varit ute efter folks pengar så hade jag lagt in en liten pryl i webbläsaren som styr om alla betalningar till mitt konto utan att ändra beloppet.

Förfarandet blir alltså:

1. Användaren blir infekterad med något slags malware.
2. Användaren ska betala räkningar för den här månaden.
3. Användaren loggar in på Internetbanken.
4. Användaren lägger upp sina räkningar för betalning / godkänner e-fakturor.
5. I det här läget så träder malware in och ändrar betalningsmottagare på alla fakturor, men bara mot bankens webbserver. Datum förändras också så att pengarna går iväg med en gång, inte på förvallodagen. I själva datorn ser mottagarna korrekta och omanipulerade ut.
6. Användaren får upp instruktion om att signera betalningarna och gör detta eftersom beloppet stämmer.

På SEB får man när man ska signera betalningar upp som signeringsmeddelande kontonummer (inte betalningsmottagarens namn!) och belopp. Jag kan lova att de flesta inte kollar vilket kontonummer pengarna ska gå till.

Trojanen fortsätter genom att manipulera kontoutdragen så att det ser ut att man betalat sina räkningar. Offret märker ingenting tills hen börjar få betalningspåminnelser från sina betalningsmottagare, och kommer förmodligen bestrida dessa eftersom han från sitt perspektiv ser att pengarna gått iväg...

Bara en tidsfråga innan bedrägerier som ser ut så här kommer på riktigt, om de inte redan sker, eftersom detta bara är en något mer subtil variant av nuvarande tekniker.

Det enda som förhindrar någon från att faktiskt genomföra en sån här attack är antivirus på sin dator, och även detta är ju en "arms race". En slags katt och råtta lek. Samt att man nitiskt även kollar vilka kontonummer man signerar betalningar till. Bankerna kan mititgera detta genom att skriva ut namn på betalningsmottagaren i meddelandet man ska signera, inte bara kontonummer, men även där så är det ju möjligt att luras med vilseledande kontonamn.

Det är mycket svårare att genomföra samma sorts attack på en stängd plattform, som t.ex. Android eller iPhone, eftersom det är svårare för malware att få fäste där, eftersom hela systemet motverkar alla sorts tredjepartsprogram.

Så det här är ett argument som säger att det är säkrare att betala sina räkningar på mobilen. Även om jag personligen inte är särskilt oroad över att betala räkningar på mobilen. Det finns inget som hindrar att jag blir rånad på väg till Coop heller, men jag sitter inte och oroar mig över donet konstant.

Jag tror du underskattar komplexiteten i vad du föreslår. Hur ska en malware "träda in" och byta betalningsmottagare? Jag har svårt att se att det skulle vara möjligt med mindre än att man bygger en väldigt sofistikerad kopia av användarens bank-app eller webbläsare och ersätter originalet med denna, vilket innefattar att webbläsaren eller bankappen ska ligga på samma plats på telefonen eller i datorn, och förstås att den ska startas när någon skriver exempelvis Chrome i sstartmenyn. Kopian hade då behövt fungera och se ut som vanligt förutom just i kontakt med banken. Samtidigt måste ju samma operationer ske på riktigt någon annanstans med andra kontonummer och betalningstyper så att BankID:t får informationen som krävs, så att det exempelvis står SEB på inloggningen och betalningen. Inte omöjligt men det kräver rätt mycket jobb, och förstås full tillgång till användarens system. Inget som man kan automatisera direkt. Och när man gjort det en gång och det blivit upptäckt så hade det ju varit slut liksom. Dessutom är ju all information sparad om vilka konton pengarna faktiskt hamnade på exempelvis

Permalänk
Medlem

jag tänker så här, attackytan på min windowsdator är mycket större då jag tankar hem grejer från "vilda internet". Så risken för t.ex. en RAT trojan som gör att en onde hakkaren kan ta över min skärm eller dylikt är mkt större där än på min alltid helt uppdaterade iPhone som jag bara använder app-store på

SEB använder dynamiska sidor - dvs kontosidan heter inte "Myaccount.aspx" utan d00023232323 och genereras upp för min session/inloggning + flerfaktors autentisering i inlogg(QR kod) - samt vid betalning(+ extra SMS om beloppet är större än X). Så en MiTM attack blir svår.

Man kan göra BETALNING till oanmält konto(dvs du kan betala räkningar) - men du inte inte göra överföringar till oanmält konto(utan extra åtgärder). Så det är viktigt att kolla vad du godkänner i BankID appen i telefonen(oavsett om du kör appen eller webben). Räkningar ligger alltid "kvar" i listan minst till midnatt, så där har man en extra chans att gå in o stoppa om man känner på sig att någon post i listan inte är OK.

Då SEB är skyddad med QR kod, så hjälper inte social-engineering, då den lede hakkaren inte kan påbörja inlogg hos sig som avslutas hos dig då QR koden är på din skärm

O nu när alla kör TLS 1.2 för SSL så är ju certifikaten / krypteringen säkrare än på länge

Jag har kör internet/telefonbank sen 1996(Sesam som blev SEB) - har aldrig haft några problem

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hothep:

SSL/TLS är den teknik som används för att kryptera http-trafik dvs. när du ser https istället för http så använder siten ett SSL-certifikat för att styrka sin äkthet. Det är tekniken som säkerställer att det du skickar och tar emot, skickas/kommer från den platsen den utger sig komma ifrån kort och gott.

