Permalänk

Brygga om Telenor-Router, hur?

Hej! Jag har i dagarna köpt en ny router då den som jag fått av Telenor är relativt värdelös. Problemet är att där jag bor måste jag ha internet via DSL, och därmed måste jag använda min nuvarande Router från Telenor som modem för den nya routern. Jag har luskat ut att jag måste brygga om den genom att sätta DMZ på on, eftersom TELIA hade en guide för det. På Telenor räcker inte det dock utan ska jag sätta DMZ på on måste jag välja Destination IP samt Destination MAC också, och jag är totalt ovetandes om vad jag ska skriva här. Någon som gjort detta innan och skulle kunna guida mig genom processen? Telenor själva vägrar hjälpa mig...

Permalänk

Finns också en del som heter "bridged ports" där jag kan välja en port att "bridge directly to the internet". Är det detta jag ska göra och inte DMZ-tjosan? x)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det låter vettigt. DMZ är om du vill placera en enhet "utanför nätverket"

Permalänk
Medlem
Skrivet av arneankann:

Finns också en del som heter "bridged ports" där jag kan välja en port att "bridge directly to the internet". Är det detta jag ska göra och inte DMZ-tjosan? x)

Det låter bättre. Telia har hårdkodad detta till Port4.
DMZ kan göra lite olika saker men nån form av NAT är oftast på.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Okej, då provar jag helt enkelt det med bridge ports. Tack!

Permalänk
Skrivet av arneankann:

Okej, då provar jag helt enkelt det med bridge ports. Tack!

Skulle man kunna få en uppdatering, löste detta dit problem?

Permalänk
Skrivet av davyjones:

Skulle man kunna få en uppdatering, löste detta dit problem?

Sorry för sent svar, men ja det gjorde det! Dock så monterades ju ADSL ner kort efter det här och nu är jag istället fast med ett sketet mobilt bredband fram till sommaren...