Det hindrar exakt noll phishing-attacker dock. Du kan utan problem skaffa cert gratis för vilken fuskdomän som helst på 2 sekunder och ha ett grönt och fint hänglås i browsern. Det enda hänglåset betyder är att trafiken mellan dig och webbservern är krypterad.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Det hindrar exakt noll phishing-attacker dock. Du kan utan problem skaffa cert gratis för vilken fuskdomän som helst på 2 sekunder och ha ett grönt och fint hänglås i browsern. Det enda hänglåset betyder är att trafiken mellan dig och webbservern är krypterad.

Jo, men går man in på exempelvis seb.se så kan man inte få hänglåset om man inte är på just seb.se. Däremot om man har byggt sin egna webbläsare så kan man ju visa hänglåset hur mycket man vill, Telia försökte sig på något liknande för ett antal år sedan med en bild av ett hänglås på deras mobilsida för betalningar som inte var säker på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, men går man in på exempelvis seb.se så kan man inte få hänglåset om man inte är på just seb.se. Däremot om man har byggt sin egna webbläsare så kan man ju visa hänglåset hur mycket man vill, Telia försökte sig på något liknande för ett antal år sedan med en bild av ett hänglås på deras mobilsida för betalningar som inte var säker på något sätt.

Det är ju EXTREMT sällan de luras med en sofistikerad man-in-the-middle-attack. Det vanligaste är ju att de lurar in en på ett domännamn som ser ut att tillhöra exempelvis SEB, men i själva verket är nåt annat.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Det är ju EXTREMT sällan de luras med en sofistikerad man-in-the-middle-attack. Det vanligaste är ju att de lurar in en på ett domännamn som ser ut att tillhöra exempelvis SEB, men i själva verket är nåt annat.

Jo, men alla vet väl att man ska granska länkar innan man trycker på dem, eller? Alltid, men än mer så när det handlar om banksaker eller annat känsligt. Personligen skulle jag aldrig öppna en länk till min bank om det handlar om något som kräver inloggning, så jobbigt är det inte att manuellt gå till bankens sida liksom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mysterium:

...
Är det så att i alla de fall då man hör tom säkerhetsproblem med bank-id och folk som blivit av med pengar i samband med bank-id så är det lurendrejeri där användaren själv gått med på att låta någon använda bank-id:t och inte en hackning eller säkerhetsbrist i själva bank-id:t i sig?

Ja. BankID har aldrig blivit knäckt utan det har uteslutande handlat om "social engineering", alltså att man har lurat till sig access eller fått någon att godkänna bedrägliga transaktioner med sitt bankID.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Jag tror du underskattar komplexiteten i vad du föreslår. Hur ska en malware "träda in" och byta betalningsmottagare? Jag har svårt att se att det skulle vara möjligt med mindre än att man bygger en väldigt sofistikerad kopia av användarens bank-app eller webbläsare och ersätter originalet med denna, vilket innefattar att webbläsaren eller bankappen ska ligga på samma plats på telefonen eller i datorn, och förstås att den ska startas när någon skriver exempelvis Chrome i sstartmenyn. Kopian hade då behövt fungera och se ut som vanligt förutom just i kontakt med banken. Samtidigt måste ju samma operationer ske på riktigt någon annanstans med andra kontonummer och betalningstyper så att BankID:t får informationen som krävs, så att det exempelvis står SEB på inloggningen och betalningen. Inte omöjligt men det kräver rätt mycket jobb, och förstås full tillgång till användarens system.

Det löser man enklast med ett webbläsartillägg. Att webbläsartillägg kan manipulera en hemsida som man går in på är okontroversiellt, det är precis så t.ex. en adblocker eller Better Sweclockers fungerar. Man behöver inte bygga en exakt kopia på GUI:t, det räcker att manipulera de relevanta delarna på sidan, vilket inte är särskilt svårt. Det tog mig cirka 5 minuter att skriva ett litet script som manipulerar mitt banksaldo som det visas till mig till ett värde jag bestämmer, och göra det varje gång jag går till saldosidan. (Det gör så klart inte att jag har mer pengar på mitt konto, men det får det att se ut så för mig. )

Jag har några fler spontana idéer om exakt hur en sådan trojan skulle kunna droppas på en dator, och hur man kan kringgå antimalware, men jag ser inte hur någon sådan information skulle kunna hjälpa någon att skydda sig mot detta, så jag tror det är bäst att jag inte postar det just här.

Liknande attacker har redan skett, räcker googla på "banking trojan" och läsa lite.

Skrivet av snajk:

Inget som man kan automatisera direkt. Och när man gjort det en gång och det blivit upptäckt så hade det ju varit slut liksom. Dessutom är ju all information sparad om vilka konton pengarna faktiskt hamnade på exempelvis

Varför skulle det inte gå att automatisera? Att det går att följa pengarna efteråt är alltid svagheten, ja. Och det är klart att om allt man gör är att manipulera att pengarna går till sitt eget bankkonto så kommer man väldigt snabbt att vinna "smartaste dumma brottsligheten i år"-utmärkelsen. Man skulle behöva kombinera detta med ett sätt att tvätta pengarna i fråga. Åter igen så kommer jag på några sätt man skulle kunna göra på, men jag vet inte hur lämpligt det är om jag skriver om detta. Dessutom är det inte relevant i det här sammanhanget.

Oavsett så är inte syftet med hela det här att ge någon någon slags ritning eller karta till hur man stjäl folks pengar, utan mer att visa på att PC-plattformen är mer känslig till den här sortens attacker än mobilplattformen, eftersom den är mindre nedlåst. Allt på PC-plattformen går ut på "enumerating badness" till skillnad från mer nedlåsta plattformar där man istället behöver vitlistas innan man blir insläppt. Det betyder i sin tur inte att jag tycker att PC-plattformen är sämre generellt, svagheten i säkerhet är en styrka i form av valfrihet, utan bara att den är sämre på det här specifika sättet.